Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:03

Overleg nieuwe Friesenbrücke ‘ontnuchterend’

12 mei 2016

Afbeelding

Financiële en technische problemen bij de vervanging van de onherstelbaar beschadigde Friesenbrücke over de Ems, dwarsbomen de komst van een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.

,,Het probleem is dat de Duitsers niet precies weten hoe de brug is gebouwd. Het doorgronden van de constructie en de peilers vergt heel veel extra onderzoek’’, zegt vervoersgedeputeerde Fleur Gräper (D66). ,,Je kunt niet zomaar wat nieuwe onderdelen aan elkaar plakken. De vervanging van de Friesenbrücke is een hele ingewikkelde klus die wel eens vies kan tegenvallen.’’

De gedeputeerde is niet bepaald vrolijk geworden van een beraad in Berlijn met topfunctionarissen van de Duitse spoorwegen, bewindslieden van de deelstaat Niedersachsen, lokale en landelijke bestuurders. Op tafel kwamen meerdere scenario’s. ,,Het vervangen van de klapbrug kan vijf jaar in beslag nemen. Als er meer aanpassingen nodig zijn, wordt het een ander verhaal. Ons is uitgelegd dat het dan wel tien jaar kan duren voordat de brug weer rijklaar is.’’

Gräper noemt de uitkomst van het overleg informatief maar tegelijkertijd zorgelijk en ontnuchterend. ,,Er zijn geen snelle oplossingen. De honderd jaar oude monumentale klapbrug is de langste in Europa. De simpele versie met een nieuwe klapbrug kost 30 tot 50 miljoen euro. Als er meer moet gebeuren is daar 70 tot 90 miljoen euro mee gemoeid.’’

Dat geld is er nog niet. De verzekering keert 4 miljoen euro uit. De rijksoverheid in Duitsland is niet bereid bij te dragen. ,,De verbinding zit in een staatsverdrag tussen Duitsland en Nederland. Onze oosterburen zijn verplicht die te herstellen. Wij gaan door met de onderzoeken naar de snelle Wunderline tussen Groningen en Bremen. Als het onverhoopt tien jaar gaat duren voordat de nieuwe brug er ligt, moeten we ons wel beraden op verdere investeringen in de Wunderline’’, aldus Gräper.

In september komen betrokken partijen weer bij elkaar. ,,Als de hele brug inclusief de peilers moet worden vervangen, wordt ook met de Meyer Werft gesproken over financiering. ,,Dan wordt gedacht aan een brug op hoogte die er niet steeds uit hoeft. De Meyer Werft die cruiseschepen bouwt en verplaatst heeft daar alle belang bij.’’

De provincie Groningen hoopt dat er wordt gekozen voor een klapbrug die binnen vijf jaar wordt aangelegd. ,,Dan kunnen we de plannen voor verbetering van de Wunderline onverminderd voortzetten’’, aldus Gräper. Aanleiding voor het overleg in Berlijn was de Friesenbrücke die december vorig jaar werd geramd door een vrachtschip. De brug werd door Deutsche Bahn total loss verklaard.


Bron: Dagblad van het Noorden

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:06

Wiederaufbau der Friesenbrücke verzögert sich

10 mei 2016

Afbeelding

Ob die Friesenbrücke neu gebaut werden muss oder repariert werden kann, wird sich erst im September herausstellen. (Archivbild)

Als Anfang Dezember 2015 der Frachter "Emsmoon" die Friesenbrücke in Weener (Landkreis Leer) rammte und zerstörte, da ahnte zuerst niemand, was das für die Region bedeuten würde. Doch das Ausmaß des Unfalls wurde schnell klar. Pendler und Touristen müssen seitdem große Umwege machen und die Bahn zwischen den Niederlanden und Ostfriesland kann auch nicht mehr fahren. Im März war Bahnchef Rüdiger Grube noch optimistisch, dass die Reparaturarbeiten in weniger als fünf Jahren abgeschlossen sein könnten. Doch das würde er mittlerweile nicht mehr wiederholen, sagte Grube am Dienstag bei einem runden Tisch in Berlin, zu dem der Oberbürgermeister der Stadt Emden und die Präsidenten der Industrie- und Handelskammern für Ostfriesland und Papenburg eingeladen hatten.

Untersuchungen dauern bis September
Grundsätzlich heißt es von der Bahn, dass sie "an einer möglichst schnellen Wiederherstellung der Friesenbrücke über die Ems bei Weener interessiert" sei und "alle Möglichkeiten für einen zügigen Wiederaufbau nutzen" werde. Doch das dauert offenbar länger als dem Bahn-Chef lieb ist. Die Brückenpfeiler müssen erst aufwendig untersucht werden; das könne bis September dauern. Ursprünglich hatten Ergebnisse bereits im März vorliegen sollen. Die Frage ist, ob die Pfeiler überhaupt ein neues Brückenteil tragen können. Wenn die Pfeiler halten, könnte eventuell auf ein langwieriges Planfeststellungsverfahren verzichtet werden. Dann bekäme die Brücke ein neues Mittelteil. Falls die Brückenpfeiler durch den Frachter-Unfall zu stark in Mitleidenschaft gezogen wurden, müsste die Brücke eventuell komplett neu gebaut werden. Und das würde dauern: fünf bis neun Jahre.

Infoveranstaltungen im Juni
Die Untersuchung der Pfeiler zieht sich laut Bahn unter anderem so lange hin, weil diese unter Wasser sondiert und exakt vermessen werden müssen. Für Anfang Juni will die Bahn nun die Bevölkerung in Westoverledingen und Weener zu Informationsveranstaltungen einladen. Die Räte in den Gemeinden haben die Entscheidungen über eine Fähre als Ersatzlösung erst einmal hinten angestellt. Allein die Fähranleger würden 500.000 Euro kosten, der Unterhalt der Fähre noch einmal 300.000 Euro pro Jahr. Bahn und Landkreis Leer haben angekündigt, dafür kein Geld zur Verfügung zu stellen.


Bron: NDR

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:09

Contragewicht Friesenbrücke uit het water

17 juni 2016

Afbeelding

De Friesenbrücke toen deze net door het schip geramd werd. FOTO DVHN

Financiële en technische problemen bij de vervanging van de onherstelbaar beschadigde Friesenbrücke over de Ems, dwarsbomen de komst van een snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.

,,Het probleem is dat de Duitsers niet precies weten hoe de brug is gebouwd. Het doorgronden van de constructie en de peilers vergt heel veel extra onderzoek’’, zegt vervoersgedeputeerde Fleur Gräper (D66). ,,Je kunt niet zomaar wat nieuwe onderdelen aan elkaar plakken. De vervanging van de Friesenbrücke is een hele ingewikkelde klus die wel eens vies kan tegenvallen.’’

De gedeputeerde is niet bepaald vrolijk geworden van een beraad in Berlijn met topfunctionarissen van de Duitse spoorwegen, bewindslieden van de deelstaat Niedersachsen, lokale en landelijke bestuurders. Op tafel kwamen meerdere scenario’s. ,,Het vervangen van de klapbrug kan vijf jaar in beslag nemen. Als er meer aanpassingen nodig zijn, wordt het een ander verhaal. Ons is uitgelegd dat het dan wel tien jaar kan duren voordat de brug weer rijklaar is.’’

Gräper noemt de uitkomst van het overleg informatief maar tegelijkertijd zorgelijk en ontnuchterend. ,,Er zijn geen snelle oplossingen. De honderd jaar oude monumentale klapbrug is de langste in Europa. De simpele versie met een nieuwe klapbrug kost 30 tot 50 miljoen euro. Als er meer moet gebeuren is daar 70 tot 90 miljoen euro mee gemoeid.’’

Dat geld is er nog niet. De verzekering keert 4 miljoen euro uit. De rijksoverheid in Duitsland is niet bereid bij te dragen. ,,De verbinding zit in een staatsverdrag tussen Duitsland en Nederland. Onze oosterburen zijn verplicht die te herstellen. Wij gaan door met de onderzoeken naar de snelle Wunderline tussen Groningen en Bremen. Als het onverhoopt tien jaar gaat duren voordat de nieuwe brug er ligt, moeten we ons wel beraden op verdere investeringen in de Wunderline’’, aldus Gräper.

In september komen betrokken partijen weer bij elkaar. ,,Als de hele brug inclusief de peilers moet worden vervangen, wordt ook met de Meyer Werft gesproken over financiering. ,,Dan wordt gedacht aan een brug op hoogte die er niet steeds uit hoeft. De Meyer Werft die cruiseschepen bouwt en verplaatst heeft daar alle belang bij.’’

De provincie Groningen hoopt dat er wordt gekozen voor een klapbrug die binnen vijf jaar wordt aangelegd. ,,Dan kunnen we de plannen voor verbetering van de Wunderline onverminderd voortzetten’’, aldus Gräper. Aanleiding voor het overleg in Berlijn was de Friesenbrücke die december vorig jaar werd geramd door een vrachtschip. De brug werd door Deutsche Bahn total loss verklaard.


Bron: Dagblad van het Noorden

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:14

Fietsers voeren actie bij Friesenbrücke

22 juli 2016

Milieubeweging Tour de Natur voert dinsdagmiddag bij de Friesenbrücke actie voor een veerpont als vervanging van de kapotgevaren spoorbrug. De brug werd ook door voetgangers en fietsers gebruikt en volgens de actievoerders moeten zij nu een behoorlijk omweg maken om de overkant te bereiken. De kosten voor een pont voor voetgangers en fietsers zou ongeveer 300.000 euro per jaar zijn.

Afbeelding

Tour de Natur pleit daarnaast voor een snel herstel van de spoorverbinding tussen Groningen en Leer. Nu moeten treinreizigers tussen Bad Nieuweschans en Leer nog met een vervangende bus reizen. Planning en nieuwbouw van de brug zou een hogere urgentie moeten krijgen en bij treinvervangend vervoer moet rekening worden gehouden met fietsen, rolstoelen en kinderwagens.

Na de actie is er een gezamenlijke fietstocht naar Papenburg.

Bron: Omroep Groningen

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:23

Friesenbrücke: Anwohner nach Info-Abend frustriert

3 juni 2016

Afbeelding

Kein Anschluss an dieser Brücke: Ein Frachter hat im Dezember die Friesenbrücke zerstört. (Archiv)

Vor knapp einem halben Jahr rammte der Frachter "Emsmoon" die Friesenbrücke in Weener (Landkreis Leer) und zerstörte die historische Klappbrücke. Seitdem müssen etwa 60 Berufspendler und Touristen bis zu 25 Kilometer lange Umwege auf sich nehmen und die Bahn zwischen den Niederlanden und Ostfriesland kann auch nicht mehr fahren. Doch wie geht es weiter? Wie lange wird die Reparatur dauern, wird es eine neue Brücke geben? Am Donnerstag kamen im rheiderländischen Weener und der Gemeinde Westoverledingen insgesamt rund 300 Menschen zusammen, um Antworten auf genau diese Fragen zu bekommen. Die Bahn stellte ihre Pläne zeitgleich an beiden Orten vor, da die Anwohner seit dem Unfall zwischen der Gemeinde Westoverledingen und der Stadt Weener nicht mehr über die Ems kommen. Doch wirklich schlauer waren die Anwohner nach den Treffen mit Bahn-Verantwortlichen aus Hamburg und Hannover nicht.

Bis zu neun Jahre kann es dauern
Wenn die Brückenteile repariert werden können, erklärte die Bahn, dauere es fünf Jahre. Wenn die Pfeiler auch stark in Mitleidenschaft gezogen wurden, dauere es zwei Jahre länger. Und wenn die Brücke tatsächlich so kaputt ist, dass sie neu gebaut werden muss, dann dauert es nach Bahn-Angaben mehr als neun Jahre. Bis Jahresende soll es eine Entscheidung geben, erst dann seien die komplexen Untersuchungen an der defekten Friesenbrücke abgeschlossen, so die Bahn. Warum das alles so lange dauere, wollten die Anwohner sowohl in Westoverledingen als auch in Weener wissen. Schließlich habe man damals nach dem Zweiten Weltkrieg nur zwei Jahre für den Wiederaufbau gebraucht. Länger braucht die Bahn nach eigenen Angaben aber auch nicht, die Brücke wieder aufzubauen - allerdings nehme die Planung viel Zeit in Anspruch. Und die hätte nach dem Krieg auch ihre Zeit gebraucht, nur könne sich daran keiner mehr erinnern, erklärte ein Bahn-Verantwortlicher.

Behelfsbrücken? Nein, sagt die Bahn
Ersatzlösungen, wie etwa Behelfsbrücken, sieht die Bahn nicht vor. Das machte das Unternehmen beim Info-Abend deutlich. Schließlich habe der Schiffsverkehr Vorrang auf der Bundeswasserstraße Ems. Und eine Fähre als Ersatz sei zu teuer, sagte Weeners parteiloser Bürgermeister Ludwig Sonnenberg, der vor dem Treffen noch einmal auf die Wichtigkeit des Abends hingewiesen hatte.


Bron: NDR

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 12:24

Wist effe niet of Friesland binnen- of buitenland is (oh) :(

Afbeelding

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door en-es » di 16 aug 2016 16:28

Is een tunnel niks? Heb je ook geen gezeur meer met een brug die af en toe open moet.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door LOF » di 16 aug 2016 18:04

Eens met eelke. Ik begrijp niet waarom men inzet op herstel van de brug... Een dubbelsporige tunnel met bovenleiding lijkt mij een toekomstbestendiger; neem dan ook de rest van de Wunderline mee

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » di 16 aug 2016 19:07

Nou Nederlandse bouwbedrijven, schrijf eens een vrijblijvende offerte uit...


Maar men had enkele jaren geleden ook kunnen besluiten Autobahn 31 iets anders te traceren en bij de bouw van een tunnel onder de Ems een extra buis op te nemen voor een spoorlijn. Datzelfde heb ik ook eens bepleit bij de bouw van de N11 bij Alphen aan de Rijn. Maar dat stuit hier altijd op een enorme berg bezwaren, in plaats eens is een keer vooruit te zien.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door eelkevd » di 16 aug 2016 21:08

LOF schreef:Eens met eelke. Ik begrijp niet waarom men inzet op herstel van de brug... Een dubbelsporige tunnel met bovenleiding lijkt mij een toekomstbestendiger; neem dan ook de rest van de Wunderline mee

dankje, vind het ook een mooi idee maar het was en-es die het schreef :)

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » wo 17 aug 2016 10:27

Ik ben wat meer TV uitzendingen aan het naspeuren aan Duitse zijde. Technisch is men in staat de brug in twee jaar te repareren of een nieuwe te bouwen, maar men loopt vast op Europese regels (aanbesteden, milieu effect rapportage enz.). De Friese bevolking aan beide zijde is woedend dat dit zo lang duurt, omdat de spoorbrug ook een belangrijke voetgangers- en fietsbrug is. Veel scholieren, sportverenigingen, zwembaden en mensen zonder auto zitten flink in de problemen.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door eelkevd » wo 17 aug 2016 10:43

Kunnen ze het niet gewoon snel repareren en daarna roepen sorry, we betalen de boete wel? een ongeveer dezelfde brug op dezelfde plek als de oude zal toch een dezelfe MER moeten geven als de oude mag ik hopen! En het helpt de economie vooruit.

Ik bedoel, hier in Brabant is onlangs de A2 verbreed zonder rechtzaken af te wachten en uiteindelijk was de uitspraak ook dat het niet mocht. Maar toen was de verbreding ook al lang in gebruik genomen! Resultaat is dat er elders natuur is gecompenseerd. Dat kan dus ook als oplossing.

In het geval van de brug lijkt het me niet een verbetering/uitbreiding of iets maar reparatie na een ongeval. Zal daar ook een MER bij nodig zijn? Als dat zo is zijn die EU regels wel erg verknipt... (oh)

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door LOF » wo 17 aug 2016 20:02

Ten tijde van die oude brug zal vast geen MER zijn gemaakt, een nieuwe brug heeft sowieso milieuimpact. Bovendien zijn de Eemsmond en de Eems beschermd natuurgebied met allerlei beschermde diersoorten. Maar ik lig er niet van wakker hoor, integendeel.

En dat de EU-regels rond aanbesteding ook niet werken weten we ook al langer (Fyra anyone?).

Dus nee, gewoon bouwen die handel.

In de tussentijd mogen de partijen hun hoofd wel eens gaan breken over de busdienst. Die gaat toch langer duren dan gewenst, dus lijkt mij een upgrade op zijn plaats. Ik zou inzetten op luxe T100 touringcars vanaf Groningen met tussenstop te Zuidbroek en pendelbussen vanaf Winschoten via Bad Nieuweschans. Dan kan iedereen ook kiezen hoe hij/zij gaat.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door eelkevd » do 18 aug 2016 08:27

Sja maar heb je bij een reparatie ook een MER nodig? Als men de A50 op de Veluwe nieuw asfalt geeft, moet er dan ook een MER komen? Zeg dat het een reparatie is en trek gewoon een lange neus naar Brussel en fix het snel zou ik zeggen...

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door LOF » do 18 aug 2016 16:17

Mee eens, maar ik denk dat de werkzaamheden hier te omvangrijk zijn om van een reparatie te spreken, er wordt feitelijk een nieuwe brug geplaatst op wat oudere elementen.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door en-es » do 18 aug 2016 16:36

De kapitein van het schip dat de brug ramde is vrijgesproken door de rechtbank.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Bloemkooltje-Waldo » zo 21 aug 2016 17:03

Roberta schreef:...
Maar men had enkele jaren geleden ook kunnen besluiten Autobahn 31 iets anders te traceren en bij de bouw van een tunnel onder de Ems een extra buis op te nemen voor een spoorlijn. Datzelfde heb ik ook eens bepleit bij de bouw van de N11 bij Alphen aan de Rijn. Maar dat stuit hier altijd op een enorme berg bezwaren, in plaats eens is een keer vooruit te zien.

De Emstunnel dateert al uit 1989, de aanleg van de tunnel is dus al halverwege jaren 80 in procedure gegaan. Bovendien zijn voor een treintunnel veel langere hellingen nodig...

Overigens ben ik het met je eens dat je infrastructuur waar de lokale omstandigheden het toelaten zoveel mogelijk moet bundelen.
Weekendreiziger :)"

Avatar gebruiker
Bloemkooltje-Waldo
Berichten: 3971
Geregistreerd: di 18 nov 2003 18:33
Woonplaats: Tiel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Chrisdb » do 01 sep 2016 08:12

N.a.v. eerste artikel: De Meyer die meebetaalt?! Dan geloven ze ook dat de Kleine Zeemeermin biefstukken staat te bakken in Hotel de Roozeboom. Ik denk dat de champagne rijkelijk gevloeid heeft ten kantore van Meyer toen bekend werd dat de bewuste brug er niet meer was.

Duitsland die NEE zegt, ik had niet anders verwacht, want zij vinden dat het vooral een Nederlands feestje. En ten tweede verdedigen ze het belang van Meyer en de busverbindingen, die totaal geen belang bij zo'n brug hebben.
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron