Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » do 01 sep 2016 16:37

Zou de boortunnel van het Groene Hart tunnel (HSL Zuid) er nog zijn? Maak er dan een mooi werklozen project van....

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door fietser » do 01 sep 2016 19:24

Die boortunnel is er nog, maar laat zich niet zomaar verplaatsen.
Of de tunnelboormachine nog ergens is weet ik niet...

fietser
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door ibodejoode » di 11 okt 2016 13:06

Friesienbrucke uiterlijk 2021 weer in gebruik volgens DB. Zie oneerstaandeclink
http://www.ovpro.nl/trein/2016/10/11/ui ... %202016-41

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » do 13 okt 2016 16:52

Als men nou een klein beetje handig is, sloopt men de middelste pijler, bouwt een toren om de overgebleven eindpijlers en maakt men van het tussenstuk een hefbrug. Dan is meteen de vaargeul breder.
(Verdiep je maar eens in de bouwgeschiedenis van "De Hef" in Rotterdam).

Roberta
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » vr 04 nov 2016 15:53

Nieuwbouw Friesenbrücke kan niet sneller

10 oktober 2016

Voor 2020 rijden er geen treinen over de Friesenbrücke bij Weener. De provincie Groningen legt zich daarbij neer. Wel rijdt de trein vanuit Nederland vanaf 1 november weer door naar Weener.

Afbeelding

Dat is de uitkomst van het overleg dat de provincie Groningen samen met de deelstaat Niedersachsen had met Deutsche Bahn in Berlijn. “Wat nu op tafel ligt is heel reëel. Ik heb niet de indruk dat het sneller kan”, aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.
De brug over de Ems bij Weener werd eind vorig jaar geramd door een kustvaarder. Drie van de zeven brugdelen werden daarbij ernstig beschadigd. Een brugdeel, het klapdeel, moet helemaal vervangen worden, de andere twee vereisen grondig herstel. Volgens Gräper duurt dat herstel tenminste tot 2020, vanwege de ruimtelijke en planologische procedures in Duitsland. “Er zijn in Duitsland veel meer beroep- en bezwaarmogelijkheden”, aldus Gräper.
Daarbij komt dat het project behoorlijk complex is. De brug is een monument, het water in de Ems stroomt snel en er is sprake van druk scheepvaartverkeer. Onduidelijk is nog hoe de ondergrond eraantoe is. Gräper: “Blijkt die ook instabiel, dan kan er zomaar nog een jaar bouwtijd bovenop komen. Voor 2020 rijdt er dus geen trein vanuit Nederland door naar Leer.”
“Het goede nieuws is in ieder geval dat de scenario’s van een bouwtijd van 10 tot 12 jaar, waar in mei nog over gesproken werd, van tafel zijn”, vervolgt Gräper. “En er wordt tegelijkertijd gekeken naar verbeteringen aan de brug.” Zo moet de brug in de toekomst sneller open en dicht kunnen, zodat het spoor meer beschikbaar is en wordt de maximum snelheid over de brug verhoogd naar 120 kilometer per uur. Ook kijken de Duitsers naar een betere oplossing voor het uittakelen van de brug bij het passeren van een cruiseschip van de werf Meyer, iets stroomopwaarts.
Arriva gaat vanaf 1 november weer doorrijden naar Weener. “Dan hebben we in ieder geval weer een internationale spoorverbinding”, concludeert Gräper nuchter.

Bron: OV Magazine

Roberta
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Roberta » vr 04 nov 2016 15:53

Men gaat dus blijkbaar uit van reparatie. Helaas probeert men dus niet de situatie te verbeteren.

Roberta
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door ibodejoode » vr 04 nov 2016 18:38

Ligt er maar hoe je het bekijkt. Er wordt gekeken naar verbeteringen en wees blij dat hij op redelijke termijn wordt opgeknapt. Er was ook een tijd dat gevreesd werd dat er niets zou gebeuren of nog veel langer buiten bedrijf dan nu afgesproken.

ibodejoode
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door eelkevd » zo 06 nov 2016 11:58

Roberta schreef:Men gaat dus blijkbaar uit van reparatie. Helaas probeert men dus niet de situatie te verbeteren.

Het is nou eenmaal het een of het ander, snelle herstelling gaat niet samen met grote wijzigingen. Dan heb je weer allerlei rapporten nodig, MER om maar iets te noemen, inspraakprocedures voor elke stichting die iets wil zeggen, zoektochten voor bijzondere kikkertjes enzovoorts.

Ik denk dat voor nu dit de beste oplossing is. Dat de trein weer kan rijden is belangrijker dan dat de brug geoptimaliseerd wordt voor de rederij verderop.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door Chrisdb » zo 06 nov 2016 21:16

Stomme vraag maar wie trakteert (betaalt de reparatie) er op dit feestje?
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door LOF » wo 09 nov 2016 17:00

Ik vermoed dat de verzekeraar voor een groot deel van de schade opdraait, en anders wordt de reder wel aansprakelijk gesteld. Als ze tenminste een beetje fatsoenlijke juristen in dienst hebben. Alles wat de schade te boven gaat zal door de overheden gedekt moeten worden.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door ibodejoode » do 10 nov 2016 21:52

Ik dacht lang geleden ergens gelezen te hebben dat de verzekering van de reder in het uiterste geval niet meer dan 5-6 mio Euro zou gaan betalen, dus de rest is voor....zoals vaak in dit soort zaken.

ibodejoode
Bericht Re: Noordelijke spoorlijnen – Friesenbrücke door LOF » do 10 nov 2016 22:11

De rest is dan voor de reder, tenzij die failliet gaat. Maar dan verhaalt de overheid altijd nog met voorrang.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws