Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » za 17 okt 2015 14:52

Even een hoop onzin rechtzetten: vertrekken zonder vertreklicht is in principe verboden. Er zijn volgens mij wel wat experimenten geweest dat de HC de deuren alvast kan sluiten op het moment dat de rijweg aangevraagd wordt. In Tilburg is hier echter geen sprake van, want de intercity en sprinter kruisen elkaar hier niet, de wissels liggen zo dat de 3600 en 5200 serie tegelijkertijd kunnen vertrekken. Het is dan ook pure onzin dat je de staart van de intercity zou raken met de stoptrein. Dergelijke beschuldigingen uiten op een openbaar forum gaan richting het strafbare, dus ik zou wat voorzichtiger doen als ik jou was.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » za 17 okt 2015 15:23

Ik zal gisteren en al die andere keren dat ik het op station Tilburg heb zien gebeuren wel gedroomd hebben. Excuses.
Ik hoop niet dat je de politie gaat bellen, er staan hoge straffen op misdaden tegen de staat en terrorisme

:D :D :D :D :D

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » za 17 okt 2015 15:32

Of je bent kleurenblind. Ik zou zeggen kijk dit filmpje eens, dan zie je ten eerste dat er een wissel ligt direct na het sein op spoor 2 om linksaf te gaan, en ten tweede dat het sein voor de sprinter en intercity tegelijk veilig staan:
https://www.youtube.com/watch?v=DZCs1aaOA18

MichaBen
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » za 17 okt 2015 15:44

En helaas voor jou wordt die wissel niet gebruikt in de normale dienstregeling. Even verder ligt nog een wissel, net voordat het derde spoor voor de sprinter die te Tilburg Universiteit keert aftakt. De reden hiervoor is dat die sprinter zodoende minder lang tegen het treinverkeer in hoeft te rijden.

Zie ook dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=JK290ZPMwS4

LOF
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » za 17 okt 2015 15:59

Dat filmpje van jou is gemaakt tijdens werkzaamheden, dat is dus ook niet de 5200 en deze vertrekt ook niet vanaf spoor 2. Planmatig wordt gewoon van die wissels gebruik gemaakt die ik aanwijs, anders zouden deze treinen nooit tegelijk kunnen vertrekken wat ze volgens de dienstregeling wel doen. En die reden die je aangeeft is ook pure onzin, want ook al rijdt de trein in de praktijk minder lang linkerspoor, de rijweg ligt wel vast dus je hebt niets aan het andere spoor. Alleen in geval dat de trein vanuit Breda te laat is kan dit voordeel hebben, dan zou je een paar seconden eerder weg kunnen. Maar dan moet je alsnog wachten op de intercity, en niet zodat je net de achterkant niet raakt maar tot de intercity de complete wisselstraat uit is, want anders is het technisch onmogelijk de wisselstand te veranderen en zou de sprinter alleen maar rechtdoor kunnen de intercity achterna. Kortom, het is echt volslagen onzin wat je beweert, en relevant aan dit onderwerp is het al helemaal niet.

MichaBen
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » za 17 okt 2015 17:22

Ik ga hier niet verder op in MichaBen. Ik vind je houding werkelijk van de zotte. Wat ik heb gezien, blijft. Zolang je niet kunt bewijzen dat wat ik gisteren heb gezien onwaar is, zeggen je verschillende persoonlijke aanvallen meer over jou dan over mij.

Daar laat ik het verder bij, al ben ik wel benieuwd naar wat jij voor strafbaars in mijn uitlatingen ziet.

PS: Het is maar goed dat de sprinter niet bij de eerste wissel het linker spoor op ging want de vertraagde trein uit Breda reed een halve minuut later het station binnen.

LOF
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » za 17 okt 2015 18:31

Welke persoonlijke aanvallen? Je zet jezelf nu nog meer voor gek. Als er zoals in je laatste toevoeging (nadat je zei er niet verder op in te gaan) ook nog eens een trein vanuit tegengestelde richting kwam is het al helemaal feitelijk onmogelijk dat de sprinter tegelijkertijd vertrok, want het is niet mogelijk conflicterende rijwegen te stellen. En qua strafbaarheid: jij beschuldigt hier zonder met enig bewijs te komen machinisten ervan op regelmatige basis overtredingen te begaan. Hiermee begeef je je in de richting van smaad, wat een strafbaar feit is. Het zal overigens vast wel eens gebeurd zijn dat een conducteur per ongeluk te vroeg vloot hier, maar daarvoor ligt er daar ook ATB-vv die ingrijpt als de trein door rood dreigt te rijden. Maar je overdrijft hier door te doen alsof dit een gebruikelijke gang van zaken is daar die het spoorverkeer in gevaar zou brengen, en daarvoor moet je echt met bewijs komen, anders is dat smaad.

MichaBen
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » zo 18 okt 2015 16:54

LOF schreef:@eelke: wat je niet moet vergeten is dat in Tilburg het sein meteen aan het eind van het perron staat; het scheelt slechts een meter of veertig/vijftig met waar de sprinter normaliter stopt. Ik vind dat toch best wel gevaarlijk: als de machinist een foute inschatting maakt heeft hij weinig speelruimte en kan er zo een ongeluk plaatsvinden (dan raakt de stoptrein de staart van de intercity). De intercity's van spoor 3 trekken helaas ook nooit gelijkmatig op. Een ongeluk ligt in een klein hoekje... Het is jammer dat ProRail bij de verbouwing van Tilburg het spoor niet aanpast. Het is onbegrijpelijk waarom zo'n belangrijk station als Tilburg zo weinig spoor (in gebruik) heeft. Van Y Tilburg zo men een ongelijkvloerse aansluiting moeten maken, vervolgens vier sporen de stad in tot Tilburg Universiteit en dus stations Tilburg en Tilburg Universiteit allebei met vier sporen. Een gemiste kans.

Klopt dat het aan het einde van het perron staat maar dat is meer dan 40/50 meter verderop. 2/3 van de lengte van het perron zit aan de kant van Breda tov de roltrappen. En daar wordt zo goed mogelijk dichtbij gestopt.

Natuurlijk had er een fly over bij Tilburg aansluiting gepast maar het is kostbaar en dus is er niet voor gekozen. Die 4 sporen hebben er vroeger wel gelegen, kijk maar naar de ruimte aan het noorden richting Oisterwijk, maar het zal geen nut hebben aangezien er maar 3 perronsporen zijn, en dus nooit 2 vertrekkende treinen tegelijk weg zullen gaan richting Oisterwijk/Vught.

Ik ben er zelf al een paar maanden niet meer geweest maar als ProRail een dienstregeling opzet die in werkelijkheid tot gevaar leidt zijn ze fout bezig met hun eigen starre richtlijnen. Immers, de treinen vertrekken tegelijk op papier en dat zouden ze in het echt ook moeten kunnen. Dat is een van de lessen die geleerd zijn uit de aanrijding bij Amsterdam Centraal waar zelfs een dode bij gevallen was!

Dus LOF als jij dit daadwerkelijk vaker gezien heb, dan zou je er slim aan doen om eens bij ProRail aan de bel te trekken. Dat zal potentiele ongelukken voorkomen.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » ma 19 okt 2015 10:51

Klaasje schreef:
Heel simpel: Je hebt niet goed opgelet.
Station Duivendrecht blijft 2-sporig en daarna tot aan Schiphol wordt het 4-sporig

Dit begrijp ik niet. Als je met de trein van Duivendrecht naar Amsterdam RAI rijdt zie je aan de rechterzijde van station Duivendrecht al deels een extra spoor liggen. Aan de andere zijde van station Duivendrecht zie je een spoorbedding.

Klaasje schreef:
Met 160 km/h rijden tussen Almere en Zwolle kan je ongeveer 3 minuten winnen. Als je met de nieuwe IC's gaat rijden die 200 km/h halen kan je de winst wel opkrikken naar 5 minuten.

Moet het wel een Intercity zijn die zowel onder 1500 volt en 25 KV 200 km p/u kan rijden. Meestal zie je dat (super)snelle treinen onder 25 KV een hoog maximumsnelheid hebben en onder 1500 volt aanzienlijk lager zoals de TGV. Maar dat is logisch want de TGV kunnen onder 1500 volt maximaal 22o km p/u rijden tussen Tours - Bordeaux. Dus is er geen noodzaak om de TGV aan te passen voor nog hogere snelheden onder 1500 volt. Zoals een AGV, ETR 500 en ETR 1000 met 250 km p/u kan rijden onder 3000 volt op de Direttisma Rome - Florence.

En het schijnt volgens Wikipedia dat de treinen op Hanzelijn onder B 4 bovenleidingsportalen maximaal 180 km p/u onder 1500 volt kan rijden. Tenzij straks op de Hanzelijn alleen treinen rijden die zowel met 25 KV en 1500 volt overweg kunnen.

Roberta schreef:
Ik was in de veronderstelling dat de spoorlijn tussen Riekerpolder en Lelystad verdubbeld zou worden, echter, de nieuwe boogbrug over de A1 bij Muiden is maar 2-baans (niet 4). Hoe zit dat?

Nieuwe boogbrug vervangt oude spoorbrug. Zie filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=xmWmRQ1_uAE

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Klaasje » di 20 okt 2015 10:35

Harm schreef:En het schijnt volgens Wikipedia dat de treinen op Hanzelijn onder B 4 bovenleidingsportalen maximaal 180 km p/u onder 1500 volt kan rijden. Tenzij straks op de Hanzelijn alleen treinen rijden die zowel met 25 KV en 1500 volt overweg kunnen.

Die B4 bovenleidingsportalen en bijbehorende bovenleidingsophanging waren tot de opening van de Hanzelijn inderdaad maar tot 180 km/h toegelaten. Bij de Hanzelijn zijn er echter beproevingen geweest hoe de bovenleiding reageert op 200 km/h en daarbij is vastgesteld dat dit prima kan. Bij de opening van de Hanzelijn is er dus geen beperking voor 180 km/h op de lijn gekomen. Je mag dus gewoon 200 km/h als de trein dat mag en ETCS heeft.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door John » do 05 mei 2016 16:53

Morgen wordt de nieuwe spoorbrug over de A1 geplaatst bij knooppunt Muiderberg:

https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwe-sp ... -oversteek

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » do 05 mei 2016 17:18

Toch fraaie brug. Maar de cynische ik vraagt zich af of het geld wat in dit 'icoon voor het landschap' (aldus ProRail) is gestoken misschien beter naar een viersporige brug had kunnen gaan. Als we ooit een tweede brug moeten plaatsen, zijn we zoveel meer kwijt.

LOF
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » do 05 mei 2016 18:41

Viersporigheid is hier niet nodig, om hier vier sporen aan te leggen moet je ontelbaar veel bruggetjes verbreden en een onmenselijk complexe aansluiting bij Weesp creëren. De variant waar men nu voor gaat, 8 sporen in Weesp zodat de sprinters daar ingehaald kunnen worden, is vele malen goedkoper. De enorme boog is trouwens niet omdat men een icoon wilde, maar omdat men een brug zonder tussensteunen wilde.

MichaBen
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door groningen » do 05 mei 2016 22:58

Tussen de 2 verschillende rijstroken had men toch wel een fundering kunnen aanleggen. Ik bedoel die brug zal nu nog duidelijker vanuit het stukje Weesp - Naarden-Bussum zichtbaar zijn. Niet echt een sieraad voor de omgeving met zijn natuur. Nou ja; natuur in de Randstad. Is dat wel echte natuur?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door John » do 05 mei 2016 23:43

Ik weet niet wat precies de afweging is geweest maar het is natuurlijk altijd puzzelen om een weg te verbreden terrwijl het verkeer gewoon moet door rijden. Opmerkelijk is het wel dat men bij zo'n groot boogviaduct is uitgekomen, terwijl de Gooiboog bijvoorbeeld een dure drive-under moest worden omdat het anders te zichtbaar zou zijn in het landschap bij het Naardermeer.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door SuperGhost » vr 06 mei 2016 01:31

Maar constantie is nu niet echt de meest aanwezige kwaliteit van de politiek. Kijk ook maar bij het Pannerdensch Kanaal. De Betuweroute moest met een tunnel onder het kanaal door omdat het anders de natuur aan zou tasten, maar de verlengde A15 die ze letterlijk naast die spoorlijn gaan bouwen gaat er straks doodleuk met een brug overheen...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » do 23 jun 2016 07:57

250 miljoen wordt uitgetrokken om de problemen bij Schiphol aan te pakken. Dit verklaarde Minister Sharon Dijksma. Uitrol van ERTMS zal zoals bekend is wat langzamer uitgerold worden. Een goed besluit want de problemen rondom Schiphol inclusief HSL Zuid treinen hebben de hoogste prioriteit. En ERTMS heeft nog wat kinderziektes en is nog niet feilloos.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » do 23 jun 2016 08:16

Ik zou niet te hard juichen, 250 miljoen gaat daar echt weinig oplossen.

LOF

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws