Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dienstregeling 2017

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Dienstregeling 2017 door Klaasje » wo 05 nov 2014 14:15

Dienstregelingsjaar 2017 wordt een bijzondere. Er staan een hoop veranderingen op de rol als gevolg van frequentieverhogingen en de HSL en een aantal grote projecten zijn tegen die tijd afgerond. Alle reden om de dienstregeling landelijk te herzien. Dit gaat dus ook gebeuren.

Even concreet weet ik uit mijn hoofd het volgende lijstje met wijzigingen in de dienstregeling:
  • Wijziging knoop Zwolle met kortere wachttijden voor de treinen naar Leeuwarden.
  • Benelux gaat ten zuiden van Rotterdam over de HSL.
  • Er komt twee keer per uur een intercity bij op de as Lelystad-Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol, daarmee verdwijnt waarschijnlijk de IC-stop in Duivendrecht en wordt de IC Lelystad-Amsterdam CS in Almere afgeknipt.
  • Mogelijk komt er als gevolg van het bovenstaande 4x per uur de verbinding Leiden-Schiphol-Lelystad en vervalt de verbinding Lelylaan-Leiden.
  • PHS gaat rijden op Eindhoven-Amsterdam. Dat betekent rechtstreekse verbindingen als Enkhuizen-Utrecht naast de treinen uit Alkmaar die naar Utrecht blijven rijden.
  • De Intercitydienst Den Haag-Eindhoven-Venlo wordt ingekort tot Den Haag-Eindhoven en het stuk Venlo-Eindhoven wordt aan een IC naar Utrecht en Amsterdam/Schiphol gekoppeld.

De uitwerking is nog niet afgerond maar hier gaan we allicht meer van horen en merken.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door John » wo 05 nov 2014 14:32

Vooral dat stukje over PHS is interessant. Alle treinen uit Utrecht moeten in Amsterdam dus doorrijden richting de Hemtunnel en dus wil men de 5e en 6e trein maar aan de IC naar Enkhuizen hangen? Gaat dat voor scheve 10/20 intervallen zorgen op Amsterdam - Alkmaar of krijgt een van de twee series ergens een langere stop? Zelfde verhaal ten zuiden van Eindhoven, waar een 10-minuten dienst verder loopt in een 15-minuten dienst. Daarnaast is het interessant om te zien hoe avonduitsnijdingen eruit komen te zien. Gaan er ook extra sprinters rijden tussen Utrecht en Geldermalsen?

Verder ontbreekt de versnelling van de IJssellijn bij Arnhem - Nijmegen in dit lijstje. Je zou zeggen dat zo'n grote dienstregelingswijziging een ideaal moment daarvoor is. In hoeverre is dit nog in beeld?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door Klaasje » wo 05 nov 2014 14:55

Oja, die was ik vergeten...

De intervallen op Amsterdam-Zaandam-verder zijn inderdaad interessant. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. En inderdaad.. Utrecht-Geldermalsen wordt ook 6x per uur een sprinter.

Klaasje
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door SuperGhost » wo 05 nov 2014 15:06

John schreef:Verder ontbreekt de versnelling van de IJssellijn bij Arnhem - Nijmegen in dit lijstje. Je zou zeggen dat zo'n grote dienstregelingswijziging een ideaal moment daarvoor is. In hoeverre is dit nog in beeld?
Die is nog in beeld. De keersporen in Wijchen en Elst waren daar een voorbereiding voor, allen dat keerspoor in Elst gaat een doorgaand spoor worden, zodat de Tiel-express nog wel van/naar Arnhem kan blijven rijden.

De bedoeling is nog altijd dat in 2017 (of wellicht al 2016?) de spitssprinter (rijdt vanaf dienstregeling 2015) Nijmegen-Wijchen ook tussen de spitsen gaan rijden en aan de sprinter Zutphen-Nijmegen vastgemaakt gaat worden en dat de sprinter Nijmegen-Deurne al in Arnhem gaat beginnen. Van die laatste sprinter zullen de tijden veranderen (o.a. ook omdat dat vanwege ETMET op Ht-Eindhoven wellicht sowieso al moet)

Verder moet geloof ik in 2017 ook de RB Arnhem-Düsseldorf gaan rijden (non-stop op Arnhem-Zevenaar).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door Harm » wo 05 nov 2014 18:23

Klaasje schreef:

•Er komt twee keer per uur een intercity bij op de as Lelystad-Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol, daarmee verdwijnt waarschijnlijk de IC-stop in Duivendrecht en wordt de IC Lelystad-Amsterdam CS in Almere afgeknipt.

Vandaar dat Dura Vermeer over niet al te lange tijd gaat beginnen met het aanleggen van keersporen bij Almere Centrum. Dacht eerst dat die bedoeld waren voor een van de Sprinters tussen Almere Oostvaarders - Almere C - Hoofddorp/Utrecht

Dat betekent rechtstreekse verbindingen als Enkhuizen-Utrecht

Houdt in dat tussen Amsterdam - Enkhuizen ook uitgebreid wordt naast de huidige IC Enkhuizen - Amersfoort? Of wordt de IC Amersfoort - Enkhuizen ingekort tot Amsterdam C?

•De Intercitydienst Den Haag-Eindhoven-Venlo wordt ingekort tot Den Haag-Eindhoven en het stuk Venlo-Eindhoven wordt aan een IC naar Utrecht en Amsterdam/Schiphol gekoppeld.

Heb ergens gelezen dat het IC Schiphol - Venlo kan worden. Is dat officieël al bekend? Of is dat nog te vroeg? En rijdt dan een aparte IC Eindhoven - Heerlen?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door John » wo 05 nov 2014 19:10

Harm schreef:Houdt in dat tussen Amsterdam - Enkhuizen ook uitgebreid wordt naast de huidige IC Enkhuizen - Amersfoort? Of wordt de IC Amersfoort - Enkhuizen ingekort tot Amsterdam C?

Er is buiten de spitsuren nauwelijks vervoersvraag richting Hoorn. Nog niet zo lang geleden reden er enkel 2 sprinters per uur. Als er een IC Utrecht - Enkhuizen komt lijkt het mij logisch dat die in de plaats komt van die uit Amersfoort. Laat ik de infrastructurele beperkingen van Hoorn - Enkhuizen zelfs nog even buiten beschouwing.

Harm schreef:Heb ergens gelezen dat het IC Schiphol - Venlo kan worden. Is dat officieël al bekend? Of is dat nog te vroeg? En rijdt dan een aparte IC Eindhoven - Heerlen?
Lijkt mij meer iets voor detailuitwerking waar in de komende jaren verder op gestudeerd gaat worden. Als er 6 treinen vanuit Eindhoven richting Utrecht rijden lijkt het mij logisch dat daarvan 2 uit Maastricht, 2 uit Heerlen en 2 uit Venlo komen.

In z'n algemeenheid hoop ik dat de dienstregelingsontwerpers zich niet blind staren op Elke Tien Minuten Een Trein. Voor de reizigers die binnen de corridor Eindhoven - Amsterdam Centraal ( - Zaandam) reizen daalt de gemiddelde wachttijd van 7,5 naar 5 minuten en het geeft een mogelijkheid tot capaciteitsuitbreiding. Daar tegenover staan wel erg veel potentiële nadelen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door SuperGhost » do 06 nov 2014 00:03

Dat is inderdaad een nadeel van ETMET.

Ik vind het nog vreemder dat dat niet tegelijk gaat met Arnhem-Utrecht en Utrecht-Schiphol, want dat ligt zeer sterk verkoopt met Eindhoven-Utrecht en Utrecht-Amsterdam. Je haalt daarmee juist die grote assen uit elkaar.

Ik had ook veel liever gezien dat men ETMET links liet liggen en in de spits gewoon spitssneltreinen introduceerde.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door John » do 06 nov 2014 03:33

De meeste treinen op de beoogde ETMET-corridor rijden nu in de spits met 10 bakken VIRM en een enkele met 12. Ik neem aan dat die treinen nu goed bezet zijn dus veel rek zit er niet meer in de vervoerscapaciteit. In de daluren is het een ander verhaal met veelal losse stellen VIRM. Ik hoor geen geluiden dat die momenteel uitpuilen en een spectaculaire reizigersgroei hoeven we ook niet te verwachten. ETMET kan dus vooral een toekomstgericht antwoord zijn op het capaciteitsvraagstuk in de spitsuren maar wellicht zijn daar ook andere opties voor te bedenken.

De dienstregeling Schiphol / Alkmaar - Utrecht - Eindhoven / Nijmegen vind ik nu best slim en handig in elkaar zitten. Elk kwartier een verbinding, 2/u rechtstreeks en 2x/u met cross-platform overstap. Als de frequenties straks niet meer gelijk zijn moet men bij Utrecht een keuze maken tussen minder directe treinen, langere stationnementen of langere overstaptijden. Tel de scheve intervallen of langere stationnementen boven Amsterdam en onder Eindhoven daar nog even bij op. De vraag is dan gerechtvaardigd of dat opweegt tegen die 2,5 minuut winst op de gemiddelde wachttijd voor reizigers binnen de corridor Amsterdam - Eindhoven.

Maar dat zijn alleen de Intercity's, ETMET geeft ook mogelijkheden voor sprinters binnen de corridor. Ik vind frequentieverhoging voor sprinters van meer toegevoegde waarde dan voor Intercity's, omdat de gemiddelde wachttijd daar een groter aandeel heeft in de totale reistijd. Projecten zoals Randstadpoor schromen ook niet het woord metro erbij te halen, dat staat voor mij gelijk aan een modaliteit met een hoge frequentie. Ik loop even de sprinters langs binnen de corridor:
  • Uitgeest - Amsterdam: Nu 4x/u en kan niet vaker door kwartierdienst IC's. Als de IC's 6x/u of 4x/u in 10/20 ligging gaan rijden kan het naar 6x/u maar dat betekent inhalen in Wormerveer. Qua reistijd voor de meeste reizigers waarschijnlijk geen sprong voorwaarts.
  • Amsterdam - Utrecht: Grotendeels viersporig dus niet echt afhankelijk van frequentie IC's. Geeft eventueel mogelijkheden voor 6x Amsterdam - Breukelen maar daar lijkt totaal geen ambitie voor.
  • Utrecht - 's Hertogenbosch: Nu 4x/u tot Geldermalsen en vaker kan niet door deels twee sporen en kwartierdienst IC's. Bij ETMET onstaat er ruimte voor 6x/u zonder extra inhaling. Drukke verbinding, ik zie de voordelen wel. Eventueel kunnen Geldermalsen - Tiel en Geldermalsen - 's Hertogenbosch naar 3x/u.
  • 's Hertogenbosch - Eindhoven: 2x/u, vanaf Boxtel 4x/u met sprinter uit Tilburg. Ik zie hier niet echt mogelijkheden tot frequentieverhoging. 6x/u te riant, 3x/u moeilijk inpasbaar met sprinters uit Tilburg.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door Klaasje » do 06 nov 2014 09:16

Ik vraag mij ook af of we wel goed doen aan ETMET in het IC-segment. Het kost veel geld en het leidt tot een verschrikkelijk lastige inpassing van goederentreinen wat weer nieuwe problemen veroorzaakt en wat ook goed is voor een groot deel van de kosten van het PHS-project. De vraag is alleen wat het alternatief is. Met voor- en natreinen is de capaciteitsbehoefte niet heel veel groter en moeten sprinters naast vaker ook nog eens langer aan de kant voor inhalingen.

Als alternatief is geopperd om niet PHS te gaan rijden maar de echt kritische trajecten een frequentieverdubbeling te geven. Kost net zoveel maar de baten komen veel meer daar terecht waar er echt nood is aan een oplossing zonder dat de landelijke structuur wordt aangetast. Rij in de spits bijvoorbeeld 4x per uur een extra intercity Utrecht-Amsterdam Bijlmer-Amsterdam Centraal en sla met de IC Utrecht-Schiphol Amsterdam Bijlmer over. In de uiteindelijke uitwerking moet je ook wat verzinnen voor Bijlmer-Schiphol maar dat is wel te doen.

Zo zijn er wel meer voorbeelden te verzinnen. Als je het goed doet bespaart het nog materieel ook want ht is totaal onnodig dat om 5 uur 's ochtends een trein van 10 bakken uit Maastricht vertrekt, zeker gezien deze alleen maar zo lang is omdat die toevallig rond de klok van 7:30 uit Utrecht richting Amsterdam vertrekt.

Harm schreef:
Klaasje schreef:

•Er komt twee keer per uur een intercity bij op de as Lelystad-Almere-Amsterdam Zuid-Schiphol, daarmee verdwijnt waarschijnlijk de IC-stop in Duivendrecht en wordt de IC Lelystad-Amsterdam CS in Almere afgeknipt.

Vandaar dat Dura Vermeer over niet al te lange tijd gaat beginnen met het aanleggen van keersporen bij Almere Centrum. Dacht eerst dat die bedoeld waren voor een van de Sprinters tussen Almere Oostvaarders - Almere C - Hoofddorp/Utrecht

Naar verwachting wordt ook de spinter van/naar Utrecht afgekapt.. Want de sprinters die niet verder rijden dan Almere Oostvaarders lopen na Almere Centrum alleen maar leeg. Het is een beetje zonde om twee van die treinen 4 minuten achter elkaar aan te laten rijden.

Klaasje
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door Harm » do 06 nov 2014 10:08

Heb een aantal keren in de Sprinter Amsterdam - Zwolle gezeten. Het was altijd zo dat tussen Amsterdam C - Almere de Sprinter het drukst was. Maar na Almere Centrum tot Almere Oostvaarders nam het aantal treinpassagiers inderdaad af maar het was toch wel redelijk druk.

En was vorig jaar niet geklaagd over te volle Sprinters? Of was dat alleen het geval in de spits?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door R-K » do 06 nov 2014 13:44

Ik ben ook erg tegenstander van ETMET. Als er treinen met 12 bakken VIRM rijden en die zijn echt vol (reizigers worden achtergelaten) zie ik liever een studie naar voor- en volgtreinen.

Off-topic: vaak zie ik dat reizigers zich erg slecht spreiden. Als de zitplaatsen vol zijn gaan ze op het balkon staan, ipv in de coupés. Dit verhinderd de doorstroming en de capaciteit. Ik pleit voor beboeting voor het staan op balkons als er in de coupés nog ruimte is. Dit zorgt al voor meer capaciteit door een hogere efficiëntie.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door SuperGhost » do 06 nov 2014 13:53

John schreef:[*]Utrecht - 's Hertogenbosch: Nu 4x/u tot Geldermalsen en vaker kan niet door deels twee sporen en kwartierdienst IC's. Bij ETMET onstaat er ruimte voor 6x/u zonder extra inhaling. Drukke verbinding, ik zie de voordelen wel. Eventueel kunnen Geldermalsen - Tiel en Geldermalsen - 's Hertogenbosch naar 3x/u.
Op Utrecht-Geldermalsen passen (als straks de sporenstraat van Utrecht CS klaar is) met een kwartiersdienst per IC 8 sprinters per uur. De 4 overige sprinters zouden dan namelijk bij Houten ingehaald worden en op Houten Castellum-Utrecht CS liggen 4 sporen. Daar is dus helemaal geen aanpassing van de IC-frequentie voor nodig. Bovendien is het voor die sprinters ook vooral Houten-Utrecht dat te druk is en bij Houten Castellum zou gekeerd kunnen worden.

SuperGhost
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door MichaBen » do 06 nov 2014 19:55

R-K schreef:Als de zitplaatsen vol zijn gaan ze op het balkon staan, ipv in de coupés. Dit verhinderd de doorstroming en de capaciteit.

Dat is eerder andersom, staanplaatsen in de gangpaden van de coupés vertragen en in- en uitstappen flink, staanplaatsen op het balkon geven veel minder vertraging, zeker bij treinen met grote balkons. Pas als de trein echt zo druk zou zijn dat er geen plek meer is op de balkons is het van belang dat men doorloopt, maar normaal gesproken zijn de treinen niet zo vol indien ze op de geplande lengte rijden.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door SuperGhost » do 06 nov 2014 20:08

Toch zijn er zeker treinseries die al jarenlang wel structureel zo vol zijn, alleen zijn dat volgens mij juist niet de treinen op Utrecht-Arnhem/Eindhoven (op wellicht een enkele rit na, maar daar past dus beter een spitstrein dan de halve dag 6x p/u gaan rijden).

SuperGhost
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door groningen » do 06 nov 2014 20:21

In de daluren ook elke 10 minuten een trein?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door R-K » do 06 nov 2014 21:41

In de spitsuren kan er wel een betere verbinding ontstaan tussen Achterhoek/Liemers en Utrecht als je om 11/21/41/51 vanuit Arnhem vertrekt naar Utrecht. Nu wordt de aansluiting vaak verpest door de lange stop in Velperpoort.

R-K
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door SuperGhost » do 06 nov 2014 22:55

Hoezo is dat een verbetering?
.11 is 1 minuut vertrek voordat de trein uit Doetinchem aan komt.
.21 is 6 minuten vertrek voordat de trein uit Winterswijk aan komt en precies op het moment dat de IC uit Zutphen aan komt (dat is ook een zeer belangrijke overstap in Arnhem).

Dat zijn juist dramatische tijden voor die overstap.

Het lijkt me ook niet dat .01/.11/21/etc. wordt gebruikt bij ETMET op Arnhem-Utrecht.
De 5e/6e trein uit Utrecht moet namelijk goed aansluiten op de IC uit Zutphen naar Roosendaal (en v.v.).
Aangezien die IJssellijn-IC min of meer vast ligt (enkelspoor bij Zutphen en op Deventer-Olst + knopen in Zutphen en Zwolle), zullen de vertrektijden van de IC Arnhem->Utrecht eerder rond .04/.14/.24/etc. liggen.

En de aansluiting wordt niet verpest daar de stop in Velperpoort, maar de vertragingsgevoeligheid van het traject Winterswijk-Arnhem en het samenloopvak (Zevenaar-)Velperbroek-Arnhem.

SuperGhost
Bericht Re: Dienstregeling 2017 door R-K » do 06 nov 2014 23:08

Tenzij je 8 minuten wilt kopmaken gaat de verbinding met de belangrijkste plaats van Gelderland naar de klote aangezien de vertrekken dan op 01/11/21 komen te liggen. Die verbinding is nog vele male belangrijker dan die naar Utrecht.

R-K

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws