Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Bouw station Maastricht Noord

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Bouw station Maastricht Noord door Nieuws » di 10 jan 2012 19:12

Bouw station-Noord start in februari

10 januari 2012

De bouw van station Maastricht-Noord start in februari. Deze week is al begonnen met de inrichting van het bouwterrein ter hoogte van de Meerssenerweg en de Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven.

Het station wordt gebouwd in opdracht van de Provincie Limburg en is naar verwachting eind dit jaar klaar. Het nieuwe station is onderdeel van de nieuwe Park&Ride-voorziening in Maastricht-Noord. Forensen en bezoekers kunnen straks hier hun auto parkeren en dan met de trein of een pendelbus doorreizen naar het centrum of hun werkplek.

Bron: Dagblad de Limburger

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Nieuws » ma 27 feb 2012 12:49

Station Maastricht-Noord stap dichterbij

27 februari 2012

ProRail heeft afgelopen weekend hard gewerkt aan de bouw van het nieuwe station Maastricht-Noord.

In 52 uur zijn er heipalen geslagen, damwanden ingebracht en nieuwe bovenleidingportalen geplaatst. In verband met deze werkzaamheden was er geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Sittard en reden er ook geen treinen tussen Maastricht en Valkenburg.

Het toekomstige station wordt gebouwd in opdracht van de provincie Limburg. Het komt te liggen ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Bouwbedrijf BAM Civiel BV bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.

Bereikbaarheid nieuw station
Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.

Bron: ProRail

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Nieuws » za 31 maart 2012 14:28

ProRail bouwt aan station Maastricht-Noord

31 maart 2012

ProRail plaatst komend weekend damwanden voor de nieuwe onderdoorgang bij het toekomstige station Maastricht-Noord.

Ook gaan er fundatiepalen de grond in en worden er keerwanden geplaatst. In verband met deze werkzaamheden rijden er zaterdag en zondag geen treinen tussen tussen Maastricht en Sittard en is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Valkenburg. NS en Veolia zetten snel- en stopbussen in voor hun reizigers.

ProRail bouwt het toekomstige station in opdracht van de provincie Limburg. Het komt te liggen ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Bouwbedrijf BAM Civiel BV bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.

Bereikbaarheid nieuw station
Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.

Bron: ProRail

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door seinhuis » za 31 maart 2012 14:33

Opvallend is dat er tussen Maastricht en Randwyck geen NS en Veolia-treinen rijden, maar bussen. Maar de trein naar België (NMBS) rijd wel.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door motje » za 31 maart 2012 15:11

Ik denk omdat zowel NS als Veolia dan slechts een pendeltreintje Maastricht-Maastricht Randwyck hadden moeten inzetten, omdat ze beide niet richting respectievelijk Sittard en Valkenburg kunnen rijden. Reizigers vanuit Randwyck die richting Valkenburg of Sittard hadden willen reizen, zouden dan in Maastricht weer op de bus over moeten stappen. Nu worden ze meteen al de bus in gestuurd.

motje
Berichten: 149
Geregistreerd: zo 15 maart 2009 15:36
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Donald Duck » ma 02 apr 2012 18:53

In het weekend heeft de stoptrein Maastricht - Maastricht Randwyck sowieso weinig nut, aangezien deze vooral rijdt voor de studenten van de UM en de medewerkers van het AZM en andere bedrijven uit Randwyck.

Voor het weekend zijn de reguliere busdiensten van Veolia tussen Randwyck en centrum Maastricht veelal al voldoende.
Dagelijks gebruiker spoorlijn Duckstad - Gansdorp.\nSoms met aftakking naar Timboektoe.........

Avatar gebruiker
Donald Duck
Berichten: 106
Geregistreerd: wo 13 mei 2009 14:15
Woonplaats: Duckstad
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door John » ma 02 apr 2012 23:25

Als er werkzaamheden zijn tussen Amersfoort en Hilversum laat de NS wel een IC pendelen tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst. Een duidelijk bewijs dat Limburg niet serieus wordt genomen roffel

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door SuperGhost » di 03 apr 2012 00:11

Maar die situatie is ook niet erg vergelijkbaar.

Voor Schothorst zal anders in Amersfoort de knoop op de IC naar Utrecht-Rotterdam/Den Haag verdwijnen. Daarnaast krijg je anders capaciteitsproblemen voor de toch al met capaciteitsproblemen kampende sprinter Zwolle-Utrecht.

Voor Randwyck is er geen knoop in Maastricht. Sterker nog: er is niet eens een overstap op een trein in Maastricht (m.u.v. de Belgische), want de treinen naar Sittard en Heerlen kunnen juist niet rijden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door John » di 03 apr 2012 00:30

SuperGhost schreef:Voor Schothorst zal anders in Amersfoort de knoop op de IC naar Utrecht-Rotterdam/Den Haag verdwijnen.


Welke knoop? Die trein komt aan als alle belangrijke aansluitingen net weg zijn. En de capaciteitsproblemen in de stoptrein door de vele reizigers naar Schothorst zal ook wel loslopen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door groningen » di 03 apr 2012 02:58

Bericht van 27 februari en 31 maart 2012 zijn vrijwel identiek. Die spoorwegovergang blijft gewoon open voor verkeer? In Groningen hebben we een discussie om als we van 3 naar 4 sporen gaan; die spoorwegovergang (Esperantostraat bij de ringweg) maar gewoon af te sluiten.

Het is mij niet duidelijk of Maastricht - Sittard en/of Maastricht - Valkenburg allebei een aansluiting krijgen. 120 meter perron; is dat goed voor 4 bakken? Er worden 2 perrons gebouwd; betekent dat dan dat het 2 eilandperrons worden.

Mooi al die aansluitende wegen van de autosnelweg A 2 en A 79, maar er moet eigenlijk een onderdoorgang onder de autosnelweg komen om het station met wijk Amby in Maastricht te verbinden. Met een beetje googlen zie ik dat het station eerst Maastricht Bethlehem zou heten.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door ReisThijs » di 03 apr 2012 11:14

groningen schreef:Die spoorwegovergang blijft gewoon open voor verkeer? In Groningen hebben we een discussie om als we van 3 naar 4 sporen gaan; die spoorwegovergang (Esperantostraat bij de ringweg) maar gewoon af te sluiten.
Je doelt hier op het beleid van Prorail om overwegen te sluiten als het aantal sporen wordt uitgebreid. Daar is geen sprake van in Maastricht. Als het aantal sporen gelijk blijft kan de overweg gewoon open blijven.

groningen schreef:Het is mij niet duidelijk of Maastricht - Sittard en/of Maastricht - Valkenburg allebei een aansluiting krijgen. 120 meter perron; is dat goed voor 4 bakken? Er worden 2 perrons gebouwd; betekent dat dan dat het 2 eilandperrons worden.
Er komen alleen twee zijperrons voor de Heuvellandlijn (waarvan er een dus eigenlijk een smal eilandperron wordt dat maar aan één zijde gebruikt wordt). De perronlengte van 120m is voldoende voor 6 bakken GTW.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Nieuws » do 05 apr 2012 14:11

ProRail bouwt aan station Maastricht-Noord

5 april 2012

ProRail plaatst komend weekend damwanden voor de nieuwe onderdoorgang bij het toekomstige station Maastricht-Noord.

Ook gaan er fundatiepalen de grond in en worden er keerwanden geplaatst. In verband met deze werkzaamheden rijden er zaterdag en zondag geen treinen tussen tussen Maastricht en Sittard en is er ook geen treinverkeer mogelijk tussen Maastricht en Valkenburg. NS en Veolia zetten snel- en stopbussen in voor hun reizigers.

ProRail bouwt het toekomstige station in opdracht van de provincie Limburg. Het komt te liggen ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven. Bouwbedrijf BAM Civiel BV bouwt hier twee perrons met een lengte van elk 120 meter. Verder krijgt het station vijf fietskluizen en een onbewaakte fietsenstalling met plek voor 125 fietsen.

Bereikbaarheid nieuw station
Om het station bereikbaar te maken, komt er een onderdoorgang onder het spoor voor voetgangers en fietsers. Dit zorgt tegelijkertijd voor een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Beatrixhaven en de woonwijken aan de andere kant van het spoor. Met behulp van een lift wordt het perron dat tussen de sporen ligt toegankelijk gemaakt voor minder validen. Het andere perron krijgt een hellingbaan. Station Noord is straks rechtstreeks te bereiken via een aparte verbindingsweg vanaf de A2 en de A79. De onderdoorgang, liften en hellingbaan worden ook door ProRail gebouwd.

Bron: ProRail

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Giuseppe » vr 06 apr 2012 18:49

ReisThijs schreef:Je doelt hier op het beleid van Prorail om overwegen te sluiten als het aantal sporen wordt uitgebreid. Daar is geen sprake van in Maastricht. Als het aantal sporen gelijk blijft kan de overweg gewoon open blijven.
Klopt, maar toch zullen er uiteindelijk wel verdwijnen. Er komt een tunnel ter hoogte van de Balijeweg, een fietstunneltje bij het nieuwe station en de nieuwe afrit van de A2/A79 zal over een viaduct het spoor kruisen. Op het moment dat dat klaar is zie ik de overweg Limmelderweg ook nog wel dicht gaan.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door R-K » zo 08 apr 2012 12:57

Het komt te liggen ter hoogte van de Meerssenerweg en Mariënwaard, vlakbij bedrijventerrein Beatrixhaven.


Ik denk dat dat net de verkeerde locatie is om een nieuw station te bouwen. Er is in die omgeving weinig bebouwing, dus zal het station weinig reizigers trekken. Volgens mij is het beter om het station tussen de wijken Limmel en Nazareth te bouwen, want ik denk dat het reizigerspotentieel daar wat hoger is dan op de voorgestelde locatie. Maar goed, ik woon niet in die buurt en ik haal die gegevens uit Google Earth dus ik kan het mis hebben.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Giuseppe » zo 08 apr 2012 20:43

^^^Ter hoogte van het project "Hoolhoes" zou inderdaad beter zijn geweest, gecombineerd met het nieuw centrumgebied voor de wijken Nazareth en Limmel. Echter wordt het station nu een transferiumfunctie toegewezen, wat mijns inziens niet heel kansrijk is.

Giuseppe
Berichten: 167
Geregistreerd: zo 13 jul 2008 18:32
Woonplaats: Maastricht
Bericht Re: Bouw station Maastricht Noord door Nieuws » do 14 nov 2013 18:40

Nieuw station Maastricht zondag open

14 november 2013

De eerste treinen stoppen zondag op het nieuwe station Maastricht-Noord.

Vanaf dan stoppen er twee keer per uur treinen naar Kerkrade en Maastricht-Randwyck. De gratis parkeerplaats op het station gaat ook zondag open. Die is bedoeld om auto's van bezoekers aan Maastricht buiten de stad te houden, door de mensen het laatste stukje per trein te laten reizen.

Het station bij industrieterrein Beatrixhaven en de wijk Limmel had eigenlijk al een jaar open moeten zijn. Het project liep vertraging op door problemen met de aanbesteding en een te krappe planning.

Bron: L1

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast