Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031)

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Nieuws » di 24 sep 2013 19:35

Bussen en treinen moeten vaker rijden in Limburg

24 september 2013

Bussen en stoptreinen moeten vaker gaan rijden in Limburg. Maar tegelijk wordt het aantal lege bussen dat rijdt, teruggebracht.

Dat blijkt uit de uitganspunten voor de nieuwe openbaar vervoerconcessie van de provincie. Die loopt van 2016 tot 2031. Momenteel voert Veolia het openbaar vervoer uit.

Vraag reiziger
Volgens CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck wordt bij de nieuwe concessie veel meer uitgegaan van de vraag van de reiziger. Ook is het voor het eerst dat het hele regionale openbaar vervoer in Limburg tegelijk wordt aanbesteed, aldus de gedeputeerde.

Stoptreinen
Dat komt omdat de provincie ook verantwoordelijk wordt voor de stoptreinen van Roermond naar Maastricht en van Sittard naar Heerlen. Die vallen nu nog onder de NS.

Over een paar weken wordt ook duidelijk of de electrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen doorgaat. Daarover wordt gesproken met spoorbeheerder ProRail. De kosten hiervan bedragen 170 miljoen euro.

In de tweede helft van 2014 moet duidelijk zijn wie het Limburgse openbaar vervoer vanaf 2016 gaat verzorgen.

Bron: L1

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Veolia] Limburg door John » di 24 sep 2013 19:42

Dat komt omdat de provincie ook verantwoordelijk wordt voor de stoptreinen van Roermond naar Maastricht en van Sittard naar Heerlen. Die vallen nu nog onder de NS.

Dat wordt dan wel een hele interessante concessie als dat hele pakket in één keer wordt aanbesteed. Het zou me niet verbazen als NS hier ook wel interesse in heeft, wellicht via Abellio of Qbuzz.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Aanbesteding Limburg door John » ma 17 feb 2014 13:57

Eind vorig jaar heeft de provincie Limburg het Programma van Eisen op hoofdlijnen (PDF, directe download) vastgesteld voor de nieuwe concessie Limburg 2016 - 2031. Een grote vis voor de commerciële vervoerders. Het gaat om een concessie met daarin zowel bus als trein in de hele provincie, waarbij beide modaliteiten elkaar nog meer moeten aanvullen (visgraatmodel). Qua spoor gaat het om de volgende verbindingen:

• Maaslijn Nijmegen - Roermond: Uitgangspunt is minimaal de huidige dienstregeling. Door elektrificatie en infrastructurele maatregelen wordt de robuustheid en betrouwbaarheid verbetert en kunnen aansluitingen in Nijmegen, Venlo en Roermond geoptimaliseerd worden. Mogelijk zijn bij aanvang van de concessie nog niet alle aanpassingen gereed. De provincie onderzoekt nog de mogelijkheden voor een nieuw station tussen Venray en Blerick: Grubbenvoorst-Greenport.
  • Heuvellandlijn Maastricht - Heerlen - Kerkrade: Uitgangspunt is ook hier minimaal de huidige dienstregeling, waarbij de sneltrein Maastricht - Heerlen 1x/u gaat doorrijden als stoptrein naar Aachen, ter vervanging van de huidige Eurobahn. Hiervoor zijn nog wel infrastructurele maatregelen noodzakelijk, mogelijk is bij de start van de concessie nog niet alles gereed, De ambitie voor een doorgaande IC vanuit de richting Sittard naar Aachen bestaat ook nogsteeds maar de besluitvorming daarvan is naar achteren geschoven. Op dit moment zijn er 700 grensoverschrijdende reizigers, de provincie verwacht met de nieuwe verbinding Maastricht - Aachen dat aantal te verdubbelen.
  • Stoptreinen Roermond - Maastricht en Sittard - Heerlen: Deze verbindingen worden gedecentraliseerd en maken ook onderdeel uit van de nieuwe concessie Limburg. Ook hier is de huidige dienstregeling het minimale uitgangspunt. Wat er verder mogelijk is hangt af van het definitieve decentralisatiebesluit.
  • Stoptrein Roermond - Weert: Een beoogde nieuwe verbinding met stations in Baexem en Haelen. Inmiddels lijkt dat onhaalbaar en de provincie kijkt nu met NS naar de mogelijkheden. Waarschijnlijk wordt deze verbinding dus geen onderdeel van de concessie Limburg.

De vervoerder is verplicht het huidige materieel van de Heuvellandlijn (8 elektrische stellen) over te nemen en mag zelf beslissen waar ze dit materieel in Limburg inzetten. Voor het materieel van de Maaslijn geldt dat niet. Alle andere treinen moeten nieuw zijn, waarvan een deel bicourant voor de verbinding naar Aachen. Alle treinen krijgen wifi.

De komende maanden worden gebruikt voor inspraakrondes en marktconsultaties. Op 15 mei 2014 wordt het Programma van eisen definitief vastgesteld en kunnen geïnteresseerde vervoerders zich inschrijven.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door Modelbaan » ma 17 feb 2014 14:51

Die verplichting om voor de Maaslijn nieuw materieel te gebruiken is een beetje onzinnig. Ik kan mij voorstellen dat Limburg de Plan V-tjes weg wil hebben. Maar het huidige materieel van de Maaslijn is toch nog in orde?
Ik zie dat ook in Utrecht waar nu een groot aantal relatief nieuwe Connexxion en GVU stadsbussen werkeloos aan de kant staat, terwijl de nieuwe vervoerder weer nieuwe bussen gekocht heeft. Van het voortijdig afdanken van kwalitatief goed materieel wordt het OV in Nederland nu niet bepaald rendabeler.
De belangstellende exploitanten zullen in de berekening van hun offerte toch ook meenemen dat zij de nu nog nieuwe stellen in 2031 waarschijnlijk aan de straatstenen niet kwijt kunnen omdat zo ongeveer elke regio in Nederland die rare eis in de concessievoorwaarden opneemt.
Verstandiger zou zijn om een aantal eisen te stellen waar het materieel aan moet voldoen. Bijvoorbeeld maximum 15 jaar oud, maximaal x storingen per 1000 km etc. En laat de vervoerder dan maar kijken hoe hij dat in wil vullen.

Modelbaan
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door pe_pe » ma 17 feb 2014 15:09

Voor de Maaslijn moet nieuw materieel aangeschaft worden indien de spoorlijn geëlektrificeerd wordt. Ze willen natuurlijk niet dat er met diesels wordt gereden als er eenmaal een draad hangt en dat de mogelijkheid tot de ombouw van dieselmaterieel naar elektrisch wordt uitgesloten is misschien niet met opzet. Wellicht wordt die eis na de inspraakrondes nog wat versoepeld om dat mogelijk te maken.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door PvdO » ma 17 feb 2014 15:11

Kan je niet gewoon de dieselbak eruit halen en er een elektrische inzetten bij de GTW?

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door Stootblok » ma 17 feb 2014 15:34

Modelbaan schreef:Verstandiger zou zijn om een aantal eisen te stellen waar het materieel aan moet voldoen. Bijvoorbeeld maximum 15 jaar oud, maximaal x storingen per 1000 km etc. En laat de vervoerder dan maar kijken hoe hij dat in wil vullen.

Deze en andere suggesties kun je tot eind maart kwijt op een speciale website van de provincie Limburg. Laat even weten wat je doet, wij kunnen ook alle reacties verzamelen en gebundeld doorgeven.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door John » ma 17 feb 2014 16:35

Modelbaan schreef:Die verplichting om voor de Maaslijn nieuw materieel te gebruiken is een beetje onzinnig. Ik kan mij voorstellen dat Limburg de Plan V-tjes weg wil hebben. Maar het huidige materieel van de Maaslijn is toch nog in orde?
Ik zie dat ook in Utrecht waar nu een groot aantal relatief nieuwe Connexxion en GVU stadsbussen werkeloos aan de kant staat, terwijl de nieuwe vervoerder weer nieuwe bussen gekocht heeft. Van het voortijdig afdanken van kwalitatief goed materieel wordt het OV in Nederland nu niet bepaald rendabeler.

Ik ben het met je eens dat de leeftijd van een trein op zichzelf weinig zegt. Op de Maaslijn wordt nu met dieseltreinen gereden, het is opzich niet zo gek dat de provincie die weg wil hebben na elektrificatie. Het is inderdaad kapitaalvernietiging als dat materieel vervolgens ergens werkloos aan de kant komt te staan maar de provincie ziet dat waarschijnlijk niet als haar verantwoordelijkheid.

Met Utrecht heb je trouwens niet zo'n goed voorbeeld te pakken. Qbuzz heeft het materieel van Connexxion overgenomen, dat was al afgesproken toen Connexxion de concessie BRU kreeg die oorspronkelijk maar drie jaar zou duren. GVU had veel materieel op leeftijd omdat door de onzekere toekomst er al jarenlang niet in nieuw materieel is geïnvesteerd.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door Klaasje » ma 17 feb 2014 17:00

De nieuwste niet-overgenomen bussen zijn binnen het Connexxion-concern ook doorgeschoven naar andere plekken.

Overigens denk ik dat het beter is om treinen te eisen die makkelijk toegankelijk zijn en eruit zien en voelen als nieuw dan dat het persé ook echt nieuwe treinen moeten zijn.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door SuperGhost » ma 17 feb 2014 18:09

pe_pe schreef:Voor de Maaslijn moet nieuw materieel aangeschaft worden indien de spoorlijn geëlektrificeerd wordt. Ze willen natuurlijk niet dat er met diesels wordt gereden als er eenmaal een draad hangt en dat de mogelijkheid tot de ombouw van dieselmaterieel naar elektrisch wordt uitgesloten is misschien niet met opzet. Wellicht wordt die eis na de inspraakrondes nog wat versoepeld om dat mogelijk te maken.
Ik dacht dat de provincies Limburg en Brabant het er al over eens waren dat er een waslijntje moet komen, maar is alleen Gelderland nog niet overgehaald. Houdt er dus maar rekening mee dat die draad er wel gaat komen.
Het lijkt me overigens ook logisch dat Limburg die eis stelt. Ze gaan voor vele miljoenen een waslijn aanbrengen en dan zou het nogal dom zijn als je de vervoerder dan wel gewoon toestaan om met dieseltreintjes te gaan rijden.
Ik denk dat ze tot de elektrificatie rond is de vervoerder wel de gelegenheid geven om het huidige dieselpark van de Maaslijn te gebruiken.

PvdO schreef:Kan je niet gewoon de dieselbak eruit halen en er een elektrische inzetten bij de GTW?
Wellicht beschouwt Limburg dit ook al als nieuw materieel?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door pe_pe » ma 17 feb 2014 18:39

Meer waarschijnlijk is dat de provinciebestuurders niet weten dat dat een reële optie zou kunnen zijn.

pe_pe
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door Gereke » ma 17 feb 2014 18:49

Ik betwijfel of het zo'n goede optie is. Nu kun je die dieseltreinen gewoon als volledige trein doorverkopen, het zijn hele universele dingen dus die moet je toch wel kwijt kunnen raken. Dat moet je nog maar eens zien met alleen die losse dieselbakken.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door John » ma 17 feb 2014 18:51

pe_pe schreef:Voor de Maaslijn moet nieuw materieel aangeschaft worden indien de spoorlijn geëlektrificeerd wordt. Ze willen natuurlijk niet dat er met diesels wordt gereden als er eenmaal een draad hangt en dat de mogelijkheid tot de ombouw van dieselmaterieel naar elektrisch wordt uitgesloten is misschien niet met opzet. Wellicht wordt die eis na de inspraakrondes nog wat versoepeld om dat mogelijk te maken.

In het programma van Eisen op hoofdlijnen staat:
Provincie Limburg schreef:Indien de spoorlijn geëlektrificeerd wordt, zal nieuw elektrisch materieel aangeschaft worden. Mogelijk moet tijdelijk -in aanloop naar de elektrificatie- met dieseltreinen gereden worden. Voor de 16 dieseltreinen die nu rijden op de Maaslijn geldt geen overnameverplichting voor de (nieuwe) vervoerder van de concessie.

Zoals het hier staat is er ook geen overnameverplichting van het huidige dieselmaterieel als er geen bovenleiding komt. Al gaat men daar in dit document ook niet vanuit, want er wordt verder alleen over elektrisch materieel gesproken. Overigens zou de provincie Limburg er verstandig aan doen nu een deal te sluiten met Veolia voor het geval dat bij de start van de concessie de elektrificatie niet gereed is. Dat creëert een level playing field voor de vervoerders en voorkomt een Wadloperscenario.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door pe_pe » ma 17 feb 2014 19:03

Het ontbreken van een overnameverplichting is niet hetzelfde als een overnameverbod of verplichting om nieuw dieselmaterieel in te zetten (als die elektrificatie toch niet doorgaat). Ik denk dat zo'n deal met Veolia al in de huidige concessie staat. Het is niet logisch dat dat wel voor de elektrische stellen is vastgelegd, maar niet voor de diesels. Destijds was er nog niet concreet sprake van verdere elektrificatie.

pe_pe
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door John » di 18 feb 2014 20:03

Ik ben eigenlijk benieuwd of NS volgend jaar een halfuursdienst Heerlen - Sittard met de stoptrein gaat rijden. Volgens de algemene concessie-eisen van het HRN zijn ze dat wel verplicht, maar dit soort extra ritten leveren in het begin weinig op en NS kan daar dan niet meer de vluchten van plukken dus misschien hebben ze zich daaruit onderhandeld?

Daarnaast ben ik benieuwd hoe het avondpatroon er uit gaat zien op die lijn want dat zit nu wat vreemd in elkaar.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door SuperGhost » di 18 feb 2014 21:07

Ik vraag me af of NS 's avonds ook een bedieningsplicht houdt voor Heerlen.

Ik kan me namelijk voorstellen dat Limburg liever 2x per uur een sprinter Sittard-Heerlen (aansluitend op de IC van/naar Maastricht) wil, waardoor die huidige pendel-IC niet meer past.
En om dan een losstaande pendel-IC te krijgen die in Sittard nergens op aan sluit, puur en alleen omdat NS 's avonds ook Heerlen moet aandoen, lijkt me ook nogal onzinnig.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door Stootblok » do 27 feb 2014 12:59

Voor de Limburgers en andere geïnteresseerden onder ons: het hele programma van Eisen staat in een vernieuwde versie online op de speciale site van de provincie.

Leuke en minder leuke details:
- De stoptrein Weert-Roermond is momenteel afgeschoten, maar de provnicie droomt wel van Neerpelt-Weert.
- De treindienst Heeren-Aachen gaat in juli 2017 over naar de provincie.
- Zeer gedetailleerde eisen t.a.v. frequenties en bedieningsuren, zowel bij de trein als bij de bus.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Aanbesteding Limburg door pe_pe » do 27 feb 2014 14:27

Ze volharden in het eisen van nieuw materieel: Met uitzondering van de over te nemen EMU's van de heuvellandlijn moet al het materieel na 2014 gebouwd zijn. ach nee

De tijdelijk in te zetten diesels (dec 2016 - dec 2018) moeten ook na 2000 gebouwd zijn en voor leasen of overnemen van de huidige dieseltreinen, moeten geïnteresseerde vervoerders zelf contact opnemen met de huidige eigenaar. In feite zijn andere vervoerders daarmee volledig afhankelijk van de prijs die Veolia daarvoor vraagt (of least Veolia die GTW's van een onafhankelijke leasemaatschappij?): Buffels zijn op basis van bouwjaar uitgesloten en de 13 (volgens wikipedia) beschikbare LINT'jes zullen niet genoeg zijn om 6 GTW's 2/6 en 10 GTW's 2/8 te vervangen.

pe_pe

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws