Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Verbouwing Utrecht Centraal

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door pe_pe » di 03 jun 2014 01:41

Je hebt gelijk.
Raad van State schreef:In dit verband is van belang dat Hoog Catharijne een groot bedrag heeft geïnvesteerd in de verbouwing van haar winkelcentrum. Bij die verbouwing wordt rekening gehouden met een gebruik van Hoog Catharijne als voornaamste ontsluiting naar de binnenstad. Met de gemeente is overeengekomen dat ook na voltooiing van de opwaardering van het stationsgebied de ontsluiting via het winkelcentrum haar status als voornaamste ontsluiting behoudt. Deze afspraak is vastgelegd in de "Bilaterale Ontwikkelings- en Projectovereenkomst Koppen-OVT en Radboud c.a." van 24 januari 2008 (hierna: ontwikkelingsovereenkomst).

(...)

ProRail heeft toegelicht dat de nieuwe OV-terminal (exclusief de perrons) een verwerkingscapaciteit heeft van 360.000 reizigers per etmaal. Deze capaciteit is toereikend voor de verwerking van de geprognosticeerde reizigersaantallen binnen de planperiode. De verwerkingscapaciteit van de treinperrons is daarentegen mogelijk onvoldoende. Hierbij is volgens ProRail van belang dat Station Utrecht Centraal een belangrijke functie vervult als overstapstation. Na oplevering van de nieuwe OV-terminal neemt het aantal reizigers dat gebruik maakt van de treinperrons verder toe, mede als gevolg van de implementatie van het "Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)", dat onder meer gericht is op de inzet van meer treinen op drukke trajecten. Niet kan worden uitgesloten dat ook bij minder dan 360.000 reizigers per etmaal knelpunten ontstaan op de treinperrons en bij verbindingen tussen de treinperrons en de OV-terminal, zoals (rol)trappen en liften. Dit zal met name het geval kunnen zijn tijdens piekmomenten. Gelet op de beperkt beschikbare ruimte op de perrons is het niet mogelijk om knelpunten te voorkomen met het enkel aanpassen en/of verbreden van (rol)trappen. Een alternatieve ontsluiting via de Rabobrug is volgens ProRail de meest effectieve manier om comfort- en veiligheidsproblemen op de treinperrons te voorkomen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door wouter15 » ma 03 nov 2014 19:26

Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (link ). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan. Daarnaast zal de spooropstelling van Utrecht CS ook weer gaan veranderen:

*De 2800 word in gekoppeld aan de (1)1700
*De 9800 en 6000 worden aan elkaar gekoppeld
*De 6100 en 16000 worden aan elkaar gekoppeld
*De sprinters richting Geldermalsen zullen vanaf spoor 21 gaan vertrekken
*De sprinters richting Woerden zullen vanaf spoor 20 gaan vertrekken
*De 2000 zal weer op zichzelf gaan keren en wel op een keerspoor achter spoor 20/21
*De 8800 gaan weer op zichzelf keren op spoor 9.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2800 = IC Rotterdam - Utrecht Centraal
11700 = IC Amersfoort Schothorst - Den Haag Centraal
1700 = IC Enschede - Den Haag Centraal
6000 = SPR Utrecht Centraal - Tiel
6100 = SPR Woerden - Utrecht Centraal
9800 = SPR Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
16000 = SPR Utrecht Centraal - Breda
2000 = IC Den Haag Centraal - Utrecht Centraal
8800 = IC Leiden Centraal - Utrecht Centraal

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door Roberta » ma 03 nov 2014 20:31

Nieuws schreef:D66: gemeente moet zorgen voor terugkeer 'blauwe bord'

Gelukkig hebben we de app nog :D

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door John » ma 03 nov 2014 23:43

Vanaf medio 2015 komen de sporen 20 en 21 in dienst (link ). Daarnaast zullen de sporen 18 en 19 tijdelijk buiten dienst gaan.

Zijn de nieuwe sporen 20 en 21 dan zo kort dat ze niet net zoals 18 en 19 nu gebruikt kunnen worden?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door SuperGhost » di 04 nov 2014 00:12

Doorkoppeling zal waarschijnlijk zijn om kruisende bewegingen weg te werken. Als straks die sprinters 6x p/u moeten gaan rijden, dan is het kruisen aan beide zijden van dat eilandperron niet erg praktisch. Doorkoppeling zal die kruisingen wegwerken.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door John » di 04 nov 2014 00:14

Ja, maar je zou met dat koppelen ook even kunnen wachten totdat 18/19 weer in dienst zijn. Nu zijn er dus noodverbanden nodig met de Intercity 2800 Rotterdam - Utrecht (gecombineerd rijden met de Intercity (1)1700 Enschede / Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag) en de Intercity 2000 Den Haag - Utrecht (afrangeren).

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door SuperGhost » di 04 nov 2014 00:33

Maar wat bespaar je daar nu eigenlijk op?
Dat doorkoppelen van de 2800 naar Amersfoort is eerder een plus dan een nadeel voor de reizigers.
Dat er in Utrecht een trein afgerangeerd moet worden is toch straks ook nog de bedoeling? Daar hebben ze toch juist ook dat keerspoor voor aangelegd bij sporen 20-21?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door John » di 04 nov 2014 00:40

Ik weet niet of dat afrangeren sowieso de bedoeling is, in iedergeval is het niet nodig in de huidige dienstregeling. Afrangeren kost al snel veel geld (materieel, personeel).

SuperGhost schreef:Dat doorkoppelen van de 2800 naar Amersfoort is eerder een plus dan een nadeel voor de reizigers.

Voor de reiziger wel, maar NS doet het straks dus alleen vanwege gebrek aan perronruimte. Dat betekent dat het qua materieelinzet niet efficiënt is.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door SuperGhost » di 04 nov 2014 01:28

Als NS een maatregel neemt (of dat nu wel of niet noodgedwongen is) die juist voordelig is voor reizigers, dan moeten we toch niet gaan klagen? ;)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door ICB140 » di 04 nov 2014 08:39

John schreef:Zijn de nieuwe sporen 20 en 21 dan zo kort dat ze niet net zoals 18 en 19 nu gebruikt kunnen worden?

Ja, spoor 20 en 21 zullen geen fases kennen. Men bouwt immers aan een DSSU en daar hoort keren niet bij...

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door Roberta » di 04 nov 2014 13:09

DSSU = Door Stroom Station Utrecht.
Oftewel: het probleem naar omliggende stations verplaatsen.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door John » di 04 nov 2014 13:28

Ik vraag me ook af of de doorkoppeling Geldermalsen - Woerden niet voor inefficiënte inzet van materieel zorgt. Ik kan mij vergissen maar de Sprinter 6100 (ma-vr) Utrecht - Woerden lijkt mij niet echt een reizigerstrekker, terwijl de sprinters naar Geldermalsen erg druk zijn. Bovendien rijden er op de verbinding naar Woerden maar 2 sprinters per uur 's avonds en in het weekend terwijl Geldermalsen de kwartierdienst behoudt. Kan er op spoor 20/21 makkelijk gekeerd worden zonder de doorgaande treinen in de weg te zitten?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door eelkevd » di 04 nov 2014 16:35

Zouden ze eerder stellen gaan aftrappen daarzo. Maar vermoedelijk kiezen ze er voor om dan ruim te zitten ten westen van Utrecht.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door martw » vr 07 nov 2014 21:37

Het klopt inderdaad dat de doorkoppeling van de Sprinter 9800 Den Haag - Gouda Goverwelle - Utrecht en de Sprinter 6000 Utrecht - Geldermalsen - Tiel enerzijds en de Sprinter 6100 (ma-vr) Utrecht - Woerden en Sprinter 16000: Utrecht C. - anderzijds niet logisch is qua materieel. In de spits heb je richting Geldermalsen elk kwartier echt wel minstens 8-10 bakken SLT nodig, de Sprinter 9800 Den Haag - Gouda Goverwelle - Utrecht rijdt eigenlijk altijd met een solo zesje en de Sprinter 6100 (ma-vr) Utrecht - Woerden met een solo viertje. Qua aankomst- en vertrektijden komt het wel goed uit, met halteringen in Utrecht van meest 1 à 2 minuten. Dat betekent inderdaad dat stellen aftrappen wel erg haastwerk wordt.

Verder kost het lostrekken van de Intercity 2000 Den Haag - Utrecht en Intercity 8800 Leiden - Bodegraven - Utrecht ook een extra setje materieel, een losse Intercity 2000 Den Haag - Utrecht en Intercity 8800 Leiden - Bodegraven - Utrecht hebben beide 4 setjes materieel nodig, als ze aan elkaar zitten (met kort op elkaar keren in Utrecht) zijn dat 7 setjes.

Waar ik overigens ook benieuwd naar ben, is de toekomstige toegevoegde waarde van de Noordertunnel. Tot een paar maanden geleden kon je vanaf de Noordertunnel alle perronsporen (1 t/m 19) bereiken, sindsdien is de ingang naar 18/19 verdwenen. Deze zal ook wel niet meer terugkeren als perron 18/19 in zuidelijke richting ingekort wordt, en perron 20/21 zal ook wel geen toegang krijgen tot die tunnel (en de middentunnel?).

Martijn

Avatar gebruiker
martw
Berichten: 636
Geregistreerd: do 16 nov 2006 16:13
Woonplaats: Provincie Utrecht
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door Tochjo » zo 09 nov 2014 13:09

De middentunnel wordt verlengd en wordt ook een directe toegang tot de nieuwe fietsenstalling onder het toekomstige Stationsplein Oost.

Overigens hoop ik stiekem dat de doorkoppeling van sprinters betekent dat de frequentie op Utrecht-Woerden in de avonduren omhooggaat 8-)

Avatar gebruiker
Tochjo
Berichten: 868
Geregistreerd: zo 27 nov 2005 15:14
Woonplaats: Gaat niemand iets aan
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door wouter15 » do 19 feb 2015 17:47

Spoorvernieuwing Utrecht: tijdelijke wijzigingen in de dienstregeling 2015

19 februari 2015

ProRail vernieuwt het spoor rond Utrecht zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. De spoorvernieuwing is in 2014 van start gegaan en ligt op schema. In 2015 wordt onder meer gewerkt aan nieuwe sporen en een volledig nieuw perron. Utrecht Centraal blijft altijd bereikbaar, op een aantal trajecten is het helaas onvermijdelijk dat reizigers tijdelijk hinder zullen ondervinden van de werkzaamheden.

Nieuw perron en nieuwe sporen

Utrecht Centraal is hèt spoorhart van Nederland, dagelijks maken zo'n 285.000 reizigers gebruik van het station. Dit aantal neemt toe tot zo'n 360.000 reizigers per dag in 2030. Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden breidt ProRail het aantal sporen uit. Aan de Jaarbeurskant van Utrecht Centraal legt ProRail in 2015 twee nieuwe sporen (20/21) aan en een nieuw perron, het achtste perron. De sporen 14/15 en 18/19 worden eveneens vernieuwd. Door deze werkzaamheden is er tijdelijk minder ruimte voor alle treinen die Utrecht passeren. NS en ProRail zetten zich maximaal in om zoveel mogelijk treinen te laten rijden en de hinder zoveel als mogelijk te beperken. Lees verder

Hier is ook onder meer te lezen dat de 9800 tussen 23 maart 2015 tot 10 april 2015 vanuit Gvc naar Ut in Wd 15 minuten blijven staan om vervolgens verder richting Ut te rijden.

wouter15
Berichten: 166
Geregistreerd: zo 08 sep 2013 15:48
Woonplaats: Woerden
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door SuperGhost » do 19 feb 2015 18:47

Kunnen ze dan niet beter de 9800 een kwartier later uit Den Haag laten vertrekken?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Verbouwing Utrecht Centraal door MichaBen » do 19 feb 2015 19:20

Het probleem is dat het nét niet past binnen de plannormen om na de intercity uit Gouda Goverwelle te vertrekken, op alle stations te stoppen en voor de volgende intercity in Utrecht aan te komen. Daarvoor kom je een minuutje te kort. Ik vermoed dus dat dit kwartier in werkelijkheid 14 minuten zal zijn.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron