Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Syntus wint aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Daan » wo 08 jan 2014 20:13

Dat weet ik. Daarom zei ik ook als ze het zouden halen. Het was puur om aan te geven dat er niet altijd nieuw materieel nodig is.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » wo 08 jan 2014 22:31

Of de nieuwe vervoerder beproefd toegelaten treinmaterieel of eventueel nieuwe treinmaterieel gaat aanschaffen zal wel sterk afhangen wat Provincie Overijssel wil. Zoveel Light Rail Trains zijn er in Nederland niet toegelaten. De GTW (Arriva en Veolia), Protos (Connexxion) en Lint zijn toegelaten. De Flirt zal deels in Nederland en Duitsland rijden. Is de Flirt een Light Rail Train?

Provincie Overijssel zal wel geleerd hebben van de lessen/fouten bij de aanbesteding van het spoortraject Zwolle - Kampen. Bij een eerdere aanbesteding waren de specificaties/eisen van de Provincie Overijssel zo hoog dat de meeste vervoerders het blijkbaar niet aantrekkelijk vonden om er op te reageren. Alleen Arriva en Alstom reageerde op de aanbesteding.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door R-K » wo 08 jan 2014 22:54

Flirt is Light Rail.
Zi veel verschil zit niet tussen Flirt en E-GTW.

Ik denk niet zo gauw dat er Flirt komt, hoewel er ook tweebaks en driebaksvariant bestaat wordt de Flirt toch op drukkere verbindingen ingezet. In Nederland zou dat beteken dan Flirt geschikt is voor sprinterdiensten in de Randstad. Op Zwolle-Enschede wordt op de meeste treindiensten 2x DM90 worden ingezet. Aangezien andere vervoerders met kleinere treinen rijden zou dit beteken dat de.meeste treindiensten tussen Zwolle en Enschede met 1x GTW3 wordt uitgevoerd. Zwolle-Kampen zal waarschijnlijk uitgevoerd worden met 1x GTW2.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » wo 08 jan 2014 22:56

Wat mij betreft mag die ook wel rijden tussen Zwolle - Enschede. Een beetje variatie kan geen kwaad tussen al die GTW. En het heeft een mooi design.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door SuperGhost » do 09 jan 2014 00:42

Leuk die variatie, maar ik heb liever veel eenheidsworsten rijden op het spoor als de dienstuitvoering daardoor goedkoper is met hetzelfde comfort.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » do 09 jan 2014 01:15

De GTW (Arriva en Veolia), Protos (Connexxion) en Lint zijn toegelaten.

De fabrikant van de Protos bestaat toch niet meer en Lint is toch alleen als diesel verkrijgbaar?

Arriva, Veolia en Connexxion hebben alledrie elektrische GTW's rondrijden en ik heb het idee dat ze daar best tevreden mee zijn dus zou het best logisch zijn dat ze dit materieel ook voor deze concessie aankopen. Andere belangrijke kandidaat voor deze concessie is Syntus. Die hebben al jaren geen treinmaterieel aangekocht, het is dus maar afwachten waar de voorkeur naar uit gaan. Ik verwacht ook dat NS/Abellio/Qbuzz een keer opduiken in een regionale aanbesteding. Wie photoshopt een SLT in smurfenblauw tevreden zon

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door SuperGhost » do 09 jan 2014 01:19

LINT is alleen als diesel verkrijgbaar in Nederland ja, en nieuwe LINT's zijn niet meer toegestaan, omdat ze niet meer door de botsproef komen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » do 09 jan 2014 10:08

Stel dat de nieuwe vervoerder nieuw materieel wil inzetten die nog ontworpen moet worden. Hoe lang kan dat duren bij Light Trains? Als Provincie Overijssel van de nieuwe vervoerder eist dat ze vanaf 2017/2018 moet gaan rijden lijk het me duidelijk dat ze beter een GTW kunnen aanschaffen die al is toegelaten op het Nederlands spoor. Zoals bijv. NS nieuwe Traxx locomotieven aanschaft die heel snel kunnen worden ingezet op de HSL Zuid.

En stel dat provincie Overijssel aan NS vraagt door te gaan totdat de nieuwe vervoerder met de nieuwe ontwikkelde trein op de spoortraject Zwolle - Enschede/Kampen kan rijden nadat IL & T de inzet van de gloednieuwe treinen goedgekeurd heeft. Provincie Overijssel heeft al aan NS om door te gaan tot 2017 op de Kamperlijntje en tussen Zwolle - Enschede.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door ReisThijs » do 09 jan 2014 11:59

Daan! schreef:Als SGM de rijtijden haalt, kon dat ook prima. Dan zou er dus geen nieuw materieel geëist te hoeven worden.
Het maakt allemaal niets uit, SGM voldoet simpelweg niet aan de toegankelijkheidseisen in nieuwe concessies.

Harm schreef:Stel dat de nieuwe vervoerder nieuw materieel wil inzetten die nog ontworpen moet worden.
Dat willen ze niet want dat duurt te lang en is te duur.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door R-K » do 09 jan 2014 12:17

Ik weet niet wat je met ontwerpen bedoelt, maar er wordt sowieso een catalogustrein besteld. Wel is het zo dat bijvoorbeeld Alstom Continental, Siemens Desiro ML en Bombardier Talent 2 eerst moeten worden toegelaten. Ik weet niet hoeveel tijd dat in beslag gaat nemen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » do 09 jan 2014 21:42

Heeft de provincie Overijssel nog ambities om de treindienst te intensiveren op Zwolle - Enschede na de elektrificatie?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » do 09 jan 2014 22:42

In het rapport van de overheid over knelpunt Zwolle - Herfte lees je wel aanwijzigingen dat ze rekening houden dat de frequentie tussen Zwolle - Nijverdal - Enschede omhoog gaat. Zou alleen niet weten hoe want het spoor is bijna geheel enkelsporig. Behalve bij de stations.

Soms lees je over plannen dat het spoortraject Zwolle - Wierden straks een onderdeel is van het HRN. En dat er snellere treinen gaan rijden tussen Enschede - Amsterdam via Nijverdal, Zwolle en Lelystad. Goudappel Coffeng heeft daar wel eens over. Maar erg concreet is het bepaald niet. Pas als er serieuze berichten zijn dat de provincie Overijssel en de overheid het spoortraject verder willen moderniseren is het wat concreter en serieuzer.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door AlexNL » do 09 jan 2014 23:05

Zwolle - Wierden wordt geen onderdeel van het hoofdrailnet, anders zou er geen aanbesteding komen. Als de provincie een zak met geld op tafel legt zal ProRail wel de nodige werkzaamheden op en rond het spoor uitvoeren om de capaciteit te verhogen waar nodig.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » do 09 jan 2014 23:17

Mijn vraag was dus ook, of daar op dit moment concrete plannen voor zijn. Wellicht is een intensievere treindienst ook mogelijk met de huidige infrastructuur? Ben ook benieuwd of de trein Zwolle - Enschede tussen Almelo en Enschede overal blijft stoppen. Daar zullen wel afspraken over gemaakt worden met NS en Mansveld.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door pe_pe » do 09 jan 2014 23:31

Misschien zou men er een kwartierdienst tussen kunnen friemelen door ook in Raalte en Wierden te kruisen, maar dat voegt niets toe: De reistijd Zwolle - Almelo/Hengelo/Enschede blijft dan gelijk en een trein die buiten de knoop in Zwolle arriveert en vertrekt is voor weinig reizigers voordelig.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » do 09 jan 2014 23:41

Vergelijkbaar met de Emmerlijn dus. En hoeveel treinen rijden daar sinds de aanbesteding door diezelfde provincie Overijssel :idee:

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door SuperGhost » vr 10 jan 2014 00:18

Alleen was daar op de Emmerlijn geen dure aanpassing voor nodig, maar dat zal voor de lijn Zwolle-Enschede wel zo zijn, want Zwolle-Heino (10-11 minuten) is te lang om een kwartiersdienst te kunnen herbergen (dan mag het maximaal 7 minuten zijn).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » zo 12 jan 2014 02:50

Ik denk dat het met de huidige infrastructuur ook lastig wordt. Hoe zijn de afspraken eigenlijk voor het deel Wierden - Enschede, moet de trein voor de concessie Zwolle - Enschede daar overal gaan stoppen?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten