Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031)

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » za 16 apr 2016 12:13

Waarschijnlijk zijn de Lint-stellen alleen voor de aanvullende spitsdienst. Veolia rijdt nu toch ook met een paar Lint's?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door SuperGhost » za 16 apr 2016 22:42

Nee, Veolia rijdt al tijden niet meer met Lint. Het rijdt nu met een Breng-GTW.

En die spitsdienst moet straks een reguliere dienst gaan worden (dus ook tussen de spitsen in gaan rijden).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » za 16 apr 2016 23:04

Ow, ik kom nooit in die contreien. In iedergeval is de inzet van Lint ook maar om de periode te overbruggen totdat er pantograaftreinen kunnen rijden.

Wat gaat er eigenlijk vanaf december met de verbinding met Aachen gebeuren, blijft NS daar voorlopig nog dat pendeltje rijden?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Chrisdb » ma 18 apr 2016 09:25

John schreef:Ow, ik kom nooit in die contreien. In iedergeval is de inzet van Lint ook maar om de periode te overbruggen totdat er pantograaftreinen kunnen rijden.

Wat gaat er eigenlijk vanaf december met de verbinding met Aachen gebeuren, blijft NS daar voorlopig nog dat pendeltje rijden?


Voorlopig rijdt er helemaal geen rechtstreekse trein meer naar Aachen. De Eurobahn heeft besloten bij Herzogenrath niet naar Nederland, maar een andere richting op te rijden (welke weet ik niet). Mogelijk dat Arriva in de toekomst tussen Maastricht en Aachen een verbinding inlegt, maar ook dat is nog helemaal niet zeker. Andere plan waar de provincie Limburg op aast, is om de treinserie 3500 door te trekken naar Aachen óf een Intercity Eindhoven - Aachen in te leggen. Alleen de provincie Limburg zit weer even op een te rooskleurige wolk, want ze vergeten dat er op dit moment helemaal geen geschikt materieel beschikbaar is.
Ander punt is spoorverdubbeling nabij Landgraaf. Daarnaast stroomt Limburg leeg. In de afgelopen tijd heb ik meer leeg zien komen staan dan dat er gevuld wordt (en toch wordt er geld aan omvangrijke bouwprojecten uitgegeven .... zucht). Heeft het zin om te investeren in treinen/sporen terwijl de gebieden nog leeg zijn, of moet je juist beginnen te werken als de zaak wat aantrekt?

Al met al is Heerlen voorlopig verstoken van een rechtstreekse verbinding met Aachen. Of daarin geïnvesteerd gaat worden. De wil is er, maar de vraag is of dat prioriteit moet hebben. Vergeet niet dat Limburg plekken met relatief hoge armoede kent, iets dat m.i. meer prioriteit heeft. Zet dan beter in op een goed fundament waarin veiligheid, sociale zekerheid, wonen, werk en verkeer ineen is genomen. Als dat op orde is, kun je kijken naar spoorverdubbeling en andere treinen.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door AlexNL » ma 18 apr 2016 09:59

De FLIRTs die Arriva heeft besteld worden uitgerust om te kunnen rijden in zowel Nederland, België áls Duitsland. Dit omdat de provincie graag een sneltrein Luik - Maastricht - Heerlen - Aken wil laten rijden.

Vanuit de Euregio zal er hoe dan ook wel vraag zijn naar een snelle verbinding tussen Maastricht, Heerlen en Aken. Die verbinding komt er dus wel.

Luik - Maastricht ligt wat gevoeliger, i.v.m. vakbonden in België en de bescherming die NMBS nog altijd heeft (via de hoge rijpadprijzen). Of er een samenwerking komt tussen NMBS en Arriva moet ik nog maar zien, gezien dat NMBS nog altijd een socialistisch bolwerk is waar men jeuk krijgt van "d'n privé".

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door eelkevd » ma 18 apr 2016 10:28

Die snap ik ook niet. Net even opgezocht maar Maastricht - Luik staat niet in de concessie. Wel dat ze de wens hebben maar dat het europees moet worden aangevraagd. Onduidelijk is of dat gelukt is. Weten jullie of dat gelukt is?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Chrisdb » vr 22 apr 2016 07:06

Maastricht - Luik staat inderdaad niet in de concessie. Als het gelukt was had het al in de Limburger of op 1Limburg.nl gestaan.
Vermoed eerlijk gezegd dat dit een gevalletje 'ze dronken een glas, ze deden een plas, en het bleef als het was' gaat worden.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door eelkevd » vr 22 apr 2016 15:01

Eerder een gevalletje: hopelijk gaat het alsnog lukken achteraf, dus laten we maar de treinen wel voorzien!

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door R-K » vr 22 apr 2016 16:16

Het lijkt mij een reële optie dat Arriva wel een verbinding Maastricht-Liège aanbiedt, maar dat er dan alleen gestopt wordt in Randwyck en Eijsden om zo geen binnenlands vervoer in België te hebben. De NMBS zal de trein inkorten tot Visé met als gevolg dat er vanuit Nederland niet meer rechtstreeks naar Visé gereisd kan worden. Beetje zelfde verhaal als Zevenaar-Emmerich nu.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door eelkevd » za 23 apr 2016 14:51

Lijkt mij niet. Het spoor in Belgie is duur per km. Er zit ook veel subsidie op voor degene die onder een consessie rijdt (nmbs), waarom de NS ook nog steeds zo'n rare move heeft met de Benelux over Zaventem. Ook al is het maar een kort stukje, ik denk dat Arriva niet deze route gaat exploiteren zonder consessie en dus zonder subsidie. Is gewoon onbetaalbaar.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 26 apr 2016 14:31

Volgensmij zijn de stellen ook geschikt voor het Belgische net om eventueel een extra pendeltrein naar Eijsden te kunnen rijden...

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door R-K » di 26 apr 2016 19:14

Dan is het een kwestie of de kering in Maastricht Randwijck lang genoeg is om of de trein uit Roermond of de trein uit Kerkrade te kunnen verlengen naar Eijsden zonder dat het een stel meer kost.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 26 apr 2016 20:39

Een station als Eijsden is natuurlijk totaal ongeschikt als eindpunt voor een treinserie, ook als het qua kering toevallig goed uitkomst.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Harm » zo 17 jul 2016 09:58

Dit wordt de Arriva Flirt 3:

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview

Arriva will get 36 new FLIRT3 trains in 2-car and 3-car configuration. Eight 3-car trains will be multi system trains than can run under both 1,5 (NL) and 3 kV DC (BE) catenary systems and 15 kV AC (DE) as well.


Een aantal Arriva Flirt 3 worden dus aangepast om te kunnen rijden op Belgische, Nederlandse en Duitse spoornet. De Poolse vestiging van Stadler beleeft goede tijden dankzij Nederlandse vervoerders.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door wauwthur » zo 17 jul 2016 14:10

Echt heel vet. Mooi ding!
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door mat_64 » vr 30 sep 2016 17:27

Tegen beter weten in zeg ik naar Luik door rijden na Visé en ook Luik - Aken in leggen voor een rondje Limburg.
(Gaan de Belgen nooit mee instemmen.)

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron