Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dienstregeling 2018

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Dienstregeling 2018 door LOF » do 17 nov 2016 10:53

Nu de dienstregeling van 2017 bijna ingevoerd gaat worden, is het tijd voor een nieuw topic voor de dienstregeling 2018.

Een aantal wijzigingen zijn reeds bekend. Daarnaast worden op sommige trajecten wijzigingen verwacht. Ik geef een overzicht per vervoerder:

NS
  • De eerste treinstellen van SNG komen in 2018 in dienst.
  • ETMET wordt ingevoerd tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Er gaan zes intercity's per uur rijden, twee meer dan nu. Dit wordt gerealiseerd door de intercity uit Venlo niet langer te combineren met de intercity uit Heerlen. De intercity uit Venlo zal waarschijnlijk doorrijden naar Amsterdam Centraal en evt. Enkhuizen.
  • ETMET wordt ingevoerd tussen Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum. Er gaan in de brede spits in de spitsrichting twee extra sprinters per uur rijden.
  • Er gaat waarschijnlijk een extra sprinter rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Dit is afhankelijk van het gereedkomen van extra infrastructuur dan wel het kunnen inzetten van dieseltreinen. De intercity Den Haag Centraal - Leeuwarden zal niet langer stoppen te Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega.
  • De provincie Zeeland en NS hebben de intentie uitgesproken om per 2018 de dienstregeling op de Zeeuwse Lijn te verbeteren. Er liggen meerdere scenario's op tafel.

NS/NMBS
  • De Benelux+ gaat over de hogesnelheidslijn rijden. De trein zal niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal, maar gaat wel stoppen te Breda en Noorderkempen. Van de zestien treinen per dag gaan er twaalf naar Amsterdam Centraal en vier naar Den Haag HS.

Abellio
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.

Arriva
  • In april 2018 openen de nieuwe stations Eemshaven en Roodeschool. Afgesproken is dat station Eemshaven in het laagseizoen er 3x/dag en in het hoogseizoen 4x/dag bediend wordt. De bediening van het nieuwe station Roodeschool zal niet veranderen.

Syntus
  • De concessie voor de spoorlijn Kampen - Zwolle - Enschede wordt overgenomen door Syntus. Er gaan nieuwe elektrische FLIRT treinstellen rijden, waardoor de reistijd afneemt. Op het traject Kampen - Zwolle gaat de zondagfrequentie omhoog van 1x/u naar 2x/u. Op het traject Zwolle - Enschede gaan in de (brede?) spits in de spitsrichting sneltreinen rijden.
  • Station Zwolle Stadshagen opent op de lijn Kampen - Zwolle.
  • De aansluiting te Zwolle van de stoptrein Zwolle - Enschede op de intercity van/naar Groningen wordt hersteld.

En last but not least: als alles goed gaat opent in de zomer van 2018 de Noord-Zuidlijn :)

Ik heb dit overzicht grotendeels uit mijn hoofd gegeven, aanvullingen en aanpassingen zijn zeker welkom.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Roberta » do 17 nov 2016 13:20

LOF schreef:En last but not least: als alles goed gaat opent in de zomer van 2018 de Noord-Zuidlijn :)

Nee hoor, 2019.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door LOF » do 17 nov 2016 13:28

Het was toch 2018?

LOF
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Roberta » do 17 nov 2016 15:02

Gokje.... ;)

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Harm » do 17 nov 2016 17:53

LOF schreef:
ETMET wordt ingevoerd tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Er gaan zes intercity's per uur rijden, twee meer dan nu. Dit wordt gerealiseerd door de intercity uit Venlo niet langer te combineren met de intercity uit Heerlen. De intercity uit Venlo zal waarschijnlijk doorrijden naar Amsterdam Centraal en evt. Enkhuizen.

NS zal qua intercitymaterieel krap(per) gaan zitten. Alle V-IRM en ICM-M zullen nog beter verdeeld moeten worden over het hele Nederlandse spoornet doordat nog meer treinmaterieel tussen (Alkmaar/Enkhuizen) Amsterdam/Schiphol - Eindhoven - Maastricht/Venlo/Heerlen nodig is.

Tenzij de nieuwe Sprinters al een aantal vierdelige DDZ kan vervangen zodat DDZ doorgeschoven kan worden naar andere IC verbindingen zoals o.a. Leiden - Utrecht, Zwolle - Roosendaal.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door John » do 17 nov 2016 19:45

Dat hoeft natuurlijk niet. Voor 4 treinen met 12 bakken is evenveel materieel nodig als 6 treinen met 8 bakken. Maar ik neem aan dat NS tegen die tijd wel wat meer materieel beschikbaar heeft. De volledige bestelling Flirt zal volgend jaar wel rijden en ook de sprinters van CAF gaan instromen. Dan kan DDZ weer doorschuiven naar Intercity's.

Er gaat waarschijnlijk een extra sprinter rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Dit is afhankelijk van het gereedkomen van extra infrastructuur dan wel het kunnen inzetten van dieseltreinen. De intercity Den Haag Centraal - Leeuwarden zal niet langer stoppen te Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega.

Haal waarschijnlijk maar weg: Klik! . Meppel wordt overigens vaste stop voor de IC Leeuwarden - Rotterdam.

De Benelux+ gaat over de hogesnelheidslijn rijden. De trein zal niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal, maar gaat wel stoppen te Breda en Noorderkempen. Van de zestien treinen per dag gaan er twaalf naar Amsterdam Centraal en vier naar Den Haag HS.

NS is achter de schermen hard bezig om alle 16 treinen naar Amsterdam te krijgen. Den Haag is natuurlijk weer not-amused: klik! Gezien de grote drukte tussen Schiphol en Rotterdam vraag ik mij wel af of het vervangen van een reguliere IC-direct een succes gaat worden.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Harm » do 17 nov 2016 23:32

John schreef:
NS is achter de schermen hard bezig om alle 16 treinen naar Amsterdam te krijgen. Den Haag is natuurlijk weer not-amused: klik! Gezien de grote drukte tussen Schiphol en Rotterdam vraag ik mij wel af of het vervangen van een reguliere IC-direct een succes gaat worden

Soms moet NS ook eens een keer doorpakken. Anders blijft Den Haag maar zeuren. Het zal de gemeente(bestuur) van Den Haag even pijn doen. Maar dan ben je (hopelijk) een keer van het gezeur af. Of is dit te kort door de bocht?

Bedoel je met vervangen een reguliere IC Direct dat de Benelux + geïntegreerd wordt in de IC Direct Amsterdam - Breda? Dan zou de frequentie 4 keer p/u worden i.p.v. 5 keer p/u (4 IC Direct + 1 Beneluxtrein) tussen Amsterdam - Schiphol. Zal wel tegenover dat de samenstelling van de IC Direct & Beneluxtrein Amsterdam - Breda (2 keer p/u)/Brussel (1 keer p/u) langer kan worden. 2 NS/NMBS Traxx + 9 ICR?

Harm
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door John » do 17 nov 2016 23:49

Het idee is inderdaad dat de Benelux tussen Rotterdam en Amsterdam in plaats gaat rijden van een reguliere rit waardoor het aantal verbindingen op 4 blijft. Dan moet er inderdaad wel met langere samenstellingen gereden gaan worden, het is de vraag of de Belgen dat ook zien zitten.

Edit: Het eerdere voorstel van NS was om de trein alleen de integreren tussen Amsterdam en Rotterdam maar dat was met 4 treinen naar Den Haag. Als alle 16 naar Amsterdam rijden zou het ook mogelijk zijn de Benelux een verbinding Amsterdam - Breda in te laten vullen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Harm » do 17 nov 2016 23:56

Wat is voor NMBS het probleem met een langere Benelux+?

Harm
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door John » vr 18 nov 2016 00:05

Ik neem aan dat langere samenstellingen ook hogere kosten voor de NMBS betekenen? Met langere samenstellingen zijn ze wellicht wel genegen de omweg over de luchthaven te laten vallen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door Harm » vr 18 nov 2016 06:55

Pffff! Hoe ingewikkeld is die Benelux verbinding wel niet? Nu dit weer. Zou graag willen dat een open acces vervoerder het over zou nemen van NS & NMBS.

Zal in ieder geval gunstig voor de treinreiziger zijn als vanaf Mechelen rechtstreeks naar Brussel C/Zuid wordt gereden.

Harm
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door ibodejoode » vr 18 nov 2016 19:42

Harm schreef:Pffff! Hoe ingewikkeld is die Benelux verbinding wel niet? Nu dit weer. Zou graag willen dat een open acces vervoerder het over zou nemen van NS & NMBS.

Zal in ieder geval gunstig voor de treinreiziger zijn als vanaf Mechelen rechtstreeks naar Brussel C/Zuid wordt gereden.

Ik denk niet dat we onder de NMBS uitkomen. In Nederland onder NS uitkomen lukt misschien wel, maar in België? Bovendien hebben de Belgen nooit zo'n interesse gehad in treinen uit Nederland. Ze zitten tot hun nek in een overbelaste tunnel in Brussel en dat al tientallen jaren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door R-K » vr 18 nov 2016 22:43

Ik zou even puzzelen met ETMET.

De 3000 en 3100 blijven zoals ze nu zijn (vanwege het overvolle baanvak Arnhem-Nijmegen). De 3500 (Schiphol-Heerlen) wordt verknoopt met de 3000 en rijdt in het pad waar die nu ook in rijdt (vertrek Utrecht 12:23). De 800 (Alkmaar-Maastricht) rijdt 10 minuten later ten opzichte van de 3500 en vijf minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie (vertrek Utrecht 12:33). De 3200 (Enkhuizen-Venlo) vertrekt in Utrecht om 12:43 en rijdt tien minuten eerder ten opzichte van de huidige situatie. Om de overstap tussen de 32200 en 800 in Roermond te behouden verschuift de 32200 met een kwartier.

R-K
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door wouter15 » zo 20 nov 2016 12:48

LOF schreef:Nu de dienstregeling van 2017 bijna ingevoerd gaat worden, is het tijd voor een nieuw topic voor de dienstregeling 2018.

Een aantal wijzigingen zijn reeds bekend. Daarnaast worden op sommige trajecten wijzigingen verwacht. Ik geef een overzicht per vervoerder:

NS
  • ETMET wordt ingevoerd tussen Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum. Er gaan in de brede spits in de spitsrichting twee extra sprinters per uur rijden.

Hoe willen ze dan eigenlijk die extra Sprinters tussen Woerden en Utrecht laten rijden? De viersporigheid tussen Leidsche Rijn en Utrecht CS is dan volgens mij nog niet klaar.

wouter15
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door John » ma 21 nov 2016 19:23

Alle stations liggen op het viersporige deel. 16 treinen per richting over een tweesporig baanvak kan prima, maar het zal ongetwijfeld ergens niet goed passen wat alleen op een lelijke manier weggewerkt kan worden. Zie bijvoorbeeld de sprinter Utrecht - Den Haag die vanaf december een lange stop krijgt in Woerden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door ibodejoode » ma 21 nov 2016 22:28

Grote voordeel nu is dat je Utrecht Centraal snel kan in- en uitrijden. Ik heb onlangs een tijdje staan kijken en vooral de aankomst / vertrek van de sprinters (SLT) vond ik opzienbarend.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door John » ma 21 nov 2016 22:47

Vanuit Den Bosch / Arnhem merk je met de IC's ook duidelijk het verschil. Wordt dat gebruikt voor extra marges of worden de rijtijden nog een minuutje verkort?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Dienstregeling 2018 door flv-fgsp » zo 05 feb 2017 15:16

Adviesaanvraag drgl 2018 is ingediend: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... rij-147906

flv-fgsp

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws