Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Arriva] Noordelijke Nevenlijnen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ibodejoode » wo 24 feb 2016 20:41

Ook veel rumoer rond het verlengen van het kopspoor in Leeuwarden tot onder de perronkap. Gedeputeerde staten maken zich nu bezorgd dat de verbetering van het spoor Leeuwarden-Groningen vertraging oploopt vanwege de discussie rondom de verlenging. Nu wat duidelijker wordt wat de consequenties zijn (was mij al jaren bekend) gaat iedereen zich roeren. Welstand, monumentenzorg, diverse partijen in de gemeenteraad , zo'n beetje iedereen is nu tegen. Men wil nu weer kijken naar een extra perron aan de zuidzijde, een voorstel dat jaren geleden al was afgeschoten. Probleem is dat door het doortrekken van het spoor de monumentale kap aangetast wordt. Door dit maar ook andere problemen dreigt de start van de aanpassingen te verschuiven naar 2019 en niet eerder dan 2020 kunnen dan 2 snel- en stoptreinen gaan rijden. De fietstunnel onder het spoor is ook al afgeschoten. In tegenstelling tot de voortvarendheid van de wegenaanleg in Friesland is het verbeteren van het spoorwegnet kommer en kwel.

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door mandaje » wo 24 feb 2016 23:03

ibodejoode schreef:Provincie Fryslan heeft onderzoek laten doen om het 25/35 patroon Leeuwarden-Harlingen om te zetten naar een 30/30 patroon. Uitslag is nu bekend: te duur. Er waren 2 varianten doorgerekend, verdubbeling spoor Franeker-Dronrijp. Kosten ruim 30 mio. Of extra treinstel met passeren in Dronrijp en Franeker. Die laatste optie is volgens mij niet echte optie omdat je dan in een 20 min. dienstregeling komt die in Leeuwarden niet goed aansluit op NS ri. Zwolle of Arriva ri. Groningen. Jammer, blijft voor mij over 1x per uur voorbij Zwolle, maar kan mij gezien aantal reizigers vs kosten er iets bij voorstellen. Een lezer van de Leeuwarder Courant kwam met de optie van een passeerspoor halverwege Dronrijp en Franeker wat aanzienlijk goedkoper zou moeten zijn.

Heb je een bron hiervoor?

mandaje
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ibodejoode » do 25 feb 2016 00:47

Ja, had ik, maar ben hem nu kwijt. Ik las het ruim een week geleden in de LC, maar ging toen een paar dagen weg, krant weg.... Heb het toen opgezocht op de website van de provincie, gelezen, was een pdf van het provinciebestuur aan gs. Maar kon het nu niet meer vinden. Stond trouwens veel meer in over de svz betreffende ov in Friesland. Zal nog eens zoeken.

ibodejoode
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door mandaje » do 25 feb 2016 02:04

mandaje
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » vr 26 feb 2016 22:02

Snelbus naar Leer wordt in ieder geval voortgezet tot 13 maart; nog steeds geen trein die in Weener keert.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door John » vr 26 feb 2016 22:45

Is het zo moeilijk om wat verder vooruit te kijken?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » za 27 feb 2016 13:22

Schijnbaar niet.

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » za 16 apr 2016 13:19

Het stationsgebied van Weener wordt aangepakt. Het bericht staat achter de betaalmuur van de Ostfriesen Zeitung. Dus wat er gaat gebeuren?! Nog steeds niets bekend over het doorrijden naar Weener trouwens.

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » wo 27 apr 2016 18:45

Hoe noem je zo iets. Luchtfietserij; de wens is de gedachte.

Column: ICE Groningen-Berlijn (4 uur reistijd)

Ik neem je alvast even mee naar 2021. Vanaf dat jaar rijdt er -dat wist je nog niet- een ICE van Groningen naar Berlijn. Met tussenstops in Winschoten, Oldenburg, Bremen en Hamburg. Die ICE-treinen zijn net zo rood-wit als de Arrivaboemeltjes, dus echt wennen hoeven we niet. Behalve aan de snelheid. Lees verder via RTV Noord

Edit John: Graag geen hele artikelen overnemen i.v.m. copyright.

groningen
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door mat_64 » do 12 mei 2016 14:43

Luchtfietserij misschien, maar de kern van het verhaal (een snelle trein Groningen - noord Duitsland - Berlijn) is zeker mogelijk. Winschoten zou nooit een stop krijgen van een IC laat staan een HST (geen spoorknooppunt, niet genoeg eigen potentie en een te klein achterland). Ik zou me nog wel een stop in Leer kunnen voorstellen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door R-K » do 12 mei 2016 15:17

En daarnaast zie ik liever dat er op Berlijn-Hamburg op de drukke momenten in een mooie halfuursdienst wordt gereden zonder tussenstops tussen Berlijn Spandau en Hamburg en zonder doorgaande treinen naar Praag en Kopenhagen en weet ik wat nog meer. Doorgaande treinen zijn funest voor de frequentie.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Harm » wo 14 sep 2016 09:00

NS wil treinen leasen van Arriva:

http://www.lc.nl/friesland/NS-wil-Arriv ... 29211.html

Dat heeft de NS dinsdag althans beloofd aan de provincie tijdens een spooroverleg in Leeuwarden, laat gedeputeerde Johannes Kramer weten. Er zijn nog wel enkele mitsen en maren, gaf de NS aan. Arriva heeft al gezegd de dieseltreinen te kunnen leveren, inclusief personeel.

NS heeft toch DM 90? En heeft Arriva dan zelf genoeg treinen?

De treinenkwestie draait om een vierde trein per uur. Momenteel rijden er tussen Leeuwarden en Zwolle drie treinen per uur per rijrichting, waarvan maar één snelle

Nee. Het is 1 Sprinter en 1 IC. Die op alle tussengelegen stations stopt.

Op het traject is (nog) niet genoeg stroom voor een extra elektrische trein, vandaar dat gekeken wordt naar een alternatief op diesel.

Te weinig onderstations om genoeg energie te leveren?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door AlexNL » wo 14 sep 2016 20:32

NS heeft wel veel DM90, maar slechts een deel daarvan is inzetbaar. De rest is gebruikt als onderdelenleverancier en is zodoende niet inzetbaar, en niet op korte termijn te maken.

Arriva heeft zelf genoeg treinen omdat Bad Nieuweschans - Leer niet bediend wordt.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door LOF » wo 14 sep 2016 20:33

Harm schreef:
De treinenkwestie draait om een vierde trein per uur. Momenteel rijden er tussen Leeuwarden en Zwolle drie treinen per uur per rijrichting, waarvan maar één snelle

Nee. Het is 1 Sprinter en 1 IC. Die op alle tussengelegen stations stopt.

En toch ook nog een snelle intercity die alleen op Steenwijk en Heerenveen stopt?

Harm schreef:
Op het traject is (nog) niet genoeg stroom voor een extra elektrische trein, vandaar dat gekeken wordt naar een alternatief op diesel.

Te weinig onderstations om genoeg energie te leveren?

Lijkt mij een heel sterk verhaal. Volgens mij zijn er daar niet minder onderstations dan elders.

LOF
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door AlexNL » wo 14 sep 2016 21:08

LOF schreef:Lijkt mij een heel sterk verhaal. Volgens mij zijn er daar niet minder onderstations dan elders.

In de overbelastverklaring staat het uitgelegd; https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... ring_2.pdf

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door LOF » wo 14 sep 2016 21:19

Niet te geloven. Zelfs ná de plaatsing van een onderstation te Heerenveen is er waarschijnlijk nog onvoldoende netspanning om vier treinen per uur te laten rijden. Is de bovenleiding tussen Leeuwarden en Zwolle dan zo anders uitgevoerd?

LOF
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door ibodejoode » do 15 sep 2016 00:34

Treinen van Arriva is logisch. In Leeuwarden heb je opstel genoeg + werkplaats van Stadler. En de Stadlers kunnen 140 km/u, ik weet niet hoe hard DM 90 kan.

Over de huidige 3 treinen per uur: Het is 2x IC waarvan 1 op alle stations stopt, situatie als op Zeeuwse lijn, de andere stopt alleen in Heerenveen en Steenwijk. De derde is een "sprinter" (koploper) die pendelt tussen Leeuwarden en Meppel, betaald door de provincie Friesland.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door Roberta » do 15 sep 2016 00:42

LOF schreef:Niet te geloven. Zelfs ná de plaatsing van een onderstation te Heerenveen is er waarschijnlijk nog onvoldoende netspanning om vier treinen per uur te laten rijden. Is de bovenleiding tussen Leeuwarden en Zwolle dan zo anders uitgevoerd?

Niet alleen het aantal onderstations is bepalend voor de capaciteit, ook de mate waarin een onderstation capaciteit kan leveren. Toen de koplopers gingen rijden van Utrecht naar Arnhem en Nijmegen is de capaciteit van de onderstations in Ede en Wolfheze flink vergroot.
Anderzijds geeft het mijn inziens aan dat we met 1500 V= zo langzamerhand aan de grens van de mogelijkheden zitten.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws