Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad door Reiziger Delft » do 20 maart 2008 17:06

De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besloten over investeringen in het openbaar vervoer tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad (OV-SAAL). Het kabinet investeert ruim 600 miljoen euro in maatregelen voor de korte termijn (2013) waardoor de frequentie van de treinen en comfort voor reizigers op het traject omhoog zullen gaan. Zo stijgt het aantal treinen tussen Flevoland en Amsterdam van de huidige zes naar de metro-achtige frequentie van twaalf per uur in 2013.

Voor de uitbreiding van het bestaande spoor is 531 miljoen euro gereserveerd. Naast dit bedrag trekt het kabinet voor de periode 2014-2020 75 miljoen euro uit voor het beheer en de instandhouding van deze maatregelen. Het kabinet neemt in 2009 een beslissing over de OV-maatregelen op de middellange (2020) en lange termijn (2030). Voor de middellange termijn is 744 miljoen euro uitgetrokken voor investeringen in het spoor. Het kabinet stelt hiermee voor de verbetering van het OV tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad in totaal maximaal 1,35 miljard euro beschikbaar.

Door de maatregelen voor de korte termijn kunnen er in 2013 meer treinen rijden in een meer betrouwbare dienstregeling. Voor de reiziger betekent dit meer reismogelijkheden, minder vertragingen en minder volle treinen. Het bestaande spoor ten oosten en westen van station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid. Op delen van de Flevolijn (tussen de stations Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders) wordt het spoor verdubbeld naar vier sporen. Daarnaast komt er een wachtspoor bij Venserpolder voor kruisende goederentreinen. In de Schipholtunnel moet dynamisch verkeersmanagement zorgen voor een soepele afwikkeling van de treinen. In combinatie met aanpassing van het spoor bij Riekerpolder zal dit leiden tot een capaciteitsvergroting van de Schipholtunnel.

Bij verdere groei van het aantal reizigers kan de Flevolijn tussen Almere Muziekwijk en Almere Oostvaarders helemaal worden verdubbeld. Deze variant levert voor de korte termijn nog onvoldoende toegevoegde waarde. De volledige uitbreiding naar vier sporen wordt in het vervolgonderzoek wel volledig uitgewerkt zodat deze ook in één keer kan worden gerealiseerd, als later blijkt dat dit toch nodig is.


Het OV levert een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid binnen de Noordelijke Randstad. Het aantal reizigers tussen Schiphol en Lelystad groeit sterk. Zo is het aantal treinreizigers over de Hollandse Brug de afgelopen tien jaar verdubbeld tot ongeveer 40.000 per dag. Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 is gegroeid tot 70-80.000 per dag. Het aantal reizigerskilometers over het Nederlandse spoor dat in 2020 werd verwacht (17 miljard) wordt al in 2010 of eerder gehaald, zo bleek vorig jaar uit de Landelijke Markt en Capaciteitsanalyse Spoor. Op de drukste trajecten wil het kabinet daarom minimaal zes intercity's per uur laten rijden in de spits, ook wil het kabinet maatwerk voor het aantal Sprinters. In totaal is hiervoor 4,5 miljard euro nodig. De maatregelen die het kabinet nu op het OV-SAAL traject neemt is een eerste concrete stap naar deze ambitie.

Rijk en regio sturen de volgende fase van het project OV-SAAL gezamenlijk aan. Deze aansturing wordt ingevuld door het bestuurlijk duo dat bestaat uit coördinerende minister Eurlings en wethouder Herrema van de gemeente Amsterdam. De bestuurlijke duo's zijn gevormd in het kader van het programma Randstad Urgent. Met dit programma wordt de economische concurrentiepositie van de Randstad op een duurzame wijze versterkt. De ontwikkeling en ontsluiting van Almere is daarbij een belangrijk en urgent vraagstuk. Almere bouwt tussen 2010 en 2030 60.000 woningen. Door dit besluit wordt de Noordvleugel beter bereikbaar. In oktober 2007 koos het kabinet al voor een uitbreiding van de wegen A6, A1, A9 en A10-Oost.

Bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actue ... dstad.aspx

Avatar gebruiker
Reiziger Delft
Berichten: 2240
Geregistreerd: di 19 okt 2004 12:52
Woonplaats: Delft
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Rands door ibodejoode » do 20 maart 2008 20:00

Reiziger Delft schreef:........ In de Schipholtunnel moet dynamisch verkeersmanagement zorgen voor een soepele afwikkeling van de treinen. In combinatie met aanpassing van het spoor bij Riekerpolder zal dit leiden tot een capaciteitsvergroting van de Schipholtunnel......

Er staat mij bij dat met laatste aanpassingen in de Schipholtunnel de max. capaciteit is bereikt. Als (!@#$%^) de HSA (volledig in dienst) in dienst gaat zou al een deel van het "gewone" treinverkeer Amsterdam - Leiden - Den Haag - Rotterdam niet meer via Schiphol lopen maar worden omgeleid via Haarlem (Oude Lijn) dus hoe is die capaciteitsvergroting dan gedacht?

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht door Raymond » do 20 maart 2008 20:13

Maar al die shuttletreinen van de HSA slokken die capaciteit weer op, die vrijkomt door het omrijden via Haarlem, omdat die shuttletreinen straks wel door de Schipholtunnel gaan.

Raymond
Berichten: 422
Geregistreerd: zo 26 nov 2006 16:59
Woonplaats: Eindhoven
Bericht door willy84 » do 20 maart 2008 21:29

Die tunnel was idd vol. Toen hebben ze wat wissels weggehaald zodat er meer treinen doorheen kunnen. Ook de dynamische perronbezetting/trein afwikkeling zorgt voor meer capaciteit.
En ze proberen de capaciteit nog verder op te rekken.

Verder vet relaxt dat het spoor tussen Amsterdam en Almere uitgebreid wordt. roffel

willy84
Berichten: 1470
Geregistreerd: di 12 dec 2006 23:10
Woonplaats: Amsterdam
Bericht door Nieuws » vr 21 maart 2008 13:10

Meer treinen tussen Schiphol en Lelystad

Gepubliceerd: 21 maart 2008 09:00 | Gewijzigd: 21 maart 2008 09:01

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 21 maart. Het kabinet steekt 600 miljoen euro in een verdubbeling van het aantal treinen op de route tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. „Binnen een paar jaar moeten de treinen met de frequentie van een metro gaan rijden", zei minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) gisteren na afloop van de ministerraad in Den Haag.

„Een prachtbesluit”, noemde de minister de beslissing van het kabinet. Voor de reiziger zou dit minder vertragingen, minder volle treinen en meer reismogelijkheden betekenen. „Het levensgeluk van Almerenaren gaat omhoog”, voegde de Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer er aan toe, verwijzend naar fileproblemen. „Want Almere staat hoog op de stressladder.”

De verbetering van de treinverbinding – „de ruggegraat van Nederland”, aldus Eurlings – maakt deel uit van het programma Randstad Urgent. Met dit programma wil het kabinet de economische concurrentiepositie van de Randstad – met Schiphol en de Zuidas als brandpunt – versterken. Daarbij speelt de verdere ontwikkeling van Almere, dat in de toekomst de vierde stad van Nederland moet worden met 350.000 inwoners, een belangrijke rol.

„Dat kan alleen als we met het openbaar vervoer een kwaliteitssprong maken”, zei Eurlings. Nu al werkt ruim de helft van de beroepsbevolking van Almere buiten de stad. Om de wegen te ontlasten moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief vormen. In plaats van de huidige zes treinen, die per uur tussen Amsterdam en Flevoland rijden, moeten er in 2013 liefst twaalf gaan rijden. Op delen van de Flevolijn wordt het spoor verdubbeld naar vier sporen. Het kabinet heeft in totaal 4,5 miljard euro uitgetrokken voor verbetering van de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad.

Bron: NRC Handelsblad.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Rands door GroenSein » vr 21 maart 2008 14:34

Het bestaande spoor ten oosten en westen van station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid.

Enig idee waar precies?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht door ReisThijs » vr 21 maart 2008 17:39

Hier een wat concreter lijstje wat er allemaal gaat gebeuren:
Het kabinet heeft besloten te investeren in de volgende uitbreidingen van de spoorinfrastructuur:
❶spoorverdubbeling van 2 naar 4 sporen op de Zuidtak Amsterdam van aansluiting
Utrechtboog tot aansluiting Westtak.
❷extra sporen en wissels bij aansluiting Westtak om treinen ongehinderd te laten in- en uitvoegen
❸een wachtspoor voor goederentreinen bij Venserpolder
❹ verdubbeling van 2 naar 4 sporen tussen Almere Muziekwijk en Almere Centrum en tussen Almere Buiten en Almere Oostvaarders.
❺verlengen perrons en aanleg keersporen in Almere Centrum
❻maatregelen om treinen dichter achter elkaar te laten rijden
(bron: http://www.treinennieuws.nl/investering ... e-schiphol )

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht door TGVfan » za 22 maart 2008 05:50

Aansluiting westtak heet de Asra. Amsterdam Riekerpolder Aansluiting.
Puntje twee is erg frapant, aangezien ze net een hele stoot wissels hebben opgebroken
Dat wachtspoor bij de Vspa Vensterpolder Aansluiting is er ook al. Namelijk het DM en DZ spoor. Ten westen van Dvd Duivendrecht Aansluiting West geld namelijk een goederenregime dat geen dieseltractie en goederen toelaat. Met uitzondering van werktreinen.

Ennuh... Mogen we er dan ook twee sporen op Schiphol bij... en 8 op Hoofddorp opstel?

TGVfan
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 2719
Geregistreerd: wo 12 okt 2005 23:35
Woonplaats: 15 minuten lopen van Almere 2
Bericht door Joop » za 22 maart 2008 10:54

TGVfan schreef:Ennuh... Mogen we er dan ook twee sporen op Schiphol bij... en 8 op Hoofddorp opstel?


2 Sporen erbij op Schiphol zo heeel mooi zijn,maar dat zal niet zo snel gebreuren er mist een tunnelingang en een plekkie voor een derde 2 sporige tunnel-ingang is er volgens mij niet.
Wat die 8 sporen op Hoofddorp opstel betreft.Dat zit volgens mij wel in de planning.Verblijf en parkeerplaats verschuiven verder naar de ingang toe,en wat nu de parkeerplaats is komen sporen. :wink:

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door Nieuws » do 25 jun 2009 01:56

Aanleg extra sporen Almere-Schiphol vertraagd

25 juni 2009

DEN HAAG - De aanleg van extra spoorbanen tussen Almere, Amsterdam en Schiphol loopt jaren vertraging op. Rond station Amsterdam Zuid zit het grootste struikelblok. De verbreding van twee naar vier sporen moet de groei van het aantal forensen vanuit Almere naar de Randstad opvangen en een einde maken aan de volgepakte treinen op dit traject. Maar de werkzaamheden lopen twee jaar vertraging op. Vooral de aanleg van extra spoor dichtbij stedelijk gebied langs de zuidrand van Amsterdam blijkt lastiger dan gedacht. Daar komt het werk pas in 2016 klaar.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer benadrukt dat het aantal treinen en de capaciteit van de spoorwegen op dit traject al in 2013 kan groeien naar het beoogde niveau. Alleen laat door de vertraging in de aanleg de beloofde kortere reistijd hier nog wat langer op zich wachten. Dat komt doordat een aantal treinen vanuit Almere niet kan doorrijden naar Schiphol en op station Amsterdam Zuid moet keren.

Staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer wilde gisteren in een overleg over de uitgaven aan infrastructuur niet vooruitlopen op een mogelijk verzoek van de gemeente Amsterdam om extra geld voor de Noord/Zuidlijn. ''Ik hoor het wel als zij vinden dat ze daar ook met mij over willen spreken.'

Parool

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door Nieuws » do 20 aug 2009 21:30

Spoorverdubbeling Almere: Prorail voorziet probleem

19 augustus 2009

Door zonder overleg met Prorail een nieuw te bouwen parkeergarage in Buiten een paar meter te verschuiven, wordt het erg krap om de werkzaamheden voor de verdubbeling van het spoor uit te voeren. ,,Het gaat om twee meter, maar het wordt hinderlijk om er vrachtwagens te laten rijden. Wij hebben namelijk iedere meter nodig", aldus Susan Roos van Prorail. ,,Je komt er uiteindelijk wel uit, het had echter niet zo moeilijk hoeven zijn."

Prorail trekt bij de gemeente aan de bel door de inzending van een zienswijze op de herziening van het bestemmingsplan Centrum Buiten. In de zienswijze staat dat het Prorail verbaast dat er tijdens de overleggen met de gemeente niets is gezegd over de verschuiving van het parkeerblok, dat achter het Woondôme wordt neergezet. ,,Wij hebben altijd goed contact gehad met de gemeente. Bijna dagelijks wordt er overlegd. Het is namelijk voor iedereen bekend dat het op dat er op dat stuk van de lijn weinig ruimte is om de Flevospoorlijn uit te breiden. Het wordt nu heel erg passen en meten. Het is vervelend dat het zo gaat", verklaart Roos.

Prorail verzoekt de gemeente nu om nog eens goed te kijken naar de inpassing van zowel de spooruitbreiding als de gemeentelijke ontwikkeling in Almere Buiten. ,,Toen het spoor ooit werd gebouwd werd er al nagedacht over de verdubbeling van het spoor. Er waren echter nooit tekeningen voor gemaakt. De gemeente heeft toen de plannen opgesteld voor het centrum en dat heeft elkaar gekruist."

De spoorwegbeheerder moet nu op zoek naar een manier om de verdubbeling praktisch uit te kunnen voeren. ,,Er passen nu geen vrachtwagens en ander materieel door. Vanaf het spoor kunnen wij ook niet werken, aangezien tijdens de werkzaamheden de treinen gewoon door blijven rijden. We moeten gaan bedenken hoe wij het nu realiseren."

Almere Vandaag

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door John » do 20 aug 2009 21:34

Gaat men gelijktijdig met de aanleg van die extra sporen station Zuid verbouwen tot een "wereldstation"?

Ik neem aan dat door de keuze voor extra sporen bovengronds de "dok-variant" definitief uit de toekomstvisie van de Zuidas is geschrapt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door Nieuws » vr 18 sep 2009 13:06

Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

17 september 2009

Plannen van ProRail voor de spooruitbreiding op het traject Schiphol - Lelystad liggen van 11 september tot en met 22 oktober 2009 ter inzage. De uitbreiding heeft ook gevolgen voor stadsdeel Zuideramstel. Op 22 september is een inloopavond, waar u de plannen kunt inzien en vragen kunt stellen.

Het wordt steeds drukker op het spoor. De ontwikkeling van de Amsterdamse regio, de Zuidas, Schiphol en Lelystad zorgt voor groei en draagt bij aan de drukte. Uitbreiding van het spoor is noodzakelijk. Eén maatregel is het verdubbelen van de sporen van twee naar vier tussen Riekerpolder en de aansluiting op de Utrechtboog bij Duivendrecht. Door deze spoorverdubbeling moeten ook de viaducten bij onder meer de Beethovenstraat, de Europaboulevard, A10, de boog van de A10 naar de A2 Zuid en de A2, Van der madeweg en Holterbergweg worden aangepast.

Over de Schinkel komt een nieuwe, beweegbare brug en bij de Amstel verrijst een nieuwe, vaste brug. Daarnaast krijgt Station Amsterdam RAI een tweede perron.

Regioweb

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door ReisThijs » vr 18 sep 2009 13:35

John schreef:Gaat men gelijktijdig met de aanleg van die extra sporen station Zuid verbouwen tot een "wereldstation"?
Dat lijkt er niet op, in de plannen die nu op de ProRail-site staan (link) blijft station Zuid voorlopig gewoon zoals het nu is. De zuidtak wordt van Riekerpolder aansl. tot vlak voor Duivendrecht geheel viersporig gemaakt, inclusief station RAI.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Kabinet besluit over uitbreiding OV in Noordelijke Randstad door Marko » vr 18 sep 2009 23:00

Nieuws schreef:Plannen van ProRail voor de spooruitbreiding op het traject Schiphol - Lelystad liggen van 11 september tot en met 22 oktober 2009 ter inzage. De uitbreiding heeft ook gevolgen voor stadsdeel Zuideramstel.
Iemand tijd om de plannen te bekijken voor Opeens Had Ik Het? Stadsdeel Zuideramstel is Gemeente Amsterdam.

Marko
Berichten: 3664
Geregistreerd: do 20 nov 2003 22:08
Bericht Re: Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad door Alexxie » vr 09 okt 2009 14:00

Het probleem blijft toch in de Schipholspoortunnel zitten, al maak je bij Riekerpolder aansluiting acht sporen en bij Hoofddorp ook, het probleem is de tunnel. In de tunnel is nog wel wat ruimte, die 26 treinen zijn alweer achterhaald namelijk.
Zo eenvoudig is het allemaal niet...

Alexxie
Berichten: 421
Geregistreerd: zo 31 dec 2006 00:40
Woonplaats: Tiel
Bericht Re: Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad door Vinny » vr 09 okt 2009 15:47

Het probleem is Hoofddorp-opstel. De tunnel gaat op zich wel, zeker als de eindigende IC's op Schiphol worden doorgetrokken.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad door GroenSein » vr 09 okt 2009 16:01

Als straks de NoordOost vanaf Schiphol gaat doorrijden, dan wordt Hoofddorp Opstel toch ook enorm ontlast?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast