Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te werken

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te werken door Nieuws » wo 27 jan 2016 17:29

ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

27 januari 2016

ProRail wil ook op werkdagen werken aan het spoor. Topman Pier Eringa zegt tegen BNR dat de maatregel hard nodig is om achterstallig onderhoud in te lopen. Daarnaast is het ook goedkoper. Tot nu toe vindt al het werk aan het spoor plaats in de nacht, het weekend en in vakanties. Eringa: “Als we zo doorgaan, dan komen we klem te zitten.”

Lees verder via BNR

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door LOF » wo 27 jan 2016 18:23

"ProRail popelt om de forens te laten opdraaien voor het tekort"

27 januari 2016

ProRail wil ook op werkdagen de treinreiziger gaan lastigvallen met werkzaamheden. Topman Piet Eringa zegt tegen BNR dat de maatregel hard nodig is om het financiële gat als gevolg van zijn eigen wanbeleid te dichten. Het is goedkoper om op werkdagen overdag ipv 's nachts en in het weekend het werk te doen. Eringa: 'Met het bedrag dat we hiermee uitsparen kunnen we de managers een extra bonus geven voor hun waardeloze werk.'

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door eelkevd » do 28 jan 2016 09:54

Bekijk het eens positief.

ProRail vraagt al een absurd hoge vergoeding voor het gebruik van het spoor. Gisteren las ik een stukje van de treinreiswinkel waarin de autoslaaptrein naar Italie beschreven stond met ook de reden van vertrek uit Düsseldorf. Den Bosch Venlo kostte evenveel als Venlo - Bazel! Dus als door het onderhoud goedkoper te kunnen maken de kosten van het spoorgebruik ook omlaag kunnen is dat alleen maar wenselijk.

Vergeet ook niet dat het Nederlandse spoor absurd intensief gebruikt word. Meeste andere landen hebben meer sporen voor minder verkeer. Als dat intensieve gebruik zorgt ook voor meer slijtage en een hogere kans op storingen dus onderhoud is belangrijk.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door R-K » do 28 jan 2016 10:00

Als de NS voldoende bussen regelt zijn die werkzaamheden ook nog niet zo heel erg. Meestal is de reisverlenging maar een kwartier, tenzij je naar het laatste sprinterstation moet.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door wauwthur » do 28 jan 2016 13:29

Ik hoor toch al jaren dat er geen achterstallig onderhoud is?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door Chrisdb » do 28 jan 2016 13:31

wauwthur schreef:Ik hoor toch al jaren dat er geen achterstallig onderhoud is?

Dat is een soort PRAVDA-effect ;)

Ontopic: ik ben vooral benieuwd naar in hoeverre de bal bij de reiziger gelegd gaat worden.
NS moet bezuinigen en zal er niet om zitten te springen om extra kosten hierop te maken (busvervoer bij werkzaamheden).
Daarnaast zullen steeds meer mensen in zo'n geval de auto pakken, en het vervoer via NS en andere vervoerders links laten liggen, wat ook weer voor een financieel gat bij de NS zorgt.

Ondertussen verwacht ik niet dat Prorail de vergoeding omlaag gaat gooien, want als je €-tekens ziet en mogelijk winst, dat gevoel wil je niet kwijt (ook niet als bedrijf)... De kans is groter dat ProRail een beursgenoteerde onderneming wordt.

Wat ik wel wil aantekenen is dat tijden veranderd zijn: tegenwoordig moeten we allemaal bijdragen om wat gedaan te krijgen. Indirect zou je dit kunnen verwijzen naar een stukje participatie. De tijden van weleer (Prorail knutselt op het moment dat wij pitten of wanneer de impact laag is) zijn voorbij en daar moeten we mee dealen... Want we hebben wel een van de drukst bereden spoorwegen ter wereld!

Oftewel een stukje 'Quid pro quo'.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door eelkevd » do 28 jan 2016 13:48

Als er 1 ding is wat ProRail niet moet doen is het een beursgenoteerd bedrijf worden. Dat hebben de britten ons voorgedaan en dat is hopeloos mislukt. Als ProRail winst gaat maken betekend dit maar één ding: de vervoerders/overheid betalen te veel. Ze moeten gewoon richten op quitte spelen.

Maar inderdaad het risico zit wel in dat reizigers de auto pakken. Dat merkte ik vorige week al toen 1 dag Eindhoven - Den Bosch eruit lag. A2 stond ook vol. Ben benieuwd hoe dit verder gedacht wordt. Nu is het zo dat ze vrijdag avond beginnen en maandag vroeg stoppen, 2 dagen en 4 nachten werk kan dus. Maar als het argument is dat het overdag en op werkdagen goedkoper is, gaan ze dan bij zonsopkomst pas beginnen en om 21 uur weer naar huis?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door ibodejoode » do 28 jan 2016 22:04

Linksom of rechtsom, wel of geen achterstallig onderhoud, feit is dat een intensief bereden spoornet regelmatig onderhoud nodig heeft. Door alle eisen die tegenwoordig gesteld worden i.v.m. veiligheid werknemers (terecht) en niet lastig vallen van de reiziger (terecht) moeten we wel beseffen dat aannemers nog maar enkele uren effectief kunnen werken. Gevolg is dat onderhoud zeer duur is en dat groter onderhoud regelmatig uitgesteld wordt. Dus ik kan me het voorstel van de baas van ProRail wel voorstellen.

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door John » zo 31 jan 2016 19:28

Er wordt toch al regelmatig in vakantieperiodes doordeweeks groot onderhoud gedaan? Lag afgelopen jaar bijvoorbeeld Zwolle - Leeuwarden een aantal weken uit?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door wouter15 » do 16 jun 2016 20:28

Volgens dit artikel zullen treinreizigers overdag meer last gaan krijgen van werkzaamheden aan het spoor.

wouter15
Bericht Re: ProRail popelt om ook buiten weekend aan het spoor te we door Roberta » vr 17 jun 2016 00:59

Afbeelding

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws