Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Schiphol niet blij met timing ProRail

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Schiphol niet blij met timing ProRail door Nieuws » vr 05 jul 2013 20:49

Schiphol niet blij met timing ProRail

5 juli 2013

Schiphol is niet blij met werkzaamheden die spoorbeheerder ProRail dit weekend uitvoert rond de luchthaven. Van komende nacht tot maandagochtend is er nauwelijks treinverkeer mogelijk van en naar Schiphol, terwijl in zes provincies de schoolvakantie begint. Een woordvoerder zegt dat de timing van de werkzaamheden een punt wordt bij de evaluatie met ProRail. Schiphol is bang dat de stremming tot problemen leidt.

"Tanden op elkaar"
ProRail zegt dat er met alle partijen is gesproken over de planning van de werkzaamheden en dat dit de beste oplossing was. "Het is een groot project. We moeten een dubbel spoor aanleggen naast de snelweg en dan luistert de planning heel nauw. Het moet nu gebeuren anders kunnen we in september niet verder", zegt een woordvoerder. ProRail vind het vervelend voor de vakantiegangers. "Maar het moet gebeuren en dus is het even de tanden op elkaar zetten."

Snelbus
Treinreizigers uit het noorden, oosten en midden van Nederland moeten op de stations Amsterdam Sloterdijk, Duivendrecht of Amsterdam Bijlmer ArenA overstappen op een snelbus naar Schiphol. Ze zijn daardoor tot een uur langer onderweg. Ook op de A4 van Amsterdam naar Schiphol kunnen reizigers vertraging oplopen, omdat de maximumsnelheid daar wordt verlaagd en rijstroken worden versmald.

De luchthaven doet er alles aan om reizigers te informeren over de stremming. Schiphol verwacht de drukste dagen pas over drie weken, op 26 en 27 juli. Dan zijn er geen werkzaamheden gepland.

Bron: NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door John » za 06 jul 2013 00:21

Wel slimme timing van Schiphol. Nu zijn alle reizigers er nog eens extra op geattendeerd en is er meteen een signaal afgegeven richting ProRail.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door Jonathan » za 06 jul 2013 08:08

Ja of gewoon heel erg achterbaks. Schiphol maakt (mogelijk) gebruik van het standaard gezeur op het spoor om er zelf beter uit te komen.
ProRail zegt dat er met alle partijen is gesproken over de planning van de werkzaamheden en dat dit de beste oplossing was.
Ongetwijfeld zal Schiphol het niet eens zijn geweest met deze datum. Ik gok echter dat ProRail zich ook wel beseft dat een dergelijke datum niet goed wordt ontvangen en het wel op een andere dag zou doen als dat zou kunnen knipoog .

Jonathan
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door John » za 06 jul 2013 11:53

Nou ja, zoiets maakt wel duidelijk dat er wat ruis op de lijn zit. Heel chique is het natuurlijk niet.

Voor Schiphol is het spoor gewoon een zeer belangrijke levensader geworden, waar het eigenlijk niet meer zonder kan.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door Klaasje » za 06 jul 2013 12:00

Het nare is dat veiligheidsregels voor werk aan het spoor zoveel strenger zijn geworden dat veel dingen die eerst gewoon tijdens de treindienst mochten dat nu niet meer mogen. Daarmee is de noodzaak van buitendienststellingen toegenomen en je moet toch wat als de spoorverdubbeling voor dienstregeling 2016 klaar moet zijn. Want die is pas in december 2016 klaar..

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door ino94 » za 06 jul 2013 12:41

De timing is misschien niet handig, maar de overlast zou cumulatief alleen nog maar groter zijn als ze het niet nu doen. ProRail heeft ook gezegd dat er vertraging van de oplevering van het project zou zijn gekomen als niet dit weekend gebruikt zou worden.

ino94
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door groningen » za 06 jul 2013 13:02

Ik zie op de duitse reisplanner dat vanaf Schiphol naar:
Amsterdam Bijlmer Arena elke 5 minuten een bus rijdt
Amsterdam Zuid elke 15 minuten een bus rijdt
Amsterdam Sloterdijk elke 10 minuten een bus rijdt

Ik vind dat Zuid een beetje onder gesneeuwd is. Er kunnen toch treinen vanaf daar naar Lelystad, Amersfoort en Utrecht vertrekken.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door ino94 » za 06 jul 2013 13:58

Dan zou ik nog een keer kijken. Er rijdt niets tussen Schiphol en Sloterdijk/Duivendrecht/Bijlmer ArenA.

Tussen Schiphol en Sloterdijk rijden constant bussen, tussen Schiphol en Zuid rijdt 310 viermaal per uur met een gare dienstregeling en tussen Schiphol en Bijlmer rijden veertien bussen van lijn 300 per uur.

Er is op het laatste moment nog besloten IC Den Helder-Nijmegen extra te laten stoppen te Bijlmer, omdat je anders een aansluiting van 25 minuten kon krijgen (slim gepland in eerste instantie...).

ino94
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door Gereke » za 06 jul 2013 14:05

Hoho, lijn 69 rijdt naar Sloterdijk.

Ik vind dat Zuid een beetje onder gesneeuwd is. Er kunnen toch treinen vanaf daar naar Lelystad, Amersfoort en Utrecht vertrekken.

Er ligt maar één keerspoor op Zuid, heel veel fatsoenlijks kun je daar niet mee. Vier treinen per uur moet wel lukken, maar alle kanten op kun je dan niet.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door SuperGhost » za 06 jul 2013 14:59

Maar wordt er bij Amsterdam Zuid zelf ook niet gewerkt? Want anders zou ik me wel voor kunnen stellen dat enkele treinen in ieder geval nog tot daar zouden doorrijden.

Waar ik me zelf wel ontzettend over verbaas (en wel beetje over erger) is dat de treinen Nijmegen-Schiphol (3100) in zijn geheel zijn geschrapt (en Nijmegen-Utrecht dus terugvalt op een halfuursdienst), terwijl die gewoon Nijmegen-Utrecht had kunnen blijven rijden. Sterker nog: de 800 (normaal Maastricht-Alkmaar) rijdt nu alleen Utrecht-Alkmaar, dus die had toch prima van/naar Nijmegen kunnen rijden in het pad van de 3100? Waar slaat dit nu weer op? Het is dus echt volstrekt onnodig om de frequentie op Nijmegen-Utrecht te halveren!
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door ICB140 » za 06 jul 2013 15:10

Euh, in mijn reisplanner staan nog gewoon IC's Utrecht - Nijmegen hoor.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door SuperGhost » za 06 jul 2013 15:21

Nu opeens wel, net kreeg ik ze nog niet te zien. Vaag zich iets afvragen

Maar ik blijf het wel apart vinden dat ze de 800 en de 3100 niet koppelen. Zeker nu de 3100 in Bijlmer eindigt en de 800 er ook al stopt, had je net zo goed één treinserie Alkmaar-Nijmegen (koppeling tussen 800 en 3100) kunnen maken. Al helemaal dat ze dat niet doen slecht overigens, want de 3100 heeft geen overstap op de 800 nu!
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door groningen » za 06 jul 2013 18:59

De duitse reisplanner geeft een metroverbinding van Sloterdijk naar Zuid, Rai en Van der Madeweg naar Diemen Zuid. Waarschijnlijk mag je als treinreiziger van gebruik maken tussen Zuid en Diemen Zuid.

groningen
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door ino94 » za 06 jul 2013 19:40

Dat staat dan ook gewoon op de website van de NS...

IC 3 Schiphol-Nijmegen en IC (1)16 Schiphol-Amersfoort Schothorst/Enschede zijn gekoppeld te Amsterdam Bijlmer ArenA.

Gereke schreef:Hoho, lijn 69 rijdt naar Sloterdijk.

Die lijn is geen onderdeel van de alternatieve reismogelijkheden.

ino94
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door John » za 06 jul 2013 23:46

Daardoor reed er bijvoorbeeld vanmiddag ICM naar Den Helder, omdat in Nijmegen de Intercity 3100 Schiphol - Nijmegen en Intercity 3000 Den Helder - Nijmegen op elkaar keren...

Iemand nog ervaring met de NS-bussen tussen Sloterdijk en Schiphol? Het wegverkeer stond vanmiddag goed vast bij de Nieuwe Meer, ik neem aan dat de bussen ook zo rijden. Door de werkzaamheden zijn er een paar rijstroken van de A4 afgesloten, waardoor het verkeer vanaf de Ring A10 richting Schiphol in een soort trechter rijdt.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door ibodejoode » zo 07 jul 2013 01:10

Flauwekul van Schiphol. Uit eigen ervaringen met werkzaamheden rond het spoor weet ik dat heel ver van tevoren met alle betrokkenen (ondernemers / rijkswaterstaat / gemeente / provincie / hulpdiensten, noem maar op) gesproken wordt over op welke datum het spoor eruit ligt. Het komt Schiphol uiteraard nooit uit, want het is daar elke dag druk. Maar dan had Schiphol maanden / half jaar geleden moeten schoppen, niet nu. Het is trouwens ook in hun eigen belang. Hoe sneller de werkzaamheden gereed, hoe beter Schiphol bereikbaar met de trein.

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Schiphol niet blij met timing ProRail door groningen » ma 08 jul 2013 08:41

Het schijnt dat Schiphol vanochtend weer 1 uur stil lag vanwege stof. Zul je weer krijgen dat dat spul niet op te ruimen is.

groningen

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws