Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuw station Ede-Wageningen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Nieuw station Ede-Wageningen door Roberta » vr 27 mei 2016 10:23

Zo ziet station Ede-Wageningen er over vijf jaar uit

26 mei 2016

EDE – Het nieuwe station Ede-Wageningen krijgt veel groen, veel hout, veel ruimte voor de fiets en géén toegangspoortjes. Ede presenteerde donderdag een station dat in 2021 klaar moet zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het ontwerp van het nieuwe station Ede-Wageningen is nadrukkelijk gericht op fietsers. Een bewaakte fietsenstalling, die de eerste 24 uur gratis is, ligt straks pal naast de perrons en is toch direct verbonden met een fietspad.

Compact
Voor het gehele station geldt dat het een compact karakter moet krijgen. Bussen, taxi's, de parkeergarage, allemaal komen ze nabij de nieuwe hoofdingang aan de zuidoostkant van het station, op de plek waar tot voor kort een parkeerplein lag.

Bus
Het busstation komt op gelijke hoogte met de spoortunnel te liggen, dus enkele meters onder het spoor.

Visitekaartje
Het station, met een toren als landmark, moet echt een visitekaartje worden van Ede en Wageningen, vertelt de Edese wethouder Johan Weijland. En voor een gemeente die zich profileert met natuur past veel hout, redeneren ze in Ede.

Stationstunnel
Het nieuwe station wordt gebouwd ten oosten van het huidige station, aan de andere kant van de Klinkenbergerweg. Het huidige station blijft grotendeels in gebruik terwijl het nieuwe station gebouwd wordt. De verwachting is dat het spoor zes keer volledig afgesloten moet worden, onder meer voor de aanleg van de stationstunnel.

150 miljoen euro
"Maar ik denk dat we redelijk weg kunnen blijven van Arnhemse toestanden", zegt projectleider Peter van Kleunen. De bouw start in 2019. In 2021 moet de eerste reiziger vanaf een geheel nieuw Ede-Wageningen op de trein stappen. Kosten: 150 miljoen euro.

Wat verandert er voor...

De fietser?
– 7.800 plekken voor stalling van de fietsen, gratis bewaking van de fietsenstalling in de eerste 24 uur en fietsparkeren dichterbij de perron. Een fietspad loopt direct naar de ingang van de stalling.
De automobilist?
– Automobilisten parkeren nu nog gratis bij het station. Straks moeten ze 3 tot 5 euro per dag betalen voor de 4-laags parkeergarage bij het station. Die is dan wel beveiligd.
De treinreiziger?
– Meer winkels, een perron extra erbij. Bovendien ligt de tunnel nu in het midden van de perrons waardoor het niet druk is op één plek. Ook kunnen er straks meer treinen per uur in alle richtingen rijden.
De busreiziger?
– Meer winkels, korte looptijd naar de bussen, meerdere plekken om overdekt te wachten. Alle bussen op één plek.
De Edenaar?
– Ede krijgt een station om trots op te zijn, als we de wethouder moeten geloven. Met een groene omgeving. Niet langer het uitzicht op een verloederde Parkweg vanaf de ingang, maar op het Akoesticum.

Bron: De Gelderlander

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door wauwthur » vr 27 mei 2016 11:42

Heel mooi, maar zijn de perronkappen dicht of open?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Chrisdb » vr 27 mei 2016 11:43

Mooi station!
Komt d'r toch nog wat van terecht van de plaats waar ik de eerste jaren van m'n leven doorbracht :D

Komen er ook meer sporen en verbindingen?
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » vr 27 mei 2016 16:37

Er komt een extra perronspoor (spoor 5). Maar het aantal sporen wordt minder (de goederensporen 6 t/m 9 worden weggehaald en ik geloof het perronloze spoor 2 ook).

Er komt 1 nieuwe verbinding: een sprinter Ede-Wageningen - Breukelen
Daarnaast moet de intercity frequenter gaan rijden (6x p/u tot Arnhem C, 4x door naar Nijmegen en 2x overstap op de IC naar Nijmegen uit Zwolle)
Het is ook nog mogelijk dat de Valleilijn 4x p/u gaan rijden (nog altijd wens regio+provincie), maar die plannen zijn nog altijd niet concreet.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Roberta » vr 27 mei 2016 18:27

Niet zo verwonderlijk dat er enkele goederensporen verdwijnen omdat de Enka fabriek er niet meer is. Er was nog wel iets van containeroverslag, maar of dat er nog is?

Roberta
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » vr 27 mei 2016 18:31

Op die plek komt een fietsenstalling, busstation en parkeergarage. Lijkt me dus niet dat die er dan nog zal zijn ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door John » vr 27 mei 2016 19:16

Wat hebben ze nu weer voor overbodig horizonvervuilend bouwwerk bedacht...

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door en-es » vr 27 mei 2016 20:30

Het huidige station bestaat volgens mij ook niet heel lang.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Roberta » vr 27 mei 2016 22:07

en-es schreef:Het huidige station bestaat volgens mij ook niet heel lang.

Het huidige station is op 29 mei 1984 geopend.

Roberta
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » za 28 mei 2016 09:59

Ziet er op zich mooi uit, maar geen zijwanden?!? Dat lijkt me in de herfst en winter niet zo fijn.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door LOF » zo 29 mei 2016 08:38

Als ik het goed begrijp behoudt Ede met dit plan dus zijn intercitystatus? Jammer, ik dacht dat men het traject Arnhem-Utrecht wou gaan versnellen. Dan kun je niet in iedere halve stad gaan stoppen.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door en-es » zo 29 mei 2016 09:06

Ede is een belangrijke plaats en ook nog een OV knooppunt dus de intercity hoort er te stoppen.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » zo 29 mei 2016 09:33

Het aantal in- en uitstappers is vergelijkbaar met andere intercitystations zoals Rotterdam Alexander. Ede is zelfs drukker dan bijvoorbeeld Apeldoorn en Hengelo, dus naar mijn idee is er niets mis met een intercitystop.

MichaBen
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » ma 30 mei 2016 05:01

Ik denk dat LOF vergeet dat Ede met o.a. grote plaatsen als Barneveld, Lunteren, Bennekom en Wageningen een behoorlijk achterland heeft.

Maar LOF, je hebt wel gelijk dat Arnhem-Utrecht versneld wordt: Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp verliezen hun intercity-stops.

SuperGhost
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door eelkevd » ma 30 mei 2016 08:39

Wanneer gaan die overgeslagen worden?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » ma 30 mei 2016 19:40

Dat kan nog wel een flink aantal jaren gaan duren, pas als de sprinter Breukelen - Ede-Wageningen gaat rijden kun je die stations overslaan met de intercity. En die sprinter stond pas op het programma zodra ETMET ingevoerd wordt. Sowieso moet eerst Driebergen-Zeist nog viersporig worden voor die 6 sprinters kunnen gaan rijden, en mogelijk moet ook eerst de beveiliging geupgrade worden om korte treinopvolging mogelijk te maken. De komende jaren is de infrastructuur nog niet geschikt voor ETMET.

MichaBen
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door R-K » di 31 mei 2016 10:49

Van 4 naar 9 treinen per uur tussen Ede en Utrecht lijkt mij toch een te grote uitbereiding, dus voorlopig zit dat er nog niet in.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » di 31 mei 2016 16:42

Tja, je kunt die discussie weer eens aanzwengelen, maar het is gewoon uitgerekend hoor. Zodra de viersporigheid in Driebergen-Zeist (en het vervallen van de intercitystatus van dit station) gereed is, het extra perron in Ede af is en ERTMS is ingevoerd kunnen die treinen gaan rijden.

MichaBen

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws