Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nederlands spoornet met 3000 volt

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Nederlands spoornet met 3000 volt door Harm » vr 24 jun 2016 21:21

Nederlandse bovenleiding kan naar 3KV

De overstap van 1500 Volt naar 3000 Volt op de bovenleiding van het Nederlandse spoor is haalbaar en rendabel. Dat blijkt uit onderzoek van ProRail.

ProRail heeft op verzoek van het ministerie van IenM nut, noodzaak en mogelijkheden onderzocht voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt (3KV). Het huidige systeem van 1500 Volt (1,5KV) op de bovenleiding kent relatief veel energieverlies in het systeem en levert een beperkt tractievermogen. Er is eerder op verzoek van IenM ook onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden, zoals het verhogen van de spanning naar 25.000 Volt (zoals op de HSL) of naar 15.000 Volt (zoals in Duitsland en Zwitserland). Hiervoor is echter een complete vervanging van de bovenleiding in heel Nederland nodig.

Tijdwinst
Het verhogen van de spanning kent een aantal voordelen. Door de verhoogde spanning kan meer vermogen geleverd worden aan de treinen, zodat deze sneller kunnen optrekken. Per stop kan dit, afhankelijk van de snelheid, resulteren in een tijdwinst van 27 seconden. Over het hele Nederlandse spoor gezien is dat een substantiële tijdswinst. Hierdoor wordt het rijdtijdverschil tussen sprinters en IC’s kleiner en ontstaat er extra capaciteit op intensief bereden trajecten.

Energiebesparing
De verhoogde tractiespanning levert een energiebesparing op van circa 20%. Dit wordt bereikt doordat er bij een verhoogde spanning minder elektriciteit verloren gaat. Overgang naar 3000 Volt zorgt voor een halvering van energieverlies in de bovenleiding (van 10 procent bij 1500 Volt (1,5KV) naar minder dan 5 procent bij 3KV). Daarnaast zorgt het voor meer terugwinning van remenergie bij 3KV, die bruikbaar wordt gemaakt voor andere treinen; het zogenaamd recuperatief vermogen. De zo ontstane jaarlijkse energiebesparing is vergelijkbaar met het elektriciteitsgebruik van 100.000 huishoudens.

Haalbare spanning
Doordat Nederland relatief vroeg is begonnen met elektrificatie van het spoornetwerk, heeft Nederland als een van de weinige landen in Europa een bovenleidingspanning van 1,5KV. Hoewel de overstap van 1,5KV naar 3KV een investering van in totaal ongeveer 800 miljoen euro vergt, wegen de baten op tegen de kosten. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Diverse Europese landen, waaronder België, kennen 3KV. Er hoeft dus geen nieuw systeem ontwikkeld te worden.

Brandbrief
De ombouw naar 3KV was een van de wensen in de brandbrief over infrastructuur die de coalitie Nederland Mobiel afgelopen mei naar de regering stuurde. ProRail is een van de partners in deze coalitie.
Het Ministerie van IenM moet op basis van de onderzoeksresultaten, een besluit nemen over een eventuele ombouw naar 3KV. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

Bron: OV Magazine

Het Ministerie van IenM moet op basis van de onderzoeksresultaten, een besluit nemen over een eventuele ombouw naar 3KV. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Diverse Europese landen, waaronder België, kennen 3KV. Er hoeft dus geen nieuw systeem ontwikkeld te worden


De Ministerie van I & M is dan als eerste aan zet. Zolang de Ministerie van I & M geen beslissing gebeurt er zowel bij Pro Rail en NS niets. En hoe lang zal de Ministerie van I & M wachten om de beslissing te nemen om het Nederlandse spoornet te elektrificeren met 300o volt?

De nieuwe NS treinen stromen in. Kunnen ze tijdens het ontwikkelen en het leveren nog aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt? En kunnen bestaande NS/FMN treinen aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door eelkevd » vr 24 jun 2016 22:31

Beetje laat maar alles kan aangepast worden, het is alleen wat wil je ervoor betalen...

Maar als men samen met 3Kv ook ERTMS zou invoeren kan je nog eens een aantal seconden van elke stop gaan afstrepen, aangezien ERTMS het ook mogelijk maakt om bij stoptonende seinen harder af te rijden en later te gaan remmen dan ATB. Dus wil je echt effect zul je ze beide moeten invoeren.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Harm » za 25 jun 2016 00:13

Tegelijkertijd 3000 volt en ERTMS zal niet alleen voor snellere acceleratie zorgen. Lijk me ook efficiënter want NS en andere spoorvervoerders hoeven dan slechts één keer hun treinen aan te passen. Maar waarschijnlijk zal eerst een uitvoerig onderzoek volgen naar de gevolgen, baten en kosten enz.

En hoe besluitvaardig zal de politiek zijn? Ze hebben veel kritiek op Pro Rail. Maar zien wat ze met dit voorstel van Pro Rail doen. De overheid, NS en Pro Rail moeten de invoering van 3000 volt en ERTMS integraal aanpakken.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door LOF » za 25 jun 2016 00:35

Van 1,5 kV naar 3 kV breekt geen potten, liever een aantal trajecten moderniseren en dan de bovenleiding meteen meenemen naar 25 kV. We hebben nog wat Traxx over voor bicourante diensten in de toekomst.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Roberta » za 25 jun 2016 10:34

OV magazine schreef:Doordat Nederland relatief vroeg is begonnen met elektrificatie van het spoornetwerk, heeft Nederland als een van de weinige landen in Europa een bovenleidingspanning van 1,5KV....

Onzin, de eerste geëlectrificeerde spoorlijn in Nederland had 10.000 volt, 25 hertz wisselstroom bovenleidingspanning.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Roberta » za 25 jun 2016 10:42

Harm schreef:De nieuwe NS treinen stromen in. Kunnen ze tijdens het ontwikkelen en het leveren nog aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt? En kunnen bestaande NS/FMN treinen aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt?

Meestal (ik zeg niet altijd) zijn tractiemotoren 750 volt. Net zoals de Benelux treinstellen is het dan een kwestie om ze in een iets andere volgorde in serie / parallel te schakelen.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door MichaBen » za 25 jun 2016 10:47

Dat werkte vroeger met gelijkstroommotoren zo ja, maar werkt dat met draaistroommotoren nog steeds? Lijkt me namelijk van niet, die motoren zitten niet meer rechtstreeks aan de hoogspanning vast.

Roberta schreef:Onzin, de eerste geëlectrificeerde spoorlijn in Nederland had 10.000 volt, 25 hertz wisselstroom bovenleidingspanning.

En juist op basis van die proef heeft men besloten 1500V te kiezen, omdat 10KV in de praktijk tegenviel met de techniek van toen ;)

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Roberta » za 25 jun 2016 11:16

Wisselstroommotoren sleten toen wat harder dan gelijkstroommotoren, maar gelijkstroom bovenleiding is aanzienlijk duurder. Uiteindelijk gaf het feit dat je de bovenleiding niet spanningloos hoef te zetten bij werkzaamheden de doorslag. Ook een non-argument, want werkzaamheden vinden meestal 's nachts of na diensttijd plaats.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Roberta » za 25 jun 2016 11:19

MichaBen schreef:Dat werkte vroeger met gelijkstroommotoren zo ja, maar werkt dat met draaistroommotoren nog steeds? Lijkt me namelijk van niet, die motoren zitten niet meer rechtstreeks aan de hoogspanning vast.

Klopt. Dus als iemand op dit forum kan uitspitten hoe dat met de huidige treinen in elkaar steekt, zou dat enorm verhelderend zijn.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door MichaBen » za 25 jun 2016 11:40

Roberta schreef:Uiteindelijk gaf het feit dat je de bovenleiding niet spanningloos hoef te zetten bij werkzaamheden de doorslag. Ook een non-argument, want werkzaamheden vinden meestal 's nachts of na diensttijd plaats.

Vroeger deed men nog wel eens aan enkelspoor bij werkzaamheden natuurlijk.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door Roberta » di 28 jun 2016 22:42

Het zou wel een stunt zijn als nog een 1200 verbouwd wordt tot 3000 V= ... (oh)

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door wauwthur » di 28 jun 2016 23:06

Maar dit is een inkoppertje natuurlijk, meteen doen. Al de andere voltages zijn te duur en te ingrijpend om aan te leggen.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door eelkevd » wo 29 jun 2016 08:23

Harm schreef:Tegelijkertijd 3000 volt en ERTMS zal niet alleen voor snellere acceleratie zorgen. Lijk me ook efficiënter want NS en andere spoorvervoerders hoeven dan slechts één keer hun treinen aan te passen. Maar waarschijnlijk zal eerst een uitvoerig onderzoek volgen naar de gevolgen, baten en kosten enz.

En hoe besluitvaardig zal de politiek zijn? Ze hebben veel kritiek op Pro Rail. Maar zien wat ze met dit voorstel van Pro Rail doen. De overheid, NS en Pro Rail moeten de invoering van 3000 volt en ERTMS integraal aanpakken.

Dat had ik nog niet eens bedacht, die efficiëntie heb je dan ook te pakken. Maar door ERTMS kan de trein later remmen dus eerder op het station zijn, en door 3Kv weer eerder op snelheid zijn dus sneller weg.

Maar de besluitvaardigheid is een beetje mager van onze vertegenwoordigers in Den Haag. of ze draaien het zelfs weer terug zoals ERTMS dus totdat ze het aanleggen heb ik er niet zo'n vertrouwen in.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Nederlands spoornet met 3000 volt door SRich » wo 26 okt 2016 14:54

Roberta schreef:
Harm schreef:De nieuwe NS treinen stromen in. Kunnen ze tijdens het ontwikkelen en het leveren nog aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt? En kunnen bestaande NS/FMN treinen aangepast worden voor het rijden onder 3000 volt?

Meestal (ik zeg niet altijd) zijn tractiemotoren 750 volt. Net zoals de Benelux treinstellen is het dan een kwestie om ze in een iets andere volgorde in serie / parallel te schakelen.

Bij de NS 1700/1800 zijn ze 1500 V. Dus 3 kV is voor die locs niet zo'n probleem met de chopper.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron