Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Noordelijke Nevenlijnen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Moshi » za 19 dec 2015 14:21

Harm schreef:Je kunt de treindienst tussen Amsterdam - Bremen ook versnellen door treinen op weinig stations te laten stoppen. Tussen Amsterdam - Bremen (3 keer per dag)/Hamburg (1 keer per dag)/Kopenhagen (zomerperiode) alleen op station Zwolle, Groningen en Oldenburg te laten stoppen. Dan wordt het een EC.

Ook als je op weinig stations stopt is het via Osnabruck sneller. Alleen voor Oldenburg zou vanuit Amsterdam de snelste route via Groningen gaan. En die markt is zo beperkt dat je daar geen trein voor gaat laten rijden.

Moshi
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door R-K » za 19 dec 2015 17:01

Harm schreef:Er is hoop:

http://www.dvhn.nl/groningen/Duits-kabi ... 96160.html

,,We moeten van de nood een deugd maken. Het wegvallen van de spoorbrug is een groot probleem voor de verbinding tussen beide landen. Maar nu het probleem er ligt, zie ik ook kansen voor een betere spoorverbinding.”

Lies vindt dat Duitsland en Nederland moeten inzetten op de aanleg van een dubbel spoor en dat er geëlektrificeerde treinen moeten gaan rijden. ,,Dat is toekomstbestendig.” Lies zegt ervan uit te gaan dat zijn Nederlandse collega in Den Haag er net zo over denkt.

In ieder geval wordt op het hoogste niveau over gesproken. Soms moet je ook gewoon op lange termijn denken. En de zaken in één keer goed aanpakken. Bovendien kun je dan ook treinen laten rijden tussen Amsterdam - Bremen/Hamburg/Kopenhagen. Zij het met een beperkte frequentie.

Alle investeringen in het herstellen van die spoorverbinding zijn het geld niet waard. Er zijn zowel in Nederland als Duitsland belangrijkere investeringen in de infrastructuur. Nu Arriva met enige regelmaat bussen laat rijden is dat in mijn ogen voldoende. Daarnaast heb je de Flixbus, etc. Die in de vraag voorzien.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door LOF » za 19 dec 2015 17:11

Moshi schreef:
Harm schreef:Je kunt de treindienst tussen Amsterdam - Bremen ook versnellen door treinen op weinig stations te laten stoppen. Tussen Amsterdam - Bremen (3 keer per dag)/Hamburg (1 keer per dag)/Kopenhagen (zomerperiode) alleen op station Zwolle, Groningen en Oldenburg te laten stoppen. Dan wordt het een EC.

Ook als je op weinig stations stopt is het via Osnabruck sneller. Alleen voor Oldenburg zou vanuit Amsterdam de snelste route via Groningen gaan. En die markt is zo beperkt dat je daar geen trein voor gaat laten rijden.

Dat is waar. Maar dan kun je niet te Osnabrück Hbf stoppen en moet je gebruikmaken van een vrij vervelend boogje. https://www.google.nl/maps/@52.2751133, ... a=!3m1!1e3

LOF
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Moshi » za 19 dec 2015 18:24

Niet op Osnabruck Hbf inderdaad, wel op Osnabruck Altstadt.

Moshi
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door LOF » za 19 dec 2015 20:47

Dat gaat een moeilijk verhaal worden. Je moet dan op het tweede spoor tegen de richting in stoppen. Bovendien rijd de trein dan een aanzienlijk stuk in spookrichting tot aan het boogje. Niet echt wenselijk. Daarnaast is het natuurlijk een beetje vreemd om een internationale trein op een voorstadstation te laten stoppen.

LOF
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door en-es » za 19 dec 2015 22:02

Hoezo niet in Osnabrück Hbf stoppen. Vroeger stopten de doorgaande treinen Hoek Van Holland/Amsterdam-Hamburg-Kopenhagen er ook. Of is er iets veranderd?

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Moshi » zo 20 dec 2015 01:57

LOF schreef:Daarnaast is het natuurlijk een beetje vreemd om een internationale trein op een voorstadstation te laten stoppen.

Is goed te vergelijken met de Beneluxtrein die op Den Haag HS stopt in plaats van Den Haag CS. Dat is ook niet ideaal, maar wel logisch omdat HS net als Altstadt wel op de route ligt en CS/Hbf niet.

en-es schreef:Hoezo niet in Osnabrück Hbf stoppen. Vroeger stopten de doorgaande treinen Hoek Van Holland/Amsterdam-Hamburg-Kopenhagen er ook. Of is er iets veranderd?

Misschien dat die via Hannover reden in plaats van via Bremen? Maar dat was dan wel om.

Moshi
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » zo 20 dec 2015 03:23

Als busvervangend vervoer werd gisteren de spelersbus van SC Heerenveen gebruikt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door en-es » zo 20 dec 2015 09:05

Moshi schreef:Misschien dat die via Hannover reden in plaats van via Bremen? Maar dat was dan wel om.

Nee, reden absoluut niet via Hannover. Ik kan het weten want ik heb in het verleden meerdere keren gereist naar/van Noord Duitsland/Scandinavie via Hengelo. Voor het laatst in 1986 in de Holland Scandinavie express richting Nederland. En die ging echt niet via Hannover.

en-es
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door mat_64 » vr 25 dec 2015 23:57

Moshi schreef:
LOF schreef:Daarnaast is het natuurlijk een beetje vreemd om een internationale trein op een voorstadstation te laten stoppen.

Is goed te vergelijken met de Beneluxtrein die op Den Haag HS stopt in plaats van Den Haag CS. Dat is ook niet ideaal, maar wel logisch omdat HS net als Altstadt wel op de route ligt en CS/Hbf niet.

Dat is geen goede vergelijking. HS is gewoon een knoppunt- en IC-station en Den Haag C is een kopstation. Het is beter te vergelijken met een IC Rotterdam C - Gouda op te heffen en voortaan Den Haag C/C&HS/HS - Keulen alleen te laten stoppen op Rotterdam Noord.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » za 26 dec 2015 03:46

Vroeger had je een boottrein vanaf Hoek van Holland naar Hengelo en Duitsland en die stopte in Schiedam-Rotterdam West en dus niet in Rotterdam CS. Zou wel zo'n 20 minuten aan de reistijd hebben toegevoegd met richtingwisseling.

Uit 1982:
Hoek van Holland 7.10
Utrecht 8.07 - 8.14
Hengelo 9.48 - 9.52
Bad Bentheim 10.14 - 10.28
Berlin Zoo 17.14

Met overstap in Osnabrueck kom je om 13.07 in Hamburg Hbf.

Vergelijk het met nu.
Hoek van Holland 7.41 - Berlin Hbf 15.22 (met overstap in Hannover op ICE ben je 15 minuten eerder)
Hoek van Holland 7.41 - Hamburg Hbf 14.13

Even buiten het topic dus!

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door R-K » za 26 dec 2015 21:02

Droom maar lekker verder. Nederland-Hamburg rechtstreeks per trein is een utopie. De huidige overstap in Osnabrück is iets meer dan een kwartier en die voldoet prima.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » za 26 dec 2015 22:05

Het voorstel van een trein uit Nederland naar Hamburg komt niet van mij vandaan.

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door en-es » zo 03 jan 2016 15:40

groningen schreef:[b]De Eemshaven wordt dan de plaats met het meest noordelijke station van Nederland. Dat bevindt zich nu in Roodeschool. Dat dorp krijgt een nieuw station aan de Hooilandseweg.
Bron: DvhN

Ik was gisteren in Roodeschool, moest nog een kruidvatkaartje opmaken. Ben naar de plek geweest waar het nieuwe station komt te staan. Daar staat nu een groot bord waarin het station wordt aangekondigd. In Roodeschool was verder weinig te zien dus besloot ik op de terugweg in Uithuizen uit te stappen dat best een aardig dorpscentrum heeft. In Groningen viel het me op dat de Arriva Store nu ook een Deutsche Bahn agentur is.

en-es
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door jcvjcvjcvjcv » ma 04 jan 2016 04:13

en-es schreef:
groningen schreef:[b]De Eemshaven wordt dan de plaats met het meest noordelijke station van Nederland. Dat bevindt zich nu in Roodeschool. Dat dorp krijgt een nieuw station aan de Hooilandseweg.
Bron: DvhN

Ik was gisteren in Roodeschool, moest nog een kruidvatkaartje opmaken. Ben naar de plek geweest waar het nieuwe station komt te staan. Daar staat nu een groot bord waarin het station wordt aangekondigd. In Roodeschool was verder weinig te zien dus besloot ik op de terugweg in Uithuizen uit te stappen dat best een aardig dorpscentrum heeft. In Groningen viel het me op dat de Arriva Store nu ook een Deutsche Bahn agentur is.

Verkoopt die laatste ansichtkaarten van de kapotte brug? "Nie-wieder-line"? ;(

jcvjcvjcvjcv
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » ma 04 jan 2016 05:24

Vannacht op de informatiescherm in het hok op het perron (naast de AH to go) stonden alleen de snelbussen naar Leer vermeld en zelfs de eerste 2 bussen van morgenvroeg. Net of Groningen niets te bieden heeft aan overig treinverkeer. Tja; als Roodeschool al geen supermarkt heeft dan heeft het inderdaad niet veel te bieden, maar er is wel een Chinees hoor. En met 3 kilometer zit je in Uithuizermeeden en 3 extra; Uithuizen heeft vrijwel alles wat voor een (normaal) leven nodig is.

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ibodejoode » wo 24 feb 2016 19:46

Provincie Fryslan heeft onderzoek laten doen om het 25/35 patroon Leeuwarden-Harlingen om te zetten naar een 30/30 patroon. Uitslag is nu bekend: te duur. Er waren 2 varianten doorgerekend, verdubbeling spoor Franeker-Dronrijp. Kosten ruim 30 mio. Of extra treinstel met passeren in Dronrijp en Franeker. Die laatste optie is volgens mij niet echte optie omdat je dan in een 20 min. dienstregeling komt die in Leeuwarden niet goed aansluit op NS ri. Zwolle of Arriva ri. Groningen. Jammer, blijft voor mij over 1x per uur voorbij Zwolle, maar kan mij gezien aantal reizigers vs kosten er iets bij voorstellen. Een lezer van de Leeuwarder Courant kwam met de optie van een passeerspoor halverwege Dronrijp en Franeker wat aanzienlijk goedkoper zou moeten zijn.

ibodejoode
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Klaasje » wo 24 feb 2016 20:34

Zo'n optie heeft de provincie Zuid Holland wel door een adviesbureau laten doorrekenen in plaats van dubbelspoor voor de verbinding Gouda-Alphen.

Klaasje
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws