Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

Hier zijn berichten over de Valleilijn (Amersfoort - Ede-Wageningen) te vinden die geplaatst zijn in 2011.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten en aanverwante discussies over de Valleilijn.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Nieuws » di 03 jan 2012 14:48

Minder lang wachten bij overwegen in Barneveld

3 januari 2012

BARNEVELD - De spoorwegovergangen van de Gasthuisstraat en de Lunterseweg in Barneveld zijn minder lang gesloten voor het wegverkeer. Dat blijkt uit metingen van spoorwegbeheerder ProRail, uitgevoerd tussen 9 augustus en 9 november 2011.

Een zogeheten stopdoorschakeling zorgt ervoor dat de spoorwegovergangen minder lang hoeven te worden gesloten en vaker opengaan tussen twee treinen. Deze schakeling heeft effect op de zogenoemde dichtligtijden van de spoorwegovergangen. Was de gemiddelde sluitingsduur tussen 1 mei en 1 augustus 2010 bij de overweg Gasthuisstraat nog 1 minuut en 17 seconden, in de nieuwe metingen ligt dit gemiddelde op 50 seconden. Bij de overweg Lunterseweg: van 1 minuut en 25 seconden naar 51 seconden.

De nieuwe schakeling zorgt voor een stijging van het aantal sluitingen. Dat betekent ook dat de overweg vaker tussen twee treinen open is gegaan dan vóór de stopdoorschakeling. Vóór het aanbrengen van de stopdoorschakeling waren er bij de Gasthuisstraat 111 sluitingen die langer dan 2 minuten duurden; in de nieuwe situatie is dat aantal teruggebracht tot 21.

In verband met de winterperiode kunnen de spoorwegovergangen de komende periode toch langer zijn gesloten. Dat heeft te maken met de veiligheid. Als de rails glad is door bevriezing wordt de stopdoorschakeling uitgeschakeld.

Bron: Barneveldse Krant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Nieuws » vr 03 feb 2012 14:13

Valleilijn voorlopig niet naar Arnhem

3 februari 2012

BARNEVELD/EDE - De Valleilijn rijdt voorlopig nog niet door naar Arnhem. Dat meldt Coen Storm, manager rail van de Valleilijn, tegenover deze krant. De NS weigert iedere medewerking.

Reizigers vanuit de richting Barneveld en Ede Centrum ervaren het al jaren als probleem. De slechte overstap op station Ede-Wageningen van de Valleilijn richting de intercity’s naar Arnhem en Nijmegen. Een oplossing is er voorlopig nog niet. “Met de huidige infrastructuur kunnen we dit niet verbeteren”, zegt Storm. “We kunnen niet op twee plekken een goede aansluiting bieden, dus in Amersfoort en in Ede tegelijkertijd. We moeten kiezen. Uit ons onderzoek uit 2009 blijkt, dat het grootste deel van de reizigers richting Utrecht gaat. We hebben dus gekozen voor de beste aansluitingen in Amersfoort, hoe graag we ook goede aansluitingen op station Ede-Wageningen willen hebben.”

‘NS wil niet’
Een oplossing voor het probleem leek gevonden te zijn door de stoptreinen van Connexxion door te laten rijden naar Arnhem, in plaats van de sprinter Ede-Arnhem van NS. “Maar de NS wil niet”, concludeert Storm. “En dat terwijl wij de reiziger veel meer willen bieden, waaronder dus een hele goede verbinding met Arnhem. En dat kunnen we niet als we een grotendeels enkelsporig traject hebben en geen medewerking krijgen van de NS.”

Voorlopig lijkt het erop dat Connexxion ook geen medewerking van NS hoeft te verwachten. Het Programma Hoogfrequent Spoor, dat moet zorgen voor meer treinen tussen Gelderland enerzijds en de Randstad anderzijds, leidt er waarschijnlijk toe dat de ruimte op het spoor volledig wordt ingenomen door NS-treinen.

Bron: De Weekkrant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Z2N » vr 03 feb 2012 14:25

Waarom is het geen optie is om Connexxion door te laten rijden naar arnhem, onder exploitatievergunning van de NS? Als Connexxion de Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem rijdt, heeft de NS weer meer SGMm over en is Connexxion ook weer blij.
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Avatar gebruiker
Z2N
Berichten: 196
Geregistreerd: za 08 okt 2011 21:33
Woonplaats: Apn
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door ReisThijs » vr 03 feb 2012 14:57

NS heeft zoiets vast liever niet omdat je dan conflicten kan krijgen tussen dat connexxion-treintje en de NS-treinen.
Jammer is ook dat het niet goed in de dienstregeling past, Arnhem-Amersfoort zou wel passen (met 2 minuten tussenstop in Ede-Wageningen) maar andersom zit je met een gat van ruim een kwartier.
NS spaart er ook geen materieel mee uit want Connexxion zou daarvoor een extra treinstel van NS moeten huren.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » vr 03 feb 2012 18:03

Andersom zit je met een gat van een kwartier? Waarom? Het hoeft niet perse in het pad van de huidige sprinter, maar kan gemakkelijk een kwartier eerder, waarbij bij ICE-tijden en weer een langere stop in Wolfheze komt.

ReisThijs schreef:NS heeft zoiets vast liever niet omdat je dan conflicten kan krijgen tussen dat connexxion-treintje en de NS-treinen.
Dat zou natuurlijk een kulargument zijn, want die kruising bij Ede is er al. Het maakt echt niet uit of er een NS-sprinter vanaf spoor 1 op het rechterspoor ri. Arnhem moet komen, of dat een Connexxion-trein dat moet doen. Hooguit zul je (maar alleen als er perse door CXX óp station Ede-Wageningen gekruist moet worden) een wissel halverwege spoor 1 moeten maken naar spoor 2. Spoor 2 zal straks toch buiten dienst komen als alle goederentreinen (zoals gepland) via de Betuweroute moeten gaan rijden, dus kan dan prima als passeerspoor voor CXX-treinen gebruikt worden (ongeveer zoals spoor 5 in Arnhem voor de Syntus-treinen).

Ik denk dat de werkelijke reden is dat NS de inkomsten op Arnhem-Ede niet wil delen met een concurrent en gewoon absoluut geen concurrent op hun spoor willen.

Nieuws schreef:“We kunnen niet op twee plekken een goede aansluiting bieden, dus in Amersfoort en in Ede tegelijkertijd. We moeten kiezen. Uit ons onderzoek uit 2009 blijkt, dat het grootste deel van de reizigers richting Utrecht gaat. We hebben dus gekozen voor de beste aansluitingen in Amersfoort, hoe graag we ook goede aansluitingen op station Ede-Wageningen willen hebben.”
Zou CXX weten dat er ook veel reizigers op Ede-Wageningen naar Utrecht overstappen?
Mij lijkt het juist beter om in Ede-Wageningen op de overstap te focussen en wel om 2 redenen:
1) In Ede vertrekt slechts 2x p/u een trein, terwijl in Amersfoort er 4x per uur een trein vertrekt. (comfort in Amersfoort is dus veel hoger bij een gelijke overstap)
2) Connexxion moet het voor een - niet te verwaarlozen - deel ook hebben van reizigers tussen Arnhem en Amersfoort. Door de slechte overstap in Ede is er (vooral ri. Arnhem) nauwelijks winst via de Valleilijn (maar de reis is met de chipkaart wel duurder!) en is de omreis met NS via Utrecht Centraal dus een grote concurrent. Connexxion loopt hierdoor dus veel reizigers en inkomsten mis. 's Avonds is de reis ri. Arnhem zelfs veel sneller via Utrecht.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door GroenSein » vr 03 feb 2012 18:12

Ik reisde ook nog wel eens over de Valleilijn als ik tussen Arnhem/Nijmegen en Amersfoort moest reizen. Sinds 1 januari doe ik dat niet meer. Ik ga een beetje in Ede-Wageningen opnieuw uit- en inchecken. zich iets afvragen Dus ik prefereer de luxe NS-Intercity's met single check-in/out engel

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » vr 03 feb 2012 18:19

Dank dat je mijn punt even kracht bij zet glimlach
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door R-K » vr 03 feb 2012 18:31

De Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem is met stipt het stiefkindje van de NS, maar waarom wil de NS dan niet van de Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem af terwijl het wel toentertijd meer rendabele diensten wel afstootte, zoals de Maaslijn en dergelijke. Even wat feiten, Oosterbeek heeft 370 instappers, Wolfheze 719, bij elkaar 1089. Het aantal reizigers tussen Arnhem en Ede is te verwaarlozen, want die reizen per IC. Er rijden nu 24 treinen per dag per richting van de serie Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem, opgeteld 48 treinen. Gemiddeld reizen er dus 1089/48=23 mensen per trein van de serie Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem. Hiermee is de dienst echt niet rendabel.

Even vergelijken met de naastliggende Betuwelijn. Zetten-Andelst: 693, Hemmen-Dodewaard: 120, Opheusden: 347, Kesteren: 446. Bij elkaar opgeteld 1606 reizigers. Hierbij moeten de reizigers die tussen de bovenstaande stations reizen van afgetrokken worden, maar dit is verwaarloosbaar. Ook zijn er reizigers tussen Arnhem/Elst en Tiel en dit zijn er nog een behoorlijk aantal (Weet niet hoeveel reizigers het er zijn, dus ik tel ze er niet bij op; hierdoor valt de berekening wat laag uit). Er rijden net als de Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem 24 treinen per dag per richting tussen Arnhem en Tiel, opgeteld 48 treinen. Hiermee reizen er minimaal 1606/48=33 mensen per trein tussen Arnhem en Tiel. Deze dienst is minder verliesgevend dan de Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem, toch wordt de Oostelijke Betuwelijn (muv het stukje tussen Geldermalden en Tiel) afgestoten en de meer verliesgevende Sprinter 7500 Ede-Wageningen - Arnhem behouden. Hiervan zie ik niet echt de logica. Reacties zijn welkom.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » vr 03 feb 2012 21:43

Er zijn genoeg mensen die Arnhem-Ede per sprinter afleggen. Denk bijv. aan de reizigers die overstappen op de Valleilijn?
Denk bijv. aan 's avonds als vanaf Ede de sprinter ervoor zorgt dat er nog bij benadering een 'kwartiersdienst' (30-16-13) rijdt op Ede-Arnhem.
Denk bijv. ook aan mensen die net de IC gemist hebben.

Maar waarom NS deze dienst niet heeft afgestoten en meer rendabelere diensten als de Maaslijn wel is simpel: de spoorlijn tussen Arnhem en Ede afstoten kan niet, want daar rijden ook de zeer rendabeler intercity's over en dat wordt ook nooit geaccepteerd door de opdrachtgever (het rijk). Want NS heeft altijd spoorlijnen afgestoten, niet treindiensten. Het afstoten van de sprinterdienst tussen Arnhem-Ede is voor NS absoluut niet wenselijk, want dan kan een concurrent een deel van de inkomsten van reizigers tussen die plaatsen afpikken. Immers mag die concurrent die een concessie voor sprinterdiensten Arnhem-Ede zou hebben, ook kunnen besluiten om 6 sprinters per uur te gaan rijden. Alleen een treindienst door een concurrent laten rijden kost ook geld, want dan wil die concurrent namelijk ook een deel van de inkomsten tussen Arnhem en Ede...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door ReisThijs » vr 03 feb 2012 22:31

SuperGhost schreef:Andersom zit je met een gat van een kwartier? Waarom? Het hoeft niet perse in het pad van de huidige sprinter, maar kan gemakkelijk een kwartier eerder, waarbij bij ICE-tijden en weer een langere stop in Wolfheze komt.
Dat gat zit er omdat die Sprinter een symmetrisch tijdpad heeft: in beide richtingen dezelfde aansluitingen. De Valleilijn niet.

Ik zie ook niet wat er zo gemakkelijk is aan een dienstregeling die alleen past in de uren dat er geen ICE langs hoeft. Denk maar aan het geklooi met aansluitingen van de Syntus-treinen in Arnhem als er een ICE tussendoor moet terwijl het eigenlijk niet past. NS heeft natuurlijk liever een dienstregeling die gewoon alle uren van de dag hetzelfde is.

SuperGhost schreef:
ReisThijs schreef:NS heeft zoiets vast liever niet omdat je dan conflicten kan krijgen tussen dat connexxion-treintje en de NS-treinen.
Dat zou natuurlijk een kulargument zijn, want die kruising bij Ede is er al. Het maakt echt niet uit of er een NS-sprinter vanaf spoor 1 op het rechterspoor ri. Arnhem moet komen, of dat een Connexxion-trein dat moet doen.
Ik doelde dus niet op kruisingen, maar op de capaciteitsverdeling op het spoor tussen Ede en Arnhem. NS kan daarin nu zelf beslissen welke trein er prioriteit heeft (IC of Sprinter) zonder dat ze rekening hoeven te houden met de wensen van een concurrent, met die Sprinter kan nu NS schuiven wat ze willen. Neemt een andere partij dat stoptreintje over dan wordt het een ander verhaal.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » za 04 feb 2012 01:15

Ik denk dat daar weinig aan zal veranderen. Die sprinter krijgt vaak ook gewoon voorrang als de IC niet binnen 3 minuten na vertrektijd van de sprinter richting Arnhem vertrekt. Dat zal weinig veranderen als die sprinter door CXX gereden wordt, dan zal ProRail dat hetzelfde afhandelen. ProRail weet namelijk zelf ook wel dat het anders een enorme rotzooi krijgt tussen Arnhem en Nijmegen.

Richting Ede vertrek de sprinter pas laat na de IC, dus daar zul je niet snel problemen krijgen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Nieuws » zo 05 feb 2012 00:11

Doortrekken Valleilijn naar Arnhem 'onzeker'

4 februari 2012

BARNEVELD/REGIO - Connexxion wil van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zo snel mogelijk duidelijkheid over het plan van de vervoerder om de Valleilijn, de spoorverbinding Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen, door te trekken naar Arnhem. ,,Wij, maar ook de reizigers, wachten hier al lang op.”

Dat zegt manager Coen Storm van Connexxion desgevraagd. De vervoerder diende naar eigen zeggen anderhalf jaar geleden al het plan in om het traject tussen Ede-Wageningen en Arnhem over te nemen, door de bestaande Valleilijn door te laten rijden tot aan de provinciehoofdstad. ,,Daarmee bieden we niet alleen een beter product met meer reizigers, maar zorgen we er ook voor dat de nu nog lastige aansluiting op station Ede-Wageningen aangepakt wordt”, zegt Storm. ,,Bovendien betekent een doorgaande lijn een alternatieve route voor reizigers tussen Arnhem en Zwolle, die nu nog via Utrecht reizen. Op die manier wordt ook het drukke Utrecht CS ontlast.”

Connexxion heeft het plan naar eigen zeggen voorgelegd bij NS, hoofdgebruiker op het traject. Aanvankelijk hield men daar de boot af, omdat de concessie voor dit deel op het hoofdrailnet nog open lag. Eind vorig jaar werd NS weer toegewezen als vervoerder op dit traject. Daarom willen we nu ‘hom of kuit’ van NS over ons eerdere plan", zegt Storm.

Bron: Barneveldse Krant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » zo 05 feb 2012 01:59

Nieuws schreef:,,Bovendien betekent een doorgaande lijn een alternatieve route voor reizigers tussen Arnhem en Zwolle, die nu nog via Utrecht reizen. Op die manier wordt ook het drukke Utrecht CS ontlast.”
Ik weet dat de IJssellijn zeer onbetrouwbaar is, maar dat er al reizigers omreizen via Utrecht...

Ik neem aan dat er bedoeld wordt Arnhem-Amersfoort of Arnhem-Hilversum en eventueel bij verstoringen ook Arnhem-Amsterdam. knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door ReisThijs » zo 05 feb 2012 12:27

SuperGhost schreef:Ik denk dat daar weinig aan zal veranderen. Die sprinter krijgt vaak ook gewoon voorrang als de IC niet binnen 3 minuten na vertrektijd van de sprinter richting Arnhem vertrekt. Dat zal weinig veranderen als die sprinter door CXX gereden wordt, dan zal ProRail dat hetzelfde afhandelen.
Ik heb het dus eigenlijk met name over de dienstregeling, niet wat er gebeurt bij vertragingen. Als die sprinter door CXX gereden zou gaan worden moet er een andere dienstregeling komen.
Het zou dan kunnen gebeuren dat CXX bij Prorail treinpaden aanvraag voor 2x/u Amersfoort-Arnhem (met in beide richtingen een korte stop in Ede-Wageningen), en NS voor 6x/u een IC Utrecht-Arnhem, en dit dan niet past.

Denk er bijvoorbeeld eens aan het gedoe rond Arnhem-Elst waar nu een soortgelijk probleem speelt.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Nieuws » zo 05 feb 2012 13:55

Gratis reizen met trein dankzij restaurantbon

5 februari 2012

EDE - Iedere reiziger die de komende weken na 20.00 uur de conducteur van de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort een restaurantbon van die dag kan laten zien, mag gratis terug naar huis reizen.

De aanbieding is de aftrap van een campagne van vervoerder Connexxion om mensen te laten zien dat de trein het gemakkelijkste vervoermiddel is voor een avondje uit. De actie duurt tot en met 19 februari.

Wie denkt met de aanschaf van enkel een hamburger gratis te kunnen reizen, komt bedrogen uit. De rekening van het restaurant moet minimaal 30 euro bedragen. Aan de andere kant mag je tafelgenoot weer wel op dezelfde bon meereizen.

Bron: De Gelderlander

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door SuperGhost » zo 05 feb 2012 14:24

ReisThijs schreef:Het zou dan kunnen gebeuren dat CXX bij Prorail treinpaden aanvraag voor 2x/u Amersfoort-Arnhem (met in beide richtingen een korte stop in Ede-Wageningen), en NS voor 6x/u een IC Utrecht-Arnhem, en dit dan niet past.
Welk deel past niet dan? Die 2 stoptreinen op Arnhem-Ede moeten sowieso rijden (hoogstwaarschijnlijke concessie-eis vanaf 2015) en daarbij maakt het geen fluit uit of deze van CXX zijn of van NS. 6 IC's op 2 stoptreinen op Arnhem-Ede gaat sowieso komen en dat gaat met de huidige tijden inderdaad een probleem vormen. Dus NS zal sowieso 2 van die 6 intercity's langzamer moeten maken op Arnhem-Ede, of het nu NS is die die 2 stoptreinen gaat rijden of dat CXX dat doet. Dat probleem heeft dus volledig niets te maken met CXX, want dat aantal treinen gaat er komen en die kruising bij Ede blijft er ook.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn door Mikos » zo 05 feb 2012 14:26

Wat een moeilijkdoenerij hier over een probleem dat er helemaal niet is. Denken jullie nou echt (dus ook Connexxion) dat NS 'zomaar' een lijntje af gaat staan (en dus werk en inkomsten) omdat Connexxion dat nou eenmaal heel erg graag wil? De grappenmakers... Ik wil ook wel heel graag de treinen tussen Groningen en Schiphol uitbaten, want ik denk daar veel geld aan te verdienen.

Dus, wanneer kan ik beginnen? tevreden zon

Mikos
Berichten: 3535
Geregistreerd: ma 29 aug 2005 23:33
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast