Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031)

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Daan » di 09 jun 2015 12:46

John schreef:
Hughes vertelt al sinds z'n aantreden prachtige verhaaltjes maar ik heb niet het idee dat er veel van in de praktijk wordt gebracht.

OV-servicewinkel, terug sturen Fyra, verkleinen van de organisatie, bestellen FLIRT, terughalen DDM-1/DD-AR? Lijken me toch prima zaken.

NS moet zich nu gaan concentreren op waar het goed in is: intercityverbindingen.

Zijn ze niet goed in het rijden van sprinters dan? Ik heb geen cijfers gezien die dit ondersteunen.

Harm schreef:Juist. Geef NS gewoon alle nationale Intercityverbindingen. Ook die via de HSL. Dan kan NS in de periode vanaf 2025 beter zijn werk doen. En zo niet dan afrekenen. En de geìntegreerde vervoerders zoals Arriva, Transdev kunnen dan alle stopverbindingen op het regionale net en enkele op het hoofdrailnet voor hun rekening nemen.

Het voordeel van het rijden van sprinterdiensten en intercity's is dat deze op elkaar kunnen aan kunnen sluiten. Er geen conflict is over treinpaden, er niet hoeft te worden bijgestuurd door een organisatie die de reiziger niet op 1 heeft staan. We moeten dus naar een systeem toe, waarbij alle betrokken instanties op het spoor, op de goederenvervoerders na, de reiziger op 1 hebben staan en waarmee die het beste wordt bedient.

Dat komt neer op een visie voor de aankomende 50 jaar, waarbij er zal moeten worden geïnvesteerd in bestaand en nieuw spoor, waar de bijsturing en reizigersinformatie wordt verbeterd, waarbij de betrouwbaarheid van het gehele systeem tijdens wat voor weersomstandigheden dan ook, omhoog moet en waarbij er voldoende materieel beschikbaar komt voor de geplande diensten. Dat kan simpelweg alleen maar door op het HRN één vervoerder toe te laten en deze een concessie te geven voor een flink aantal jaar of misschien wel eeuwig. Partijen die elkaar op maandag moeten beconcurreren en op dinsdag moeten samenwerken, werkt niet. Ik ben wel voor het een aparte benadering van nevenlijnen. Deze hebben in de afgelopen jaren gebloeid, maar dit zou prima door een bedrijf als Abellio kunnen worden gedaan. Deze zou dan gewoon net als nu een vergoeding kunnen krijgen.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 09 jun 2015 19:19

OV-servicewinkel, terug sturen Fyra, verkleinen van de organisatie, bestellen FLIRT, terughalen DDM-1/DD-AR? Lijken me toch prima zaken.

Ik twijfel of Hughes op deze zaken enige invloed heeft gehad. En als dat wel zo is, bestelling Flirt verdient natuurlijk ook geen schoonheidsprijs.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Daan » di 09 jun 2015 21:37

Waarom denk je dat? Ik weet er een aantal op te noemen die 100% zeker zijn.

Daan
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 09 jun 2015 22:11

Omdat Hughes er ruim een jaar heeft gezeten. De OV-servicewinkels stonden al langer in de planning en het stoppen met de Fyra was de reden van het opstappen van zijn voorganger.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Daan » di 09 jun 2015 22:39

Niet het terugsturen van die treinen.

Daan
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 09 jun 2015 23:40

De enige andere optie was jarenlang procederen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door wouter15 » wo 17 jun 2015 18:52

Voormalig Veolia-directeur via bevriende inspecteur aan de slag voor NS

17 juni 2015

Een bevriende ondernemer stelde oud-Veolia directeur René de Beer in staat bedrijfsgeheimen van Veolia door te spelen naar NS-dochter Abellio in het Limburgse aanbestedingsproces. Deze ondernemer was ook werkzaam als toezichthouder voor het regionaal OV.

De Beer was op papier werkzaam voor PTRM, leverancier van software waarmee gemeenten rapportages kunnen maken over de regiotaxi. Directeur van PTRM is Chrit Wolfhagen, ook eigenaar van Trafficon in Roermond. Dat bedrijf houdt namens 22 Limburgse gemeenten toezicht op het regiovervoer, waaronder Veolia. Dat schrijft Dagblad De Limburger woensdag. Lees verder

wouter15
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Nieuws » di 23 jun 2015 16:27

Veolia maakt officieel bezwaar in Limburg

23 juni 2015

Veolia heeft de daad bij het woord gevoegd en vandaag officieel een bezwaarschrift ingediend bij de provincie Limburg. De vervoerder wil dat de hele concessieuitvraag opnieuw wordt gedaan.

Veolia had van tevoren al aangekondigd in bezwaar te zullen gaan als Limburg zou besluiten om de concessie aan de oorspronkelijke nummer 2, Arriva te gunnen. Dat deed Limburg begin deze maand. Naast het bezwaar stapt Veolia ook naar de voorzieningenrechter om dat besluit te schorsen. Lees verder via OV-Magazine

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 23 jun 2015 17:12

Ik vrees dat Veolia nog goede kansen heeft ook bij een rechtzaak. Het rapport van de ACM loog er niet om, NS heeft het bod van Veolia flink gefrustreerd. Vraag is wel waarom Arriva wel in staat was een geldige aanbieding te doen.

Als dit helemaal overnieuw moet kan NS denk ik een nog forsere claim van de provincie Limburg verwachten.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door SuperGhost » di 23 jun 2015 17:16

Wie zegt dat NS Arriva dan niet net zo heeft benadeeld? Alleen Arriva heeft nu natuurlijk geen zin om te gaan klagen, want zij zijn tot winnaar uitgeroepen door Limburg.

Overigens: het is opnieuw of over, niet overnieuw ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » di 23 jun 2015 19:02

Arriva is wellicht ook benadeeld, maar dan niet op dusdanige wijze dat Arriva niet in staat was een geldig bod uit te brengen. En als Arriva gelijk is behandeld door NS, dan had Veolia dat dus ook gekund. Voor Veolia lijkt het mij juist eerder een nadeel dan een voordeel dat NS inmiddels buitenspel staat door dat lekkage-verhaal.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door John » wo 24 jun 2015 18:06

Ondertussen mogen 10 reizigers mee op een uitje van Arriva naar de Stadlerfabriek in Zwitserland. Voor de liefhebber: klik!

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Harm » za 22 aug 2015 00:19

Nieuws over de treinverbinding Heerlen - Aken:

Eerste stap betere spoorverbinding Maastricht - Aken

Aken en Maastricht; hemelsbreed liggen deze steden niet ver bij elkaar vandaan. Toch is het met de trein nog een hele onderneming om er te komen. Dat kan en moet anders, vinden het Rijk en de provincie Limburg. In opdracht van deze partijen zet ProRail nu de eerste stappen om de doorstroming en het comfort op deze grensoverschrijdende verbinding te verbeteren.

Vanaf komende zaterdag wordt gestart met het vernieuwen van grote delen van het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath. Negen dagen lang wordt er 24 uur per dag doorgewerkt en worden spoorstaven, dwarsliggers en spoorstenen (ballast) vervangen.

Elektrificatie

De volgende stap is dat het baanvak tussen Landgraaf en Herzogenrath zal worden geëlektrificeerd. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan het technisch ontwerp en de aanbesteding en de uitvoering zal uiterlijk eind 2017 gereed zijn. Zodra ook de werkzaamheden aan Duitse kant zijn afgerond, komt er vanaf de dienstregeling in 2018 een rechtstreekse treinverbinding van Maastricht via Heerlen naar Aken. Daarmee wordt een eerste invulling gegeven aan de grotere ambities van het Rijk en de provincie Limburg het grensoverschrijdend vervoer te verbeteren en daarmee de reizigers meer comfort te bieden en om grensoverschrijdende economische samenwerking te bevorderen. Gedeputeerde Patrick Van der Broeck (Infra en Rail): ‘Goede, grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn belangrijk voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Ze komen de kwaliteit van wonen en leven ten goede en stimuleren de economie.’

Geen treinverkeer

In verband met het vernieuwen van het spoor is er vanaf zaterdag 22 augustus 9 dagen lang geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen en Herzogenrath. Ook rijden er zaterdag 22 en zondag 23 augustus geen treinen tussen Heerlen en Kerkrade Centrum. Voor de reizigers worden bussen ingezet en zij worden geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen op http://www.ns.nl/.

Bron: Provincie Limburg

Ze hebben wel eens over een snelle treinverbinding gehad tussen Amsterdam - Aken. Maar dat zal voorlopig wel niet komen. Maar wie weet op lange termijn.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Roberta » za 22 aug 2015 11:42

Wat is de vage relatie tussen elektrificatie en comfort ???

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door SuperGhost » za 22 aug 2015 20:19

Roberta schreef:Wat is de vage relatie tussen elektrificatie en comfort ???
Dat door de elektrificatie een rechtstreekse trein Maastricht-Aken kan rijden en daardoor er meer comfort is (dat hele traject met diesel rijden blijkt te duur waarschijnlijk)

Dat comfort in dat stukje tekst sloeg namelijk op de overstaploze verbinding tussen die steden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door Roberta » za 22 aug 2015 20:49

Een verbinding tussen Maastricht en Aken rijden met een diesel of een elektrische trein heeft te maken met kostenoverwegingen, niet met comfort.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door SuperGhost » za 22 aug 2015 21:26

Lees nu nog eens heel goed wat ik heb getypt ;)

SuperGhost
Bericht Re: De Limburgse aanbestedingssoap (concessie 2016 - 2031) door AlexNL » zo 23 aug 2015 04:31

"Gemak" lijkt mij een betere term voor een rechtstreekse verbinding dan "comfort". Bij comfort denk ik aan dingen zoals hoe de stoelen zitten, de steek, voorzieningen aan boord (stopcontacten, wifi, catering) en ook hoe de rit verloopt.

Als een trein is voorzien van alle luxe maar vervolgens over een spoorlijn dendert die sinds 1983 niet meer is bezocht door een stopmachine noem ik het geen comfortabele rit. Maar als ik in één ruk van A naar B kan met die trein vind ik het wel een makkelijke rit. :)

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws