Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity mogelijk terug in Zeeland

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Intercity mogelijk terug in Zeeland door Nieuws » do 21 jan 2016 12:09

Intercity mogelijk terug in Zeeland

21 januari 2016

MIDDELBURG - Het dagelijks provinciebestuur is met de NS in gesprek over een snellere treinverbinding naar de Randstad. De voorkeur gaat uit naar twee intercity's per uur - die alleen stoppen in Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom - én twee stoptreinen per uur die alle Zeeuwse stations aandoen.

Lees verder via BN DeStem

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Roberta » do 21 jan 2016 12:31

Het zou beter zijn als Zeeland een betere verbinding kreeg met de rest van Nederland.

Mag ik een aantal suggesties doen?:
1) Bekijk kritisch de ligging van station Vlissingen. Wil je een intercity aantrekkelijker maken dan zal je mijn inziens dit station moeten verplaatsen. Het huidige station is gebouwd om aansluiting te geven op de veerboten, maar is niet gericht op de stad zelf. Daar is veel lef voor nodig, en mogelijk moet ook de aanlegsteiger van de pont naar Breskens verhuisd worden.
2) VIRM is voorbereid op 25 kV, dus waarom niet vanaf Rotterdam over de HSL via Schiphol naar Amsterdam. Dat zou de HSL tevens een goede impuls geven, en de Oude Lijn vrij houden voor het drukker verkeer in de Randstad.
3) Wat ga je doen met Vlissingen Souburg? Want volgens mij loopt dit station wel goed en ligt het dicht op de bewoonde kern.
4) Een andere goede verbinding van Zeeland met de rest van Nederland zou je kunnen realiseren door de intercity Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Den Bosch – Tilburg – Roosendaal door te laten rijden naar Vlissingen (als vanouds).

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » do 21 jan 2016 13:45

Ombouw van VIRM zodat het op de HSL kan rijden zie ik niet gebeuren, anders had men het wel meegenomen bij de huidige revisie. Het zal pas mogelijk worden met de nieuwe Intercityvloot. Iets wat ik zeer zou toejuichen, niet alleen voor Zeeland, maar ook om Bergen op Zoom, Roosendaal en Dordrecht sneller met Schiphol en Amsterdam te verbinden.

Overigens, in de slotalinea staat dat NS wellicht de Intercity langer dan drie minuten stil wil laten staan in Roosendaal vanaf december, waar is dat goed voor, aansluiting op de verschoven Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » do 21 jan 2016 23:02

Roberta schreef:
Een andere goede verbinding van Zeeland met de rest van Nederland zou je kunnen realiseren door de intercity Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Den Bosch – Tilburg – Roosendaal door te laten rijden naar Vlissingen (als vanouds).

Lijk me voor NS niet zo'n probleem. Maar zal de provincie Zeeland het wel willen? Ze hebben alleen maar over een snellere verbinding naar de Randstad. Tenzij NS een IC-NG Roosendaal - Amsterdam/Almere via de HSL voorstelt aan de provincie Zeeland. Hebben ze in de provincie Zeeland zelfs met een overstap bij Roosendaal een snellere treinverbinding tussen Zeeland - Randstad.

John schreef:
Ombouw van VIRM zodat het op de HSL kan rijden zie ik niet gebeuren, anders had men het wel meegenomen bij de huidige revisie. Het zal pas mogelijk worden met de nieuwe Intercityvloot. Iets wat ik zeer zou toejuichen, niet alleen voor Zeeland, maar ook om Bergen op Zoom, Roosendaal en Dordrecht sneller met Schiphol en Amsterdam te verbinden.

Het voordeel van de IC-NG is o.a. dat het flexibel verkort en verlengd kan worden. En het is enkeldeks. Tussen Roosendaal - Vlissingen heb je geen lange treinstellen met veel zitplaatsen nodig. En van/naar Roosendaal - Vlissingen kan flexibel een extra treinstel gekoppeld of ontkoppeld worden.

En de Sprinter NG is ook kort. Maar of NS de ambitieuze plannen van de Zeeuwse gedeputeerde wil uitvoeren? 2 (korte) IC en 2 (korte) Sprinter p/u tussen Roosendaal - Vlissingen is veel meer dan NS ooit daarvoor gedaan heeft. Maar tussen Zwolle - Lelystad rijden ook 2 IC (Groningen/Friesland - Randstad) en 2 Sprinters (Oost Nederland - Flevoland - Amsterdam).

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door fietser » do 21 jan 2016 23:50

Volgens de gegevens op treinreiziger.nl heeft station Vlissingen nog steeds meer in- en uitstappers dan Souburg, dus zolang niet heel Vlissingen op de schop genomen wordt lijkt me station Vlissingen geen slechte keuze voor de intercity.
Een snellere verbinding met Goes lijkt me aantrekkelijk, maar ik vrees dat er met een intercity Vlissingen-Roosendaal-Ranstad niet veel reizigers overblijven voor een stoptrein tussen Vlissingen en Roosendaal. Dat moet haast wel ten koste gaan van de bediening van de kleine stations, want de stoptrein doorsturen als intercity naar de Randstad leidt dan tot een erg grote ongelijkheid in drukte op de verschillende deeltrajecten. De stoptrein zou misschien door kunnen rijden naar Breda, dan hoeft de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal niet meer te stoppen op Etten-Leur.

fietser
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door SuperGhost » vr 22 jan 2016 00:33

Harm schreef:
Roberta schreef:
Een andere goede verbinding van Zeeland met de rest van Nederland zou je kunnen realiseren door de intercity Zwolle – Arnhem – Nijmegen – Den Bosch – Tilburg – Roosendaal door te laten rijden naar Vlissingen (als vanouds).

Lijk me voor NS niet zo'n probleem. Maar zal de provincie Zeeland het wel willen? Ze hebben alleen maar over een snellere verbinding naar de Randstad. Tenzij NS een IC-NG Roosendaal - Amsterdam/Almere via de HSL voorstelt aan de provincie Zeeland. Hebben ze in de provincie Zeeland zelfs met een overstap bij Roosendaal een snellere treinverbinding tussen Zeeland - Randstad.
Ik denk dat Roberta bedoelde de IC Zwolle-Roosendaal als stoptrein door te trekken naar Vlissingen, waardoor de IC uit de Randstad dus gewoon nog naar Vlissingen blijft doorrijden (maar dan als snelle IC). Wel moet je die IC's dan cross-platform zetten uiteraard (om een onnodig lange wachttijd van de Zeeuwse IC te voorkomen).

John schreef:Overigens, in de slotalinea staat dat NS wellicht de Intercity langer dan drie minuten stil wil laten staan in Roosendaal vanaf december, waar is dat goed voor, aansluiting op de verschoven Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal?
Dat lijkt mij inderdaad de reden. De 3600 kan door de versnelling op Arnhem-Nijmegen (-7 minuten) en de kortere stops op Nijmegen (-3) en Tilburg (-4) dan mogelijk 14 minuten winnen. Dan gaat de overstaptijd in Roosendaal (nu 14 minuten) naar 28 minuten. Door de stop van die Zeeuwse IC dan iets te verlengen zorg je ervoor dat ze dan op elkaar aansluiten (en ze eindelijk ook eens goed op elkaar aansluiten).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 00:41

fietser schreef:Volgens de gegevens op treinreiziger.nl heeft station Vlissingen nog steeds meer in- en uitstappers dan Souburg, dus zolang niet heel Vlissingen op de schop genomen wordt lijkt me station Vlissingen geen slechte keuze voor de intercity.
Een snellere verbinding met Goes lijkt me aantrekkelijk, maar ik vrees dat er met een intercity Vlissingen-Roosendaal-Ranstad niet veel reizigers overblijven voor een stoptrein tussen Vlissingen en Roosendaal. Dat moet haast wel ten koste gaan van de bediening van de kleine stations, want de stoptrein doorsturen als intercity naar de Randstad leidt dan tot een erg grote ongelijkheid in drukte op de verschillende deeltrajecten. De stoptrein zou misschien door kunnen rijden naar Breda, dan hoeft de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal niet meer te stoppen op Etten-Leur.
Desnoods stopt de Intercity op beide Vlissingse stations, alleen voor reizigers naar Vlissingen kost het extra tijd.

Op zich is het doortrekken van de stoptrein naar Breda zo gek nog niet zodat de Intercity Zwolle - Roosendaal ingekort kan worden tot Breda. De functie van Roosendaal als knooppunt in het spoorwegnet brokkelt al af met het verdwijnen van de Benelux. Veel instappers in Breda van de trein naar Roosendaal hebben nu een bestemming op de Zeeuwse Lijn.

Ik zou de Intercity uit Zwolle niet doortrekken naar Vlissingen, dan is het traject wel kwetsbaar lang en zoveel capaciteit is er ook niet nodig.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door SuperGhost » vr 22 jan 2016 01:17

Dan mag je in Breda opeens 3 extra treinen laten keren (de Benelux, de 3600 en de nieuwe stopper). Dat kan wellicht wel eens problematisch gaan worden. Bovendien: wat spaar je uit, aangezien de 3600 dan een hele lange kering in Breda gaat krijgen én je die stoptrein in Roosendaal wel een goed overstap wil laten geven op de IC naar Rotterdam en waarschijnlijk ook vanaf die IC een goede overstap ri. Breda, waardoor die ook lang moet wachten in Roosendaal.

Ik denk dat de voordelen ook niet opwegen tegen de nadelen, aangezien de grote Zeeuwse stations dan of een langere reistijd krijgen richting Tilburg/Eindhoven/Arnhem-Nijmegen, of extra moeten overstappen.

Ik denk dat het beste (als er echt 2 IC's en 2 stoppers zouden komen) is om de IC Zwolle-Roosendaal (rijdt tegenwoordig vrijwel altijd met een losse NID) na Roosendaal door te laten rijden als stoptrein naar Vlissingen. Sporen 3a en 3b zijn beide lang genoeg voor een 6 baks NID, dus fysiek is dat prima mogelijk.

Als de versnelling van de 3600 inderdaad 14 minuten zal zijn, dan zou je dan bijv. dit kunnen krijgen:
spoor 1a: Stoptrein Puurs
spoor 1b: leeg (of de SPR-Den Haag indien deze nieuwe tijden krijgt, met een wel haalbare kruising met de nieuwe 3600)
spoor 3a: stop-IC Vlissingen (van .24-.29 / .54-.59)
spoor 3b: IC Zwolle (.00-.05 / .30-.35) + SPR Den Haag (.10-.22 / .40-.52)
spoor 4: IC Lelystad (.03-.10 / .33-.40) + IC Vlissingen (.19-.26 / .49-.56)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 01:34

SuperGhost schreef:Dan mag je in Breda opeens 3 extra treinen laten keren (de Benelux, de 3600 en de nieuwe stopper). Dat kan wellicht wel eens problematisch gaan worden.

Dan zal je inderdaad treinen moeten doorkoppelen (of ze moeten in Breda nog maar even doorgaan met de verbouwing :p)

én je die stoptrein in Roosendaal wel een goed overstap wil laten geven op de IC naar Rotterdam

De reizigers van de kleinere Zeeuwse stations kunnen ook in Breda overstappen naar Rotterdam. De IC Roosendaal - Dordt - Rotterdam klokt nu 39 minuten terwijl Roosendaal - Breda en Breda - Rotterdam 18 + 23 = 41 minuten kost. Haal er nog 2 minuten vanaf als de ICd straks 200 km/h haalt en er is geen verschil.

Ik denk dat de voordelen ook niet opwegen tegen de nadelen, aangezien de grote Zeeuwse stations dan of een langere reistijd krijgen richting Tilburg/Eindhoven/Arnhem-Nijmegen, of extra moeten overstappen.

Ten opzichte van de huidige situatie verslechtert er natuurlijk niks voor deze reizigers, het spaart zelfs een overstap naar Eindhoven uit.

Ik snap je punt wel, het is alleen een kwestie van afwegen welke belangen het zwaarst wegen. Omdat Roosendaal ook personeelsstandplaats is en veel opstelcapaciteit heeft zal mijn opzetje het vast nooit halen.

Dat lijkt mij inderdaad de reden. De 3600 kan door de versnelling op Arnhem-Nijmegen (-7 minuten) en de kortere stops op Nijmegen (-3) en Tilburg (-4) dan mogelijk 14 minuten winnen. Dan gaat de overstaptijd in Roosendaal (nu 14 minuten) naar 28 minuten. Door de stop van die Zeeuwse IC dan iets te verlengen zorg je ervoor dat ze dan op elkaar aansluiten (en ze eindelijk ook eens goed op elkaar aansluiten).

Dat is in de loop der jaren dan erg achteruit gegaan, volgensmij was die overstap voorheen altijd veel beter. Het idee dat de 2600 Lelystad - Vlissingen zou worden ingekort tot Dordrecht en de 2200 Amsterdam - Dordrecht via Haarlem naar Vlissingen zou doorrijden komt er dan ook niet, daarmee zou Zeeland ook de directe verbinding met Schiphol weer kwijt zijn.

Ik denk dat het beste (als er echt 2 IC's en 2 stoppers zouden komen) is om de IC Zwolle-Roosendaal (rijdt tegenwoordig vrijwel altijd met een losse NID) na Roosendaal door te laten rijden als stoptrein naar Vlissingen. Sporen 3a en 3b zijn beide lang genoeg voor een 6 baks NID, dus fysiek is dat prima mogelijk.

Je gunt alle zes de reizigers die zo'n trein per rit gemiddeld trekt een eigen privébak?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door LOF » vr 22 jan 2016 12:39

SuperGhost schreef:Dat lijkt mij inderdaad de reden. De 3600 kan door de versnelling op Arnhem-Nijmegen (-7 minuten) en de kortere stops op Nijmegen (-3) en Tilburg (-4) dan mogelijk 14 minuten winnen. Dan gaat de overstaptijd in Roosendaal (nu 14 minuten) naar 28 minuten. Door de stop van die Zeeuwse IC dan iets te verlengen zorg je ervoor dat ze dan op elkaar aansluiten (en ze eindelijk ook eens goed op elkaar aansluiten).

Als Rilland-Bath en Arnemuiden dichtgaan, dan scheelt dat al weer vier minuten. Deze twee stations hebben ieder minder dan 500 reizigers per dag (het minste van de Zeeuwse lijn) en kunnen goed opgevangen worden door resp. Krabbendijke en Middelburg. Ziedaar je ideale overstap.

Nog beter zou de aansluiting zijn wanneer de 3600 niet meer te Etten-Leur zou stoppen. Dat scheelt twee minuten. De reizigersvraag tussen Roosendaal en Breda is voldoende voor een sprinterdienst, bovendien kunnen er dan ook stations Hoeven-St Willebrord en Bosschenhoofd-Rucphen komen.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 13:11

Als Rilland-Bath en Arnemuiden dichtgaan, dan scheelt dat al weer vier minuten. Deze twee stations hebben ieder minder dan 500 reizigers per dag (het minste van de Zeeuwse lijn) en kunnen goed opgevangen worden door resp. Krabbendijke en Middelburg. Ziedaar je ideale overstap.

NS heeft dat jaren terug al eens voorgesteld en dat leverde een storm van kritiek op. Overigens helpt dat niks voor de aansluitingen in Roosendaal, want de dienstregeling op Roosendaal - Vlissingen kan met gemak verschoven worden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door eelkevd » vr 22 jan 2016 14:27

De NS heeft hetzelfde ook tussen Haarlem en Alkmaar gedaan. storm van kritiek en het jaar erna alsnog de IC opgeheven. Dus kritiek hoeft geen afstel te betekenen, hooguit uitstel.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door LOF » vr 22 jan 2016 14:37

John schreef:

NS heeft dat jaren terug al eens voorgesteld en dat leverde een storm van kritiek op.

Angst is een slechte raadgever. Daarnaast bedienen de twee stations nog geen 10.000 inwoners. We hebben het hier over jehovadorpen, niet over grote steden.

John schreef:Overigens helpt dat niks voor de aansluitingen in Roosendaal, want de dienstregeling op Roosendaal - Vlissingen kan met gemak verschoven worden.

Op Roosendaal - Vlissingen wel, maar je moet de treinen ook nog door de Randstad heen persen. Het lijkt mij onwenselijk dat de Zeeuwse intercity langer moet halteren om een goede aansluiting met de 3600 te krijgen.

LOF
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 14:53

LOF schreef:Angst is een slechte raadgever. Daarnaast bedienen de twee stations nog geen 10.000 inwoners. We hebben het hier over jehovadorpen, niet over grote steden.

Ik weet niet wat je precies met jehovadorp bedoelt maar als de stations er nu niet zouden zijn zou niemand het voorstel doen ze te openen. Vooral tussen Goes en Bergen op Zoom liggen er een paar ook wel erg dicht op elkaar. Wellicht scheelt het dat dit keer de provincie die het initiatief heeft genomen om te kijken naar de lange reistijden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 15:06

LOF schreef:
SuperGhost schreef:Dat lijkt mij inderdaad de reden. De 3600 kan door de versnelling op Arnhem-Nijmegen (-7 minuten) en de kortere stops op Nijmegen (-3) en Tilburg (-4) dan mogelijk 14 minuten winnen. Dan gaat de overstaptijd in Roosendaal (nu 14 minuten) naar 28 minuten. Door de stop van die Zeeuwse IC dan iets te verlengen zorg je ervoor dat ze dan op elkaar aansluiten (en ze eindelijk ook eens goed op elkaar aansluiten).

Nog beter zou de aansluiting zijn wanneer de 3600 niet meer te Etten-Leur zou stoppen. Dat scheelt twee minuten. De reizigersvraag tussen Roosendaal en Breda is voldoende voor een sprinterdienst, bovendien kunnen er dan ook stations Hoeven-St Willebrord en Bosschenhoofd-Rucphen komen.

De provincie heeft grondig bezuinigd op het busvervoer en de plaatsen die een station hebben zijn grotendeels op de trein aangewezen. Als je stations gaat sluiten dan raken deze dorpen hun enigste ov-verbinding kwijt en zijn ze aangewezen op de haltetaxi. Dat lijkt me geen wenselijke situatie.

Daarnaast zijn 4 treinen per uur op de Zeeuwse Lijn ook te veel.
Volgens het CBS zijn dit de inwoneraantallen:
Goes 37153
Middelburg 47613
Vlissingen 44485
Dit zijn inwoneraantallen van plaatsen die in principe geen recht hebben op IC-bediening, vergelijkbare plaatsen hebben ook alleen een sprinterbediening. Daarnaast rijdt er in Zeeland nog een comfortabele VIRM in plaats van GTW, SLT of iets dergelijks die ook nog eens doorrijdt naar de drie grootste steden van Nederland. Deze luxe hebben niet veel plaatsen van vergelijkbare grootte. Dus uitbreiding van de treindienst zie ik niet zitten.

Daarnaast vind ik ook niet dat de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal voortaan Etten-Leur moet overslaan. Ten eerste is die stop nog niet zo hinderlijk en 's avonds en op zondag lijkt mij 3 of 4 treinen per uur tussen Breda en Roosendaal te veel. Wel kun je aan denken om de Sprinter 13600 in de spits te laten doorrijden naar Roosendaal (en Bergen op Zoom) zodat er een HOV-verbinding ontstaat tussen Breda, Etten-Leur en Roosendaal en Etten-Leur en Roosendaal hebben dan zo in de spits een directe verbinding met Tilburg Universiteit.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 15:21

Altijd leuk dit soort inwonersaantallen, maar Emmen, Coevorden en Hardenberg hebben er niet meer en daar wil men ook toe 2 snel- en 2 stoptreinen per uur. Om over een stadje als Sneek nog maar te zwijgen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 15:29

Coevorden en Hardenberg zijn plattelandsgemeenten en hebben meerdere kernen in de gemeente liggen, de plaatsen zijn opzich niet zo groot. Emmen is daarentegen wel vergelijkbaar, maar ik heb niet het gevoel dat men ooit met 4 treinen per uur naar Emmen wil rijden.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door LOF » vr 22 jan 2016 16:02

R-K schreef:Coevorden en Hardenberg zijn plattelandsgemeenten en hebben meerdere kernen in de gemeente liggen, de plaatsen zijn opzich niet zo groot. Emmen is daarentegen wel vergelijkbaar, maar ik heb niet het gevoel dat men ooit met 4 treinen per uur naar Emmen wil rijden.

Beter gezegd, daar is men nu al mee bezig. In 2017 gaan er in de spits vier treinen per uur rijden als de spooruitbreiding bij Emmen Zuid door gaat, maar dat ligt wel voor de hand.

Dit stond trouwens nog vandaag in het DvhN http://www.dvhn.nl/drenthe/Emmen-zet-sp ... 18784.html

R-K schreef:De provincie heeft grondig bezuinigd op het busvervoer en de plaatsen die een station hebben zijn grotendeels op de trein aangewezen. Als je stations gaat sluiten dan raken deze dorpen hun enigste ov-verbinding kwijt en zijn ze aangewezen op de haltetaxi. Dat lijkt me geen wenselijke situatie.

Arnemuiden ligt op een steenworp van Middelburg. Als je van lijn 646 een gewone buslijn maakt is dat dorp ook ontsloten.

Rilland ligt op vijf kilometer van station Krabbendijke en op anderhalve kilometer van station Rilland - Bath. Prima afstand om te fietsen.

John schreef:jehovadorp

https://nl.wikipedia.org/wiki/Provincia ... erland.png

Amen.

LOF

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws