Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » za 29 nov 2014 17:08

AlexNL schreef:En het is weer eens wat anders dan de Stadler-eenheidsworst van de afgelopen jaren. Niets ten nadele van Stadler (die hebben het slim aangepakt), maar de typische GTW-/FLIRT-kop ken ik inmiddels wel. ;)
De Protos (2 bakken) is ook voor de vervoerder gunstiger dan een GTW 2/8 (3 bakken):
- ze hebben vrijwel dezelfde capaciteit (Protos 154 2e klas + 16 1e klas, GTW2/8: 148-156 2e klas + 16 1e klas)
- ze zijn even lang (beide afgerond 55 meter), maar de Protos heeft geen machinebak nodig (zit voornamelijk op het dak), waardoor de trein dus netto ruimer is.
- De Protos heeft meer deuren (4, 2 per bak) per zijde dan de GTW2/8 (3, 1 per bak), waardoor het in/uitstappen sneller gaat.
- De Protos heeft een hoger vermogen (1340kW) dan de GTW (600-1100 kW)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door MichaBen » za 29 nov 2014 18:11

Als ik wikipedia mag geloven is een Proto wel flink zwaarder (108 ton) dan een GTW (86 ton). Dat doet het hele vermogenverhaal teniet, want met deze massa is een Proto alsnog trager dan een GTW-E.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door Jultar » za 29 nov 2014 21:50

Voordeel van de Protos is dat deze meer aangedreven assen heeft. De GTW van Connexxion schijnt behoorlijk snel door te slippen op de Valleilijn, terwijl de Protos daar minder last van heeft. Uiteindelijk kan je dan misschien wel meer vermogen per ton hebben, maar met slechts twee aangedreven assen schiet dat ook niet op.

Jultar
Berichten: 231
Geregistreerd: zo 31 aug 2008 14:00
Woonplaats: NL
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door groningen » wo 04 feb 2015 16:42

Barneveld Zuid in alle vroegte geopend

Hoera, we hebben er weer een nieuw station bij! De opening van station Barneveld Zuid werd afgelopen maandagochtend met veel reizigers gevierd. Onder het genot van koffie, thee en wat lekkers werd het station geopend en werd de sierverlichting van het opvallende poortgebouw aangezet. ProRail bouwde het stationsgebouw, het perron en de fietsenstalling in opdracht van de gemeente Barneveld en de provincie Gelderland.

Om 5.30 uur stopte de eerste trein van de Valleilijn al op het station. Later die ochtend werd het station officieel geopend door wethouder Hans van Daalen, de Gelderse gedeputeerde Jan Markink, regiodirecteur Jan Mulder van ProRail en voorzitter Bart Schmeink van de raad van bestuur van Connexxion. Met een druk op de rode knop werd de blauwe verlichting aangezet, die op het gebouw de kaart van Barneveld weergeeft.

Het beheer van het station wordt uitgevoerd door medewerkers van de stichting Ons Bedrijf Barneveld. De stichting helpt mensen met een verstandelijke beperking of langdurig werklozen aan een baan. De werknemers zullen het station schoonhouden en drankjes en snacks in de kiosk verkopen. Het station is met ingang van 2 februari 2015 door Connexxion opgenomen in de dienstregeling van de Valleilijn, de treinverbinding tussen de stations Ede-Wageningen en Amersfoort. Treinen stoppen er doordeweeks vier keer per uur. Hierdoor is nu ook de Barneveldse nieuwbouwwijk Veller goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Bron: Prorail
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » wo 02 sep 2015 23:33

Weten jullie of die ene Stadler nog rijdt op dit traject?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » do 03 sep 2015 14:28

structureel zelfs
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door Roberta » do 03 sep 2015 20:17

[quote="wauwthur"]Weten jullie of die ene Stadler nog rijdt op dit traject?[/quote]
Ja, ik zit er nu in.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » do 03 sep 2015 22:08

Oké! Dankjulliewel. Ik had hem al even niet gezien in Amersfoort. Toen ik keek op ovtijden.com, kwam ik hem ook niet meer tegen. Die zullen dan een foutje maken ;(
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door AlexNL » do 03 sep 2015 23:23

OVtijden heeft alleen voor NS de beschikking over de realtime materieelinzet. Voor de andere vervoerders hebben ze daar alleen de geplande inzet, die dus wel eens kan afwijken. CXX heeft waarschijnlijk gewoon "Wij rijden altijd met PROTOS" doorgegeven, wat OVtijden dus netjes publiceert.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door jcvjcvjcvjcv » wo 28 okt 2015 08:48

Jultar schreef:Voordeel van de Protos is dat deze meer aangedreven assen heeft. De GTW van Connexxion schijnt behoorlijk snel door te slippen op de Valleilijn, terwijl de Protos daar minder last van heeft. Uiteindelijk kan je dan misschien wel meer vermogen per ton hebben, maar met slechts twee aangedreven assen schiet dat ook niet op.


Zolang je de hoofdmoot van het gewicht op die twee assen hebt maakt dat niet uit. De grip die je hebt is rechtevenredig met de verticale kracht op de as.

SuperGhost schreef:
AlexNL schreef:En het is weer eens wat anders dan de Stadler-eenheidsworst van de afgelopen jaren. Niets ten nadele van Stadler (die hebben het slim aangepakt), maar de typische GTW-/FLIRT-kop ken ik inmiddels wel. ;)
De Protos (2 bakken) is ook voor de vervoerder gunstiger dan een GTW 2/8 (3 bakken):
- ze hebben vrijwel dezelfde capaciteit (Protos 154 2e klas + 16 1e klas, GTW2/8: 148-156 2e klas + 16 1e klas)
- ze zijn even lang (beide afgerond 55 meter), maar de Protos heeft geen machinebak nodig (zit voornamelijk op het dak), waardoor de trein dus netto ruimer is.
- De Protos heeft meer deuren (4, 2 per bak) per zijde dan de GTW2/8 (3, 1 per bak), waardoor het in/uitstappen sneller gaat.
- De Protos heeft een hoger vermogen (1340kW) dan de GTW (600-1100 kW)


Die extra deuren lijden dan toch weer tot minder ruimte voor zitplaatsen?

Linksom of rechtsom heb ik niet het idee dat een Protos sneller leegloopt of ruimer zit. Heeft misschien ook te maken met de smalle deurtjes die er in zitten.

jcvjcvjcvjcv
Berichten: 999
Geregistreerd: di 14 sep 2010 23:01
Woonplaats: ----
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » wo 28 okt 2015 16:48

In principe wel ja, alleen wordt in de GTW die extra ruimte niet gebruikt voor zitplaatsen, maar voor die motorbak die het nodig heeft. ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » di 19 jan 2016 12:10

Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » di 19 jan 2016 12:37

De Valleilijn is toch heel erg bochtig. Ik vind van 80 naar 130 wel een erg grote stap, en ik denk ook dat het niet echt realistisch is. 100 km/h is realistischer.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » di 19 jan 2016 22:55

Ook niet overal he
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » wo 20 jan 2016 05:17

Nee, maar juist Barneveld Noord - Barneveld Centrum (een van 2 de genoemde stukken) is juist het meest bochtige stuk....
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door Nieuws » wo 20 jan 2016 13:42

Scholierenbus Valleilijn nog vaak leeg in spitsuur

20 januari 2016

EDE - De speciale rechtstreekse bus voor scholieren die sinds kort 1 keer per dag wordt ingezet op de Valleilijn is nog niet in trek. De leerlingen stappen nog maar mondjesmaat in de bus van Ede naar Amersfoort die de trein van 7.25 uur vanuit Ede moet ontlasten.

Lees verder via de Gelderlander

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » wo 20 jan 2016 22:11

SuperGhost schreef:Nee, maar juist Barneveld Noord - Barneveld Centrum (een van 2 de genoemde stukken) is juist het meest bochtige stuk....

Trein kan op dat stuk toch nooit de 130 halen?

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door Nieuws » wo 27 jan 2016 18:19

Nieuwe treinen op Valleilijn krijgen toch toiletten

27 januari 2016

ARNHEM - De 3 nieuwe treinen op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort krijgen toch toiletten. De treinen moeten nog besteld worden en worden pas over 2 jaar ingezet. In de huidige treinen op deze lijn zitten geen wc's.

Lees verder via De Gelderlander

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron