Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » wo 10 aug 2016 19:44

Weer een fase verder met OV SAAL:

http://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/0 ... er-hervat/

De uitbreiding maakt het mogelijk om met twaalf treinen per uur te rijden in plaats van zes, wat ook de doelstelling is van het Programma Hoogfrequent Spoor.


Tussen Schiphol - Amsterdam RAI rijden al twaalf treinen p/u. Na Amsterdam RAI krijg je een splitsing richting Utrechtboog (4 keer p/u) en Weesp (8 keer per dag).

Na 2020 wordt het spoor in Weesp uitgebreid en het beveiligingssysteem ERTMS op het SAAL-traject aangelegd. Ook op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) komt ERMTS én worden overwegen veiliger gemaakt. Voor deze plannen heeft het Rijk 500 miljoen euro beschikbaar gesteld. Voor de spoorverdubbeling is 900 miljoen euro vrijgemaakt.


Neem aan als ERTMS is aangelegd op het SAAL traject dan ook vele NS treinen zijn voorzien van ERTMS. Anders krijg je dezelfde situatie als op de Hanzelijn en Utrecht - Amsterdam Zuid.

900 miljoen Euro voor een stukje van .... meter. Maar het is een ingewikkeld stuk spoor met vele kunstwerken.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door John » wo 10 aug 2016 21:16

Harm schreef:Tussen Schiphol - Amsterdam RAI rijden al twaalf treinen p/u. Na Amsterdam RAI krijg je een splitsing richting Utrechtboog (4 keer p/u) en Weesp (8 keer per dag).

In december groeit dit al naar 14x/u omdat dan de nieuwe IC Lelystad - Dordrecht gaat rijden. De ambitie is er om 6 IC's Almere - Schiphol te rijden en ook 6 sprinters. Zijn er ook nog plannen voor een 5e en 6e IC Utrecht - Schiphol waardoor er dus 20 treinen per uur rijden. Dan zijn vier sporen geen overbodige luxe meer.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » wo 10 aug 2016 21:58

20 treinen p/u. Gemiddeld 1 trein per 3 minuten. Kan wel maar wel met behulp van ERTMS. Niet alleen omdat de blokafstand verkleint maar ook vanwege de veiligheid. Ook zei Pieter Vollenhoven dat de huidige ATB (v.v.) de veiligheid niet optimaal kan garanderen. Zeker niet onder de 40 km p/u.

Voor die 20 treinen p/u heeft NS momenteel te weinig treinen. Tenzij de samenstelling korter worden. Met weer te volle treinen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » wo 10 aug 2016 22:56

Dan hebben ze zeker weer niet genoeg personeel? Maar 1 trein per elke 6 minuten is toch goed te doen? Die 20 kan je over 2 sporen verdelen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » do 11 aug 2016 08:18

ATB v.v. is wel berekend op 1 trein per 6 minuten. Moet het natuurlijk wel gaan zoals in de dienstregeling van Pro Rail & NS gepland is. Maar in sommige gevallen zullen de treinen van/naar Utrechtboog en Zuidtak (Weesp - Schiphol) nabij station Amsterdam RAI dichtbij elkaar zitten.

Moet je niet hetzelfde krijgen als een aantal jaren geleden nabij de Hanzeboog waar een trein van Amersfoort in de remmen moest voor een trein afkomstig van Lelystad.

http://www.rtvoost.nl/archief/default.aspx?nid=170740

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » do 11 aug 2016 09:02

Volgens mij is onder ATB een opvolging van 3 minuten al goed te doen. Met 2 kán, maar is niet wenselijk. In ieder geval was dat hier in Brabant vroeger wel het geval met IC om .07, IC om .09, stoptrein om 0.12 en stoptrein om 0.15 toen er nog 2 sporen lagen tussen Eindhoven en Boxtel. Dit ging prima.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » do 11 aug 2016 17:10

Opvolgtijd van 3 minuten hanteert men nu al. Opvolgtijd van 2 minuten kan met seinverdichting, met seinen om de 800 meter (seinbeelden groen-geel10-geel-rood) heb je een technische opvolgtijd van 70 seconden, dus je hebt al een mooie marge bij 2 minuten.

Probleem is gelijktijdigheid, voor de spoorverdubbeling stond de 3100 enkele minuten stil in Amsterdam Bijlmer om de (12)700 voor te laten gaan, nu rijden ze gelijktijdig over hun eigen spoor. Daarnaast kan de intercity nu in theorie (als dat in de nieuw dienstregeling zo uitkomt) de sprinter inhalen bij Amsterdam RAI, wat eerst ook niet kon. Tot slot zijn er nu twee vorkaansluitingen, dat is de grootste winst. Vroeger was het zo dat er heel veel treinen rond Schiphol of Hoofddorp van spoor moesten wisselen van het binnen naar het buitenspoor omdat de sporen precies andersom lagen als de normale treinloop. Dat is nu niet meer nodig, waardoor de capaciteit omhoog gaat bij de huidige lijnvoering. In de oude situatie kon je de maximale capaciteit alleen bereiken door de HSL naar Amsterdam Zuid te laten rijden ipv Amsterdam Centraal.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door John » do 11 aug 2016 22:03

Ik neem aan dat dit ook heel veel spoorwijzigingen op Schiphol tot gevolg heeft en niet alles naar Amsterdam Centraal meer vanaf de 3 gaat?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » vr 12 aug 2016 10:54

Maar Amsterdam Zuid zou toch ook in de toekomst een HST station worden?

En heeft Amsterdam Rai nu 4 sporen? en ook een extra perron?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door John » vr 12 aug 2016 11:13

Amsterdam RAI heeft inderdaad een nieuw perron wat vrij basic is uitgevoerd zonder overkapping, het ziet er een beetje sneu uit naast het al bestaande perron.

Amsterdam Zuid gaat de komende jaren flink op de schop, te beginnen met de ondertunneling van de A10. Volgensmij zijn de ambitieuze plannen om ICE, Thalys en binnenlandse diensten over de HSL naar Amsterdam Zuid te verplaatsen inmiddels aardig afgezwakt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door MichaBen » vr 12 aug 2016 17:16

John schreef:Ik neem aan dat dit ook heel veel spoorwijzigingen op Schiphol tot gevolg heeft en niet alles naar Amsterdam Centraal meer vanaf de 3 gaat?

Binnenste sporen (3 en 4): 1600/11600, 3100, 3300, 3500, 5700
Buitenste sporen (1-2 en 5-6): 700/12700, 900, 1000, 2600, 4300, 5800, 9200, 9300

Te Amsterdam Zuid levert dit op:
Binnenste sporen (2 en 3): 1600/11600, 3100, 3500, 5700
Buitenste sporen (1 en 4): 700/12700, 4300

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » zo 11 sep 2016 10:30

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2658 ... os___.html

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) heeft samen met Schiphol, NS, ProRail en Stadsregio Amsterdam een ’verkenning’ gelanceerd om te voorkomen dat het steeds drukkere ov dichtslibt. Begin 2018 moeten daar concrete plannen uitkomen om de capaciteit van trein- en busstation Schiphol fors te vergroten.


Investeren in verbeteringen van vervoer op Schiphol is wel nuttig. De doorstroom moet beter. En daar kan de drie partijen voor zorgen. Maar dan moet NS investeren in ERTMS treinmaterieel. En de Ministerie van I & M moet ervoor zorgen dat tussen Amsterdam - Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht, Lelystad - Almere - Weesp - Schiphol versneld ERTMS geïnstalleerd wordt zodat de capaciteit vergroot wordt door kortere opvolgtijden.

Schiphol is een mainport en een economische pijler van Nederland. Zal me daarom niet verbazen dat er rondom Schiphol ERTMS sneller komt dan in de meeste delen van Nederland.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 1 gast


cron