Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Noordelijke Nevenlijnen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » zo 01 jan 2012 01:00

In dit topic zijn alle berichten over de Noordelijke Nevenlijnen (Groningen - Delfzijl, Groningen - Roodeschool, Groningen - Veendam/Leer, Leeuwarden - Groningen, Leeuwarden - Stavoren, Leeuwarden - Harlingen Haven) te vinden.

In dit topic is plaats voor alle nieuwsberichten over de Noordelijke Nevenlijnen en aanverwante discussies daarover.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] MerwedeLingelijn door Nieuws » do 19 jan 2012 13:51

Fiets weer goedkoper met de trein

19 januari 2012

Het meenemen van een vouwfiets in een Arriva trein is gratis. Maar reizigers die een normale fiets mee willen, betalen een vergoeding.

Eerder kon men via een goedkope strippenkaart het vervoermiddel in de trein zetten. Na de afschaffing van de strippenkaart bleek vervoer van een fiets veel duurder te zijn. De provinciale PvdA trok aan de bel. Arriva en de provincie zijn vervolgens aan de slag gegaan om een oplossing te zoeken.

Volgende maand wordt gestart met een proef. Treinreizigers die hun fiets mee willen nemen betalen binnenkort € 3,-. De kaart is twee uur geldig. Een dagkaart kost straks € 5,-. Dat is altijd nog één euro goedkoper dan de landelijke fietskaart.

De prijzen zijn geldig in Arriva treinen en de kaarten mogen gebruikt worden buiten de ochtend- en middagspits.

Bron: In het Old Ambt

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » do 19 jan 2012 13:53

Arriva ontwikkelt reisproduct Fietskaart voor OV-chipkaart

19 januari 2012

Op verzoek van de consumentenorganisaties en in overleg tussen de provincie Groningen en vervoerder Arriva is besloten op korte termijn het reisproduct Fietskaart op de OV-chipkaart aan te bieden voor reizigers die een normale fiets mee willen nemen in de trein.

Met het afschaffen van de (roze) strippenkaart is ook het regionale tarief voor het meenemen van een fiets in de Groninger treinen komen te vervallen. Reizigers die een fiets mee willen nemen zijn nu nog gebonden aan de aanschaf van de landelijke papieren fietskaart van NS die € 6,- kost. Momenteel wordt het Arriva-reisproduct Fietskaart ontwikkeld dat op een OV-chipkaart geladen kan worden. Arriva werkt er momenteel aan om het reisproduct zo snel mogelijk verkrijgbaar te laten zijn op de verkoop- en oplaadautomaten op de stations.Het reisproduct Fietskaart wordt ontwikkeld voor het reizen met een fiets in de Arriva-treinen in de provincie Groningen.

De provincie Groningen bespreekt met de provincie Fryslân de mogelijkheden het reisproduct Fietskaart ook in de Friese Arriva-treinen geldig te laten zijn.
Er zullen in de toekomst twee verschillende varianten verkrijgbaar zijn: voor een hele dag of voor een periode van twee uur. Reizigers kunnen de Fietskaart straks alleen buiten de spits gebruiken. In het weekend, op feestdagen en in de maanden juli en augustus is de Fietskaart de gehele dag geldig. Overigens is het meenemen van een vouwfiets altijd en de gehele dag gratis.

Bron: Verkeersnet

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » do 19 jan 2012 16:55

Cruiseschip legt treinverkeer stil

19 januari 2012

Treinreizigers tussen Groningen en Leer moeten dit weekend rekening houden met een extra reistijd van een half uur. Oorzaak is de doorvaart van een cruiseschip.

Dit cruiseschip, de Disney Fantasy, is onlangs te water gelaten op de Meyer Werft in Papenburg en gaat nu richting de Eemshaven. Omdat het schip te hoog is voor de spoorbrug nabij Leer moet de brug weggetakeld worden, waardoor er drie dagen lang geen treinverkeer mogelijk is.

Vervoersbedrijf Arriva zet bussen in tijdens de stremming. Deze bussen vertrekken vanaf de parkeerplaatsen voor de stations. Het bedrijf wijst er daarnaast op dat voor de rit wel een geldig vervoersbewijs nodig is.

Het is niet de eerste keer dat de spoorbrug bij het Duitse stadje Leer moet wijken voor een cruiseschip. In juni vorig jaar gebeurde dit ook al toen het cruiseschip ‘De Celebrity Silhouette’ voor het ruime sop koos.

Bron: Oog TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ino94 » do 19 jan 2012 17:23

Blijf het grappig vinden, dat het verkeer voor een cruiseboot drie dagen wordt stilgelegd.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Playertwo » do 19 jan 2012 19:24

Dat is blijkbaar op de een of andere manier goedkoper dan van deze "vaste" spoorbrug een beweegbare brug maken.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ziggyziggyziggy » do 19 jan 2012 19:46

Het gaat hier om de Friesenbrücke. En het grappige is, dat dit al een beweegbare brug is. Alleen is de opening niet breed genoeg voor deze cruiseschepen.

Zie ook http://wapedia.mobi/de/Friesenbr%C3%BCcke
trdl

Avatar gebruiker
ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 534
Geregistreerd: di 02 jun 2009 19:31
Woonplaats: Gnn
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » do 02 feb 2012 19:38

Vanaf 2017: Extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden

2 februari 2012

FEANWÂLDEN - Er komt een extra sneltrein op het traject tussen Groningen en Leeuwarden. De provincies Groningen en Fryslân, de gemeenten Leeuwarden, Groningen en Zuidhorn, ProRail en de overige gemeenten aan het spoor werken samen aan dit project. De verwachting is dat de trein eind 2017 rijdt.

De eerste en bestaande sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden stopt in Buitenpost, de tweede en nieuwe sneltrein stopt in Feanwâlden. Dat is waar de vijf gemeenten uit Noordoost-Fryslân gezamenlijk op in zetten als het gaat om een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden. Door de keuze voor beide stations ontstaan logische punten waar auto’s, fietsen, treinen en bussen bij elkaar komen. “Met deze keuze gaan we voor maximale bereikbaarheid van Noordoost-Fryslân”, zegt woordvoerder en wethouder van Achtkarspelen Jan Lammers. “We zijn er trots op dat we hier gezamenlijk op inzetten. Het geeft de beste resultaten voor de hele regio. We werken ook aan de ontwikkeling van OV-arrangementen. Daarmee krijgen we maximale combinaties van de verschillende vervoerstromen. Dit is een prachtige ontwikkeling voor Noordoost-Fryslân”.

Noordoost Fryslân is een dynamische plattelandsregio ingesloten tussen de belangrijkste stedelijke kernen van het Noorden, Leeuwarden, Groningen en Drachten. In Noordoost Fryslân hebben de vijf gemeenten samen met de provincie Fryslân de afgelopen jaren samengewerkt om uitvoering te geven aan de Agenda Netwerk Noordoost (ANNO). Binnen deze Agenda wordt samengewerkt om zo de gezamenlijke ambities te bereiken.

Door grote ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied (de aanleg van De Centrale As, verbetering van de spoorlijn Groningen-Leeuwarden en de opwaardering van het Prinses Margrietkanaal) ontstaan er kansen om de verbindingen met het noordelijk stedelijk netwerk en de rest van Nederland verder te versterken. Realisatie van deze infrastructuurprojecten en een goede regionale aansluiting hierop is belangrijk voor de verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio, en daarmee de economische ontwikkeling van de regio.

De programmalijn “Noordoost Bereikbaar” uit de Agenda Netwerk Noordoost gaat over de bereikbaarheid en ontsluiting van Noordoost Fryslân. De infrastructurele projecten in de regio zorgen voor kansen die in deze programmalijn nog verder worden ontwikkeld. Voorbeeldprojecten zijn de visieontwikkeling voor het gebruik van de spoorweg en nieuwe OV-arrangementen.

Bron: RTV Noordoost-Friesland

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » vr 03 feb 2012 17:12

Arriva heeft geen problemen door de sneeuw

3 februari 2012

De treinen van vervoersbedrijf Arriva in het Noorden rijden ondanks de sneeuw gewoon op tijd. Dat laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Treinreizigers in de ochtendspits hadden desalniettemin wel vast van vertragingen.

In de ochtendspits kreeg het bedrijf te maken met materieelstoring in een trein op het station van Groningen. De trein kon uiteindelijk wel vertrekken, maar wel met vertraging. Dit had als gevolg dat alle treinen tussen Groningen en Leeuwarden met vertraging kwamen te rijden. Om dit op te lossen werden de sneltreinen van 09.00 uur uit Groningen én uit Leeuwarden opgeheven. Ook gaf spoorbeheerder ProRail een zogenaamd degradatieniveau waardoor Arriva de spitsritten van en naar Zuidhorn moest opheffen.

Het bedrijf laat verder weten dat er ondanks de sneeuw geen aanpaste dienstregeling wordt uitgevoerd, in tegenstelling tot wat de NS wel doet. Arriva heeft de verwachting dat de avondspits normaal zal verlopen.

Bron: Oog TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » di 21 feb 2012 12:49

Geen treinen in de voorjaarsvakantie

21 februari 2012

Tussen zaterdag 25 februari en maandag 5 maart rijden geen treinen tussen de stad Groningen, Veendam en Bad Nieuweschans.

Vanaf de stations, waaronder Scheemda, Winschoten en Bad Nieuweschans worden bussen ingezet. Ook het treinvervoer van en naar Duitsland (Leer) is niet mogelijk. Daarnaast rijden er ook geen treinen tussen Groningen en het Drentse Assen. Voor alle trajecten geldt vervangend vervoer door middel van de inzet van busdiensten.

Er worden snel-, pendel- en stopbussen ingezet. De stopbussen doen ieder station aan. De snelbus tussen Groningen - Veendam rijdt rechtstreeks, zonder tussenstop. De snelbus Groningen - Winschoten stopt alleen in Hoogezand - Sappemeer. Afhankelijk van de bestemming kan een reis maximaal 30-45 minuten langer duren dan normaal.

De treinen kunnen niet rijden, omdat er gewerkt wordt aan de opbouw van het station bij de Euroborg. Tegelijkertijd pakt ProRail het spoor aan. Informatie over het openbaar vervoer richting Oost-Groningen / Duitsland en richting Assen is te vinden via Arriva.nl en NS.nl.

Bron: In 't Old Ambt

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » di 28 feb 2012 12:42

Spoorproblemen nekken dienstregeling Arriva

28 februari 2012

Treinreizigers naar Delfzijl en Roodeschool hebben maandag de hele dag te maken gehad met vertragingen. De oorzaak waren diverse storingen.

De problemen begonnen maandagochtend om 09.30 uur. Bij Sauwerd ontstond een sein- en wisselstoring waardoor de treinen langzamer moesten rijden. Hierdoor ontstond vertraging. Kort nadat spoorbeheerder ProRail dit euvel verholpen had ontstond een zelfde storing nabij Appingedam. Arriva besloot om tussen Appingedam en Delfzijl bussen in te zetten.

Door de problemen liepen de vertragingen op, en raakte ook de dienstregeling naar Roodeschool ontregeld. Door het opheffen van verschillende treinen werd geprobeerd de vertraging minimaal te houden. De storingsploeg van ProRail slaagde er rond 17.00 uur in om de storingen bij Appingedam te verhelpen. Toch duurde het tot in de avond voor alle treinen weer volgens de normale dienstregeling reden.

Bron: Oog TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » do 01 maart 2012 13:57

Geen treinen door kapotte spoorbrug

1 maart 2012

Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden moeten donderdagochtend rekening houden met een vertraging die op kan lopen tot een half uur. De oorzaak is een defecte spoorbrug.

“De problemen ontstonden rond 09.00 uur”, vertelt woordvoerder Michiel Haighton van spoorbeheerder ProRail. “De Greunsbrug tussen Leeuwarden en Leeuwarden Camminghaburen kwam in storing te staan waardoor we er geen treinen meer over heen konden laten rijden”.

Vervoersbedrijf Arriva heeft tussen Hurdegaryp en Leeuwarden bussen ingezet. Hierdoor is men een kwartier tot een half uur langer onderweg. Als gevolg van de storing rijden er geen sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden. “Wij hebben direct een storingsploeg ter plaatse gestuurd. Zij verwachten rond 13.00 uur het euvel verholpen te hebben”, aldus Haighton.

Bron: Oog TV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Nieuws » wo 04 apr 2012 12:31

Friese zorgen over spoorbrug Zuidhorn

4 april 2012

LEEUWARDEN - De Friese fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over de haalbaarheid van extra treinen op het spoor Leeuwarden-Groningen.

Om die haalbaarheid zeker te stellen, zou de spoorbrug bij Zuidhorn worden verdubbeld. De provincie Groningen lijkt nu van die verdubbeling af te zien. De ChristenUnie wil van het Friese provinciebestuur opheldering over de consequenties.

Bron: Leeuwarder Courant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Playertwo » wo 04 apr 2012 18:56

Als ik kijk op google streetview zie ik dat die brug reeds is voorbereid op dubbel spoor. Wat zou de reden zijn dat men toch afziet van verdubbeling om een verhoging van de frequentie mogelijk te maken?

Geen idee hoe je een link naar streetview op een site kan zetten, maar dat is een ander verhaal

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Kaas1989 » wo 04 apr 2012 19:40


Kaas1989
Berichten: 134
Geregistreerd: ma 21 dec 2009 00:45
Woonplaats: Enschede
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Kaas1989 » wo 04 apr 2012 20:39

Misschien heeft het hiermee te maken:

Knelpunt
De spoorbrug Zuidhorn vormt een smalle, relatief lage doorgang voor de scheepvaart op het Van Starkenborghkanaal. Twee elkaar tegemoet komende schepen kunnen elkaar niet passeren ter plaatse van de brug. De brug (inclusief hoge toeleidende spoorbaanlichamen) ontneemt voor een belangrijk deel het zicht op de S-bocht; die zich direct ten westen van de brug bevindt. De bochten zijn tenslotte erg krap. Dit maakt de huidige situatie ter plekke tot één van de grotere knelpunten op de vaarweg.


Waarom dit project?
De spoorbrug Zuidhorn wordt vervangen door een nieuwe aanzienlijk langere en hogere spoorbrug. De doorvaarthoogte van de brug zal minimaal 9,10 meter bedragen ten opzichte van de waterstand. Daarnaast worden de bochten in het kanaal ten westen van de spoorbrug verbreed, zodat het kanaal op deze locatie geschikt wordt voor klasse V-schepen, vierlaags containervaart en beperkte tweebaks duwvaart. Uiteindelijk zullen in de nieuwe situatie twee elkaar tegemoet komende schepen elkaar kunnen passeren ter plaatse van spoorbrug.


Bron

Kaas1989
Berichten: 134
Geregistreerd: ma 21 dec 2009 00:45
Woonplaats: Enschede
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » wo 04 apr 2012 20:52

5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ReisThijs » wo 04 apr 2012 22:29

Volgens de laatst gepresenteerde plannen voor de Extra sneltrein Groningen - Leeuwarden is de frequentieverhoging mogelijk met alleen een nieuw stuk dubbelspoor tussen Zuidhorn en Hoogkerk (zodat er precies halverwege Grijpskerk en Groningen gekruist kan worden), de brug die nu ter sprake komt ligt juist aan de andere kant van Zuidhorn waar het volgens dit plan enkelspoor blijft.

Voor het laten rijden van die extra sneltrein is het dus niet noodzakelijk dat er een dubbelsporige brug komt bij Zuidhorn.
Maar als er toch al een nieuwe brug moet komen voor de verbreding van het kanaal zou het misschien wel handig zijn om dan meteen maar een dubbelsporige te bouwen.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast