Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Syntus wint aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door SuperGhost » zo 12 jan 2014 05:51

Ik heb geen idee, al lijkt me het wel.

Ik denk overigens ook niet dat Twente dat niet zou willen, want dan zal voor Hengelo en Enschede misschien wel de reistijd naar Zwolle iets afnemen, maar voor de rest zijn er alleen nadelen (voornamelijk ook door het verlies van de knoop-Hengelo):
- Almelo De Riet, Borne en Enschede Drienerlo krijgen een lagere frequentie (2 i.p.v. 4x per uur)
- Almelo De Riet, Borne en Enschede Drienerlo krijgen een langere reistijd naar Zwolle
- Almelo De Riet en Borne krijgen een langere reistijd naar Amersfoort en verder.
- Enschede, Enschede Drienerlo en Borne krijgen een langere reistijd naar Zutphen en verder ri. Arnhem
- alle stations langs Zutphen-Oldenzaal (m.u.v. Hengelo) krijgen een langere reistijd naar Enschede
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Floriss » zo 12 jan 2014 15:55

John schreef:Ik denk dat het met de huidige infrastructuur ook lastig wordt. Hoe zijn de afspraken eigenlijk voor het deel Wierden - Enschede, moet de trein voor de concessie Zwolle - Enschede daar overal gaan stoppen?

Zolang de Provincie nog geen concept Programma van Eisen op tafel heeft liggen, is het slechts koffiedik kijken wat er uiteindelijk besloten gaat worden en in hoeverre de NS hier nog een rol in speelt. Immers de decentrale spoorverbinding Zwolle - Enschede loopt voor een belangrijk deel over het hoofdrailnet, waarop NS vanaf volgend jaar een exclusieve concessie heeft. Wellicht kan nog een aanpassing worden gemaakt in de nieuwe concessie voor NSR om of een ontheffing te verlenen aan de nieuwe vervoerder om in strijd met de concessie toch vervoer te mogen aanbieden tussen Wierden en Enschede met eventuele compensatie richting NSR voor gederfde inkomsten of dit traject moet als uitzondering worden opgenomen in verband met het belang van het behoud van doorgaande verbinding Zwolle - Twente.

Floriss
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door SuperGhost » zo 12 jan 2014 16:19

NS heeft toch zelf aangevraagd om Zwolle-Enschede daaruit te halen en daarbij is toch afgesproken dat dat alleen mag als de regionale vervoerder dan ook tot Enschede mag blijven rijden? Dan lijkt me dat daar geen misverstand meer over kan zijn. Als NS dan zou weigeren, dan gaat de hele aanbesteding niet door en moet NS de lijn weer terugnemen lijkt me.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door ReisThijs » ma 13 jan 2014 12:14

Het is allang geregeld in het Programma van Eisen voor de concessie hoofdrailnet. Door de decentralisatie van Zwolle-Enschede ontstaat hier een nieuw samenlooptracé.

Floriss schreef:Immers de decentrale spoorverbinding Zwolle - Enschede loopt voor een belangrijk deel over het hoofdrailnet, waarop NS vanaf volgend jaar een exclusieve concessie heeft.
Die concessie is minder exclusief dan je denkt.

ReisThijs
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door pe_pe » di 14 jan 2014 23:35

Vier minuten is anders ook wel erg krap om naar het andere uiteinde van zo'n lange trein als het kamperbuffeltje te lopen. nee

Speelt de machinist die niet rijdt dan voor conducteur, of is er nog een derde personeelslid op die trein?

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door mat_64 » wo 15 jan 2014 04:37

Als ze er nou gewoon twee combi's op in zetten dan schild het weer wat personeelskosten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door groningen » wo 15 jan 2014 10:56

Die stop in Drienerlo als FC Twente niet speelt en de campus van de universiteit Twente dicht is. Hoe nuttig is het dan nog om daar te stoppen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door R-K » wo 15 jan 2014 12:05

Voor mensen uit Twekkelerveld is reizen via Drienerloo sneller dan via Centraal en ook op zondag studeren er mensen op de campus.

Wat ik wel raar vind is dat men op zondag 22 december (voor de kerstvakantie) bussen van Hengelo station naar de campus liet rijden, je kunt dan toch verwachten dat er geen kip inzit. Die enkeling die dan toch op de campus moet zijn kan reizen met lijn 9 of via Drienerloo.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door wauwthur » wo 15 jan 2014 13:25

R-K, die bus gaat natuurlijk ook van de campus terug naar Hengelo station.. Lijkt mij handig als je voor de kerstvakantie van de campus af wilt komen?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door R-K » wo 15 jan 2014 13:59

Dan ga je toch meestal op vrijdag en soms op zaterdag naar huis, maar niet op zondag lijkt me.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door wauwthur » wo 15 jan 2014 14:09

Lijkt me prima dat de mogelijkheid geboden wordt. Vooral omdat lijn 1 's avonds niet naar de Langenkampweg rijdt. Het is een enorm stuk lopen naar halte Sportcentrum.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Floriss » wo 15 jan 2014 18:11

SuperGhost schreef:NS heeft toch zelf aangevraagd om Zwolle-Enschede daaruit te halen en daarbij is toch afgesproken dat dat alleen mag als de regionale vervoerder dan ook tot Enschede mag blijven rijden? Dan lijkt me dat daar geen misverstand meer over kan zijn. Als NS dan zou weigeren, dan gaat de hele aanbesteding niet door en moet NS de lijn weer terugnemen lijkt me.

Ik zal wel iets gemist hebben in de afgelopen periode, maar dat NS zelf vraagt om een spoorlijn uit een concessie te halen is nieuw voor me. En dat de NS er mee akkoord gaat dat een regionale vervoerder op een deel van hoofdrailnet mag rijden, zonder belemmeringen is mij ook onbekend. Is dit dan uit de onderhandelingen gekomen tussen het Ministerie en Provincie Overijssel? Of zijn dit afspraken uit de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet?

Floriss
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Floriss » wo 15 jan 2014 18:14

ReisThijs schreef:Het is allang geregeld in het Programma van Eisen voor de concessie hoofdrailnet. Door de decentralisatie van Zwolle-Enschede ontstaat hier een nieuw samenlooptracé.

Floriss schreef:Immers de decentrale spoorverbinding Zwolle - Enschede loopt voor een belangrijk deel over het hoofdrailnet, waarop NS vanaf volgend jaar een exclusieve concessie heeft.
Die concessie is minder exclusief dan je denkt.

Oke. Die had ik nog niet meegekregen blijkbaar. Ik bedoelde overigens niet op het Programma van Eisen voor de concessie Hoofdrailnet, maar op het concept programma van eisen van de Provincie Overijssel voor de spoorlijn Zwolle - Enschede.
Uit het bericht van Rover op pagina 1 van dit topic lees ik dat die rond de zomer van 2014 klaar moet zijn.

Met dank voor de info.

Floriss
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door ReisThijs » vr 17 jan 2014 12:27

Floriss schreef:Ik zal wel iets gemist hebben in de afgelopen periode, maar dat NS zelf vraagt om een spoorlijn uit een concessie te halen is nieuw voor me. En dat de NS er mee akkoord gaat dat een regionale vervoerder op een deel van hoofdrailnet mag rijden, zonder belemmeringen is mij ook onbekend. Is dit dan uit de onderhandelingen gekomen tussen het Ministerie en Provincie Overijssel? Of zijn dit afspraken uit de nieuwe concessie voor het Hoofdrailnet?
De plannen voor de decentralisatie zijn al wat ouder, in 2005 is er al een principebesluit genomen over de overdracht van dit traject van het rijk naar de provincie. Al werd er toen nog gesproken over het traject Zwolle-Almelo. Het is toen alleen uitgesteld omdat men wilde wachten tot na de bouw van de tunnel in Nijverdal.

Los daarvan is er bij de onderhandelingen tussen Ministerie en NS over de Hoofdrailnet(HRN)-concessie afgesproken dat op een aantal lijnen, die nu nog volledig onder het HRN vallen, stoptreindiensten worden overgedragen naar de provincie. Als een soort tegenprestatie voor de onderhandse gunning van HRN+HSL aan NS.

ReisThijs
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » vr 10 okt 2014 15:46

Problemen op de Kamperlijntje:

http://www.destentor.nl/regio/kampen/sp ... -1.4571884

"Het blijven nogal speciale treinstellen, het is geen materieel dat we in grote hoeveelheden gebruiken", zegt NS-woordvoerder Anita Boonstra. "Op de lijn Zwolle-Enschede rijden ze ook. Het is soms puzzelen: wat zet je op welke lijn in. Door onderhoud en defecten heeft dat de laatste tijd gevolgen voor de capaciteit in de dienstregeling

Nee ze zijn niet in grote hoeveelheden. Maar NS heeft toch genoeg DM '90 voor Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede? Heb de ontwikkelingen van de DM '90 niet echt gevolgd. Zijn de meeste DM '90 gesloopt? Of verdwenen naar NS FSC?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door wauwthur » vr 10 okt 2014 16:12

Er staan er in ieder geval nog genoeg aan de kant. Of je ze zo kan inzetten weet ik niet.

Heeft iemand verder nog nieuws? Wanneer gaan ze beginnen met de bovenleiding?

Enige wat ik heb gehoord is dat Syntus in 2015 gaat inschrijven op de concessie.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Klaasje » za 11 okt 2014 13:48

De grap is dat er eigenlijk te weinig voedingspunten in Zwolle en Enschede zijn om het gewenste aantal treinstellen actief te kunnen houden. 's Nachts moeten deze treinstellen aan de voeding en als je dat niet doet dan gaan ze na een tijdje defect. Om die reden wordt er met erg weinig reserve gereden wat zich als een boomerang tegen je keert op het moment dat er defecten optreden of er onderhoud moet worden uitgevoerd. Misschien kan er met een slim onderhoudsprogramma voor worden gezorgd dat de beschikbaarheid iets omhoog kan maar ik weet niet hoe dat in elkaar steekt.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » za 11 okt 2014 13:51

Nog even een paar jaar volhouden. Daarna is waarschijnlijk de concessie voor de spoortrajecten Zwolle - Kampen/Enschede voor een andere vervoerder. Kunnen die betere nieuwe treinen inzetten zoals dat nu op de Vechtdallijn het geval is.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws