Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door MichaBen » zo 27 nov 2016 10:57

Harm schreef:Heb zelf een DVD waarin te zien hoe de SNCF verkeersleiding aan een treinmachinist van een TGV een order geeft om tijdelijk op tegenspoor te rijden.

De machinist die opdracht krijgt? Niet gewoon de treindienstleider die de wisselt omlegt en de machinist daarover informeert? Is overigens helemaal niet bijzonder dat zoiets kan, in Nederland kan dat ook prima, alleen doet men dit niet zo vaak omdat er meestal te veel treinen rijden om eventjes ongestoord links te rijden. Toevallig wel pas nog een intercity gezien die via linkerspoor een sprinter inhaalde, maar dat kon ook alleen doordat de tegenligger vertraging had.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » zo 27 nov 2016 22:06

Inderdaad. Geeft het niet helemaal goed aan. De treindienstleider legt de wissel om. Zal me niet verbazen als het op de HSL ook gebeurd als het goed uitkomt. D.w.z. als bijvoorbeeld een IC Direct even op tegenspoor kan rijden en daarna snel via een wissel weer op het goede spoor kan rijden zodat bijvoorbeeld een Thalys met 300 km p/u voorbij kan rijden.

Hopelijk zal de opvolger IC-NG een stuk stiller zijn. Die heeft dankzij de Jacob draaistellen minder assen. Dat zal waarschijnlijk minder lawaai maken. Zat vandaag in de zeer drukke IC Direct en gesprekken volgen was in deze lawaaiige trein soms nog niet zo simpel. Vooral in de Groene Hart tunnel. Niet de stilste trein. Voldoet waarschijnlijk niet aan de norm van 57 decibel:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hsl-146497

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » ma 28 nov 2016 11:07

De hele bouw van het rijtuig is gewoon niet geschikt. Maar ook niet verwonderlijk voor een simpel rijtuig uit de jaren 80 welke na een revisie geschikt is gemaakt voor 160 maar nooit bedacht werd voor rijden met hoge snelheden. Denk maar aan de ICK's die hier eerder reden, die waren destijds gebouwd voor 200km/h met goede draaistellen, vering en isolatie. Deze reden in Nederland heel stil en ook rustig mee op 140km/h.

Denk overigens dat het aantal wielen dat ICR heeft niet bepaald hoeveel herrie er gegenereerd wordt. Ook het gewicht per wiel maar nog meer de ophanging van het draaistel aan de bakken (en hoeveel resonantie doorgegeven wordt) bepalen dat geloof ik.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » ma 28 nov 2016 11:47

Weet wel uit o.a. testen op de Hanzelijn dat ze het geluid met de ICR hebben proberen terug te dringen. Maar het blijft natuurlijk lapmiddelen.

Welke factoren bepalen dat een trein een laag geluidsniveau zal krijgen? Goed voorbeeld was de Ansaldobreda V 250. Zelfs bij 250 km p/u was deze HST zeer stil. Stiller nog dan de Thalys.

Geluidsniveau zal voor NS niet de belangrijkste eis zijn. Maar de nieuwe IC zal ongetwijfeld stiller zijn dan de huidige IC Direct.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » ma 28 nov 2016 12:31

V250 stiller dan Thalys? Goed, moet wel zeggen dat ik de V250 nooit gehoord heb....

Het is natuurlijk wel een stuk nieuwere trein geweest dan de Thalys, en zelfs in goedkope meuk kon men dan al geluidsbesparing realiseren ten opzichte van A kwaliteit uit de jaren 90.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » ma 28 nov 2016 17:32

Heb dan over het geluidsniveau in de trein zelf. Daarbuiten weet ik het niet. De laatste Traxx is inmiddels geleverd:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Waarmee NS 45 gekochte Traxx heeft, 12 Alpha Traxx en 8 Macquire Rail Traxx. 2 NS Traxx wordt inmiddels met de nieuwste SR 9 software getest in België.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door ibodejoode » ma 28 nov 2016 18:29

eelkevd schreef:V250 stiller dan Thalys? Goed, moet wel zeggen dat ik de V250 nooit gehoord heb....

Het is natuurlijk wel een stuk nieuwere trein geweest dan de Thalys, en zelfs in goedkope meuk kon men dan al geluidsbesparing realiseren ten opzichte van A kwaliteit uit de jaren 90.

Zelf ook 2x met de V250 gereden met tegen de 250 km/u en een wereld van verschil met de ICR. Jammer dat door allerlei andere oorzaken terecht of niet terecht de Fyra afgeschoten is.
Harm schreef:Weet wel uit o.a. testen op de Hanzelijn dat ze het geluid met de ICR hebben proberen terug te dringen. Maar het blijft natuurlijk lapmiddelen.

Welke factoren bepalen dat een trein een laag geluidsniveau zal krijgen? Goed voorbeeld was de Ansaldobreda V 250. Zelfs bij 250 km p/u was deze HST zeer stil. Stiller nog dan de Thalys.

Geluidsniveau zal voor NS niet de belangrijkste eis zijn. Maar de nieuwe IC zal ongetwijfeld stiller zijn dan de huidige IC Direct.



Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » ma 12 dec 2016 00:42

Samenstelling IC Direct Den Haag - Eindhoven:

https://www.youtube.com/watch?v=qSsaHhV01gA

7 tweede klas (560 zitplaatsen) en 2 eerste klas ICR (118 zitplaatsen). In het verleden trok de locomotief serie 1700 10 ICR tussen Den Haag - Heerlen. Maar toen reed de Intercity Direct Amsterdam - Breda niet. En de Sprinter Den Haag - Breda reed 1 keer p/u. Wel reed de IC Amsterdam - Haarlem - Breda (2 keer p/u)

Vanaf 23 januari is het IC Direct Amsterdam - Breda (2 keer p/u), IC Direct Den Haag - Breda + Breda - Eindhoven (2 keer p/u), pendeltrein Dordrecht - Breda (1 keer p/u) en Sprinter Den Haag - Breda - Den Bosch (2 keer p/u). En vanaf december 2017 komt daar Benelux + (1 keer p/u) bij. Tussen Rotterdam - Breda gaan ze er wel op vooruit. Alleen tussen Dordrecht - Breda zijn minder IC.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » ma 12 dec 2016 06:36

Die IC-direct Den Haag - Breda gaat toch nog niet per 23 januari rijden?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » ma 12 dec 2016 10:20

Ja i.v.m. werkzaamheden aan Willemsspoortunnel, testritten met de IC Direct Den Haag - Breda en onvoldoende geschikte HSL ICR. Vanaf april 2017 zal het geheel tussen Den Haag - Eindhoven gaan rijden. Als alles volgens planning gaat. Maar we weten inmiddels dat het met de ontwikkelingen van de Traxx + ICR behoorlijk moeizaam gaat.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door SuperGhost » ma 12 dec 2016 18:45

Harm schreef:Samenstelling IC Direct Den Haag - Eindhoven:

https://www.youtube.com/watch?v=qSsaHhV01gA

7 tweede klas (560 zitplaatsen) en 2 eerste klas ICR (118 zitplaatsen). In het verleden trok de locomotief serie 1700 10 ICR tussen Den Haag - Heerlen. Maar toen reed de Intercity Direct Amsterdam - Breda niet. En de Sprinter Den Haag - Breda reed 1 keer p/u. Wel reed de IC Amsterdam - Haarlem - Breda (2 keer p/u)

Vanaf 23 januari is het IC Direct Amsterdam - Breda (2 keer p/u), IC Direct Den Haag - Breda + Breda - Eindhoven (2 keer p/u), pendeltrein Dordrecht - Breda (1 keer p/u) en Sprinter Den Haag - Breda - Den Bosch (2 keer p/u). En vanaf december 2017 komt daar Benelux + (1 keer p/u) bij. Tussen Rotterdam - Breda gaan ze er wel op vooruit. Alleen tussen Dordrecht - Breda zijn minder IC.
Er is wel een sprinter Den Haag - Utrecht - Den Bosch, maar een sprinter Den Haag - Breda - Den Bosch is er niet, dat zijn 2 sprinters: Den Haag - Dordrecht + Dordrecht - Den Bosch
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door SRich » do 15 dec 2016 18:33

Harm schreef:Heb dan over het geluidsniveau in de trein zelf. Daarbuiten weet ik het niet. De laatste Traxx is inmiddels geleverd:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Waarmee NS 45 gekochte Traxx heeft, 12 Alpha Traxx en 8 Macquire Rail Traxx. 2 NS Traxx wordt inmiddels met de nieuwste SR 9 software getest in België.

Waarom gaan die huur loc's niet gewoon terug en schaf er nog 20 aan....
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Chrisdb » di 20 dec 2016 09:54

Hangt er vanaf waarmee ze voordeliger uit zijn. Meer locs kopen zou een grotere kostenpost zijn.
Het is maar de vraag of je die locs nog kan doorverkopen over een aantal jaar want iedereen heeft ze al.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » di 20 dec 2016 10:40

En de nieuwe ontwikkeling is ook dat de Siemens Vectron inmiddels een geduchte concurrent is geworden van de Traxx locomotieven. Vooral van de serie 186. Vectron is net zo flexibel. Maar wel sneller en betrouwbaarder. Vooral met ERTMS.

Nog een reden voor de NS om snel de IC-NG in te laten stromen. Maar natuurlijk moet niet dezelfde fouten gemaakt worden als destijds met de Fyra. In Spoorwegen 2017 is te lezen dat in 2018 en 2019 uitgebreid getest gaat worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » di 20 dec 2016 10:52

SRich schreef:Waarom gaan die huur loc's niet gewoon terug en schaf er nog 20 aan....


Vergeet niet dat vanaf 21 of 22 de ICNG in moet stromen dus dan de Traxxen langzaam aan ook teruggestuurd kunnen worden. De zekerheid van kunnen retourneren heeft ook zo zijn waarde, Die traxxen die nu eigendom zijn van de NS kunnen best een paar jaar te koop blijven staan of zelf overblijven.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » ma 09 jan 2017 22:39

Testritten IC Direct Den Haag - Eindhoven:

https://www.youtube.com/watch?v=AKBZLpCqgFA

Officiële reistijd tussen Den Haag - Breda wordt 52 minuten. Naar Eindhoven wordt dat 88 minuten. Zal de 2 Traxx locomotieven weinig moeite kosten om de 9 ICR met 160 km p/u te trekken & duwen met hun maximumvermogen van 8000 KW/11.200 KW op de HSL. Alleen trekt één Traxx en een ander Traxx duwt.

De tijdswinst zal tussen Eindhoven - Den Haag C straks 11 minuten zijn t.o.v. de vorige IC Den Haag - Venlo. De gekoppelde IC Schiphol - Venlo/Heerlen sluit bij Eindhoven goed aan op de IC Direct Den Haag - Eindhoven. De ontkoppelde IC naar Venlo zal dan 6 minuten later vertrekken. En de ontkoppelde IC naar Heerlen zal 8 minuten later vertrekken.

In omgekeerde richting zal de IC Direct Eindhoven - Den Haag drie minuten eerder vertrekken dan de gekoppelde IC Venlo/Heerlen - Schiphol vanaf station Eindhoven. Bron is Spoorboekje 2017.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten