Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein'

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Nieuws » do 31 okt 2013 15:40

'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein'

31 oktober 2013

Dat schrijven de provinciebesturen van Gelderland, Overijssel, Limburg, Friesland en Groningen donderdagmiddag in een brief aan de Tweede Kamer. De Kamer praat volgende week over het kabinetsplan om het accijnsvoordeel op rode diesel af te schaffen en de gebruiksheffing voor het spoor vanaf 2015 veel hoger te maken. De meeste regionale treinen buiten de Randstad rijden op rode diesel.

Het water staat de regionale vervoerders aan de lippen, schrijven de bestuurders. Als alle maatregelen doorgaan, worden treinkaartjes op regionale verbindingen tot 40 procent duurder. Bovendien moet er dan worden gestreept in treindiensten in de avonduren en op zondag en zullen er ook lijnen worden opgeheven.

De provincies zijn al een aantal jaren verantwoordelijk voor regionale spoorverbindingen. 'We hebben daar een succes van gemaakt. We kregen de mensen de trein in, willen nu meer treinen en meer reizigers, maar krijgen minder treinen en duurdere kaartjes', briest Gelders gedeputeerde Conny Bieze namens de vijf provincies. 'De voorgenomen maatregelen werken tegen zichzelf: er zullen heel veel reizigers afvallen omdat de kaartjes te duur worden.'

De provincies willen graag dat spoorlijnen buiten de Randstad ook volledig geëlektrificeerd worden, zodat diesel of gas niet meer nodig is. Ze bieden Mansveld aan om daarnaar onderzoek te laten doen. 'Maar dat is geen oplossing op de korte termijn', waarschuwen zij.

Bron: Volkskrant

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door pe_pe » do 31 okt 2013 15:49

Dat wordt voortaan kerosine-treinen inzetten om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel. cheer down

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door wauwthur » do 31 okt 2013 15:55

Wat rijdt een trein? 1:1 of nog erger? Dit kan inderdaad de doodsteek zijn.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door R-K » do 31 okt 2013 16:16

Ik hoop wel dat elektrificatie en aanleg van dubbelspoor wordt gestimuleert, in ieder geval op de Maaslijn, Zwolle-Wierden en Zutphen-Hengelo en eventueel Zevenaar-Winterswijk. (Op Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg een sneltram onderzoeken), zodat je alleen in Gelderland en het Noorden een dieselpoule overhoud.

Tevens zijn op sommige NS-lijnen waar sprinters rijden sprake van parallelisatie met het busvervoer. Ik doel hier op Leeuwarden-Heerenveen en Deventer-Almelo. Als regio-sprinters ook worden aanbesteed kan hier ook het visgraatmodel worden opgezet, wat de efficientie enorm verbeterd en er op deze trajecten ook een halfuursdienst mogelijk is (ook in de daluren).

Verder ben ik voorstander van concessies ter grootte van de provincies (in stedelijke gebieden kleinere gebieden, in het Noorden de drie provincies gezamelijk een concessie, in sommige gebieden valt het busvervoer onder een andere concessie dan de geografische ligging, aangezien dat soms logischer is (Haaksbergen bij Gelderland, Boxmeer/Cuijck bij Limburg, Lochem bij Overijssel)). Zo wordt de versnippering (in met name het busvervoer) verminderd en zijn er andere bus- en treinroutes mogelijk (bijv. Winterswijk-Amersfoort (als Zevenaar-Winterswijk onder draad komt te staan)). Ook wordt een concessie waardevoller en dit zorgt voor meer inschrijvingen van vervoerders en dus meer concurrentie. Als de provincie dan wel de beste aanbieding kiest en niet het goedkoopste.

Oh ja: niet in elke provincie dezelfde trein laten rijden (GTW). Beetje afwisseling is wel welkom. Met bussen heb ik daar minder problemen mee. Ik vind het geen punt dat Enschede een waar Ambassador-paradijs is (zowel van Connexxion als Arriva). Bus=Bus, maar de ene trein is de andere niet.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door jcvjcvjcvjcv » do 31 okt 2013 16:44

R-K schreef:Ik hoop wel dat elektrificatie en aanleg van dubbelspoor wordt gestimuleert, in ieder geval op de Maaslijn, Zwolle-Wierden en Zutphen-Hengelo en eventueel Zevenaar-Winterswijk. (Op Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg een sneltram onderzoeken), zodat je alleen in Gelderland en het Noorden een dieselpoule overhoud.
[...]


Limburg?

R-K schreef:[...]
Tevens zijn op sommige NS-lijnen waar sprinters rijden sprake van parallelisatie met het busvervoer. Ik doel hier op Leeuwarden-Heerenveen en Deventer-Almelo. Als regio-sprinters ook worden aanbesteed kan hier ook het visgraatmodel worden opgezet, wat de efficientie enorm verbeterd en er op deze trajecten ook een halfuursdienst mogelijk is (ook in de daluren).
[...]


Dan moet je eerst gaan kijken naar die gekke tarieven waarbij je voor de laatste 2 km met een ander vervoermiddel de hoofdprijs betaald.

R-K schreef:[...]
Verder ben ik voorstander van concessies ter grootte van de provincies (in stedelijke gebieden kleinere gebieden, in het Noorden de drie provincies gezamelijk een concessie, in sommige gebieden valt het busvervoer onder een andere concessie dan de geografische ligging, aangezien dat soms logischer is (Haaksbergen bij Gelderland, Boxmeer/Cuijck bij Limburg, Lochem bij Overijssel)). Zo wordt de versnippering (in met name het busvervoer) verminderd en zijn er andere bus- en treinroutes mogelijk (bijv. Winterswijk-Amersfoort (als Zevenaar-Winterswijk onder draad komt te staan)). Ook wordt een concessie waardevoller en dit zorgt voor meer inschrijvingen van vervoerders en dus meer concurrentie. Als de provincie dan wel de beste aanbieding kiest en niet het goedkoopste.
[...]


Op dezelfde toer kun je ook alles landelijk aanbesteden. zich iets afvragen

R-K schreef:[...]
Oh ja: niet in elke provincie dezelfde trein laten rijden (GTW). Beetje afwisseling is wel welkom
[...]


Serieproductie is goedkoper, onderhoud van een grote serie van een enkele soort trein is goedkoper dan onderhoud aan drie kleinere series.

M'n pa had een Nikon camera, m'n broer had een Nikon camera en een vriend had ook een Nikon camera (allemaal SLR). Rarara... wat heb ik gekocht?

Tevens wordt de dominatie van GTW'tjes natuurlijk in de hand gewerkt door de toelatingseisen..

R-K schreef:[...]
Met bussen heb ik daar minder problemen mee. Ik vind het geen punt dat Enschede een waar Ambassador-paradijs is (zowel van Connexxion als Arriva). Bus=Bus, maar de ene trein is de andere niet.


Met dat bus=bus heb je wellicht wel een punt. Ik heb tot nog toe nooit een comfortabele bus meegemaakt; altijd te weinig beenruimte en schouderruimte. Die dingen lijken wel te zijn ontworpen voor uitsluitend vrouwelijke passagiers (gemiddeld kortere benen en smallere schouders).

jcvjcvjcvjcv
Berichten: 999
Geregistreerd: di 14 sep 2010 23:01
Woonplaats: ----
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Roberta » do 31 okt 2013 19:14

pe_pe schreef:Dat wordt voortaan kerosine-treinen inzetten om in aanmerking te komen voor belastingvoordeel. cheer down


Afbeelding

duim omhoog

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door pe_pe » do 31 okt 2013 19:24

roffel
Uit welke aflevering van Thunderbirds is dat ding ontsnapt?

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Gereke » do 31 okt 2013 19:51

Deze draad is wel al heel snel ontspoord lekker .

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Roberta » do 31 okt 2013 20:15

Die trein was een Russische kopie van deze trein van de NYC in Amerika:

Afbeelding

Op een Bud railbus werden twee vliegtuigmotoren gezet. De ombouw kostte slechts 30 dagen. In 1966 reed deze "Black Beetle" 183 mijl per uur, en kon dit record 40 jaar vasthouden.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door groningen » do 31 okt 2013 20:53

Oplossing is simpel; alles electrificeren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door pe_pe » do 31 okt 2013 21:25

Dat is ook niet gratis en het vervelende is dat de extra brandstofkosten in eerste instantie alleen bij de vervoerders landen, terwijl de kosten voor elektrificatie ook bij ProRail en de overheden terecht komen. Alles elektrificeren gaat ook bij lange na niet lukken voor 2015, als omwonenden het al niet tegengaan om niet tegen bovenleidingen aan te hoeven kijken.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Dennenboom » do 31 okt 2013 22:03

Maar die omwonenden hebben dan geen last meer van rumoerige dieselmotoren knipoog

In het kader van de energie transitie valt er wel wat voor elektrificatie te zeggen. Waarom wel miljoenen voor oplaadpunten en elektrische auto's uitgeven en een systeem wat zich al meer dan een eeuw bewezen heeft laten liggen?

Dennenboom
Berichten: 104
Geregistreerd: vr 23 jul 2010 20:23
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door Roberta » do 31 okt 2013 22:12

Of niet elektrificeren en oplaadpunten voor treinen maken?

Afbeelding

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door BOW » do 31 okt 2013 22:42

Electrificeren is sowieso de beste lange termijn oplossing al land die rekening bij de Nederlandse Staat ( via Prorail ) Het is een goedkopere en efficiëntere energievorm, zorgt voor minder lawaai en concentreert de uitstoot niet rondom de trein waar veel mensen er direct last van hebben.

Dat het niet gebeurd is zal wel te maken hebben gehad met de kwestie dat NS ooit die lijnen wilde sluiten, maar in ieder geval duidelijk er niet in wilde investeren.

Maar niet alleen Prorail zal er niet zo blij mee zijn, ook de maatschappijen moeten dan weer andere treinen aanschaffen. En veel van die dieseltreinen zijn nog behoorlijk nieuw.

En wellicht wil de NS het liever ook niet....met electrische bovenleiding stoptreinmaterieel voor alle maatschappijen is het makkelijker aansluiting vinden op meer stoptreinlijnen rijden op het HRN.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 361
Geregistreerd: di 24 apr 2012 01:19
Woonplaats: blabla
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door SuperGhost » do 31 okt 2013 22:45

voordat die bovenleiding er is, zijn sommige concessies al vernieuwd of lopen tegen hun einde aan.
De concessies die nog wat langer lopen kun je dan zolang nog diesels toestaan en bij de eerstvolgende nieuwe concessie laten vervangen door elektrische treinen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door pe_pe » do 31 okt 2013 22:51

De GTW's zullen relatief goedkoop om te bouwen zijn. Ze zijn immers dieselelektrisch. En anders kunnen ze ook nog alleen de motorbakken vervangen en de oude verkopen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door R-K » do 31 okt 2013 23:36

Limburg?

Als de Maaslijn elektrisch wordt, dan heb je geen diesellijnen in Limburg m.u.v. dat lijntje naar Aachen, maar die wordt toch vanuit Duitsland bereden.

Dan moet je eerst gaan kijken naar die gekke tarieven waarbij je voor de laatste 2 km met een ander vervoermiddel de hoofdprijs betaald.

In de Achterhoek zijn het aantal reizigers explosief gestegen toen het visgraatmodel werd ingevoerd. Vind het nog steeds raar dat er tussen Leeuwarden en Heerenveen en tussen Holten en Rijssen en tussen Rijssen en Almelo nog steeds bussen rijden, terwijl er parallel daaraan treinen rijden. Hef die bussen op en laat extra treinen rijden. Verder moet de regiotrein en de bus door dezelfde vervoerder gereden worden.

Op dezelfde toer kun je ook alles landelijk aanbesteden. zich iets afvragen

Nee, want dan wordt alles bepaald vanuit Den Haag. Je moet de juiste schaalgrootte zoeken. De concessies worden door de provincies uitgeschreven en dan kun je beter het vervoer van de hele provincie (in de Randstad wordt er met kleinere concessies gewerkt) in een keer aanbesteden. Overigens is het de bedoeling, dat de eisen wat globaler worden en vervoerders zelf hun lijnvoeringen kunnen bedenken en zich op die manier kunnen onderscheiden.
De spoorlijnen Zwolle-Leeuwarden, Roosendaal-Vlissingen en Sittard-Heerlen worden ook in de aanbesteding meegenomen, de vervoerders maken de dienstregeling, maar besteden de exploitatie uit aan de NS. Dit betekent dat de vervoerder verantwoordelijk is voor de treindiensten en indien nodig vervangend busvervoer inzet, ipv NS. Zo worden de doorgaande treinen behouden en is er geen belang bij parallele busverbindingen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: 'Kabinet jaagt reiziger uit regionale trein' door SuperGhost » do 31 okt 2013 23:41

Ik neem aan dat de NS wel verantwoordelijk blijft voor vervangend busvervoer ter vervanging van intercity's bij een stremming? (dus de stopbussen van de regiovervoerder en de snelbussen van de NS)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast