Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hanzelijn

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Hanzelijn door mandaje » zo 07 feb 2016 18:26

Welke hoge investeringen naast nieuw materiaal zijn er dan nog nodig? ICNG komt al. Probleem wat ik meer zie is dat als de trein om 200 is afgestemd, hij langzamer zal accelereren en daardoor kan het voordeel van 200 rijden snel weg zijn. Die tunnel moet gewoon aangepakt worden of NS moet ervoor zorgen dat er ICNG drukdichter materiaal wordt. Met de vele tunnels op HSL-Zuid is dit ook geen overbodige luxe, maar het zal het materiaal wel duurder maken.

Met 200 zal inderdaad maar 4 minuten gepakt worden, maar de IC heeft nu ook wat meer speling. Gecombineerd met wat ander klein bier zou er op Schiphol - Zwolle een kwartier gepakt kunnen worden en dus kan 1 van de knopen Zwolle of Eindhoven een kwartier verschoven worden. En dat is iets wat niet onaantrekkelijk is.

mandaje
Berichten: 93
Geregistreerd: di 18 jun 2013 16:30
Woonplaats: Het andere einde van de wereld
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » zo 07 feb 2016 18:51

De oplossing kan gezocht worden in treinmaterieel of een aanpassing in de tunnel. Er was een oude krantenartikel over geschikte IC (NG):

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2281 ... eid__.html

NS en ProRail hopen dat de nieuwe treinen, die NS gaat aanschaffen en die in 2021 in de dienstregeling worden opgenomen, het probleem oplossen. Deskundigen geloven er helemaal niks van. „Het probleem wordt alleen opgelost als er luchtdichte treinen komen, maar die koopt NS juist niet.’’


Andere oplossing werd al eens aangedragen door Arco Sierts:

Het drukprobleem bij het ingaan van de tunnel is door de treinhoogte bij een VIRM wat sterker merkbaar dan bij de hier gebruikte ICM. Dit probleem, wat veroorzaakt wordt door een erg krap tunnelprofiel, is waarschijnlijk betrekkelijk simpel en goedkoop oplosbaar door de 'harde' overgang tussen open bak en gesloten tunnel geleidelijk te maken, en wel door aan de bovenkant een V-vormige overgang tussen open en gesloten te maken.

Dit zorgt ervoor dat de druk geleidelijk opbouwt en vooral dat de luchtmassa in de tunnel daardoor geleidelijk in beweging komt, in plaats van nu met een snoeiharde korte impuls. Dat laatste is namelijk vrijwel zeker de hoofdoorzaak van het huidige drukprobleem.
Overigens leidt deze luchtdrukklap bij het inrijden vermoedelijk ook tot extra slijtage aan de deurvergrendeling, en tot extra lange-termijn-vermoeiingsbelasting voor de wand/dak-constructie en aldus levensduurvermindering. Een oplossing hiervoor is dus waarschijnlijk niet alleen een "klantervaringskwestie"...

Bron: Hanzelijn-Hattem.nl

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door mandaje » zo 07 feb 2016 18:58

Harm schreef:
2 keer p/u een IC en 2 keer p/u een Sprinter. En de Sprinter vertrekt 10 minuten later vanaf station Zwolle dan de IC richting Lelystad/Den Haag. Omgekeerd vertrekt vanaf Lelystad Centrum de IC 15 minuten eerder/later dan de Sprinter? Zal er dan storingen ontstaan op de Hanzelijn omdat dan met 200 km p/u gereden worden op de Hanzelijn?

Moet de IC-NG dan niet zwaardere transformatoren hebben? Meestal zie je bij IC/HST dat onder 15 KV/25 KV meer maximumvermogen is dan onder 1500 volt en 3000 volt. Maar kunnen fabrikanten dat niet aanpassen?


Is moeilijk te zeggen omdat de hele dienstregeling over de kop gaat.

Voor 1500 volt heb je geen transformator nodig. Je zit gewoon met het probleem dat een gekoppelde trein praktisch gezien niet meer dan 4800 kW kan/mag trekken. Combineer dit met dat je toch meer dan 1000 zitplaatsen wil hebben en zo'n trein van de 4 geselecteerde bouwers zal dan leeg minimaal 500 ton wegen. Oftewel er is minder dan 10 kW/t beschikbaar. En dat is niet heel veel als je kijkt naar de gemiddelde afstand tussen IC stations en dus zal er gekozen moeten worden tussen sneller optrekken of een hogere topsnelheid.

mandaje
Berichten: 93
Geregistreerd: di 18 jun 2013 16:30
Woonplaats: Het andere einde van de wereld
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Moshi » zo 07 feb 2016 19:16

BOW schreef:Denk je dat men hoge investeringen zal doen om alleen tussen Lelystad en Zwolle snel te kunnen rijden ? Dat korte stukkie ?? Kansloos alleen al daarom.


Waar komen die hoge investeringen vandaan :^) Juist daar zijn er helemaal geen hoge investeringen voor nodig als 3KV en ERTMS landelijk worden ingevoerd. Dat zal niet specifiek voor dat stukje gebeuren, maar wel om andere redenen.

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » zo 07 feb 2016 19:19

mandaje schreef:
Je zit gewoon met het probleem dat een gekoppelde trein praktisch gezien niet meer dan 4800 kW kan/mag trekken. Combineer dit met dat je toch meer dan 1000 zitplaatsen wil hebben en zo'n trein van de 4 geselecteerde bouwers zal dan leeg minimaal 500 ton wegen.


Ja dan zal er niet met 200 km p/u gereden kunnen worden. Ter vergelijking: twee gekoppelde zesdelige V-IRM heeft een maximumvermogen van 4800 KW. Die rijden heel soms op de Hanzelijn. Maar dan met 140 km p/u.

Met een enkeldeks IC-NG heb je dan mogelijk 50% meer vermogen nodig. Betekent dat een IC-NG met een zelfde lengte als een zesdelige V-IRM een vermogen moet hebben van 2400 KW (zesdelige V-IRM) x 50% = 1200 KW = 3600 KW. De IC-NG zal natuurlijk wel een stuk lichter zijn dan een V-IRM.

En dat is niet heel veel als je kijkt naar de gemiddelde afstand tussen IC stations en dus zal er gekozen moeten worden tussen sneller optrekken of een hogere topsnelheid.


Lijk me niet dat sneller optrekken veel tijdswinst zal opleveren. Eerst volgt de krappe bocht. Nadat de hele trein door de bocht is gereden trekt de machinist de trein op zodat zo snel mogelijk met maximaal 130 km p/u over de Hanzeboog gereden kan worden. Na het passeren van de brug rijden de IC al bijna 140 km p/u.

In ieder geval kan de IC-NG zoal met 160 km p/u rijden. Dat levert waarschijnlijk 1 - 2 minuten tijdswinst op.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » vr 19 feb 2016 13:32

http://www.windesheim.nl/over-windeshei ... itor-2015/

In 2015 stapten op een gemiddelde dag ruim 17.000 personen in of uit op één van de Hanzelijnstations. Dat is een toename van 13% ten opzichte van een jaar eerder. Deze groei is een indicatie dat juist reizigers in de regio profiteren van de jonge spoorverbinding.
Met de Hanzelijn, en daarmee ook de toevoeging van twee nieuwe stations, is het regionale vervoersaanbod onmiskenbaar verrijkt. De impuls van de nieuwe spoorlijn aan de mobiliteit lijkt daarmee nog niet te zijn uitgewerkt.


Hoe zal onderhand de verhouding zijn tussen Zwolle - Amersfoort/Randstad en Zwolle - Lelystad/Randstad zijn? Als afgaat op de treinsamenstellingen zal de verhoudingen niet veel verschillen. Schat in dat de vervoersstroom/vervoersaanbod tussen Zwolle - Amersfoort - Utrecht wat groter is dan Zwolle - Lelystad - Amsterdam/Schiphol.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door SuperGhost » vr 19 feb 2016 17:05

Die treinsamenstellingen moet je je niet blind op staren. Vergeet niet dat de IC over de Hanzelijn op lengte moet zijn voor Almere-Den Haag (het drukste deel) en tussentijds lastig nog wat bij te plaatsen/af te trappen is.

Voor Zwolle-Utrecht-Rotterdam kun je in Utrecht evt. nog bijplaatsen én is er op Amersfoort-Utrecht(-Rotterdam) bovendien ook nog een dubbele frequentie.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door John » vr 19 feb 2016 22:49

ZIjn de reizigersaantallen weer door Windesheim zelf gedaan? Neem ze dan maar met een hele flinke korrel zout.

Heb zelf als regelmatige gebruiker van de Hanzelijn wel het idee dat de treinen drukker worden. En het is tussen Zwolle en Almere echt niet rustiger dan tussen Almere en Schiphol vanwege de vele overstappers richting Amsterdam Centraal.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » za 20 feb 2016 05:41

Dat idee heb ik ook wel. Baseer me op de drukte in de 6, 8, 10 delige V-IRM. Soms zijn er ook ICM-M. Maar dat is natuurlijk een slag slaan en slechts een momentopname. En tussen Noord Nederland (Groningen/Leeuwarden) - Oost Nederland (Zwolle) - Flevoland (Lelystad/Almere) rijden tot Lelystad 4 IC p/u. Niet vreemd dat de V-IRM meestal wordt ingezet tussen Zwolle - Lelystad - Amsterdam/Schiphol om het vervoersaanbod te kunnen verwerken. Inzet van 12 delige V-IRM is zeldzaam.

Wat me opvalt op station Zwolle dat de Sprinter Zwolle - Amsterdam aanzienlijk drukker is geworden t.o.v. december 2012. Ben er wel zeker van in de Sprinter Zwolle - Amsterdam nu gemiddeld meer treinreizigers reizen dan in december 2012. En die kiezen waarschijnlijk meestal voor de bestemming Amsterdam Centraal. In december 2012 wisten de treinreizigers de Sprinter op spoor 1 b niet altijd te vinden. En zal me niet verbazen dat sommigen voor de Sprinter Zwolle - Amsterdam kiezen omdat de IC richting Lelystad - Schiphol - Den Haag dan overvol is.

Wel is de inzet van de hoeveelheid treinmaterieel toegenomen tussen Zwolle - Randstad t.o.v. de periode voor de opening van de Hanzelijn. Dan had je tussen Zwolle - Amersfoort- Den Haag/Rotterdam de inzet van 14 delige V-IRM of 15 delige ICM-M. In de spits reed de IC Zwolle - Den Haag en IC Zwolle - Rotterdam apart van elkaar. En kort achter mekaar. Dan kon het voorkomen dat er totaal 20 bakken ICM-M werden ingezet (1o ICM-M voor Zwolle - Den Haag en 10 voor Zwolle - Rotterdam). De inzet van de V-IRM was voor de opening van de Hanzelijn (december 2012) aanzienlijk minder.

Nu rijden in de spits 0p ma - vr regelmatig 8 - 10 delige V-IRM tussen Zwolle - Amersfoort en 6- 8 - 10 delige V-IRM tussen Zwolle - Lelystad. De ICM- M rijden wel regelmatig tussen Zwolle - Amersfoort. Maar regelmatig rijden er ook V-IRM tussen Zwolle - Amersfoort. Daar heb ik geen feiten en cijfers over. Vermoed dat de inzet van de ICM-M wat meer verplaatst is naar Den Haag - Venlo, IC Schiphol - Heerlen t.o.v. 1 - 2 jaar geleden.

Buiten de spits om zie je meestal 4 - 6- 8 delige V-IRM tussen Zwolle - Lelystad. Tussen Zwolle - Amersfoort varieert het met gekoppelde ICM-M en (gekoppelde) V-IRM.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door John » za 20 feb 2016 11:51

Het is natuurlijk lastig lastig aan de hand van materieelinzet een indicatie van het reizigersaanbod te krijgen. Zo zijn de Leeuwarders toch wel vaak aanmerkelijk korter dan de Groningers, zowel op de Veluwe- als Hanzelijn.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » za 20 feb 2016 16:04

En dan te bedenken dat tussen Groningen - Zwolle 2 IC + 2 Sprinters zijn. En tussen Leeuwarden - Zwolle 2 keer p/u een IC rijdt die tussen Zwolle - Leeuwarden stopt op alle tussengelegen stations. Zal dat gaan veranderen indien tussen Herfte - Zwolle vier sporen zijn? Dan krijgen we net als voor 2012 1 keer p/u een IC die tussen Leeuwarden - Zwolle alleen op Heerenveen en Steenwijk stopt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door MichaBen » za 20 feb 2016 16:47

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat er twee stoppende ICs Zwolle - Leeuwarden zouden zijn want die zijn er niet en zijn er ook niet geweest. Er rijdt 1x per uur een stoppende IC en 1x per uur een IC die alleen in Steenwijk en Heerenveen stopt. Ik snap overigens niet waar je heen wil met dit verhaal, want dit heeft weinig met de Hanzelijn te maken.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Hanzelijn door groningen » za 20 feb 2016 17:25

Die mooie spoortunnel met snelheidsbeperking is de grootste miskleun van de Hanzelijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Hanzelijn door jcvjcvjcvjcv » zo 21 feb 2016 02:51

groningen schreef:Die mooie spoortunnel met snelheidsbeperking is de grootste miskleun van de Hanzelijn.


Het zou toch niet zo heel moeilijk moeten zijn daar even een mooi venturi profiel aan te bouwen zodat de klap gewoon verdwijnt in plaats van het huidige 'hole in the wall'. Blijft natuurlijk dat het gewoon te krap is. Ook als de klap allang voorbij is, doet het nog zeer aan je oren in dat ding. Maar die klap kan heel makkelijk verdwijnen.

Ik snap ook niet waarom dat niet meteen goed gebouwd is. Zeker dat 'hole in the wall' kan iedereen met wat technisch inzicht aan zien komen.

jcvjcvjcvjcv
Berichten: 999
Geregistreerd: di 14 sep 2010 23:01
Woonplaats: ----
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Klaasje » zo 21 feb 2016 09:13

De drukverschillen zijn overigens het grootst waar de ventilatoren zitten. Dus niet bij de in- en uitgang.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Hanzelijn door John » zo 21 feb 2016 11:15

Er zit toch ook geen snelheidsbeperking? Ik kan er namelijk niet echt een lijn in ontdekken. Treinen die die op tijd zijn rijden er bijvoorbeeld soms met volle vaart doorheen terwijl vertraagde treinen in de ankers gaan.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hanzelijn door Harm » zo 21 feb 2016 12:29

In principe mag je met 200 km p/u door de tunnel. Maar dat lijk me niet aan te raden. Zie de reactie van de maker van de site hanzelijn-Hattem.nl:

http://hanzelijn-hattem.nl/nieuws/377/i ... _gehaald!/

Station Dronten passeren we met 200km/h. Dat gaat erg snel. Vervolgens rijden we weer een stuk door de polder, om vervolgens met hoge snelheid de Drontermeertunnel te passeren. Iedereen merkt vervolgens dat we snel dalen: mijn oren zitten dicht en ondanks het slikken blijven ze dicht zitten.


ICE is toch drukdicht? En Mansveld gaf ooit aan dat met drukdichte nieuwe IC het probleem opgelost kon worden?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hanzelijn door eelkevd » zo 21 feb 2016 14:53

De IC Berlijn trein is dacht ik ook luchtdicht, maar toen ik daarmee vorig jaar door de bewuste tunnel ging voelde ik het toch in mijn oren.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron