Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door John » wo 27 jan 2016 21:15

Is het de bedoeling dat Arriva in 2021 WC's gaat inbouwen?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » do 28 jan 2016 01:03

Nee, er komt dan waarschijnlijk een nieuwe concessie Gelderland, met de treindiensten Apeldoorn-Zutphen, Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel en (Arnhem-)Ede-Amersfoort. Een jaar later wordt Arnhem-Doetinchem erbij gevoegd.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » do 28 jan 2016 03:49

Maak daar maar 2 jaar later van. De concessie Achterhoek-Rivierenland loopt af in december 2020, die van de Stadsregio in december 2022
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door John » do 28 jan 2016 04:06

Dat is toch wel het toppunt van domheid. Eerst twee vervoerders op hetzelfde stukje nevenspoor zetten en ze dan ook nog concessies geven met een afwijkende looptijd.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » do 28 jan 2016 04:08

Dat ben ik met je eens.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » do 28 jan 2016 07:40

SuperGhost schreef:Maak daar maar 2 jaar later van. De concessie Achterhoek-Rivierenland loopt af in december 2020, die van de Stadsregio in december 2022

Maar de Valleilijn loopt tot 2021 en het lijkt me best aannemelijk dat de Valleilijn en de overige Gelderse lijnen in één concessie komen, zeker met de electrificatieplannen van de Gelderse Lijnen.

R-K
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door John » do 28 jan 2016 10:02

Als de provincie graag bus en trein aan dezelfde aanbieder wil geven dan zal één concessie voor de hele provincie echt mega-groot zijn. Ik weet niet of dat zo verstandig is.

De concessie Valleilijn kan best nog wel eens groter worden. Denk aan Ede-Arnhem maar ook Barneveld - Apeldoorn.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » do 28 jan 2016 10:11

Volgens mij is een concessie Gelderland nog altijd vergelijkbaar met de nieuwe concessie Limburg qua omvang en Gelderland heeft niet van die vage buitenlandprojectjes.

Voor Gelderland zijn er 24 (huidige wagenpark Achterhoek-Rivierenland)+6 (Arnhem-Doetinchem)+12 (verlengde Valleilijn)=42 stellen nodig. Voor Limburg zijn er 36 stellen nodig, waarbij er in Limburg de stellen tri-courant moeten zijn en in Gelderland slechts mono-courant.

Je kunt als compensatie de buslijnen Arnhem-Apeldoorn (lijnen 91, 231 en 293) overhevelen naar de stadsregio. Vergeet ook niet dat de stadsdiensten van Arnhem en Nijmegen niet tot de concessie gaan behoren.

R-K
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door John » do 28 jan 2016 10:13

De stadsregio is geen vervoersautoriteit meer (en is volgensmij zelfs volledig opgedoekt).

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door R-K » do 28 jan 2016 10:20

Maar de busconcessie zou wel blijven. Anders krijg je het wel heel erg complex voor 5 spoorlijnen en een trolleybussysteem in één concessie te stoppen en zet je ook gelijk Arriva buiten spel (en waarschijnlijk Syntus ook)

R-K
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door John » do 28 jan 2016 10:23

Nou, volgensmij hebben ze nu in die trolleybusconcessie ook een treindienst gestopt...

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door AlexNL » do 28 jan 2016 21:52

John schreef:Dat is toch wel het toppunt van domheid. Eerst twee vervoerders op hetzelfde stukje nevenspoor zetten en ze dan ook nog concessies geven met een afwijkende looptijd.

Je zou de ene concessie kunnen verlengen (dat mag wettelijk) zodat de einddatum gelijk komt te lopen met de andere.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » vr 29 jan 2016 01:34

R-K schreef:Maar de Valleilijn loopt tot 2021 en het lijkt me best aannemelijk dat de Valleilijn en de overige Gelderse lijnen in één concessie komen, zeker met de electrificatieplannen van de Gelderse Lijnen.
Dat denk ik niet. Ze hebben juist laatst de Achterhoekse treinen nog uit elkaar gehaald...

Ik denk wel dat de concessie Valleilijn wel eens opgenomen kan worden bij de concessie Veluwe.

R-K schreef:Volgens mij is een concessie Gelderland nog altijd vergelijkbaar met de nieuwe concessie Limburg qua omvang en Gelderland heeft niet van die vage buitenlandprojectjes.
Je bedoeld zoals een stoptrein Arnhem-Oberhausen en de plannen voor een snelbusdienst Doetinchem-Emmerich-Kleve-Nijmegen? Oja, en natuurlijk de langlopende discussie over reactivering van Nijmegen-Kleve (vanaf 2020 zou daar weer over gepraat worden).

R-K schreef:Maar de busconcessie zou wel blijven. Anders krijg je het wel heel erg complex voor 5 spoorlijnen en een trolleybussysteem in één concessie te stoppen en zet je ook gelijk Arriva buiten spel (en waarschijnlijk Syntus ook)
Waarom zou je Arriva en Syntus daarmee buitenspel zetten? Die trolleys moeten gewoon mee gaan naar de volgende concessie, dus daar zitten geen problemen.

AlexNL schreef:
John schreef:Dat is toch wel het toppunt van domheid. Eerst twee vervoerders op hetzelfde stukje nevenspoor zetten en ze dan ook nog concessies geven met een afwijkende looptijd.

Je zou de ene concessie kunnen verlengen (dat mag wettelijk) zodat de einddatum gelijk komt te lopen met de andere.
Of gewoon zoals Gelderland bij de huidige concessie al gedaan heeft voor Achterhoek-Rivierenland. Die concessie bestond eerder uit 3 concessies: Bus Achterhoek, bus Rivierenland en een voor de treindiensten Zutphen-Winterswijk-Arnhem-Tiel. Die voor de treindiensten liepen pas 1 jaar later af, waardoor in het eerste jaar de bussen allemaal al wel van Arriva waren, maar de treinen nog van Syntus.

John schreef:Als de provincie graag bus en trein aan dezelfde aanbieder wil geven dan zal één concessie voor de hele provincie echt mega-groot zijn. Ik weet niet of dat zo verstandig is.

De concessie Valleilijn kan best nog wel eens groter worden. Denk aan Ede-Arnhem maar ook Barneveld - Apeldoorn.
Barneveld-Apeldoorn zie ik minder snel gebeuren. Ik denk dat zodra het 'gevaar' komt dat een regionale vervoerder hier zou mogen gaan rijden, NS dan opeens wel wil meewerken aan Barneveld Noord op het hoofdspoor en daar met 1 van beide IC-series er gaat stoppen.

Maar één grote concessie zie ik ook niet, omdat de provincie Gelderland behoorlijk op Arnhem-Nijmegen gericht is qua beleid en ik vrees dat de landelijke gebieden dan kaalgeplukt worden ten koste van de stadsregio.

Ik zie het liefste wel dat men terug gaat naar slechts 2 concessies. Een concessie AAN (Apeldoorn-Arnhem-Nijmegen) en een concessie GelderLandelijk.

Voor de Valleilijn geldt dan dat de trein naar GelderLandelijk gaat en de gelijknamige busdienst (die volgens mij bij concessie Veluwe hoort) gaat naar AAN, zodat deze in Wageningen gekoppeld kan worden met lijn 352. Dit zorgt voor een rechtstreekse verbinding vanaf Arnhem met de universiteit en zorgt ervoor dat Renkum/Heelsum ook een rechtstreekse snelverbinding met station Ede-Wageningen krijgt (voor die plaatsen volgens mij de snelste verbinding met de Randstad).

Een verdere uitwerking zal ik hier achterwege laten.

SuperGhost
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » vr 29 jan 2016 16:18

Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door en-es » za 10 dec 2016 13:51

Vandaag vrij reizen tussen Amersfoort en Ede Wageningen i.v.m. tienjarig jubileum valleilijn.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » zo 11 dec 2016 13:40

http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... Valleilijn

Er wordt in het filmpje gesproken over extra in te zetten diesels op de lijn. Weet iemand waar die vandaan komen?

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door SuperGhost » ma 12 dec 2016 18:41

Het zou me niets verbazen als dat de GTW's van Breng worden die nu nog op de Maaslijn rondrijden.

SuperGhost
Bericht Re: [Connexxion] Valleilijn: Amersfoort - Ede-Wageningen door wauwthur » di 13 dec 2016 16:52

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws