Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing station Zwolle

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » zo 20 sep 2015 15:07

Station Zwolle is al uitgebreid met spoor 9 en 10. Lijk me zoal niet dat bij station Zwolle uitgebreid kan worden. Zeker niet aan de zuidzijde waar de bus brug en alle bussen zullen vertrekken/stoppen. En daar arriveren de treinen van/naar Enschede.

In theorie zou alleen uitgebreid kunnen worden bij spoor 15 en 16. Maar die is al bestemd voor de Sprinters van/naar Emmen en Groningen. En mogelijk later voor de Sprinter naar Leeuwarden. Zou ook niet logisch dat de Sprinters van Enschede een aantal sporen op het nieuwe emplacement (i.v.m. het uitbreiden van sporen van/naar Herfte) gaan kruisen.

Zal in ieder geval proberen informatie te vinden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door wauwthur » zo 20 sep 2015 15:42

Er was sprake van het aanbouwen van een perron óp het huidige spoor 9, wat dan een kopspoor wordt. Spoor 8 komt ipv het huidige spoor 9.

Is er op spoor 11 ook niet wat te regelen?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door John » zo 20 sep 2015 15:53

Je kan toch ook een paar wissels aanleggen zodat je het perron dubbel kan gebruiken? Zo lang zijn de treinen Enschede - Zwolle niet.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » zo 20 sep 2015 20:29

Een andere oplossing is spoor 10 (Roosendaal - Zwolle) en spoor 9 (Zwolle - Enschede) net zo lang te maken als spoor 1, 3, 5, 6 en 7. En dan te voorzien van een wissel. Niet voor niets rijden de Sprinters Amsterdam - Zwolle via een wissel naar spoor 1 b als de Sprinter Zwolle - Utrecht v.v. al op spoor 1 a staat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door groningen » ma 21 sep 2015 00:07

Je kan toch ook een paar wissels aanleggen zodat je het perron dubbel kan gebruiken? Zo lang zijn de treinen Enschede - Zwolle niet.


Passen in de spits 2 Buffels en 2 keer VIRM van 4 bakken elk op spoor 9 of 10 in Zwolle. En dan ze kunnen ook niet tegelijkertijd vertrekken.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door SuperGhost » ma 21 sep 2015 01:11

Hij bedoelt dat je dan de reguliere trein van/naar Enschede en de spitstrein van/naar Enschede beiden op spoor 9 kan laten aankomen.

Al denk ik dat dat ook niet kan, het perron is maar 270 meter (gebouwd op in principe de maximale lengte die de IC naar Roosendaal kan zijn). Daar ga je volgens mij geen 2 treinen vanuit Enschede achter elkaar op krijgen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » ma 21 sep 2015 09:24

groningen schreef:
Passen in de spits 2 Buffels en 2 keer VIRM van 4 bakken elk op spoor 9 of 10 in Zwolle


In de spits rijden zelfs 3 gekoppelde Buffels/DM 90. Voeg dat bij een 8 delige V-IRM + een wissel bij een perron . Dan kom je uit op 2 x 108 m voor een achtdelige V-IRM. En 3 x 52,34 meter voor een driedelige Buffel. Totaal 216 meter + 157 meter (afgerond) = 373 meter. Met een wissel pas dat op spoor 9 mits de sporen verlengd worden tot 400 meter of meer.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door wauwthur » ma 21 sep 2015 10:56

Nuttige perronlengte op spoor 9 is nu 277 meter. Na de verbouwing zou 2x 178 meter ontstaan.

Edit: Ik heb de vraag bij Prorail neergelegd
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door wauwthur » ma 21 sep 2015 14:52

Dat ging vlot! Het antwoord is al binnen:

"De provincie Overijssel heeft samen met I&M extra geld beschikbaar gesteld om een extra perron te realiseren langs spoor 8, spoor 9 wordt dan een kopspoor met een perron. Beide perrons zijn per eind 2017 beschikbaar (dienstregeling 2018). Of een vervoerder er dan ook meteen gebruik van wil maken is op dit moment nog niet bekend."
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » ma 21 sep 2015 20:51

Spoor 8? Hoe moet ik dit zien? Spoor 7 bestemd voor de IC naar Groningen. En daarnaast spoor 8 voor de spitstrein van/naar Enschede?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door wauwthur » ma 21 sep 2015 21:19

Spoor 8 en 9 Zwolle.jpg
Zo
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » vr 12 feb 2016 17:46


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » di 31 mei 2016 21:49


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Roberta » di 31 mei 2016 23:30

Sloop NedTrainhal maakt ruimte voor busbrug

31 mei 2016

ZWOLLE — De sloop van de NedTrainhal en hal 31 op het spooremplacement in Zwolle start donderdag. Het moet ruimte maken voor de aanleg van de busbrug.

Afbeelding

Met een gezamenlijke druk op de knop geven wethouder Ed Anker en Overijssels gedeputeerde Bert Boerman donderdag het officiële startsein. De hal – waarin tot 2010 de lijnwerkplaats van NS was gevestigd – maakt plaats voor de aanleg van de busbrug. Over de busbrug rijden straks de bussen uit het centrum en de noord- en westkant van Zwolle naar het nieuwe busplatform aan de zuidkant van het station.

Aanbesteding
De aanbesteding voor de busbrug is onlangs van start gegaan. Geselecteerde (combinaties van) aannemers, architecten en ingenieursbureaus kunnen tot medio september hun voorstellen indienen. Die omvatten zowel het ontwerp als de bouw en het onderhoud van de busbrug.

Snel en zorgvuldig
ProRail is opdrachtgever voor de busbrug namens de gemeente Zwolle. In het aanbestedingsproces wordt onderzocht of oplevering van de brug in september 2018 mogelijk is. Daarover zal bij de gunning duidelijkheid zijn. Of dat kan, hangt onder meer af van de mogelijkheden om het treinverkeer tijdens de bouw aan te passen of stil te leggen. Dat moet in zorgvuldig overleg worden vastgesteld om de treinreizigers zo min mogelijk te hinderen. Naar verwachting kan de opdracht voor de busbrug begin november gegund worden.

Vervoersknooppunt
De sloop van de hal is de eerste zichtbare handeling in het Spoorzoneproject, waarin gemeente, provincie, NS en ProRail samen werken aan het verder verbeteren van station Zwolle tot een goed werkend vervoersknooppunt, waar een groeiend aantal reizigers makkelijk hun weg kunnen vinden en vlot en veilig kunnen overstappen van bus en fiets op de trein.

100 miljoen
De komende jaren investeren de vier partijen ruim 100 miljoen euro in de aanleg van een nieuw busplatform en een nieuwe busverbinding over de sporen, meer fietsenstallingen in het stationsgebied, waaronder een ondergrondse fietsenstalling aan de centrumkant, in nieuwe entrees en mooiere stationspleinen.


Bron: De Stentor

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Roberta » di 31 mei 2016 23:34

Busbrug Zwolle moet eind 2018 af zijn

11 februari 2016

ZWOLLE — Het ontwerp en de eisen aan de nieuwe busbrug zijn goedgekeurd door de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niets de bouw van de brug over het spoor van Hanzeland richting de Veerallee nog in de weg staat.

Afbeelding

Omdat het busstation wordt verplaatst naar de zuidzijde van het station, Hanzeland, is er een nieuwe busverbinding over het spoor nodig. De gemeente wil geen loop- of fietsroute langs de busbaan hebben dus de brug kan alleen gebruikt worden door het openbaar vervoer. Dus het is in die zin niet te vergelijken met de Van Karnebeektunnel.

Ontwerp, uitvoering en onderhoud
Het contract dat de gemeente wil afsluiten, gaat niet alleen over de bouw, maar ook over het ontwerp en het onderhoud van de brug. Dat heet DCM (Design, Construct and Maintain).

Plan
De gemeente verwacht dat eind 2018 de eerste bussen over de brug gaan rijden. De aanbesteding moet in het tweede en begin derde kwartaal plaatsvinden, maar de planning is nog niet bekend. Dit heeft namelijk ook te maken met de werkzaamheden rondom het spoor door Prorail en de planning van de NS.

Meer informatie over de brug en de wensen en criteria voor het project zijn hier te vinden.

Bron: De Stentor

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door John » za 04 jun 2016 13:37

Roberta schreef:De gemeente wil geen loop- of fietsroute langs de busbaan hebben

Waarom niet? Ze hebben inmiddels flink werk gemaakt om ook station Zwolle een prison-uitstraling te geven dus een barrièrevrije looproute aan die kant van het station lijkt mij helemaal geen gek idee.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door Harm » do 17 nov 2016 23:54


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing station Zwolle door John » vr 18 nov 2016 00:03

Elegant ontwerp. Waarmee de Karnebeektunnel wel z'n functie verliest. Daar is men trouwens wel goed in in Zwolle, wat is bijvoorbeeld de meerwaarde nog van die loopbrug daar :p

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron