Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt'

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door Roberta » di 18 okt 2016 10:01

Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt'

18 oktober 2016

MOERDIJK — Het spoor op de Moerdijkbrug wordt volgend jaar geheel vervangen. Drie weken lang - verdeeld over twee keer tien dagen - kunnen er dan geen treinen rijden. Wat de gevolgen zijn voor de treinreizigers is nog niet bekend.

Afbeelding

Topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail spreekt van een 'oplapbeurt'. Over tien jaar moet een er definitieve oplossing zijn gevonden.

Scheuren
De spoorstaven over de Moerdijkbrug liggen er pas sinds 2003. Eigenlijk zou vervanging pas in 2033 aan de orde zijn, maar er zitten scheuren in de elastische kunststof bedding waarin de staven liggen. ,,Er is destijds voor kunststof gekozen omdat daardoor de geluidsoverlast af zou nemen en de levensduur van de brug verlengd zou worden", zegt Eringa.
Door de scheuren breken de lassen tussen de staven en gaat het spoor ook wiebelen. De maximumsnelheid op de brug voor vrachttreinen werd al verlaagd naar 40 km/uur om de veiligheid te kunnen garanderen.

Lassen
De komende maanden wordt in de weekeinden 's nachts aan de slechte lassen gewerkt. Wekelijks wordt met ultrasoon geluid gecontroleerd of er geen nieuwe breuken of scheuren zijn.
Met de nieuwe spoorstaven, zo verwacht ProRail, kan de brug er weer zonder problemen tien jaar tegen. In die periode moet worden nagedacht over een duurzame langetermijnoplossing. In 2055 zit de levensduur van de spoorbrug er op.

Tunnel
Over tien jaar is ook de betonnen Moerdijkbrug voor autoverkeer aan vervanging toe. De burgemeesters van Breda en Dordrecht willen een onderzoek om die brug te vervangen door een tunnel.

Bron: BN DeStem

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door LOF » di 18 okt 2016 10:50

Gecombineerde tunnel voor auto trein? Scheelt lekker, bijv. nu ook bij de Fehmarnbelt.

Maar deze spoorlijn zal bv vanwege de HSL en de Betuwelijn geen prioriteit meer hebben helaas.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door eelkevd » di 18 okt 2016 11:33

Nee, straks de nieuwe HSL brug gewoon gebruiken als normale spoorbrug? ;)

Zou mooi zijn maar heeft de scheepvaart problemen met de bruggen daar? Lijkt mij niet en anders dan dat kan ik me geen reden bedenken dat er een tunnel nodig is. Het is zeer kostbaar en veel minder uitbreidbaar dan een brug.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door ibodejoode » di 18 okt 2016 17:42

Kunstwerken zoals bruggen viaducten en tunnels hebben een ontwerplevensduur van tegen de 100 jaar, zowel voor spoor als weg. De Moerdijkbrug over 10 jaar aan vervanging toe lijkt mij nogal hoog gegrepen. Zal eerder een ingrijpende renovatie / levensduurverlenging zijn. En waarom moet alles onder de grond? Hebben we geld over?

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door LOF » di 18 okt 2016 17:58

Vanwege de scheepvaart, een levensader van onze economie? Daarom heeft men de HSL brug ook extra hoog gemaakt volgens mij.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door Roberta » wo 19 okt 2016 11:27

ibodejoode schreef:Kunstwerken zoals bruggen viaducten en tunnels hebben een ontwerplevensduur van tegen de 100 jaar, zowel voor spoor als weg. De Moerdijkbrug over 10 jaar aan vervanging toe lijkt mij nogal hoog gegrepen. Zal eerder een ingrijpende renovatie / levensduurverlenging zijn. En waarom moet alles onder de grond? Hebben we geld over?

Kan het ook niet zo zijn dat de technische vooruitgang en specificatie's van de voertuigen (trein/vrachtauto) de levensduur van de brug inhaalt? Kan jij voorspellen welke soort treinen en auto's de komende 100 jaar rijden?
Anderzijds zag men dit blijkbaar wel aankomen, dus je kan je afvragen waarom men de nieuwe Moerdijkbrug niet 4-sporig heeft uitgevoerd. Zoals zo vaak in Nederland: gebrek aan visie en korte termijn denken.

ibodejoode schreef:Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Kan je die setting een keer uitzetten? Ik vermeld toch ook niet dat ik een iPad gebruik?

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door eelkevd » wo 19 okt 2016 12:45

ibodejoode schreef:Kunstwerken zoals bruggen viaducten en tunnels hebben een ontwerplevensduur van tegen de 100 jaar, zowel voor spoor als weg. De Moerdijkbrug over 10 jaar aan vervanging toe lijkt mij nogal hoog gegrepen. Zal eerder een ingrijpende renovatie / levensduurverlenging zijn. En waarom moet alles onder de grond? Hebben we geld over?

De levensduur van de spoorstaven was geschat op 2030, maar de brug zelf heeft een verwachtte economische levensduur tot 2050. Verder ben ik het met je eens, dat die brug niet door een 3x zo dure (schatting) tunnel vervangen hoeft te worden. De huidige brug stamt trouwens uit 1955 dus is nog niet echt oud vergeleken met die van Zaltbommel. die uit 1869 stamt. Wel zijn niet alle delen meer origineel.

@Roberta: Voorspellen met wat er op het spoor rondrijdt over 100 jaar, en óf er uberhaupt nog gespoord wordt is lastig, dus denk dat men gewoon ervan uitgaat met wat de verwachtingen over 20 jaar zijn, de huidige ontwikkelingen in het buiten en binnenland goed volgd en aan de hand hiervan bepaalt wat nodig is, en wat gewenst is qua vrije ruimte, maximaal draagkracht en snelheid.Dan is het weer voor de toekomst om hiermee rekening te houden en optimaal gebruik van te maken.

En 4 sporig? wou je de HSL brug 4 sporig gehad hebben? Dan had deze een duur kunstwerk nodig gehad om af en aan te takken vanuit Dordrecht. Daarnaast die huidige brug is nog niet echt oud, 60 jaar! Er zijn ook bruggen in Nederland aangelegd waarbij direcht brede landhoofden gemaakt zijn maar die tot op het moment niet benut worden, zoals de spoorbrug bij Ravenstein. Het is nou eenmaal goedkoper om het in 2x goed aan te leggen, dan in 1x en later af te breken omdat de verwachte toename van vervoer niet kwam. Je hebt dan wel 2x onderhoud moeten betalen. Je weet hoe ProRail op het moment zelfs wissels opruimt die weinig gebruikt worden.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door ibodejoode » wo 19 okt 2016 13:30

Roberta schreef:

Kan het ook niet zo zijn dat de technische vooruitgang en specificatie's van de voertuigen (trein/vrachtauto) de levensduur van de brug inhaalt? Kan jij voorspellen welke soort treinen en auto's de komende 100 jaar rijden?
Anderzijds zag men dit blijkbaar wel aankomen, dus je kan je afvragen waarom men de nieuwe Moerdijkbrug niet 4-sporig heeft uitgevoerd. Zoals zo vaak in Nederland: gebrek aan visie en korte termijn denken.

ibodejoode schreef:Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Kan je die setting een keer uitzetten? Ik vermeld toch ook niet dat ik een iPad gebruik?

Bij het ontwerp van een kunstwerk, brug / viaduct / tunnel cs heeft de opdrachtgever ontwerpeisen geformuleerd. Zoals welke sterkteklasse (18 / 30 / 60 ) en levensduur. Daarnaast de verwachting van het aantal aslasten, zowel trein als auto. Daarbij hoort standaard een levensduur van 100 jaar.

Je kunt geen 100 jaar vooruitzien, maar laten we in het ontwerpverhaal aub niet teruggaan naar een levensduur van bijv. 50 jaar, want dan blijf je bruggen afbreken en weer opbouwen.

Ik ben blij, ik had op mijn werk ruim 30 jaar de constructeur naast me zitten, dat we in Nederland op een zo degelijke manier bouwen. Er wordt nu al geroepen, we worden net Duitsland, België of nog erger de VS, maar ik denk dat dit erg meevalt.

PS: Ik heb me wezenloos zitten zoeken naar het uitzetten van mijn Samsung handtekening. Ik wilde er ook vanaf, had bij Gmail en andere Email dat al uitgezet. Maar nu blijkt onder mijn neus in Talp. een vinkje aan/uit te zitten. Staat nu op uit!

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Moerdijkbrug volgend jaar 20 dagen dicht om 'oplapbeurt' door SRich » wo 26 okt 2016 14:50

Mochten ze een treintunnel bouwen dan wel graag 4 sporen en minimaal de hoogte dat er bovenleiding in hangt en dat er dubbel stack gereden kan worden. Het zelfde als de tunnels op de Betuwe route en de havenspoorlijn.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Nederlands Nieuws