Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door Roberta » do 22 sep 2016 08:07

Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans

20-09-2016

Alstom heeft dinsdag het prototype van de eerste waterstof-batterijtrein onthuld op de railvakbeurs InnoTrans in Berlijn. Het is de bedoeling dat deze duurzame treinen dieseltreinen op diverse regionale spoorlijnen in Europa gaan vervangen. Alstom is een van de eerste fabrikanten die een dergelijk type passagierstreinen heeft gebouwd.

Afbeelding

De treinen hebben een opslag van waterstof en brandstofcellen op het dak van de rijtuigbakken. De brandstofcellen, waterstoftanks en overige installaties zijn componenten zoals ook toegepast in moderne brandstofcelbussen. Tanken gebeurt langs de zijkant van het voertuig, op dezelfde manier als bij waterstofbussen. De waterstof-batterijtrein laadt zichzelf tijdens de rit op op het geëlektrificeerde spoor. De energie die hiermee wordt opgewekt kan worden opgeslagen in de brandstofcellen. Met deze energie kan de trein vervolgens ook op de niet geëlektrificeerde stukken rijden.

Duurzame trein
Alstom kondigde twee jaar geleden op InnoTrans de komst van de duurzame trein al aan. De batterijtrein wordt gezien als een duurzaam alternatief voor dieseltreinen op minder drukke spoorlijnen. Elektrificatie van spoorlijnen is kostbaar, maar vanuit kosteneffectiviteit aantrekkelijker bij hoge reizigersaantallen en treinfrequenties.
Om die reden is Alstom samen met brandstofleverancier Hydrogenics, DLR (Duits equivalent van TNO), het Duitse ministerie en de deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de OV-autoriteiten van Hessen is gestart met de ontwikkeling van deze treinen.

Prototypes
Vanaf eind 2016 gaan twee prototypes beproefd worden. De volgende stap is de bouw van twee nieuwe treinstellen die vanaf begin 2018 in dienst gaan in het noorden van Duitsland. Deze worden vanaf eind 2018 tot 2022 gevolgd door een serie van vijftig tot zestig treinstellen voor de reguliere treindiensten. De Britse spoorbeheerder Network Rail startte begin vorig jaar een pilot waarbij een batterijtrein passagiers vervoerde tussen Manningtree en Harwich in Oost-Engeland.
De eerste treinen zijn gebaseerd op de Coradia LINT 54, bestaande uit twee rijtuigbakken. Daarnaast zijn er varianten op waterstof in ontwikkeling op basis van de LINT 81 en de LINT 41. De onderlinge verschillen betreffen de configuratie van het voertuig. De LINT 54 bestaat uit twee rijtuigen en vier draaistellen, de LINT 81 heeft drie rijtuigen en de LINT 41 heeft twee rijtuigbakken en drie draaistellen. Toetsing en certificering van het concept en de treinstellen wordt gedaan door het Duitse TÜV Süd.

Onderzoek
Gelijktijdig met de proeven van Alstom loopt een onderzoek naar de ombouw van de dieseltreinen GTW 2/6 en GTW 2/8 van Stadler, die op dit moment in de provincies Groningen en Friesland rijden, naar batterijtreinen. In dit onderzoek worden ook de bevindingen van Alstom meegenomen.
Dit treinmaterieel is tussen 2006 en 2012 ingestroomd en is met een technische levensverwachting van 25 jaar nog niet afgeschreven. Om de voertuigen duurzamer te maken, overwegen de noordelijke provincies om de voertuigen om te bouwen. Een onderzoek van Arcadis heeft uitgewezen dat batterijtreinen vanaf 2020 kunnen instromen voor de exploitatie van de regionale treindiensten.


Bron: SpoorPro

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door Roberta » do 22 sep 2016 08:12

Het idee van een batterij- of accutrein is niet helemaal zo nieuw als Alstom beweerd.

Ik denk in het verleden o.a. aan de serie 515 van de Deutsche Bundesbahn, die doorontwikkeld was op vooroorlogse accutreinen:

Afbeelding

Je zou kunnen zeggen dat de serie 515 zijn tijd ver vooruit was. Ik heb er zelf mee gereden tussen Maastricht en Simpelveld, en het is een hele aparte ervaring. De treinstellen trekken mooi op, en ze zijn heel stil.

Vernieuwend is wel het gebruik van brandstofcellen, en de manier van opladen bij dit nieuwe treinstel.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door LOF » do 22 sep 2016 08:21

Waterstof milieuvriendelijk? Ha! Bij de productie ervan komt volgens mij redelijk wat broeikasgas vrij. Echt duurzaam is alleen echte groene stroom van een bovenleiding, in accu's zitten heel veel zeldzame metalen waar bij de productie zeer veel broeikasgas vrijkomt. Duurzame mijnbouw in Afrika is er nog niet.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door eelkevd » do 22 sep 2016 11:17

Waterstof wordt toch ook gescheiden van zuurstof op basis van een elektrische reactie. Dus als de bovenleiding van groene stroom voorzien wordt, dan is waterstof ook te produceren op groene stroom. Het enige wat waterstof riskant maakt is dat het een instabiel goedje is, het wilt erg erg graag een zuurstof atoom vinden waar energie bij vrijkomt, dit kan ook fout gaan in een tank waarbij een ontploffing kan voorkomen die zeer krachtig is.

Maar het enige restproduct in een waterstofmotor is water, geen CO² of iets dergelijks.

Overigens, vooral voor opkomende economiën is waterstof wel een optie als brandstof als ze geen geld hebben voor het dure olie. Water is overal te vinden dus elk land kan zelf zijn eigen waterstof produceren.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door Roberta » do 22 sep 2016 11:19

Dat ligt eraan of je waterstof uit koolwaterstoffen of water produceert. Bij de laatste methode komt geen CO2 vrij, mits je de stroom op een groene manier produceert.
Lithium voor Li-ion batterijen komt hoofdzakelijk uit zoutvlakte's in Zuid-Amerika.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door eelkevd » do 22 sep 2016 11:35

Water uiteraard, als je het op gaat wekken met koolwaterstoffen (=olie) kan je beter gewoon direct een verbrandingsmotor gebruiken. Dat is alsnog efficiënter. Het doel wat ik aanhaalde was juist dat landen met waterstof niet dure olie nodig hebben die ingevoerd moet worden maar lokaal vindbaar water kunnen gebruiken (wat ook weer terugkomt).

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans door PvdO » vr 23 sep 2016 14:51

Nee. Verbrandingsmotoren in een voertuig zijn veel inefficiënter dan dat ze in grote centrales zijn. Het is beter om een elektrische auto te rijden met stroom uit een oliecentrale dan met een verbrandingsmotor op benzine. Gezien het feit dat batterijen steeds beter te recyclen zijn, steeds efficiënter en goedkoper is het al snel goedkoper dan diesel. Extra goede luchtkwaliteit in steden met veel ongeëlektrificeerde spoorlijnen is dan extra mooi meegenomen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast