Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NS & Hoofdrailnet

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: NS & Hoofdrailnet door Harm » di 25 okt 2016 14:44

Plannen voor NS in de toekomst:

http://go.promedia.nl/e/183272/ign-Nieu ... t/14887020

De vier scenario’s zijn:

1. Onderhandse gunning van het vervoer over het gehele spoornetwerk aan NS. In dit scenario worden alle gedecentraliseerde treindiensten weer gecentraliseerd en wordt het gehele spoornet onderhands gegund aan NS.

2. Onderhandse gunning van het vervoer op een hoofdrailnet aan NS en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde treindiensten waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet.

3.Openbare aanbesteding van het vervoer op een hoofdrailnet en van de gedecentraliseerde treindiensten aan (private) vervoersmaatschappijen waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het hoofdrailnet.

4. Openbare aanbesteding van het vervoer op het gehele spoornetwerk dat in meerdere kavels is opgedeeld aan (private) vervoersmaatschappijen.

Scenario 1 is hetzelfde als in de tijd dat NS monopolist. En waarom terugdraaien als de geïntegreerde FMN vervoerders het goed doen op de gedecentraliseerde treindiensten?

Scenario 2 is gunstig voor FMN vervoerders want dan kunnen ze een stukje van de hoofdrailnet pakken. Is wel afwachten of een aantal Sprinterdiensten met winst kunnen uitvoeren. En anders subsidies erbij van overheid/provincies?

Bij scenario 3 kan NS (deels) afgehaald worden van het hoofdrailnet. Lijk me niet gunstig voor de treinreizigers als je een 'verkaveling' krijgt van het Nederlandse spoornet qua Intercitytreinen. Denk bijvoorbeeld aan het in - en uitchecken. Tenzij er één incheck/uitcheckpoortjes van alle vervoerders komt voor treinreizigers.

Scenario 4 lijkt op de Britse spoorwegnet. Zal in Nederland niet werken.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: NS & Hoofdrailnet door eelkevd » di 25 okt 2016 15:38

Ik mis een optie 5: verschillende formules bij verschillende vervoerders leggen: IC's in het hoofdnet houden en sprinters gaan aanbesteden, ook die op de zelde trajecten rijden als IC's van het hoofdnet. Met de komende dienstregeling heb ik het gevoel dat de NS sprinters onderwaardeert.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws