Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing Utrecht Centraal

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Verbouwing Utrecht Centraal door Geert » do 12 jul 2007 11:03

Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal

UTRECHT - De bouw van het nieuwe Utrecht Centraal kan volgend jaar beginnen. De ministers Eurlings (Verkeer) en Cramer (VROM) zetten vandaag in Utrecht hun handtekening onder het investeringscontract met de gemeente Utrecht, NS en ProRail over de bouw van het nieuwe Utrecht Centraal. Het station wordt van 2008 tot 2013 omgebouwd tot een Openbaar Vervoer Terminal.

Kosten ruim 335 miljoen euro, waarvan 300 miljoen voor rekening van het rijk komt, NS betaalt 30 miljoen en de stad 5 miljoen.

Het reizigersaantal in Utrecht groeit de komende jaren van 150.000 per dag nu, naar 275.000 in 2025. Daarnaast wordt Utrecht aangesloten op de HSL via Arnhem naar Keulen. Andere reden voor de aanpak is dat Utrecht CS niet meer voldoet aan de eisen van hygiëne en veiligheid, aldus ProRail.

Het ontwerp voor de nieuwe terminal is van architectenbureau Benthem Crouwel. De ministers, NS en ProRail zetten ook hun handtekening onder de verbouwing van de stations van Arnhem, Breda, Den Haag en Rotterdam.

Over deze megaprojecten heeft NS een tentoonstelling gemaakt, die vanaf augustus langs de betrokken stations gaat reizen. Utrecht is het eerst aan de beurt. Daar is de expo te zien van 1 tot en met 24 augustus in de hal van het station.

Bron: AD/Utrecht

Geert
Berichten: 3817
Geregistreerd: za 23 dec 2006 01:48
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door JeePee » do 12 jul 2007 11:59

geert schreef:Daarnaast wordt Utrecht aangesloten op de HSL via Arnhem naar Keulen.

Boemellijntjes waar men achter 2x RN 6400 met een kolenboer mag hangen tussen Bunnik en Wolfheze is geen HSL verbaasd . Dat er tubes tandpasta komen is nu ook al zo en met het schrappen van HSL oost kan je mi niet spreken van aansluiten op de HSL naar Köln. Tis trouwens wel tekenend dat die trein zodra ie Duitsland binnen is meteen 160km/h mag. Terwijl daar ook overwegen etc. zijn...

JeePee
Berichten: 1930
Geregistreerd: do 23 feb 2006 01:54
Woonplaats: Op een terp
Bericht door Caspar » do 12 jul 2007 12:11

En in Duitsland heb je inhaalsporen op veel belangrijke routes. Hoogtijd dat ze dat dus hier ook aanleggen dan moet 160km/u of 200 zelfs prima haalbaar zijn.

Avatar gebruiker
Caspar
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 1519
Geregistreerd: vr 02 feb 2007 22:18
Bericht door webguy » do 12 jul 2007 17:50

Mmm, en ondertussen slopen ze Maarn GE...

webguy
Berichten: 3875
Geregistreerd: vr 08 sep 2006 18:43
Bericht door bjarnoldus » do 12 jul 2007 18:22

webguy schreef:Mmm, en ondertussen slopen ze Maarn GE...


Waarna weer 20 jaar nodig is om de vergunningen in orde te krijgen om het weer opnieuw te bouwen ...

bjarnoldus
Berichten: 446
Geregistreerd: do 08 jun 2006 00:43
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Marko » do 12 jul 2007 20:54

Algemeen Dagblad schreef:Het ontwerp voor de nieuwe terminal is van architectenbureau Benthem Crouwel. De ministers, NS en ProRail zetten ook hun handtekening onder de verbouwing van de stations van Arnhem, Breda, Den Haag en Rotterdam.

Vanavond op BNR een gesprek met de architecten gehoord. Zonder blikken of blozen geven ze toe: de stations, die WIJ bouwen, zijn zonder uitzondering glas-staal-beton constructies.

Verder blijkt het emplacement ook op de kop te gaan, dus eerst wordt Utrecht Centraal een paar jaar beperkt in het spoorgebruik.

Marko
Berichten: 3664
Geregistreerd: do 20 nov 2003 22:08
Bericht door Justin » do 12 jul 2007 22:51

Waarmee ook Utrecht Centraal een gezellige bouwput wordt, en in het kader van klimaatverandering: waarbij ook glasplaten, dakpannen e.d. naar beneden donderen bij windstoten ter vergelijking van windkracht 11.

Veel succes aan alle betrokken!
<-- Standaard positie in de trein ;)"

Avatar gebruiker
Justin
Berichten: 783
Geregistreerd: do 25 jan 2007 03:20
Woonplaats: Zeist/Zwijndrecht
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » do 15 mei 2008 07:52

Nieuw Utrecht CS: volop vermaak

14 mei 2008

UTRECHT - Het nieuwe Centraal Station van Utrecht wordt méér dan een stopplaats voor treinen. Reizigers vinden er over een paar jaar moeiteloos hun weg, maar treffen ook volop vermaak in de nieuwe OV-terminal. De procedure die nodig is om met de bouw van het nieuwe station te kunnen beginnen, is kortgeleden ter inzage gelegd. Daarmee is de termijn begonnen waarbinnen tegen de plannen bezwaar gemaakt kan worden. Voor de bouw is een zogeheten artikel 19-procedure nodig, omdat het bouwplan afwijkt van het bestemmingsplan. De OV-terminal maakt deel uit van het Stationsgebied, de grootschalige verbouwing van het Utrechtse centrum.

De procedure zou eigenlijk al begin dit jaar zijn gestart. De gemeente Utrecht verwacht niet dat de lichte vertraging effect heeft op de uiteindelijke oplevering in 2013. Volgens gemeentewoordvoerster Talitsch is wethouder Harm Janssen blij met het uiteindelijke ontwerp. ,,Het is geworden wat we voor ogen hadden. De OV-terminal wordt een belangrijke verbinding tussen het historische oostelijk deel en het moderne westelijk deel van het centrum.’

De belangrijkste verbinding van de binnenstad met het westelijk deel rond de Jaarbeurs loopt voor voetgangers nu binnendoor; zij moeten kriskras door de reizigersstroom. Daarnaast is er de omweg door de Van Sijpesteijntunnel. Deze route wordt echter door velen als sociaal onveilig bestempeld. Straks komt er aan de buitenkant van de stationshal een route die echt buitenom gaat.
Het huidige station is goed voor zo’n 59 miljoen reizigers per jaar. Dat worden er de komende jaren circa 100 miljoen. Het huidige stationsgebouw is daar niet op ingericht.

De nieuwe terminal brengt niet alleen de treinen, maar ook alle andere openbaarvervoerverbindingen onder één dak. Het plan is nog dit jaar te beginnen met de bouw. Tijdens de verbouwing gaat alles door. Bussen, treinen, trams blijven rijden. Voor reizigers wordt het daardoor tot 2013 -als de bouw klaar moet zijn- aanpassen.

Met het plan zal volgens de projectorganisatie de logistiek sterk verbeteren. Het station moet een stuk overzichtelijker worden dan het nu is. Doel: zo snel mogelijk weer een perron leegkrijgen voor de aankomst of het vertrek van een volgende trein. En dat allemaal zonder de reizigers op te jagen.

Aan beide zijden van het station bouwt ProRail (de beheerder van het spoor in Nederland) een entree aan een groot, verhoogd plein. Aan de stadszijde vervangt het stationsplein de vroegere verbinding tussen het station en Hoog Catharijne. Aan de Jaarbeurszijde komt een entreeplein voor het Beatrix Theater en het nieuwe Stadskantoor. Het nieuwe Stadskantoor moet de meeste diensten die nu nog verspreid zitten door de stad, onder één dak huisvesten. Het kantoor, dat tussen de 70 en 90 meter hoog wordt, huurt de gemeente voor 25 jaar van NS Poort. Dat is de vastgoedontwikkelaar van NS. Volgens Talitsch is voor deze constructie gekozen, omdat de gemeente de grond daar niet in eigendom heeft.

De nieuwe OV-terminal is een ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel en ingenieursbureau Movares. Blikvanger is het enorme golvende dak, waar allemaal ramen in aangebracht zijn. Een tachtig meter groot glazen ‘oog’ aan de noordzijde zorgt voor daglicht in het centrale deel van de nieuwe stationshal.

AD Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » wo 04 jun 2008 21:31

Utrecht - Fiets parkeren bij station lukt niet

04 juni 2008

UTRECHT - Je fiets parkeren bij het Centraal Station blijft superlastig, zelfs als de tijdelijke fietsenstalling op het Smakkelaarsveld in werking is. Dat erkent gemeentewoordvoerder Natalja Talitsch. Een dubbele stalling in Amsterdam, de fietsenberging op het Smakkelaarsveld kan hier deels op gaan lijken. Het gaat om openbare klemmen, op straat. De gemeente schat het tekort, zelfs met nieuwe stalling, op 1100 plekken. Aan weerszijden van CS zijn er in totaal 22.000 fietsparkeerplaatsen. Dat is onvoldoende. Het stallingsprobleem doet zich vooral voor bij het gratis parkeren op straat.

Bij het station staan de fietsen noodgedwongen rijen dik. De treinreiziger die na zevenen ’s ochtends komt, kan geen plek meer vinden.
In de bewaakte stallingen kan hij dat overigens wel, vertelt Dineke Admiraal van U-stal. ,,Maar ik denk dat de jonge forens met een brikkie het zonde van het geld en z’n tijd vindt.’’ Ook de stallingen van ProRail zijn ’goed gevuld, maar niet vol’, meldt voorlichtster Lidwien de Pater. Er zijn zo’n 9000 fietsende forensen en 5400 straatklemmen. De tijdelijke openbare stalling die mogelijk al eind dit jaar opengaat, biedt slechts soelaas voor 2500 fietsen.

De gemeente heeft vorig jaar de U-Stal op het Vredenburg laten sluiten vanwege het bouwrijp maken van dit stukje binnenstad. Er zijn tegelijkertijd wel duizend nieuwe klemmen bijgekomen. De verwachting is, dat het fietsparkeerprobleem pas over een aantal jaar echt opgelost is, als de nieuwe OV-terminal af is. Uiteindelijk komen er dan 22.000 plaatsen bij. Zo’n 10.000 klemmen komen in een fietsflat bovenop het streekbusstation. Vanwege de hoge nood zet de gemeente hier spoed achter: het gebouw moet begin 2010 af zijn. De andere plekken komen óf in een nieuwe stalling onder Stationsplein West óf worden toegevoegd aan de stallingen aan het Stationsplein en de Van Sijpesteijnkade.

AD Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door seinhuis » vr 06 jun 2008 23:12

Ik ging ongeveer 4 maanden geleden op een zondag een reisje maken met HTM-tram. Omdat ik de datum verkeerd had staan in de reisplanner, reden er vanaf Houten nog geen treinen. Toen ben ik maar gaan fietsen naar Utrecht CS. Toen ik daar om half 7 (maar kan ook eerder geweest zijn) aankwam, had ik al de grootste moeite om mijn fiets ergens neer te kunnen zetten. Hoofdreden: Er stonden fietsen met een laagje stof op die mijn plaats bezet hield.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » za 29 nov 2008 14:06

Utrecht - Shoppen, fitnessen en dan pas de trein

[center] Afbeelding
Impressie NS[/center]

17 november 2008

Een kille hal, wachtende mensen die muziek luisteren of maar wat voor zich uit zitten te staren, geen zweempje groen. Station Utrecht CS nodigt niet direct uit om lekker te gaan winkelen. Bij het piepkleine sushi-restaurant Tiny Tokyo koopt een dame in mantelpak een portie sushi. Die moet ze achter haar bureau of in de trein opeten, want een gezellige plek waar je even kunt zitten is in deze enorme stationshal niet te vinden. Tenzij je in een bar of restaurant gaat zitten.

Ook wie naar het toilet wil, raakt teleurgesteld. Eerst, na betaling van 50 eurocent, een zakelijk poortje door, dan via een uiterst smalle trap naar beneden. De toiletten zijn functioneel, een verschoonruimte voor baby’s is er bijvoorbeeld niet. Maar alles wordt anders, belooft Pamela Boumeester, sinds eind 2006 de hoogste baas van NS Poort (vastgoedontwikkeling en vastgoed- en stationsexploitatie).

De zes grote stations van Nederland, waaronder Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Breda ondergaan de komende jaren een ingrijpende metamorfose. Cosmopolitische centra moeten het worden, waar van alles valt te beleven. ,,Denk aan stations als het Engelse St Pancras. Er is daar zelfs een champagne-bar. En ook het station van Berlijn zie ik als een inspiratiebron. Daar valt op winkel- en horeca-gebied al veel te beleven, terwijl het nog wel duidelijk de uitstraling van een station heeft.’’

Om te testen wat de reiziger wil op het station, is het station van Leiden tot proefstation gebombardeerd. Op het station zelf en via de website http://www.proefstation.nl kunnen reizigers meedenken over allerlei onderwerpen, van de behoefte aan roltrappen op alle perrons tot het serviceniveau en de behoefte aan informatie.

Boumeester: ,,Voor wat de kritiek op de toiletten betreft: we hebben daar in Leiden een ontwerpwedstrijd voor uitgeschreven. Met de uitkomsten daarvan zijn nieuwe toiletgroepen ontworpen, die we nu aan het testen zijn. Of die fraaie, hippe toiletten ook op andere stations komen, kan ik nog niet zeggen. Wij beheren ze niet overal zelf.’’ In Leiden komen ook tafels en stoelen. Veel reizigers gaven aan zitplekken te missen. ,,Wij denken aan een soort Food Court, waarbij mensen het eten dat ze net hebben gekocht kunnen opeten.’’

De nieuwe stations gaan meer bieden dan horeca en uitgebreidere winkelvoorzieningen. ,,We denken ook aan de automobilist, die zijn auto bij het station kan parkeren en winterbanden op de auto kan laten zetten of de auto een kleine beurt kan laten geven. We studeren op kinderopvang op het station en op fitness-centra waar je een snel fitness- programma kunt volgen. Bij Ako of bij de Free Record Shop komen oplaadstations voor bijvoorbeeld je iPod en je laptop. Wij kijken ook naar apotheken en stomerijen op stations.’’

Bij de nieuwe ontwikkelingen staat alles in het teken van snelheid. De gemiddelde reiziger - er komen dagelijks zo’n 1,1 miljoen reizigers op een station - verblijft er slechts zeven minuten. Als hij iets koopt, wil hij binnen twee minuten hebben afgerekend. Door het uitdijende winkelbestand heeft NS baat bij langere verblijfsduren. Boumeester: ,,Wij verwachten dat die iets langer wordt als er straks op de grote stations meer treinen per uur gaan rijden. Als je weet dat de volgende trein snel komt, ben je geneigd wat langer te blijven winkelen.’’

Er komen steeds meer winkels op het station. Zo sloot het Deense modebedrijf Bestseller onlangs een overeenkomst met NS Poort. De eerste winkel in Leiden gaat een combinatie van de merken Only en Pieces verkopen. Paskamers zijn er niet, er worden uitsluitend spullen verkocht die je niet hoeft te passen. HEMA komt binnenkort met kleine winkels, Starbucks gaat uitbreiden.

Dion Kooijman, hoofddocent vastgoedmanagement aan de TU Delft, licht toe dat de ontwikkeling waarbij de stationshal veel méér wordt dan een plek waar je kaartjes en een krant kan kopen, medio jaren ’90 is begonnen. Met de exploitatie van de stationshallen en de omgeving bleek een hoop geld te verdienen. Zo is de omzetstijging van Servex, de organisatie die franchisenemer is van tal van winkel- en horeca-ketens op de stations, relatief groter dan die van de verkoop van treinkaartjes. Maar Kooijman betwijfelt of modewinkels zullen aanslaan. ,,Een station is een prima plek voor horeca en het doen van boodschappen. Het echte winkelen is toch een ander verhaal.’’

Algemeen Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door MaStan » wo 03 dec 2008 19:01

Het wordt nog een hele flinke verbouwing, en door de druk (het moet 2013 klaar zijn) is de planning meer dan strak. Naast het stationsgebouw worden in de direct omgeving ook nog Hoog Caterijne verbouwd, een bibliotheek aangelegd, moet er iets gaan gebeuren met de tram (vanuit Nieuwegein en vanaf de Uithof), en wordt het busstation in tweeen gehakt (Oost en Westzijde). Tel daarbij op dat heldere communicatie tussen alle betrokken partijen ook niet makkelijk en vaak politiek is...

Wie durft er een datum te noemen... Ik zeg niet voor 2016 klaar!

MaStan
Berichten: 68
Geregistreerd: vr 04 jan 2008 12:10
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door SuperGhost » wo 03 dec 2008 19:47

met de verbouwing van station Arnhem in het achterhoofd zeg ik rond 2020
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » di 03 maart 2009 19:02

Planontwikkeling westzijde Stationsgebied kan verder

03 maart 2009

De toekomstige route voor de tram van Nieuwegein/IJsselstein naar het Centraal Station gaat niet meer schuin over het Jaarbeursplein, zoals in het Masterplan Stationsgebied stond. Vanaf 2011 loopt de route vanaf de Graadt van Roggenweg, zuidelijk langs het NH-hotel, naar het huidige Cranenborchgebouw. Dat heeft het college vandaag besloten. Langs deze nieuwe route komt ook een tijdelijke eindhalte van de tram. Deze twee besluiten zijn belangrijke voorwaarden om verder te kunnen met de planontwikkeling aan de westzijde van het Stationsgebied.

Met het vaststellen van dit deel van het tramtracé staan nog drie scenario’s open wat betreft het doortrekken van de huidige tramlijn tot aan de Uithof: vertrammen via de oostzijde van de OV-terminal en de Adama van Scheltemabaan, vertrammen volgens via de westzijde van de OV-terminal en de Bleekstraat, of het niet doortrekken van de tramlijn. Het definitieve besluit over één van de drie scenario’s kan nu zonder tijdsdruk plaatsvinden. Het besluit wordt medio 2009 verwacht en komt tot stand in nauw overleg tussen het Bestuur Regio Utrecht en de gemeente Utrecht.

Tijdelijke eindhalte
Op de plek van de huidige parkeergarage op het Jaarbeursplein komt vanaf 2011 een tijdelijke eindhalte. Dat is nodig omdat aan de oostzijde van het Stationsgebied op dat moment wordt gewerkt aan de bouw van onder andere de Bibliotheek++ en de OV-terminal. Er is dan geen ruimte meer om de tram hier te laten rijden. De tijdelijke eindhalte kan -afhankelijk van het nog te kiezen scenario- ook in de toekomst gebruikt blijven worden. De tijdelijke halte blijft in ieder geval minimaal twee en een half jaar in gebruik.

In 2009 wordt overigens de huidige eindhalte al een stukje verlegd. ProRail breekt het stuk trambaan van halte Moreelsepark tot Centraal Station open, omdat zij die ruimte nodig heeft voor de bouw van de OV-terminal. De halte Centraal Station is vanaf dat moment de laatste halte.

Sloop gebouw Cranenborch
Het gewijzigde tramtracé loopt door het huidige Cranenborchgebouw heen. Daarom is het nodig dat dit gebouw wordt gesloopt. Het gebouw – waarin onder andere de GG&GD is gehuisvest - is eigendom van ING-REIM. De overdracht van Cranenborch van ING-REIM naar de gemeente is vastgelegd in een afsprakenkader. De gemeenteraad wordt voorgesteld goedkeuring te verlenen aan deze overdracht. De planning van de sloop is afhankelijk van het nog te kiezen scenario voor het tramtracé.

Het kaartje met de situatie van 2009 en het kaartje met de oorspronkelijke route van de tram (masterplanfase) + de twee nieuw varianten inclusief de tijdelijke eindhalte, kunt via de link bekijken.

Gemeente Utrecht

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door seinhuis » di 03 maart 2009 19:08

Om Utrecht cs (nu en in de toekomst) te zien met google Eaurt zie viewtopic.php?f=7&t=11095

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » do 19 maart 2009 23:19

Schuifpuzzel van 5 jaar: verbouwing CS
19 maart 2009 [--]Thijs, afblijven van mijn datum![/--]

UTRECHT - Utrecht CS gaat op de schop. Maar tijdens de verbouwing ‘blijft de winkel open’. Een kijkje achter de schermen bij een ingewikkelde schuif-operatie. Om een indruk te geven: honderden mensen werken fulltime aan de make over van het station: architecten, ingenieurs, juristen, voorlichters, vervoersspecialisten.

ProRail moet 100 vergunningen aanvragen, van bomenkap tot grondwateronttrekking. En het gaat om vijftien deelprojecten - de komende vijf jaar stuk voor stuk in een eigen contract aan te besteden. ,,Onze opgave is,’’ vertelt ProRailwoordvoerster Nienke van Geest, ,,de overlast voor reizigers, omwonenden en winkeliers te beperken en tegelijkertijd vaart te maken.’’

Het grootste verschil met bijvoorbeeld het Muziekpaleis is dat het daar gaat om een ruim bouwterrein achter een schutting. ,,Wij kunnen niet het station vijf jaar dichtgooien.’’ Daardoor komt de planning neer op een gigantische schuifpuzzel waarbij het woekeren is met vierkante meters.

De operatie begint bij de huidige eindhalte van de sneltram. Die wordt verplaatst naar de Mediamarkt. Het terrein tussen Puntenburgschool en HGB II wordt opslagruimte en bouwterrein. Later wordt het uitwijkruimte voor bussen en taxi’s.

Volgende stap is het vervangen van de kappen bij de perrons 3, 4 en 5. De perronhoogte moet voldoen aan de Europese norm. Bovendien moeten ze breder vanwege de reizigerstoename. Hiervoor moeten rails worden verlegd. ,,Dat zullen vooral forensen merken: ze moeten drie maanden naar een ander perron.’’ Maar om díe verbouwing mogelijk te maken, moet de fietsenstalling daaronder dicht. Waar laat je dan alle stadsbrikken? Voorlopig is het plan: in het fietsgebouw op het streekbusstation.

Deze verbouwing raakt ook de stationsrestauratie, de bloemenzaak en de snackbars op de overgang van HC naar CS. Voor hun deur komt namelijk een een bouwschutting. Daarmee begint de grote winkelcarrousel. Locatie voor locatie moeten zaken doorschuiven.

De make over van de hal -die meer dan twee keer zo groot wordt- is een nog veel grotere puzzel. De operatie begint aan de Jaarbeurskant. De eersten die dat zullen merken zijn Q-Parkklanten en NS-medewerkers. Hun parkeerplekken verdwijnen. Van de oude sporthal was al bekend dat die weg moet. Maar het blijft ‘vechten voor elke meter’. Want aan die kant wordt ook het Stadskantoor gebouwd. ProRail-omgevingsmanager Paul Kamermans zegt grappend: ,,Misschien moeten we wel toe naar een bouwketenflat.’’

Die samenloop heeft gevolgen voor de planning rond de Jaarbeurstraverse. Kamermans: ,,Je kunt niet boven bouwen als beneden mensen lopen. Elke dag komen er 210.000 mensen door de hal.’’ Daarom wordt deze zomer de Noordertunnel onder het station opgeknapt en voorzien van informatieborden; in de hoop dat reizigers zo verleid kunnen worden de hal te mijden.

AD.nl

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door Nieuws » wo 25 maart 2009 01:18

Arriva: bussen vermijden Utrecht CS!

25 maart 2009

Werkzaamheden in en rondom Utrecht bemoeilijken de doorgang naar Utrecht CS/Jaarbeursplein. Tijdens deze werkzaamheden gaan we in de spits gebruik maken van een tijdelijke eindhalte in Utrecht: P+R Westraven. Sinds 2008 wordt er door de gemeente Utrecht en Rijkswaterstaat gewerkt aan het verbeteren van de infrastructuur in en rondom Utrecht. Helaas hebben we door deze werkzaamheden niet altijd een betrouwbare dienstregeling kunnen bieden, wat heeft geleid tot extreme vertragingen. Dit willen we natuurlijk niet weer!

Opnieuw werkzaamheden
Voor 2009 en 2010 staan wederom ingrijpende werkzaamheden gepland. Naar onze mening heeft de gemeente Utrecht onvoldoende (tijdelijke) doorstromingsmaatregelen getroffen voor het OV van en naar Utrecht CS. Om wederom grote vertraging en uitval van ritten te voorkomen zien we ons genoodzaakt zelf passende maatregelen te treffen.

P+R Westraven
Wanneer de werkzaamheden van dusdanige aard zijn dat deze hinder en vertraging veroorzaken voor het busvervoer van en naar Utrecht CS, wijzigen we in de ochtendspits de route. De tijdelijke eindhalte in Utrecht wordt dan P+R Westraven. U heeft vanaf hier de mogelijkheid om met de tram richting Utrechts CS te reizen. De extra reistijd bedraagt ongeveer 8 minuten.

Reist u normaal in de ochtendspits vanaf Utrecht naar een bestemming buiten Utrecht? Ook dan kunt u met de tram vanaf Utrecht Centraal (richting Nieuwegein/IJsstelstein) naar P+R Westraven.

Wanneer
De verwachting is dat de vertragingen begin april al ernstig zullen toenemen. Op dat moment besluiten we om in de ochtendspits naar P+R Westraven te rijden. We houden u vanzelfsprekend via de website en in de bus op de hoogte!

Dienstregeling
De aangepaste dienstregeling en de dienstregeling van de tram zijn te vinden in het wijzigingsblad dat speciaal hiervoor wordt uitgegeven. Dit wijzigingsblad kunt u gratis afhalen bij de Arriva Store in Dordrecht en Gorinchem en het Veolia Transport Servicepunt in Breda. Daarnaast kunt u natuurlijk ook terecht bij de diverse vaste verkooppunten.

Arriva

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Verbouwing: Utrecht CS wordt Openbaar Vervoer Terminal door GroenSein » wo 25 maart 2009 16:57

Wel een raar idee hoor... reis je met een streekbus naar Utrecht, kom je niet eens bij centraal. zich iets afvragen Lijkt me voor de reizigers enorm onpraktisch en slecht voor het openbaar vervoer.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron