Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuw station Ede-Wageningen

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Roberta » di 31 mei 2016 18:46

Ik zwijg :D

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door John » zo 05 jun 2016 01:12

R-K schreef:Van 4 naar 9 treinen per uur tussen Ede en Utrecht lijkt mij toch een te grote uitbereiding, dus voorlopig zit dat er nog niet in.

Waarom gaan de treinen eigenlijk 3x/u rijden? Waarom niet 4 treinen naar Veenendaal waarvan 2 doorgaan naar Rhenen net als nu en dan 2 naar Ede-Wageningen?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door John » zo 05 jun 2016 01:15

MichaBen schreef:Tja, je kunt die discussie weer eens aanzwengelen, maar het is gewoon uitgerekend hoor. Zodra de viersporigheid in Driebergen-Zeist (en het vervallen van de intercitystatus van dit station) gereed is, het extra perron in Ede af is en ERTMS is ingevoerd kunnen die treinen gaan rijden.

Ze kunnen rijden maar de vraag is of ze dat ook doen. is het bijvoorbeeld mogelijk deze sprintercorridor te laten keren in Utrecht of moet alles perse doorstromen naar Breukelen? NS heeft nog niet zo lang terug de frequentie tussen Utrecht en Breukelen verlaagd omdat de bezetting daarvoor te zwak is zonder aanvullende subsidie.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » zo 05 jun 2016 08:59

Beoogde treindienst was 2x Breukelen - Rhenen, 2x Uitgeest - Driebergen (dal) / Veenendaal (spits) en 2x Breukelen - Ede. Vermoedelijk zal in de avond Uitgeest - Driebergen geheel uitgesneden worden (net zoals nu krijg je dan de sprinter Uitgeest - Rotterdam met overstap in Breukelen op de trein naar Rhenen als alternatief). Wat men met Breukelen - Ede wil doen weet ik niet, inkorten tot Utrecht - Ede is een optie, er is weliswaar geen apart spoor gereserveerd te Utrecht voor kerende sprinters maar er liggen wel wissels om op de doorgaande sporen te kunnen keren mits de tijdligging dat toelaat. Een andere optie is deze sprinter geheel schrappen en de intercity's in de avond extra laten stoppen, al is dat een lastige omdat de tijdligging van de intercity's in de avond dan anders moet worden.

John schreef:Waarom gaan de treinen eigenlijk 3x/u rijden? Waarom niet 4 treinen naar Veenendaal waarvan 2 doorgaan naar Rhenen net als nu en dan 2 naar Ede-Wageningen?

Dat laatste is ook het plan, de 9x per uur bestaat uit 6xIC, 2xSPR en 1xICE.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » zo 05 jun 2016 09:23

Volgens mij is dat nog altijd 8,5x dan, maar dan zou je bij de huidige dienst ook 4,5x moeten noemen i.p.v. 4x. ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » zo 05 jun 2016 09:32

Met die redenatie zouden het er 5,67 moeten zijn, want 's nachts rijden er geen treinen ;) Maar bij capaciteitsverdeling heb je niets aan gemiddelden, je kunt geen halve treinpaden maken door ze over twee uur uit te smeren, ze moeten in het basisuurpatroon inpasbaar zijn ;)

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » zo 05 jun 2016 16:47

Ik heb het dan ook over de dagfrequentie ;)

En de ICE zorgt nu ook al voor een afwijking van het BUP, zie de IC Nijmegen->Den Helder en ST Arnhem->Winterswijk die een aangepast pad krijgen als de ICE rijdt. Dat doen die op het andere uur niet, dus het ICE-pad is er niet elk uur. ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » zo 05 jun 2016 18:54

Je kunt bij de hand gaan doen tot je een ons weegt, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Dat een pad er niet elk uur is wil niet zeggen dat de capaciteit er qua infrastructuur niet elk uur moet zijn, en daar ging het hier om. Een baanvak dat een maximum van 8 treinen per uur kent zal nooit 9 treinen kunnen verwerken. Het slaat nergens op om in halve treinpaden te rekenen bij de capaciteit van een baanvak, dat kan alleen als een ICE in het even uur een ICE in het oneven uur fysiek onmogelijk maakt.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Daan » zo 05 jun 2016 18:59

MichaBen schreef:dat kan alleen als een ICE in het even uur een ICE in het oneven uur fysiek onmogelijk maakt.


Ik snap niet hoe dit kan... Hoe kan een ICE in uur 1 een ICE in uur 2 onmogelijk maken? Bedoel je niet ipv die ICE in uur 2 een intercity of sprinter?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » zo 05 jun 2016 20:48

MichaBen schreef:Je kunt bij de hand gaan doen tot je een ons weegt, maar zo werkt het nou eenmaal niet. Dat een pad er niet elk uur is wil niet zeggen dat de capaciteit er qua infrastructuur niet elk uur moet zijn, en daar ging het hier om. Een baanvak dat een maximum van 8 treinen per uur kent zal nooit 9 treinen kunnen verwerken. Het slaat nergens op om in halve treinpaden te rekenen bij de capaciteit van een baanvak, dat kan alleen als een ICE in het even uur een ICE in het oneven uur fysiek onmogelijk maakt.
Volgens mij snap jij het niet, er werd gezegd dat 9 verbindingen per uur (en ik denk overigens ook niet dat hij daarmee de ICE ook bedoelde) te veel van het goede zou zijn ten opzichte van de vraag. Niet dat 9 paden per uur niet passend zou zijn te krijgen. ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » zo 05 jun 2016 20:57

En volgens mij snap jij niet dat jouw opmerkingen helemaal niets toevoegen aan de discussie, want die ICE stopt niet in Ede ;) 9x per uur gaat dus puur over capaciteit op het baanvak, want het aantal stoppende treinen op dit traject blijft bij 8 ;) En van 8,5 trein per uur tussen Utrecht en Ede is zelfs met de meest kromme denkwijze geen sprake ;) En nu graag weer een nuttige discussie. :)

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Klaasje » wo 08 jun 2016 18:08

Er lopen twee dingen door elkaar heen:
Superghost ontkent niet dat er ruimte is voor 9 treinpaden maar hij denkt wel er te weinig reizigers zijn om die treinen ook daadwerkelijk te gaan vullen.

Daarnaast speelt een discussie over de BUP. Voor de inpassing van treinen is het inderdaad belangrijk dat je in een uur alle treinen kan inpassen die je kwijt wilt. Je kan dat op basis van de BUP doen (BasisUurPatroon) maar je kan ook met maatwerkuren werken voor de momenten dat je de maximale frequentie hebt. Dan kan je bijvoorbeeld een sprinter een paar minuten opschuiven om ruimte voor de ICE te maken. Bij dat laatste staat het niet in de BUP en wordt ruimte verkregen door wat te schuiven.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » wo 08 jun 2016 20:54

Klaasje schreef:Er lopen twee dingen door elkaar heen:
Superghost ontkent niet dat er ruimte is voor 9 treinpaden maar hij denkt wel er te weinig reizigers zijn om die treinen ook daadwerkelijk te gaan vullen.
Dat was R-K ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door Klaasje » wo 08 jun 2016 21:39

Mijn excuses.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door SuperGhost » do 09 jun 2016 03:51

Aanvaard
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuw station Ede-Wageningen door MichaBen » do 09 jun 2016 16:38

Klaasje schreef:Er lopen twee dingen door elkaar heen

En niets daarvan heeft iets te maken met het nieuwe station in Ede-Wageningen :)

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron