Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing stationsomgeving Enschede

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Verbouwing stationsomgeving Enschede door Nieuws » ma 15 nov 2010 11:10

NS Station vijf tot zeven weken buiten bedrijf

15 november 2010

ENSCHEDE - De omgeving van het NS station van Enschede gaat in het najaar van 2012 compleet op de schop. Pro Rail, verantwoordelijk voor de railinfrastructuur in Nederland, vervangt versleten wissels en maakt van de gelegenheid om de lay-out van de sporen te vervangen. De klus neemt vijf tot zeven weken in beslag. Zo lang is het NS Station buiten bedrijf en moeten we vanaf Drienerlo treinen.

Pro Rail gaat er voor zorgend dat een binnenkomende trein niet meer op een vertrekkende treinstel hoeft te wachten. Dat voorkomt vertragingen en het aantal conflictuerende situaties wordt daardoor verminderd omdat treinen elkaar ook niet meer hoeven te kruisen. Bovendien wordt het perron aan de kant van het busstation, bij de sporen 1 en 2, met 340 meter verlengd. Daardoor kunnen hier ook InterCity’s stoppen. En er komt er een geheel nieuwe locatie voor het reinigen van treinen. Enschede maakt kortom over een kleine twee jaar kennis met het zogeheten Inno-emplacement. Een innovatief sporenplan dat in eerste instantie is bedacht om om de geluidsoverlast flink te reduceren. Want het grote voordeel van al deze ingrepen is dat het aantal rangeerbewegingen met de helft wordt terug gebracht. Dat betekent beduidend minder geluidsoverlast voor omwonenden. Want het piekgeluid neemt er flink door af.

Jouke Schaafsma, woordvoerder van de Regio Noord-Oost van ProRail, verklaart dat het huidige sporenplan van Enschede niet meer van deze tijd is maar historisch zo is gegroeid.

„Als het emplacement nu zou worden ontworpen dan reken maar dat het er heel anders uit zag. Anders gezegd, de diverse sporen zouden dan veel slimmer zijn neergelegd. Vanuit de Nederlandse Spoorwegen is de wens geuit om de capaciteit en de robuustheid van het station Enschede te vergroten. Door het aanpassen van de capaciteit kan er enkele minuten reistijd worden geboekt. Voor het gehele emplacement wordt nu een nieuw ontwerp gemaakt.”

Jouke Schaafsma weet niet of de nieuwe lay-out er toe leidt of er in de toekomst veel frequenter van en naar Enschede kan worden gereden. „Dat is een vraag voor de NS.”

Een andere wijziging die in 2012 op de rol staat is een andere aansluiting van de treinen van en naar Duitsland. Die stoppen nu ter hoogte van spoor 5, pal naast de zuidgevel van het Stadskantoor. Het is de bedoeling dat met ingang van de herfst van 2012 daarvoor het tegenoverliggende spoor 4 wordt gebruikt. „Het is nog niet definitief. Door een ander perron te gebruiken hoeven reizigers niet meer via de spoorwegovergang om te lopen om de Intercity naar het westen te nemen. De knip in het baanvak zoals die nu ook bestaat blijft gehandhaafd. De treinen kunnen niet doorrijden.”

Bron: Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Fabian-uit-DE » ma 15 nov 2010 13:40

Mooi, indien de Münster-treinen weer op spoor 4 - zoals tot 1981 - gaan stoppen. Maar als de IC-treinen richting het westen dichtbij het huidige spoor 1 stoppen, is er weer een kleine voetweg nodig.

In de Gronause afdeling van de Westfälische Nachrichten is er overigens ook een bericht te vinden:

Umsteigen am selben Bahnsteig

Enschede - Der Bahnsteig 5 in Enschede hat was Stiefmütterliches an sich: Wer hier mit einem der Züge aus Gronau einfährt, muss erst ganz an das Ende des Zuges laufen und die Gleise am Bahnübergang überqueren, wenn er in einen Zug in Richtung Westen umsteigen will. Und dann muss man sich oft sputen, denn die Umsteigzeit ist knapp bemessen.

Doch das soll sich im Herbst 2012 möglicherweise ändern. Die Züge aus Gronau sollen von diesem Zeitpunkt an auf dem Gleis 4 ankommen und abfahren. Das bedeutet eine erhebliche Verbesserung und einen direkteren Anschluss von und zu den Zügen der Nederlandse Spoorwegen. Die deutschen Züge kommen auf dem überdachten Bahnsteig an, und die Reisenden können auf dem selben Gleis in die Nahverkehrszüge Richtung Zwolle umsteigen.

Westfälische Nachrichten

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door John » ma 15 nov 2010 14:05

De Tubantia heeft een stagiair ingehuurd voor dit artikel? verdrietig

De knip in het baanvak zoals die nu ook bestaat blijft gehandhaafd. De treinen kunnen niet doorrijden.
Nog niet zo lang geleden was er een ambitieus voorstel van de ChristenUnie waar de Tweede Kamer mee heeft ingestemd over grensoverschrijdende spoorverbindingen. Onder andere het doortrekken van de Duitse treinen van Enschede naar Hengelo was daarin opgenomen. Dat gaat dus niet door begrijp ik?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Playertwo » ma 15 nov 2010 19:45

De enige toegevoegde waarde daarvan is een hele zak geld over de balk gooien, terwijl je met een simpele oplossing naar Gronau v.v. op 4 en het overige verkeer afhandelen op perrons 1 t/m 3 (eventueel 4 opknippen met 2 stoptreinen achter elkaar te zetten).

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Joop » wo 17 nov 2010 15:57

Heb nog een aanvullende Presentatie gevonden op site van Prorail

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door VelhaChica » wo 17 nov 2010 17:47

Wat is precies een Inno-emplacement? Ik begrijp er niets van.

VelhaChica
Berichten: 305
Geregistreerd: di 06 mei 2008 13:16
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door SuperGhost » wo 17 nov 2010 17:49

Aangezien ze Nijmegen als voorbeeld namen, denk ik aan opstelsporen die ook dienst doen als reinigingssporen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Nieuws » za 04 dec 2010 15:26

‘Eén meter spoor bij station lijkt van goud’

4 december 2010

ENSCHEDE - De ChristenUnie is het nu beu. Tweede Kamerlid Arie Slob eist dat er bij de grootschalige herinrichting van het station Enschede een rechtstreekse verbinding komt tussen het Nederlandse spoor en de spoorlijn naar Gronau. Het verbaast hem dat als argument voor het ontbreken van die koppeling steeds wordt genoemd dat het te veel kost.

„Eén meter spoor aanleggen om een rechtstreekse verbinding naar Duitsland te maken is zogenaamd te duur.” Slob wil nu van minister Schultz weten hoe hoog de extra kosten zijn. „Het kan nooit veel zijn, of dat stukje spoorstaaf moet van goud zijn!”

Het hele emplacement van Enschede gaat in 2012 op de schop. Slob vindt het onbegrijpelijk dat in de plannen de rechtstreekse aansluiting van beide spoorlijnen ontbreekt. De minister wijst als reden naar de Regio Twente die deze wens niet heeft opgenomen vanwege de extra kosten.

De Tweede Kamer vraagt al twee jaar om het spoor in Enschede aan elkaar te lassen, zodat treinen vanuit Gronau kunnen doorrijden tot Hengelo. Bij de heropening van de spoorlijn Enschede-Gronau is de rechtstreeks aansluiting achterwege gelaten omdat er sprake was van een proef. Volgens Slob heeft de verbinding zich wel bewezen.

Bron: Twentsche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door SuperGhost » za 04 dec 2010 16:33

De lijn naar Gronau ging toch voortaan op spoor 4b binnenkomen? Dus dan ga je hem eerst vastkoppelen aan het Nederlandse spoor en dan het Nederlandse spoor halverwege spoor 4 losknippen. Praktisch zich iets afvragen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door SvMp » zo 05 dec 2010 23:35

Waarom wil Slob dat die treinen doorrijden naar Hengelo? Meestal is het zo bij de kleinere grenslijnen dat de trein het eindpunt direct over de grens heeft, net zoals in Venlo en Maastricht het geval is. Alleen de grotere intercity lijnen (de Benelux, de Duitse intercity's) rijden verder het land in.

Waarom hebben ze de treinen op perron 5 laten stoppen? Is dat perron speciaal gemaakt voor die Duitse trein? Zo ja, dan was het toch altijd al goedkoper om het gelijk bij spoor 4 te doen, waar altijd al een perron heeft gelegen. Dat omlopen is onpraktisch, zeker als je niet zo veel tijd hebt.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Geerrritt » ma 06 dec 2010 10:23

Perron is inderdaad speciaal ervoor aangelegd, omdat zo de Nederlandse infra en de Duitse infra gescheiden zijn. Op spoor 4 kan niet, omdat op een ander perronspoor de Intercity naar Schiphol/Den Haag niet past, vanwege te korte perronlengte. Met de komende verbouwing wordt het perron bij spoor 1 en 2 verlengt, zodat daar de Intercity daar ook past.

Geerrritt
Berichten: 508
Geregistreerd: di 16 maart 2010 15:25
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door renevisscher » ma 06 dec 2010 10:56

Nieuws schreef:Eén meter spoor bij station lijkt van goud

De rede dat die ene meter zo duur is is natuurlijk het koppelen van de NL aan de DE beveiliging installaties. Doordat je nu het spoor richting Gronau en Hengelo fysiek van elkaar scheid is de ingewikkelde (en kostbare) technologie voor het koppelen van de beveiligingen niet nodig.

renevisscher
Berichten: 662
Geregistreerd: ma 10 maart 2008 10:25
Woonplaats: Enkhuizen
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Fabian-uit-DE » ma 06 dec 2010 14:43

Ik zier er gen nut in een doorgaande spoor vanuit Nederland naar Duitsland:

De lijn tussen Gronau en Enschede is bijna vol, er is een goed aanbieding met twee treinen per uur. Als je de lijn te Enschede aan het Nederlandse net koppelt, hoeft je naast de beveiliging ook de seinhuizen aan te passen: Vanuit het ESTW Coesfeld wordt de lijn als "Stichstreckenblock" geëxploiteerd, dus is er alleen een trein op het baanvak tussen Gronau en Enschede mogelijk. De seinen staan in Nederland alleen voor de overwegen en zijn niet bediend door een seinhuis.

Ook de lijnen Gronau - Münster en Gronau - Dortmund zijn bijna vol, alleen buiten de spits kun je extra treinen elke uur (totaal twee treinen per uur dus) op het baanvak tussen Gronau en Münster laten rijden en ook alleen in een richting tegelijk. Bovendien is er geen bovenleiding.

Het baanvak Münster - Enschede voor verder rijdende treinen richting Amsterdam of zo klaar te maken zal een hoop geld kosten zonder veel meerwaarde. Liefst de overstap te Enschede optimaliseren.

In Enschede zal een tunnel tussen het Hengelose einde van perron 5 en het midden van perron 4 een goede overstap volbrengen, maarja, dit is niet gepland.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Geerrritt » ma 06 dec 2010 16:40

Fabian als je het artikel had gelezen, had je gezien dat het de bedoeling is dat de trein uit Münster vanaf 2012 op spoor 4 gaat stoppen in plaats van spoor 5, waardoor er dus ook niet meer omgelopen hoeft te worden engel

Geerrritt
Berichten: 508
Geregistreerd: di 16 maart 2010 15:25
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Fabian-uit-DE » ma 06 dec 2010 17:01

Juist, maar een tunnel was als oplossing zonder de overige werkzaamheden bedoelt, dus is het nu overbodig.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door SvMp » ma 06 dec 2010 17:07

Je kunt de trein vanuit Münster ook laten stoppen op spoor 4 zónder dure investeringen in het koppelen van beveiliging door er simpelweg een stukje spoor tussenuit te halen, zodanig dat er voldoende ruimte is voor Duitse trein voor een stop.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door Geerrritt » ma 06 dec 2010 17:20

Lezen is moeilijk:

Nieuws schreef:... „Het is nog niet definitief. Door een ander perron te gebruiken hoeven reizigers niet meer via de spoorwegovergang om te lopen om de Intercity naar het westen te nemen. De knip in het baanvak zoals die nu ook bestaat blijft gehandhaafd. De treinen kunnen niet doorrijden...”

Geerrritt
Berichten: 508
Geregistreerd: di 16 maart 2010 15:25
Bericht Re: Verbouwing stationsomgeving Enschede door ReisThijs » ma 06 dec 2010 17:46

Fabian-uit-DE schreef:De lijn tussen Gronau en Enschede is bijna vol, er is een goed aanbieding met twee treinen per uur.
Er wordt ook helemaal niet voorgesteld om daar meer treinen te laten rijden. Het idee is alleen maar dat als de knip zou verdwijnen het mogelijk zou worden om de bestaande treinen vanuit Duitsland naar Enschede verder te laten rijden richting Hengelo (en misschien verder).

De vraag is vooral hoe je dat zou moeten inpassen tussen Enschede en Hengelo.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast