Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » wo 23 nov 2016 07:05

NedTrain is hard aan het werk met ombouwen van ICR voor HSL:

http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/1 ... -voor-hsl/

. De trein voor Den Haag-Eindhoven bestaat straks uit negen rijtuigen en de trein voor Amsterdam-Brussel uit zes rijtuigen

Zien hoeveel eerste en tweede klas ICR zijn bij de IC Den Haag - Eindhoven. Bij de Benelux is de samenstelling waarschijnlijk 5 tweede klas ICR en 1 eerste klas ICR. Jammer dat bij de huidige IC Direct 4 tweede klas en 2 eerste klas ICR is. Die eerste klas ICR wordt amper gebruikt.

Vanwege gebrek aan genoeg geschikte HSL ICR zal de IC Den Haag - Eindhoven t/m april 2017 in twee delen geknipt worden nl. Traxx + 9 ICR + Traxx tussen Den Haag C - Breda. En vanaf Breda met ICM-M tussen Breda - Tilburg - Eindhoven. Treinreizigers zullen weinig tijd verliezen want de twee IC sluiten naadloos op mekaar aan.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Daan » wo 23 nov 2016 08:05

Dat laatste is weer eens niet waar. Dit heeft ermee te maken dat NS niet op tijd genoeg machinisten kreeg opgeleid. Machinisten moesten namelijk tegelijkertijd ook instructie voor FLIRT hebben.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Chrisdb » wo 23 nov 2016 11:15

Daan schreef:Dat laatste is weer eens niet waar. Dit heeft ermee te maken dat NS niet op tijd genoeg machinisten kreeg opgeleid. Machinisten moesten namelijk tegelijkertijd ook instructie voor FLIRT hebben.

De FLIRT had prioriteit boven de opleiding voor TRAXX-locomotieven (logisch) meen ik ergens gelezen te hebben, dus inderdaad.

Is er overigens onder de oude Hispeed-ploeg niet al voldoende personeel dat met TRAXX op en neer kan rijden?

Harm schreef:Treinreizigers zullen weinig tijd verliezen want de twee IC sluiten naadloos op mekaar aan.

En zo niet, dan is er denk ik genoeg vertier daar op station Breda (snacktentjes, Bruna en dat soort vertier).
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » wo 23 nov 2016 13:09

Harm schreef:Treinreizigers zullen weinig tijd verliezen want de twee IC sluiten naadloos op mekaar aan.

2 minuten ja, ik mag hopen dat ze ook wachten bij vertraging. Want dat is helaas een voorkomend iets op de brabantroute.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » wo 23 nov 2016 15:45

Het zou wel netjes zijn als men het als een doorgaande treindienst ziet, dus altijd wachten op aansluiting. Ook bij +15.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » wo 23 nov 2016 21:19

Netjes, zeker , maar kan me ook voorstellen dat men een houding hierin heeft van pech gehad bij +5 of meer. Moet wel zeggen dat er ook een IC-D naar Amsterdam gaat , al is die pas 21 minuten na de IC-D naar Den Haag aan de beurt.

Wat wel lastig is, is dat enorme snelheidsverschil met een Thalys, dus mocht er door vertraging die Thalys ook een flinke vertraging krijgt dat neem ik aan dat ze kiezen voor het voor laten gaan van die Thalys, en dan zou de IC-D op het conventionele spoor mogelijk moeten wachten waardoor er daar weer vertraging ontstaat... Dit is wel complex! |-(

eelkevd
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » wo 23 nov 2016 21:56

Thalys heeft wel wat marge in de dienstregeling. Al meerdere keren meegemaakt dat als die stipt vertrekt uit Antwerpen al vaart mindert bij Breda om keurig op tijd Rotterdam binnen te rijdem.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door AlexNL » wo 23 nov 2016 23:26

Een vertraagde Thalys krijgt voorrang op een op tijd rijdende ICd. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat mijn Intercity Direct 900 (HSL) Amsterdam - Breda richting Amsterdam op het oprijspoor bij Breda (en dus niet meer op de hoofdbaan) werd stilgezet. Overigens gaat die IC Breda - Den Haag nog niet rijden per 11 december.

Werkzaamheden Den Haag / Rotterdam - Dordrecht - Breda
ProRail vernieuwt van 3 tot en met 18 december en van 7 tot en met 22 januari de sporen in de Willemsspoortunnel bij Rotterdam. Ook vinden er werkzaamheden plaats op de perrons van stations Rotterdam Blaak en Rotterdam Zuid. Tussen 19 december en 7 januari rijden er minder treinen omdat er testritten worden uitgevoerd met een Intercity tussen Den Haag Centraal en Breda over de Hogesnelheidslijn. Deze Intercity gaat vanaf 23 januari rijden op dit traject.

Bron: NS

Tot die tijd moeten reizigers uit Eindhoven zich maar zien te behelpen..

Op Somda zag ik inmiddels berichten voorbijkomen dat ook 23 januari niet gehaald zou worden: "zeker tot wijzigingsblad februari geen 1100 voor reizigers, daarna misschien proefbedrijf met reizigers".

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » do 24 nov 2016 01:29

Ehm, wat is dan het idee voor reizigers tussen Eindhoven en Rotterdam? 20 minuten wachten op de IC direct in Breda? Vanuit Eindhoven naar Den Haag valt de schade mee, via Utrecht is qua reistijd vergelijkbaar met de huidige directe trein via Dordrecht.

NS had gewoon de route via Dordrecht nog een jaartje in de lucht moeten houden. Het lijkt verdorie wel alsof er niks is geleerd van het V250-debacle. Zeker ook omdat hierdoor rond Eindhoven de boel op de schop is gegaan en dat volgend jaar weer moet.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Roberta » do 24 nov 2016 06:20

AlexNL schreef:Een vertraagde Thalys krijgt voorrang op een op tijd rijdende ICd. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat mijn Intercity Direct 900 (HSL) Amsterdam - Breda richting Amsterdam op het oprijspoor bij Breda (en dus niet meer op de hoofdbaan) werd stilgezet.

Dat is nooit anders geweest, lees:

Woefelend over de Heilige lijn (H.G. Hesselink – N.J. van Wijck Jurriaanse).

Hoofdstuk: Rotterdam – Amsterdam in 1929 en 1971, en hoofdstuk: Dienst op de 3700 serie.

:D

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door AlexNL » do 24 nov 2016 08:56

Een vertraagde internationale trein krijgt altijd voorrang op een binnenlandse trein, zo is dat nou eenmaal afgesloten en vastgelegd.

Waarom NS vanaf komende december koste-wat-kost de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo wil gaan opknippen is mij een raadsel. Een treinrit van Eindhoven naar Rotterdam wordt zo met 15 (IC Eindhoven - Breda, IC Breda - Dordrecht, sprinter Breda - Rotterdam) tot 30 minuten (IC Eindhoven - Breda, IC Breda - Dordrecht - Rotterdam, in week 51) verlengd, volsterkt onnodig.

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » do 24 nov 2016 09:34

Dat raadsel is simpel op te lossen: Er is grote politieke druk om eindelijk te presteren op de HSL en NS heeft toen aangeboden de IC Eindhoven - Den Haag te verleggen. Nu gaan er twee dingen fout: NS is er nog niet klaar voor op de beoogde datum en er is geen fatsoenlijke back-up door de verbinding over Dordrecht in stand te houden. Onbegrijpelijk dat dit nog mogelijk is na het Fyra-debacle.

De reizigers zijn weer de dupe, want ik begrijp dat er hierdoor ook gerommeld is met de dienstregeling tussen Rotterdam en Den Haag waardoor Delft Zuid en Schiedam Centrum minder vaak bediend worden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door AlexNL » do 24 nov 2016 09:51

Zolang de IC Den Haag - Eindhoven is geknipt in Breda is dat inderdaad het geval, want anders kan die overstap in Breda niet geboden worden i.v.m. de plannormen.

Echter, zolang de IC Den Haag - Breda niet rijdt (wat nu dus minstens 2 maanden het geval lijkt te zijn) is er geen reden waarom die treinen niet alsnog zouden kunnen stoppen in Delft Zuid/Schiedam.

AlexNL
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » do 24 nov 2016 10:43

eelkevd schreef:
Wat wel lastig is, is dat enorme snelheidsverschil met een Thalys, dus mocht er door vertraging die Thalys ook een flinke vertraging krijgt dat neem ik aan dat ze kiezen voor het voor laten gaan van die Thalys, en dan zou de IC-D op het conventionele spoor mogelijk moeten wachten waardoor er daar weer vertraging ontstaat... Dit is wel complex!

En op conventioneel spoor rijden ook nog behoorlijk veel goederentreinen via de Brabantroute i.v.m. werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen. Dat kan een neveneffect zijn. Hoeft niet.

Heb zelf een DVD waarin te zien hoe de SNCF verkeersleiding aan een treinmachinist van een TGV een order geeft om tijdelijk op tegenspoor te rijden. Die rijdt dan met matige snelheid van 160 km p/u. Waarna een andere (vertraagde) TGV op de goede spoor met 300 km p/u de 'tragere' TGV passeert. Dat kan dankzij de TVM 430 beveiligingssysteem.

Is zoiets op de HSL Zuid ook mogelijk? Dat een IC Direct eventjes op tegenspoor rijdt en dat een (vertraagde) Thalys met 300 km p/u de IC Direct passeert? Weet niet op welke plekken allemaal wisselsporen zijn aangelegd zodat de IC Direct weer op het goede spoor kan rijden. Anders hindert de IC Direct op tegenspoor mogelijk de andere IC Direct/Thalys.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Roberta » do 24 nov 2016 12:22

Harm schreef:Heb zelf een DVD waarin te zien hoe de SNCF verkeersleiding aan een treinmachinist van een TGV een order geeft om tijdelijk op tegenspoor te rijden. Die rijdt dan met matige snelheid van 160 km p/u. Waarna een andere (vertraagde) TGV op de goede spoor met 300 km p/u de 'tragere' TGV passeert. Dat kan dankzij de TVM 430 beveiligingssysteem.

Video125 ???

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » do 24 nov 2016 14:22

Denk dat er te weinig wissels op de HSL liggen om zo'n geintje te doen, ook zijn de afstanden te kort tussen schiphol en rotterdam, en rotterdam en breda om hier echt winst mee te bereiken. Daarnaast, is het ook te druk op dit lijntje.

eelkevd
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door John » do 24 nov 2016 17:57

Precies dat. Wel opmerkelijk dat de zuidsectie over een jaar meer treinen te verwerken krijgt dan de noordsectie.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door AlexNL » do 24 nov 2016 19:00

De HSL is volledig bidirectioneel, dus dat kan. Sterker nog, ik heb al eens meegemaakt dat een Thalys me rechts inhaalde op de zuidsectie.

Wat ik ook heb meegemaakt:
- Na vertrek uit Breda via het uitrijspoor de HSL op, daarna via de overloopwissels naar het normale spoor (links)
- Voor de tunnel in Barendrecht naar het rechterspoor, door de dive-under, en volledig linkerspoor naar Rotterdam (door Blaak via spoor 4) en pas in de wisselstraat ná de Willemspoortunnel naar een normaal spoor
- In zuidelijke richting: linkerspoor een trein inhalen die in de sluis bij Hoofddorp tot stilstand was gekomen

AlexNL

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws