Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Jultar » vr 27 mei 2016 00:08

Valt mee. Zeker, de baan is niet optimaal ontworpen vanuit de machinist gezien, maar echt problemen? Nee.
Verbindingsverlies is vervelend, maar komt relatief gezien vrij weinig voor.
Toevallig dan de afgelopen week wat gedoe met het bereik van GSM-R data in de kap Barendrecht, omdat tijdelijk een antenne verplaatst was door werkzaamheden, maar ik begreep dat het inmiddels weer goed zou moeten zijn.
Ik heb zelf nog nooit gehad dat de verbinding verbroken werd met het RBC, maar ik ben natuurlijk slechts één machinist, hoewel ik mijn collega's er ook eigenlijk weinig meer over hoor.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door LOF » do 02 jun 2016 12:45

Van Boxtel: andere vervoerder krijgt dezelfde problemen op HSL

De President-directeur van NS, Roger van Boxtel, verwacht dat een andere vervoerder momenteel geen beter vervoer kan aanbieden op de HSL. “Ik kijk met een open blik naar het onderzoek dat staatssecretaris Dijksma initieert, maar een andere vervoerder loopt tegen exact dezelfde problemen aan op dit traject.” Dit zei Van Boxtel donderdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

http://www.ovpro.nl/special/2016/06/02/ ... rd-op-hsl/

---

Een aantal quotes nog:

Van Boxtel meldt stellig hoe complex het vervoer op de HSL is, onder andere vanwege de inzet van Traxx-locomotieven en personeel dat op de HSL mag rijden.

Volgens mij heeft iedere vervoerder treinen en personeel voor op die treinen. Ik begrijp niet hoe Traxx-locomotieven en speciaal opgeleid personeel het vervoer dan zo complex kan maken. Een locomotief is een locomotief, een machinist een machinist. De HSL-Zuid is een spoorlijn net als alle andere, dus dat lijkt me het probleem niet. Ik denk juist dat het beheer door een aparte bedrijfstak, afgezonderd van het ingewikkelde en drukke hoofdrailnet, in combinatie met eigen personeel, juist een voordeel is.

We halen ook hier weer alles uit de kast om beter en sneller te rijden, maar we moeten van idee af dat er niet gereden wordt over de HSL. We rijden 200 keer per dag over dit spoor. En de huidige treinen rijden 160 kilometer per uur en zijn slechts enkele minuten langzamer dan de Fyra. We moeten dus wel relativeren.

Enkele minuten, Van Boxtel? Het is wel grappig, maar de Thalys deed bijvoorbeeld in het begin nog geen achttien minuten over Schiphol - Rotterdam, inmiddels is dat 21 minuten. De intercity direct doet 26/27 minuten over de rit. Met 160 km/u over een hogesnelheidslijn sla je bovendien internationaal ook een pleefiguur, mensen willen snelheid en actie, niet traag boemelen als je ook kunt doorkarren.

Van Boxtel zegt een goede afweging te hebben gemaakt in de aanschaf van treinen. “Je moet wegen. We hebben ervoor gezorgd dat we compatibel zijn en dat we met deze treinen in België kunnen rijden. Er gebeurt ontzettend veel op de HSL en er wordt heel veel overheen gereden.”

En een hogesnelheidstrein zou niet compatibel met België kunnen zijn?

Overigens is het wel grappig hoe vaak Van Boxtel zegt dat de HSL heel druk is en varianten daarop. Iets met mediatraining ofzo.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Jultar » do 02 jun 2016 14:11

LOF schreef:
We halen ook hier weer alles uit de kast om beter en sneller te rijden, maar we moeten van idee af dat er niet gereden wordt over de HSL. We rijden 200 keer per dag over dit spoor. En de huidige treinen rijden 160 kilometer per uur en zijn slechts enkele minuten langzamer dan de Fyra. We moeten dus wel relativeren.

Enkele minuten, Van Boxtel? Het is wel grappig, maar de Thalys deed bijvoorbeeld in het begin nog geen achttien minuten over Schiphol - Rotterdam, inmiddels is dat 21 minuten. De intercity direct doet 26/27 minuten over de rit. Met 160 km/u over een hogesnelheidslijn sla je bovendien internationaal ook een pleefiguur, mensen willen snelheid en actie, niet traag boemelen als je ook kunt doorkarren.

26/27 minuten? Neu. Net als Thalys heeft ICD behoorlijk wat speling.
23 minuten voor Schiphol - Rotterdam is prima te doen. 5 minuten verschil dus met die 18 minuten van Thalys.
Aangezien de Fyra 250 reed zal er nog wel een minuut of 2 bij komen, dus zeg 20 minuten voor de V250. Een paar minuten verschil klopt dus behoorlijk.

Jultar
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Daan » do 02 jun 2016 15:32

LOF schreef:Ik begrijp niet hoe Traxx-locomotieven en speciaal opgeleid personeel het vervoer dan zo complex kan maken. Een locomotief is een locomotief, een machinist een machinist. De HSL-Zuid is een spoorlijn net als alle andere, dus dat lijkt me het probleem niet. Ik denk juist dat het beheer door een aparte bedrijfstak, afgezonderd van het ingewikkelde en drukke hoofdrailnet, in combinatie met eigen personeel, juist een voordeel is.

Ja de HSL is een spoorlijn net als alle andere, behalve dat de HSL ERTMS ipv ATB heeft, 25kV ipv 1,5 kV en er 4 spanningsluizen aanwezig zijn. Ja net als alle andere.
En die locomotief is ook net als de andere traxxen, behalve dat er in de traxxen van NS andere software zit, omdat hij aan andere specificaties moet voldoen dan de traxxen van goederenvervoerders.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » do 02 jun 2016 18:36

LOF schreef:
Volgens mij heeft iedere vervoerder treinen en personeel voor op die treinen. Ik begrijp niet hoe Traxx-locomotieven en speciaal opgeleid personeel het vervoer dan zo complex kan maken. Een locomotief is een locomotief, een machinist een machinist. De HSL-Zuid is een spoorlijn net als alle andere, dus dat lijkt me het probleem niet.

Helaas is de HSL geschiedenis tot nu ook complex. NS schafte Traxx locomotieven aan bij Alpha Trains. Bombardier levert deze locomotieven. Welke specificaties zal NS hebben opgegeven voor het rijden op de HSL en de hoofdrailnet? En kon/kan de Traxx worden aangepast voor het rijden op de HSL & HRN? Gezien de voortdurend slechte prestaties lijkt het er op dat het niet kan.

En is de opleiding van de treinmachinist ook altijd goed geweest? Herinner me dat de Traxx + ICR in 2009 nog wel eens stil stond bij een spanningssluis. Waarna werd omgeroepen dat de Traxx gereset moest worden. Tegenwoordig gaat het soepeler. Weet niet of dat specifiek aan de treinmachinist ligt. Of dat het aan de HSL baan ligt.

Hoewel Van Boxtel niet ontkent dat het vervoer over de HSL nu lang niet altijd voldoende is, wil hij wel duidelijk maken dat ze HSL wel degelijk met regelmaat gebruikt wordt. “We halen ook hier weer alles uit de kast om beter en sneller te rijden, maar we moeten van idee af dat er niet gereden wordt over de HSL. We rijden 200 keer per dag over dit spoor. En de huidige treinen rijden 160 kilometer per uur en zijn slechts enkele minuten langzamer dan de Fyra. We moeten dus wel relativeren.”

De frequentie is niet laag. Maar bijzonder is het niet want de treinsamenstellingen zijn vanwege materieelgebrek wat kort. En dat de IC Direct slechts enkele minuten langzamer is dan de V 250 heeft natuurlijk te maken met het feit dat op bepaalde delen echt snel gereden kan worden.

Het vervoer over de HSL is pas echt goed als de huidige IC Direct verbindingen na de instroom van de nieuwste IC verder doorgetrokken wordt naar bepaalde delen van het hoofdrailnet.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Roberta » do 02 jun 2016 20:20

Afbeelding

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » di 13 sep 2016 10:14

Nog steeds problemen met de oude Moerdijkbrug. Gelukkig kunnen treinreizigers met de IC Direct over de HSL brug. Vanaf december 2017 gaan alle Intercity via de HSL brug. Kan Pro Rail de oude Moerdijkbrug echt grondig aanpakken.

Harm
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door eelkevd » di 13 sep 2016 10:18

IC's naar Vlissingen gaan toch niet kopmaken in Breda?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door ibodejoode » di 13 sep 2016 10:27

Alleen IC Eindhoven gaat nieuw over de HSL. IC Vlissingen blijft 2x per uur via Dordrecht en "oude" Moerdijkbrug.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door ibodejoode » di 13 sep 2016 10:31

Daarnaast krijgt Dordrecht als (tijdelijke) compensatie 2x per uur een IC met Breda. Dus aantal treinen via oude moerdijkbrug verandert niet. Zeker niet als de komende jaren vanwege 3e spoor naar Emmerich dit een vervangingsroute blijft voor goederenverkeer Betuweroute. Dus grondig aanpakken lijkt mij de komende jaren lastig.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » vr 30 sep 2016 21:49

Vandaag in Sandwich IC Direct Amsterdam - Breda gezeten. Je merkt het verschil niet echt. Wat vandaag opviel dat er toch een aantal IC Direct uitvielen. Ondanks de 'sandwich' samenstelling. Of juist vanwege de samenstelling van 2 Traxx met 6 ICR?

Zag toevallig ook 2 stammen met 5 tweede klas ICR en 1 eerste klas ICR. Goede zaak. Heb nooit begrepen waarom er 2 eerste klas ICR waren. Die zijn nooit/zelden vol. De meeste IC Direct stammen bestonden jammer genoeg nog steeds uit 4 tweede klas en 2 eerste klas ICR.

Harm
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Roberta » vr 30 sep 2016 23:09

Klopt, achterste loc wordt steeds gesleept, en is alleen maar een last. Snap ook niet dat je voor 5 à 7 rijtuigen geen stuurstand inzet.

Roberta
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door AlexNL » vr 30 sep 2016 23:37

Nee, beide locs leveren tractie.

Het inzetten van stuurstandrijtuigen is geprobeerd, maar NedTrain kreeg dit niet op tijd bedrijfszeker. Daarnaast was het economisch interessanter om nu locs aan te schaffen en deze later te verkopen/verhuren, omdat de totale afschrijving dan lager is dan wat het zou hebben gekost om de stuurstandrijtuigen te bouwen.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » za 01 okt 2016 09:25

De problemen werden veroorzaakt door 'defecte' Intercity Direct treinen tijdens het rijden op de HSL. Het is gissen wat ze hiermee bedoelen. Maar zou het niet kunnen zijn dat sommige treinmachinisten moeite hebben om de sandwich Traxx te besturen? Het is niet de eerste keer dat sommige treinmachinisten problemen om de Traxx te bedienen.

De NS ATB treinen zijn blijkbaar eenvoudiger te bedienen. En waren niet een aantal maatregelen aangegeven om de storingen te verhelpen:

http://www.infrasite.nl/news/news_artic ... hten=19724
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... direct.pdf

NS verwacht dat zodra alle treinen op de HSL-corridor Amsterdam – Rotterdam – Breda in dezelfde configuratie rijden, de voordelen van het sandwich-bedrijf maximaal worden benut. De ervaring met het sandwichrijden is inmiddels toegenomen en de treinen worden met regelmaat ook ingezet op het trajectdeel Rotterdam – Breda als bijvoorbeeld de getrokken Intercity direct (die rijdt tussen Amsterdam en Breda) niet kan rijden. De performance van de sandwichtreinen lijkt op basis van de uitvalcijfers nog niet op het niveau van de getrokken treinen. Dit is voor een deel terug te voeren op de leercurve, echter wordt voor een belangrijker deel veroorzaakt doordat NS er, in het belang van de reiziger, bij grotere verstoringen op de HSL bewust voor kiest om de langste verbinding (Amsterdam – Rotterdam – Breda) te laten rijden. Dit leidt er toe dat de verbinding Amsterdam – Rotterdam (de ‘sandwichtrein’) relatief vaker wordt opgeheven bij verstoringen, maar is dus geen factor die herleidbaar is tot het sandwichrijden zelf Blz. 4

Harm
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » wo 05 okt 2016 16:35

Nog niet officieel. Maar het schijnt dat er aan gewerkt wordt om fietsen in Intercity Direct & Beneluxtrein mee te nemen:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ect-147765

Indien ze de goede middelen zal het meenemen van een fiets toch moeten kunnen? Denk bijvoorbeeld aan de treinen van SBB waar ze fietsen in rekken zetten.

En als de IC-NG instroomt kunnen ze het zoal niet volhouden om geen fietsen op de HSL mee te nemen. Die zal namelijk op bepaalde delen van het hoofdrailnet worden ingezet. Dat zal het krom zijn als je de fiets wel mag meenemen waar de trein rijdt op klassiek spoornet. Maar niet op de HSL.

Harm
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door LOF » wo 05 okt 2016 18:14

Moet je voor die fiets ook langs de toeslagzuil?

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Harm » di 18 okt 2016 06:29

Indirect heeft dit onderwerp te maken met de Intercity Direct:

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/m ... -1.6541273

Dat zal betekenen dat de Sprinters Den Haag - Lage Zwaluwe |(4 keer p/u) - Breda (2 keer p/u)/Roosendaal (2 keer p/u) en IC Almere - Haarlem - Vlissingen (2 keer p/u) niet kunnen rijden. Gelukkig rijden dan 4 keer p/u de IC Direct.

Harm
Bericht Re: [HSL] Intercity direct Amsterdam - Breda door Roberta » di 18 okt 2016 09:56

Harm schreef:Indirect heeft dit onderwerp te maken met de Intercity Direct:

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/m ... -1.6541273

Dat zal betekenen dat de Sprinters Den Haag - Lage Zwaluwe |(4 keer p/u) - Breda (2 keer p/u)/Roosendaal (2 keer p/u) en IC Almere - Haarlem - Vlissingen (2 keer p/u) niet kunnen rijden. Gelukkig rijden dan 4 keer p/u de IC Direct.

Ik zit het artikeltje even apart, want hier hebben meerdere treinen last van.

Roberta

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws