Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dienstregeling 2016

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Dienstregeling 2016 door wauwthur » do 09 jul 2015 15:20

Dat klopt wel. Maar daar heb je bussen voor. Wat je moet beseffen is dat het Kennispark meer is dan de Universiteit alleen. De kantoren rond het station horen er ook bij. Wat dat betreft ligt deze naamswijziging wel voor de hand.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door R-K » do 09 jul 2015 18:35

SuperGhost schreef:Maar wellicht ligt zijn faculteit of studentenkamer wel een half uur lopen van dat stationnetje af. Van de hoofdingang naar de studentenhuizen en sommige faculteiten kan nog een aardig eindje zijn.

Voor de meesten is het handiger om met lijn 9 te reizen vanuit Enschede of Hengelo dan via station Drienerlo. Vanuit Hengelo heb je in de spits nog lijn 15/16. Vanuit Enschede lijn 1. Zo handig is dat station niet. En een bijpassender naam zou Enschede Grolsch Veste zijn. Een van de weinige hotspots waarbij het station gunstig ligt.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door groningen » do 09 jul 2015 20:26

Enschede Grolsch Veste


In Rotterdam heet het station Rotterdam Stadion. Het heet niet Rotterdam De Kuip of Rotterdam Feyenoord. Ik bedoel je hebt ook nog Excelsior en Sparta, maar die hebben dan geen treinstation.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door SuperGhost » vr 10 jul 2015 09:34

R-K schreef:
SuperGhost schreef:Maar wellicht ligt zijn faculteit of studentenkamer wel een half uur lopen van dat stationnetje af. Van de hoofdingang naar de studentenhuizen en sommige faculteiten kan nog een aardig eindje zijn.

Voor de meesten is het handiger om met lijn 9 te reizen vanuit Enschede of Hengelo dan via station Drienerlo. Vanuit Hengelo heb je in de spits nog lijn 15/16. Vanuit Enschede lijn 1. Zo handig is dat station niet. En een bijpassender naam zou Enschede Grolsch Veste zijn. Een van de weinige hotspots waarbij het station gunstig ligt.
Het kennispark ligt direct aan de andere kant van het station, dus dat past net zo goed. Het kennispark is wel meer dan alleen de universiteit. Drienerlo past dan minder goed, want dat is wel de universiteitscampus.

En je moet niet naar een stadion gaan noemen die een sponsornaam draagt. Allereerst moet je niet willen dat treinstations straks allemaal sponsornamen gaan dragen, anders krijgen we straks ook nog station Haarlem Unox of Groningen Coca Cola. Ten tweede ga je dan FC Twente sponsoren, omdat die club dan nog meer geld kan ontvangen met de naamsponsor van het stadion, want zo'n sponsor krijgt dan niet alleen een voetbalstadion naar zich vernoemd, maar ook nog een treinstation. Zeer onwenselijk.

groningen schreef:In Rotterdam heet het station Rotterdam Stadion. Het heet niet Rotterdam De Kuip of Rotterdam Feyenoord.
Logisch dat het station niet Rotterdam De Kuip heet, wat De Kuip bestaat officieel niet. Het stadion heet Stadion Feijenoord, De Kuip is slechts een bijnaam. Overigens was het destijds ook zeer gebruikelijk om evenementenhaltes bij een stadion het achtervoegsel 'Stadion' te geven, denk bijv. ook aan Eindhoven Stadion en Doetinchem Stadion. Volgens mij is de halte 'ArenA' de enige uitzondering
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door LOF » vr 10 jul 2015 12:56

SuperGhost schreef:En je moet niet naar een stadion gaan noemen die een sponsornaam draagt. Allereerst moet je niet willen dat treinstations straks allemaal sponsornamen gaan dragen, anders krijgen we straks ook nog station Haarlem Unox of Groningen Coca Cola. Ten tweede ga je dan FC Twente sponsoren, omdat die club dan nog meer geld kan ontvangen met de naamsponsor van het stadion, want zo'n sponsor krijgt dan niet alleen een voetbalstadion naar zich vernoemd, maar ook nog een treinstation. Zeer onwenselijk.


Ik weet niet of iedereen dat meteen met je eens is. Leg de keuze maar aan de reiziger voor: goedkopere treinkaartjes en meer reclame of alles bij hetzelfde houden. Men gebruikt ook massaal facebook, google, etc. en allerhande websites met trackingcookies voor reclamedoeleinden terwijl je weet dat je vervolgens achtervolgd wordt met advertenties op maat. Of men gebruikt meestal ook liever een gratis app met reclame dan een betaalde app zonder advertenties. Ik zou er zelf ook niet één, twee, drie bezwaar tegen hebben. We hebben toch ook al advertenties op bussen, trams en treinen en in de stations? In Maastricht had je laatst bussen gehuld in een gigantische advertentie van een uitvaartbedrijf... (En dat leidde tot leuke grappen; hoe noem je een rij bussen? Een rouwstoet!)

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door PvdO » vr 10 jul 2015 13:30

Ik zou het sponsoren van stationsnamen alleen al niet doen omdat je dan om de haverklap de stationsnaam moet veranderen. Echter, als het stadion voor altijd Grolsch Veste, Philips Stadion of weet ik wat zou heten is het nou niet echt een probleem.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door eelkevd » vr 10 jul 2015 14:37

Het FC Twente stadion heette eerst Arke stadion, nu de Grolsch veste dus zo vast is het ook niet. Wel zullen het denk ik langlopende contracten zijn (10 jaar?) terwijl shirtsponstoren maar kort zijn 1 tot enkele jaren.

En zelfs Philips is niet vast verankerd. De shirts van PSV zouden een andere sponsornaam gaan dragen binnenkort.

Dus een station vernoemen naar een stadion met sponsornaam is niet handig.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door SuperGhost » za 11 jul 2015 14:43

LOF schreef:
SuperGhost schreef:En je moet niet naar een stadion gaan noemen die een sponsornaam draagt. Allereerst moet je niet willen dat treinstations straks allemaal sponsornamen gaan dragen, anders krijgen we straks ook nog station Haarlem Unox of Groningen Coca Cola. Ten tweede ga je dan FC Twente sponsoren, omdat die club dan nog meer geld kan ontvangen met de naamsponsor van het stadion, want zo'n sponsor krijgt dan niet alleen een voetbalstadion naar zich vernoemd, maar ook nog een treinstation. Zeer onwenselijk.


Ik weet niet of iedereen dat meteen met je eens is. Leg de keuze maar aan de reiziger voor: goedkopere treinkaartjes en meer reclame of alles bij hetzelfde houden
1. Het geld gaat in dit voorbeeld dan niet eens naar NS, maar naar FC Twente (het is hun sponsor).
2. NS mag wettelijk niet eens beslissen over de naam van stations. Stations zijn openbare ruimten en volgens de wet mag alleen de gemeente daarvoor namen geven. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat NS zulke naamswijzigingen niet mag weigeren indien de gemeente de bijhorende kosten betaald (dat is dan wel ook de verantwoordelijkheid van de gemeente)
3. Het geld zou dan dus niet naar NS gaan, maar naar de gemeenten (zie punt 2)
4. Het is volstrekt onwenselijk, want je moet dan maar net weten dat bijv. Arnhem Unox bij de hogeschool ligt en niet in het zuiden van de stad. En als het jaar daarop het station opeens Arnhem Rabobank zou heten moet je maar net weten dat dat nog altijd hetzelfde station is. Nu hebben stations namen van het omliggende gebied (wijk, straat, windrichting of 'markeringspunt'), waardoor het duidelijk is waar het station ligt. Dat moet je absoluut zo houden.

Daarnaast vraag ik me af waarom überhaupt de opdracht tot naamswijziging bij NS gedaan moet liggen. De infrastructuur die het een station maakt (perrons, naambordjes, etc.) zijn allen van ProRail, dus waarom moet zo'n verzoek dan niet aan ProRail gedaan worden? NS bezit alleen maar de gebouwen bij de stations (even heel kort door de bocht gezegd).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door LOF » za 11 jul 2015 14:53

Ah, oké, ik wist niet dat de NS niet zelf de stationsnamen mag uitkiezen. Maar de gemeente zou in principe de stationsnaamrechten kunnen verkopen / verhuren. Dus geen goedkopere treinkaartjes, maar lagere belastingen! Blijft natuurlijk onwenselijk (niet de lagere belastingen hè), maar ik denk niet dat iedereen (en de autogebruikers al helemaal niet) er op tegen zouden zijn.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door SuperGhost » za 11 jul 2015 15:45

LOF schreef:Maar de gemeente zou in principe de stationsnaamrechten kunnen verkopen / verhuren.
De gemeente blijft ten alle tijden verantwoordelijk. Je kan namelijk geen afstand doen van de wet ;) Trap daarom bijvoorbeeld bij bijvoorbeeld bewaakte garderobes ook nooit in de bordjes waarop staat dat ze niet verantwoordelijk zijn, want dat zijn ze bij wet wel en kunnen ze dus nooit afstand van doen.
De gemeente kan wel zeggen dat de ander een voorstel mag doen voor de naam, maar de gemeente zal dat altijd moeten bekrachtigen om het formeel te maken.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door LOF » za 11 jul 2015 17:36

Klopt, maar ik doelde er meer op dat de gemeentes de naamrechten van stations kan verkopen aan een commerciële partij. De NS of ProRail hebben daar niets mee te maken. Gemeentes kunnen het natuurlijk ook voor eigen marketing gebruiken, zoals tegenwoordig gebruikelijk is.

Dames en heren! Over enkele ogenblikken komen wij aan te Bruisend Assen Centraal. Daarna reizen wij verder naar Goed Beter Beilen, Hoogeveen Intercitystation, Meppel Natuurlijk Gezellig Centrum en eindpunt Zwolle Hoofdstad van het Noorden Centraal.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door rww » ma 13 jul 2015 18:49

SuperGhost schreef:
LOF schreef:
SuperGhost schreef:En je moet niet naar een stadion gaan noemen die een sponsornaam draagt. Allereerst moet je niet willen dat treinstations straks allemaal sponsornamen gaan dragen, anders krijgen we straks ook nog station Haarlem Unox of Groningen Coca Cola. Ten tweede ga je dan FC Twente sponsoren, omdat die club dan nog meer geld kan ontvangen met de naamsponsor van het stadion, want zo'n sponsor krijgt dan niet alleen een voetbalstadion naar zich vernoemd, maar ook nog een treinstation. Zeer onwenselijk.


Ik weet niet of iedereen dat meteen met je eens is. Leg de keuze maar aan de reiziger voor: goedkopere treinkaartjes en meer reclame of alles bij hetzelfde houden
1. Het geld gaat in dit voorbeeld dan niet eens naar NS, maar naar FC Twente (het is hun sponsor).
2. NS mag wettelijk niet eens beslissen over de naam van stations. Stations zijn openbare ruimten en volgens de wet mag alleen de gemeente daarvoor namen geven. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat NS zulke naamswijzigingen niet mag weigeren indien de gemeente de bijhorende kosten betaald (dat is dan wel ook de verantwoordelijkheid van de gemeente)
3. Het geld zou dan dus niet naar NS gaan, maar naar de gemeenten (zie punt 2)
4. Het is volstrekt onwenselijk, want je moet dan maar net weten dat bijv. Arnhem Unox bij de hogeschool ligt en niet in het zuiden van de stad. En als het jaar daarop het station opeens Arnhem Rabobank zou heten moet je maar net weten dat dat nog altijd hetzelfde station is. Nu hebben stations namen van het omliggende gebied (wijk, straat, windrichting of 'markeringspunt'), waardoor het duidelijk is waar het station ligt. Dat moet je absoluut zo houden.

Daarnaast vraag ik me af waarom überhaupt de opdracht tot naamswijziging bij NS gedaan moet liggen. De infrastructuur die het een station maakt (perrons, naambordjes, etc.) zijn allen van ProRail, dus waarom moet zo'n verzoek dan niet aan ProRail gedaan worden? NS bezit alleen maar de gebouwen bij de stations (even heel kort door de bocht gezegd).




Bewijs dat eens, stations zijn gewoon prive eigendom van ns poort en geen openbaar bezit zoals ze inmiddels ook in leiden weten.

Dus graag een wetsartikel.

rww
Berichten: 221
Geregistreerd: di 15 maart 2011 22:22
Woonplaats: Verwegistan
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door SuperGhost » di 14 jul 2015 00:30

Stationsgebouwen zijn van NS Poort, de perrons zelf niet. De perrons vallen onder ProRail.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door rww » di 14 jul 2015 17:47

SuperGhost schreef:Stationsgebouwen zijn van NS Poort, de perrons zelf niet. De perrons vallen onder ProRail.

Het gaat om de naam die op de stations kleven, die kan ns zelf aanpassen dat heeft niks vandoen met perrons.

Sterker nog ns huurt formeel ruimte op de perrons voor haar meubilair.

rww
Berichten: 221
Geregistreerd: di 15 maart 2011 22:22
Woonplaats: Verwegistan
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door SuperGhost » di 14 jul 2015 23:55

Die perrons vormen het station, niet het gebouw (anders zouden veel stations niet eens een station zijn, aangezien veel stations geen gebouw hebben). ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door wouter15 » vr 21 aug 2015 17:01

ProRail stelt werkzaamheden aan het spoor in Assen uit

21 augustus 2015

ASSEN - De aanpak van het spoor in Assen begint niet in augustus volgend jaar, maar wordt een jaar uitgesteld. Dat heeft ProRail besloten.


De gemeente is in gesprek met de spoorbeheerder, de gemeente Groningen en de provincies Drenthe en Groningen, dat bevestigt wethouder Harmke Vlieg. De gemeente is niet blij met het uitstel en ook Drents gedeputeerde Henk Brink is er niet over te spreken. Lees verder

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door wouter15 » vr 18 sep 2015 16:20

Op de website van Locov las ik net dat het Mat'64 er per december 2015 helemaal uitgaat. Waar halen ze dan het materieel vandaan om de treinseries die nu met Mat'64 rijden met te laten rijden?

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: Dienstregeling 2016 door R-K » vr 18 sep 2015 16:32

Lijk mij niet dat de Flirts nu al instromen.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 1 gast


cron