Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NS-topman Meerstadt stapt op

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht NS-topman Meerstadt stapt op door Roberta » ma 03 jun 2013 08:03

NS-topman Meerstadt stapt op

3 juni 2013

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem heeft Timo Huges benoemd tot nieuwe president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen. Huidig topman Bert Meerstadt stapt per 1 oktober op.

Dat laat de NS maandag weten. Meerstadt heeft zelf aangegeven te willen stoppen. Hij is naar eigen zeggen toe aan een nieuwe stap.
Carel van den Driest, president-commissaris van de NS, zegt het besluit van Meerstadt te betreuren. "Wij zullen afscheid moeten nemen van een buitengewoon kundig en succesvol leider."
Meerstadt is sinds oktober 2001 lid van de directie en sinds 1 januari 2009 president-directeur. De laatste tijd kwam hij in zwaar weer door de problemen met de Fyra.
"Met voldoening en plezier kijk ik terug op een intensieve periode waarin ons mooie bedrijf sterk is uitgebreid - zowel in het vervoer als op de stations - en vaak met veel publieke belangstelling is gevolgd. Ik ben dankbaar om samen met meer dan 30.000 NS-collega’s voor onze reizigers veel verbeteringen en vernieuwingen te hebben mogen realiseren", aldus Meerstadt in een reactie.

Opvolger
Timo Huges is op dit moment directievoorzitter van Koninklijke Bloemenveiling FloraHolland en van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Coöperatie Bloemenveiling Aalsmeer. De raad van commissarissen denkt in hem ''een uitstekende en ervaren opvolger'' te hebben gevonden. ''We zien ernaar uit om NS onder zijn leiding voor reizigers nog verder te verbeteren.”
Roel Berghuis van FNV-Spoor zegt in een eerste reactie dat het vertrek van Meerstadt 'onafwendbaar' is. ''In de brief die we hebben gekregen wordt geen relatie met de problemen met de Fyra gelegd, maar we weten allemaal dat het Fyra-dossier te veel aan hem is blijven kleven.''

Fyra
De Telegraaf meldt op basis van bronnen bij de spoorwegen en ministeries dat de NS, naast het Belgische spoorbedrijf NMBS, ook zou hebben besloten te stoppen met de Fyra. Volgens de krant is het besluit al enige tijd geleden genomen.
Het ministerie zou naar verluidt willen wachten tot half juni om met een samenhangend plan te komen voor de vervanging van de problematische Fyra. De NS is volgens de krant ongeveer 600 miljoen kwijt aan nieuwe hogesnelheidstreinen.
De NS gaat niet in op de berichtgeving over de Fyra.

Ontboden
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft maandag de directie van de NS ontboden op haar kantoor om te praten over de toestanden rond de Fyra. Dat meldde het ministerie maandag.
Mansveld wil van de directie weten hoe de zaken er voorstaan, nu de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de stekker uit het project heeft getrokken.
Een woordvoerster van het departement kon niet ingaan op berichtgeving in De Telegraaf.

België
Vrijdag werd duidelijk dat het Belgische spoorbedrijf NMBS definitief stopt met Fyra. De Fyra V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda is na de introductie veel geplaagd door problemen en sinds januari uit de dienstregeling genomen.
Het Belgische spoorbedrijf had drie treinstellen besteld bij AnsaldoBreda, dat drie maanden de tijd kreeg om de technische problemen te verhelpen. Omdat een oplossing uitbleef hebben de Belgische spoorwegen nu besloten deze bestelling te annuleren.

Onderzoek
Mansveld wil het onderzoek van de NS afwachten voordat ze met een plan voor de treinproblemen komt, liet ze vrijdag weten. De Tweede Kamer praat op 20 juni over de Fyra. Voor die tijd moet Mansveld een besluit nemen over het project.

Bron: NU.nl

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Roberta » ma 03 jun 2013 08:06

NS stopt met Fyra, topman Meerstadtvertrekt

3 juni 2013

De NS stopt met de Fyra en topman Bert Meerstadt vertrekt. Meerstadt wordt opgevolgd door Timo Hughes, topman van de bloemenveiling FloraHolland. Dat meldt De Telegraaf vandaag.

Het besluit om met de geplaagde Italiaanse hogesnelheidstrein te stoppen is binnen de NS al enige tijd geleden genomen. Ook het ministerie van Financiën, aandeelhouder van het spoorbedrijf, zou al op de hoogte zijn maar zou hebben voorkomen dat de NS het nieuws naar buiten bracht. Dit om het bedrijf te tijd te geven een opvolger voor Meerstadt te zoeken en een plan op te zetten om de Fyra te vervangen.
De hogesnelheidstrein Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar had moeten verbinden, werd in februari van het spoor gehaald omdat de treinstellen steeds kapot gingen. Sindsdien rijden er geen treinen over de hogesnelheidslijn. De Belgen besloten afgelopen week al om te stoppen met de Fyra.
Volgens de Telegraaf heeft het hele debacle de NS een strop van 600 miljoen opgeleverd.

Bron: AT5

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door Roberta » ma 03 jun 2013 08:07

Is er nou geen nieuwe directeur te vinden met spoorwegbloed?

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door BOW » ma 03 jun 2013 09:16

Roberta schreef:Is er nou geen nieuwe directeur te vinden met spoorwegbloed?


Je weet toch hoe het werkt.....naar voren geschoven door het ''Old boys network''

Voor Meerstad zal het ook zo werken, die heeft in no time een andere directiebaan en zal geen last hebben van vertrekken met een enorm debacle. Wellicht ook terecht in dit geval omdat hij daar waarschijnlijk maar weinig invloed op had als je leest hoe het V250/HSL debacle tot stand gekomen is.

Mij is wel duidelijk dat zelfs de president-directeur van NS weinig te vertellen heeft, en ook maar een pion is van instanties als ministerie van financien en andere ministeries.

Wat mij bereikte van de acties van Meerstad vond ik hem geen slechte spoordirecteur. Op NS journaal was hij zelfs eindelijk eens iemand iets anders kon uitslaan dan excuses voor vanalles en nog wat. Als het sneeuwt of andere extreme weersomstandigheden heeft iedereen daar last van of je nu op de weg, door de lucht over het water of over het spoor reist.....dat moet gewoon worden gezegd en niet almaar sorry ! Sorry voor wat ? Dat het sneeuwt of er extreem weer is ?? Gaat de directie van NS daarover ?

Ook verdedigde hij in ieder geval publiekelijk ons systeem van afwisselende routes voor treinpersoneel tegenover dat ellendige ROVER die ons wil vastbinden op 1 lijn. ROVER snapt niet dat dat de veiligheid direct in gevaar brengt door afstomping en verveling van de machinist en vind dat maar aanstellerij. Of voor conducteurs onwenselijk kunnen opwachten door wraakzuchtige lieden omdat je altijd op dezelfde lijn zit. Snapt niet dat een bus of tram door het verkeer rijden minder geestdodend is omdat je dan met ander verkeer te maken hebt waarop je moet reageren, en een heel ander pak mouwen. Voor iemand in een prikkelarme werkomgeving is afwisseling extreem belangrijk. Als je niet meer STS passages of treinongelukken wilt teniminste...

Ook iemand die de moeite genomen had machinist bevoegdheid te halen en onderhouden....

En natuurlijk veel meer, maar dat was voor mij minder opvallend dan bovenstaande zaken.
Ik had natuurlijk liever gehad dat Meerstad doortastender en resoluter had opgetreden zoals zijn Belgische collega, maar je weet natuurlijk niet of hij dat kan of mag van superieuren die hij ook heeft, zelfs in die positie. Naar blijkt een politieke positie. Nu kunnen we alleen maar hopen dat de nieuwe man ook (voor ons personeel) goede kwaliteiten heeft.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 361
Geregistreerd: di 24 apr 2012 01:19
Woonplaats: blabla
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Fyra Amsterdam - Brussel door groningen » ma 03 jun 2013 09:25

Die deense directeur had er ook uitgetrapt kunnen worden door de problemen die de italianen in Denemarken aanrichten. In mijn ogen zijn de italianen aan te spreken en niet zo zeer de NS. Die belgen; zo gek zijn ze nog niet. Eerst kijken of de treinstellen wel goed zijn en dan pas een besluit nemen en als het fout gaat annuleren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door Nieuws » ma 03 jun 2013 10:26

Mansveld waardeert werk van Meerstadt

3 juni 2013

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) heeft waardering voor het werk van vertrekkend NS-topman Bert Meerstadt. 'Hij stond voor zijn organisatie. Voor die houding en inspanningen waardeer en respecteer ik hem', stelt ze maandag.

Perikelen
Mansveld heeft maar kort met Meerstadt samengewerkt, maar heeft in die tijd wel veel met hem te maken gehad. Dat kwam onder meer door de perikelen rond de Fyra. 'Er is onder zijn leiding veel gebeurd', stelt ze.

De staatssecretaris heeft de opvolger van Meerstadt, de 48-jarige Timo Huges, al ontmoet. 'Natuurlijk ga ik ervan uit dat ook hij het reizigersbelang hoog in het vaandel zal dragen en ervoor zal zorgen dat de tevredenheid van reizigers stijgt', zegt ze.

Bron: Parool

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door llama » ma 03 jun 2013 14:27

Meerstadt is toch al sinds 2001 betrokken en is sinds 2009 eindverantwoordelijk.

Hij heeft continue de lijn van zijn voorgangers aangehouden, "de Fyra komt er, de Fyra komt er".

Beetje raar dat men over elkaar heen valt om te zeggen dat hij er niks aan kon doen.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door pe_pe » ma 03 jun 2013 15:32

Had hij het materieel moeten afbestellen dan? Dat had een fikse claim van Ansaldo Breda opgeleverd en daarnaast was de NS zeer waarschijnlijk de HSL concessie kwijtgeraakt. Vanuit het perspectief van NS is het beter dat het nu pas klapt: Zo hebben ze de deur zo lang mogelijk dicht kunnen houden voor de concurrentie.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door BOW » ma 03 jun 2013 19:51

llama schreef:Meerstadt is toch al sinds 2001 betrokken en is sinds 2009 eindverantwoordelijk.

Hij heeft continue de lijn van zijn voorgangers aangehouden, "de Fyra komt er, de Fyra komt er".

Beetje raar dat men over elkaar heen valt om te zeggen dat hij er niks aan kon doen.


Dat is een beetje hetzelfde als een machinist afrekenen op punctueel rijden....een machinist heeft daar normaliter wel invloed op, maar als de seinen of een aanwijzing hem dwingen langzaam te rijden of stoppen gaat dat zijn invloed/bevoegdheid te boven.

Een president-directeur van NS is naar het blijkt een politieke functie die je aan alle kanten belemmert te doen wat je eigenlijk wilt doen of wilt zeggen. Het is waarschijnlijk daarom dat de NS nooit een krachtiger tegengeluid laat horen als de politiek weer eens tekeer gaat over NS. Het is altijd opvallend stil, met hooguit een persvoorlichter die algemeenheden uitkraamt waar niemand wijzer van wordt.

Het dagelijks bestuur zal in handen van de directie van NS liggen, maar de eigenaar van het bedrijf, de Nederlandse Staat, daar ligt de echte macht over het bedrijf. Die zijn ook muisstil...hebben een zondebok nodig om de aandacht af te leiden van eigen positie. Erg voorspelbaar. Dat is onze president-directeur geworden. En ik vond ook een best goede president-directeur....

Ik hoop ook dat men doorgraaft ( parlementaire enquete ) en er koppen rollen in Den Haag. De NS heeft veel last van de hele affaire en dat is maar gedeeltelijk terecht.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 361
Geregistreerd: di 24 apr 2012 01:19
Woonplaats: blabla
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door John » ma 03 jun 2013 19:58

Ehm, het Fyra debacle en het vertrek van Meerstadt hebben toch niets met elkaar te maken?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door werchter » ma 03 jun 2013 20:05

Officieel niet, maar het is natuurlijk vrij onwaarschijnlijk dat hij toevallig juist nu zijn vertrek bekend maakt.

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door llama » ma 03 jun 2013 20:56

pe_pe schreef:Had hij het materieel moeten afbestellen dan? Dat had een fikse claim van Ansaldo Breda opgeleverd en daarnaast was de NS zeer waarschijnlijk de HSL concessie kwijtgeraakt. Vanuit het perspectief van NS is het beter dat het nu pas klapt: Zo hebben ze de deur zo lang mogelijk dicht kunnen houden voor de concurrentie.


Een claim? Misschien? Een kansrijke claim, dat niet.. want het materieel was gewoon zo erg te laat dat men het contract kon verbreken. Het geld was ook niet al aan Ansaldo betaald.

Het probleem met de lijn Meerstadt is dat hij vertrouwen bleef houden in Ansaldo, en in de eigen dochteronderneming, etc. terwijl er binnen het bedrijf toch echt wel mensen zijn geweest die de andere kant op wouden. Er is nooit een plan B geweest.

Kijk wat er allemaal uit extern onderzoek naar boven komt qua constructie en ontwerpfouten, om nog maar niet te spreken over gesjoemel met papieren. Waarom is er niet al eerder toen de bouw al enorm vertraagd was een dergelijk onderzoek gedaan?

Hoe komt het dat andere bedrijven deze fouten vinden terwijl NS al 9 stellen heeft afgenomen en reizigers mee is gaan vervoeren?

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door pe_pe » ma 03 jun 2013 21:31

Ik ken de inhoud van het contract tussen NS(FSC/Hispeed?)/HSA en Ansaldo Breda niet, maar Meerstadt heeft in een interview al eens genoemd dat de V250 goedkoper was geworden door een kortingsclausule in het contract bij late levering. Het zou me ook verbazen (hoewel in het niet vallend bij mijn verbazing over de technische staat van de treinen) als het contract ruimte zou laten om bij verlate levering de bestelling kosteloos te annuleren. In dat geval zou AB immers blijven zitten met treinstellen die al bijna klaar zijn, terwijl onder normale omstandigheden zowel de bouwer als de vervoerder er baat bij hebben dat het materieel beter laat dan nooit geleverd wordt.

Dat de inspectie tijdens de bouw (is dat gebruikelijk bij materieel?) en bij de oplevering ernstig tekort heeft geschoten, ben ik helemaal met je eens. Al denk ik niet dat er een (technisch, economisch en politiek) haalbaar plan B mogelijk was geweest.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door Harm » ma 03 jun 2013 21:40

pe_pe schreef:
Ik ken de inhoud van het contract tussen NS(FSC/Hispeed?)/HSA en Ansaldo Breda niet, maar Meerstadt heeft in een interview al eens genoemd dat de V250 goedkoper was geworden door een kortingsclausule in het contract bij late levering.


Heeft DSB (Deense Staatsspoorwegen) niet zo'n regeling met Ansaldobreda? Veel heeft het niet geholpen want de kwaliteit van de Deense IC 4 is zo mogelijk nog slechter dan de Fyra V 250.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door Nieuws » ma 03 jun 2013 21:48

Half miljoen euro salaris voor nieuwe NS-topman

3 juni 2013

De nieuwe topman van de Nederlandse Spoorwegen gaat maximaal een half miljoen euro per jaar verdienen. Dat berekent RTLZ op basis van informatie van de NS. De nieuwe man, Timo Huges, verdient daarmee flink minder dan de huidige topman Bert Meerstadt.

Eind vorig jaar bepaalde minister Dijsselbloem van Financiën dat de verdiensten bij de top van NS flink omlaag moeten. "Het inkomen van bestuurders van de NS wordt in de toekomst 35% lager en de maximale bonus wordt meer dan gehalveerd. Verder vervalt de bonus van bestuurders bij grote winterproblemen op het spoor", zei Dijsselbloem toen.

Vandaag kondigde Bert Meerstadt aan dat hij opstapt als topman van de NS. Volgens de NS heeft het vertrek niets te maken met het Fyra-debacle. Op 1 oktober neemt Timo Huges het stokje over. Hij is de eerste die aan de eisen van Dijsselbloem moet voldoen. Precieze bedragen kon persvoorlichting van NS nog niet ophoesten. Duidelijk is wel dat de maximale verdiensten voor Timo Huges 30 procent lager liggen dan die van Meerstadt. Bij volledige bonus krijgt Meerstadt nu 733.711 euro. Haal daar 30 procent vanaf en er blijft 514.000 euro over. Daar moet Huges het mee doen.

Bron: RTL

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door pe_pe » ma 03 jun 2013 23:02

Leuk zo'n berekening, maar de NS-top heeft sinds 2009 geen variabele beloning gekregen en met de nieuwe eisen vanuit de politiek is het ook niet te verwachten dat dat de komende jaren anders zou zijn. In dat geval moet er nog zeker een ton van het berekende bedrag af.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door llama » ma 03 jun 2013 23:18

pe_pe schreef: In dat geval zou AB immers blijven zitten met treinstellen die al bijna klaar zijn, terwijl onder normale omstandigheden zowel de bouwer als de vervoerder er baat bij hebben dat het materieel beter laat dan nooit geleverd wordt.


Niet als het materieel toch alleen langs de kant komt te staan.

Uit NRC:

Uit onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat Meerstadt in 2003 door technici is gewaarschuwd voor de aankoop van de Italiaanse trein. In een groepsraad, een half jaar voor de definitieve aankoop, is hem voorgehouden dat de techniek van AnsaldoBreda zich niet bewezen had en dat het onderhoud veel ingewikkelder zou zijn dan de Italianen beweerden. Een van de aanwezigen toen: "Letterlijk zeiden we: dit wordt een drama." Meerstadt, destijds als verantwoordelijk directielid aanwezig, schoof de kritiek terzijde.


Meerstadt is al directielid, en later als directeur simpelweg mede verantwoordelijk.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: NS-topman Meerstadt stapt op door Vinny » ma 03 jun 2013 23:40

Het gaat natuurlijk ook - en vooral om de periode 2006-2012 toen de treinstellen ontworpen zijn en gebouwd werden.

Toen zijn er gewoon rare dingen gebeurd, want het ontwerp met bijvoorbeeld de veel besproken bodemplaat had gewoon niet goedgekeurd mogen worden.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast