Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Reiziger moet juist niet wennen aan storing

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Reiziger moet juist niet wennen aan storing door wouter15 » do 09 jun 2016 18:11

Reiziger moet juist niet wennen aan storing

9 juni 2016

Het blijft onaanvaardbaar dat er grote verstoringen van de treindienst zijn als er in Utrecht "één wisseltje kapot is''. "Daar hoeven reizigers niet aan te wennen, laat staan zich bij neerleggen," vindt reizigersclub Maatschappij voor Beter OV.

Het is de club in het verkeerde keelgat geschoten dat een ProRail-woordvoerder gisteren stelde dat "we maar moeten wennen" aan storingen en vertragingen. Woensdagochtend was er veel vertraging en hinder op meerdere trajecten van en naar Utrecht Centraal, door een wisselstoring. Ook de dag daarvoor was er al een wisselstoring geweest. ProRail is er bezig aan een flinke klus, onder meer om de sporen om te leggen. In media legde ProRail uit dat "we er met zijn allen rekening mee moeten houden en eraan wennen." En: "Wil je naar een hoger niveau qua spoor, dan moet je hier doorheen." Lees verder

wouter15
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door en-es » do 09 jun 2016 18:57

Prorail dekt zich nu al in.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door Daan » do 09 jun 2016 19:34

Jammer dat niet wordt gezegd waarom.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door Chrisdb » vr 10 jun 2016 07:23

De participatiesamenleving begint aardig door te slaan...

(voor jullie informatie: bij het lezen van het originele bericht - dat de reiziger moet wennen aan de storingen - moest ik meteen aan de participatiesamenleving denken: 'Iedereen doet mee en iedereen ondervindt hinder')
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door LOF » vr 10 jun 2016 08:41

Ik ben eerlijk gezegd al redelijk gewend aan storingen in het treinverkeer. Hinder blijft natuurlijk vervelend, en komt ook altijd slecht uit, maar in Nederland is met de trein reizen een redelijke garantie op regelmatig te laat komen.

Waar wat mij betreft wel veel meer aandacht voor mag komen is de punctualiteit van de bus. De bushalte dichtbij mij wordt in theorie tot vier keer per uur bediend in de spits, maar heel regelmatig valt er gewoon een bus (en soms zelfs twee bussen) uit. Bovendien vertrekken ze regelmatig gewoon te vroeg van de halte (soms wel vier minuten eerder) in plaats van dat ze even netjes wachten. En als je dan klaagt bij de busboer omdat de dienst onbetrouwbaar is, krijg je te horen dat je vijf minuten van tevoren op de halte moet zijn. Jadag!

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door R-K » vr 10 jun 2016 10:17

Of bussen die niet even wachten op de trein als de trein te laat is waardoor reizigers een uur moeten wachten.

R-K
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door wauwthur » vr 10 jun 2016 10:20

Als routes zo krap zijn als ze vaak gereden worden is "even wachten op de trein" een garantie voor te laat terug zijn en daardoor missen van de aansluiting een half uur later. Ik denk niet dat busbedrijven hun dienstregeling in de soep hoeven draaien als er een trein te laat is.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door eelkevd » vr 10 jun 2016 10:31

Dat laatste kan ik nog wel begrijpen. Vaak is er elders nog een andere essentiele aansluiting die dan weer niet gehaald kan worden. Alternatief kan zijn om gewoon alle aansluitingen 3 minuten ruimer te maken.

Die opmerking van ProRail verbaasd mij ook zeer. Om die storingen maar voor lief te nemen, ze komen nou eenmaal vaker voor. Euh, waarom ruimen ze dan zoveel wissels op? De bedoeling was toch om de kans op storingen aanzienlijk te verkleinen?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door R-K » vr 10 jun 2016 12:18

wauwthur schreef:Als routes zo krap zijn als ze vaak gereden worden is "even wachten op de trein" een garantie voor te laat terug zijn en daardoor missen van de aansluiting een half uur later. Ik denk niet dat busbedrijven hun dienstregeling in de soep hoeven draaien als er een trein te laat is.

Juist 's avonds is er voornamelijk eenrichtingsverkeer, van stad naar dorp. Als de trein te laat is kan de bus even wachten. Dat de bus op de terugweg te laat is en de aansluiting op de trein niet meer kan bieden is minder bezwaarlijk omdat de richting van dorp naar stad minder gebruikt wordt. Op zondag is het een ander verhaal aangezien er dan veel meer tweerichtingsverkeer is.

R-K
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door wauwthur » vr 10 jun 2016 12:25

En de overtap bus op bus? Bussen moeten gewoon redelijk op tijd vertrekken, als er gewacht kan worden, gebeurt dat. Anders niet. Daar kan je de busbedrijven niet op aankijken.

Overstap trein op bus nog ruimer maken, maakt een slechter product door te lange reistijd waar dat vaak niet nodig is. In Enschede is de overstap tijd nu al 7 minuten en nóg gaat het vaak mis. Het is wel een keer goed he..
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Reiziger moet wennen overstaptijd door Sik246 » wo 15 jun 2016 21:39

Bus-trein-aansluiting ruimer maken levert veel langere reistijden op. En kost behoorlijk wat geld. Bus moet 3 minuten eerder aankomen bij het station zodat je de trein zeker haalt EN drie minuten later vertrekken zodat de uitstappende treinreizigers de bus halen ?
Onhaalbaar en ook ongewenst voor wie in de bus blijft zitten.
Wen er maar aan: overstappen kost tijd en is een intrinsiek (dus onoplosbaar*) probleem.

____
*Of als u graag genunceerder denkt: alleen op te lossen door
- niet te hoeven overstappen of
- frequenties die zo hoog zijn als 1/ de overstaptijd
Niet meer actief

Sik246
Heeft Bedankt: 8 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Reiziger moet juist niet wennen aan storing door Sik246 » wo 15 jun 2016 21:41

Prorail haalt de wissels echt niet weg voor minder verstoringen.
Kost gewoon minder onderhoud (lees: geld).
Niet meer actief

Sik246
Heeft Bedankt: 8 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws