Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door R-K » di 21 jul 2015 18:18

Nee, de Schipholtunnel is juist erg storingsgevoelig en dat werkt door en wordt versterkt doordat de NS op Utrecht-Eindhoven/Nijmegen de treinen uit Schiphol meteen eruit gooit bij storing in de Schipholtunnel. Het rijden naar Schiphol is juist het probleem.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door SuperGhost » di 21 jul 2015 18:37

Nee, het rijden naar Schiphol is niet het probleem, het weigeren van NS om te keren bij Amsterdam Zuid, Amsterdam Bijlmer (doorkoppeling ri. Weesp) of Utrecht Centraal (of desnoods zelfs Ede-Wageningen of 's-Hertogenbosch) is het probleem.

Jou plan zou daarom ook al nooit kunnen, want dan loop je tegen exact hetzelfde probleem aan, want als NS daar niet wil keren, waarom zouden ze het dan wel structureel willen doen? Daarnaast krijg je veel partijen die jou plan ook niet goed zouden keuren (o.a. het rijk als aandeelhouder én opdrachtgever, de Schipholgroep, de provincies Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant en een aantal gemeenten). Dat krijg je dus nooit van de grond denk ik.

Daarnaast loop je tegen andere problemen aan in jou plan:
1. Er is bij Amsterdam Zuid (1 rangeerspoortje) niet zomaar ruimte om 4-6 treinen per uur te laten keren (ook na OV Saal is er maar 1 rangeerspoortje).
2. Die treinen worden bij Hoofddorp Opstel schoongemaakt. In jouw plan kan dat niet meer en kunnen die treinen niet meer schoongemaakt worden. Dat gaat een probleem worden, met name voor de treinen naar Nijmegen. Deze kunnen in Nijmegen namelijk ook al niet gereinigd worden (geen ruimte voor, nu in de spits al niet, maar straks structureel niet).

Je zult dus sowieso via Schiphol moeten rijden voor de benodigde schoonmaak, maar dan behoudt je dus storingen bij Schiphol moeten verwerken.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » wo 22 jul 2015 09:42

Ze zouden op zulke momenten ook in Eindhoven of Nijmegen/Arnhem kunnen schoonmaken zodat de trein nog een deel van het traject af kan leggen. De 800 keert wel vaak in Den Bosch als er een stremming is naar Utrecht maar de 3500 gaat er al eerder uit. Hoe zit dat vanuit Nijmegen?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door SuperGhost » wo 22 jul 2015 12:21

Vanuit Nijmegen wordt de 3100 altijd geschrapt, zelfs als er niet eens een serieuze stremming op zijn route is.
De 800 blijft altijd wel ze veel mogelijk rijden en stopt dan extra op Driebergen-Zeist. Als er niet naar Utrecht gereden kan worden, dan eindigt deze op station Driebergen-Zeist.

Bij geplande stremmingen is het zelfs nog lachwekkender (afgelopen tijd al paar keer meegemaakt), want dan wordt de 3100 dus ook geschrapt, maar wordt de 7500 (sprinter Arnhem-Ede) na Ede doorgestuurd naar Driebergen-Zeist in het pad van de 3100 (halteert dan dus lang in Ede), maar wel met stop in Maarn. Dan hadden ze natuurlijk ook net zo goed de 3100 zelf kunnen laten rijden. De 7500 heeft namelijk geen overstap ri. Nijmegen, want die komt in Arnhem binnen op het moment dat de 3600 (IC Zwolle-Roosendaal) vertrekt. Sterker nog: als ze die lange stop in Ede zouden inkorten en de tijden van de 7500 zouden aanpassen op Arnhem-Ede, dan zou er wél een overstap op de IC-Roosendaal mogelijk zijn in Arnhem en had je alsnog 4 reismogelijkheden Utrecht<->Nijmegen gehad.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » wo 22 jul 2015 12:47

De 800 moet zeker 3000 zijn?

Maar herkenbaar, hetzelfde als vanuit Eindhoven. De belangrijkste trein moet zover mogelijk en de andere IC moet zo min mogelijk in de weg zitten. Misschien moet je ProRail eens een bericht sturen met die vraag over de 7500. Grote kans dat eigenlijk niemand hieraan gedacht heeft. Lijkt me niet dat Wolfheze of Oosterbeek zo'n knooppunt station zijn dat verschuiven geen optie is.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Klaasje » do 23 jul 2015 09:16

Ik vind het wel jammer dat station Amsterdam zuid zo karig uitgevoerd wordt. Het is een prima station om bij groeiende frequenties treinen af te kappen en om bij verstoringen treinen te keren. Helaas is anders besloten.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door eelkevd » vr 24 jul 2015 09:16

Dat zal teveel capaciteit kosten. De 2 sporen tussen Duivendrecht en Schiphol aansluiting worden al zeer optimaal benut en gelukkig is Amsterdam Zuid 4 sporig waardoor er per richting 2 treinen tegelijk kunnen halteren. Wat vaak nodig is wegens drukte, veel uitstappers en ook verplicht 1 minuut extra wachten , dus als je er gaat keren of een stel aftrapt dan beperk je de capaciteit te zeer.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door SuperGhost » vr 24 jul 2015 15:13

Klaasje schreef:Ik vind het wel jammer dat station Amsterdam zuid zo karig uitgevoerd wordt. Het is een prima station om bij groeiende frequenties treinen af te kappen en om bij verstoringen treinen te keren. Helaas is anders besloten.
Bij verstoringen bij Schiphol kan ik het begrijpen, maar dan heb je straks natuurlijk wel 4 perronsporen en 1 rangeerspoortje ter beschikking, dan kun je nog wel redelijk wat treinen kwijt.

Maar om het structureel te doen ben ik op tegen, je moet gaan treinen afkappen vlak voor een belangrijke bestemming, zeker als dat ook nog eens een knooppunt is en het station waar je wil gaan afkappen niet.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Roberta » do 15 okt 2015 11:31

Ik was in de veronderstelling dat de spoorlijn tussen Riekerpolder en Lelystad verdubbeld zou worden, echter, de nieuwe boogbrug over de A1 bij Muiden is maar 2-baans (niet 4). Hoe zit dat?

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Klaasje » do 15 okt 2015 13:51

Heel simpel: Je hebt niet goed opgelet.
Station Duivendrecht blijft 2-sporig en daarna tot aan Schiphol wordt het 4-sporig. De rest blijft grotendeels zoals het is behalve dat er in 2023 twee extra inhaalsporen aan de buitenkant bijkomen in Weesp en dat in 2017 station Almere C zo verbouwd is dat er een enorme shitload aan treinen kan keren. Sowieso is het ook niet de bedoeling om meer dan 6 treinen per uur tussen Lelystad en Almere Oostvaarders te laten rijden, dus daar zou je never nooit niet een viersporigheid nodig hebben.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » do 15 okt 2015 14:54

Helaas heeft Klaasje gelijk. Maar doordat men zo heeft beknibbeld op de Flevolijn zal het in de toekomst een stuk moeilijker worden om bijv. de HSL Noord aan te leggen, de Berlijntrein via Zwolle te laten rijden of de Hanzelijn wat beter te gaan benutten. Ook is het vanuit het snelheidsaspect jammer, er werd ook gesproken over een verhoging van de baanvaksnelheid naar 160 km/u als ik mij niet vergis.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Klaasje » do 15 okt 2015 15:40

Die snelheidsverhoging komt er ook wel maar die gaat zeker tussen Almere C en Weesp niet geïncasseerd kunnen worden. Wat ook jammer is is dat er weinig ruimte tussen Almere C en Weesp overblijft om andere treinen dan de basisdienstregeling in een 10/10 patroon te kunnen rijden. Er is gewoon geen restcapaciteit en wat dat betreft zou een viersporigheid Almere Poort-Almere Muziekwijk al erg helpen.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door LOF » do 15 okt 2015 15:51

Daar los je de uiteindelijke capaciteitsproblemen niet mee op. Het gebeurt vandaag de dag maar al te vaak dat de IC achter de sprinter belandt en zo vertraging oploopt (en de overstappers in Zwolle hun trein missen); er is zoals je al schreef geen restcapaciteit. De Flevolijn is rond Almere een echte voorstedelijke lijn met veel sprinterstations en een hoge sprinterfrequentie. Nu de Flevolijn (Hanzelijn) is vastgemaakt aan het doorgaande IC-net en een belangrijke as voor intercitytreinen is geworden, lopen de intercity's en de sprinters elkaar in de weg.

Ik denk daarom dat voor een betrouwbare dienstregeling met hoge frequenties van zowel voorstedelijke sprinters als snelle intercity's viersporigheid op de lange termijn de enige oplossing is.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door mat_64 » vr 16 okt 2015 03:40

De meeste problemen kun je er uit masseren als je Almere geheel minstens 4-sporig maakt. Als "Sprinters" dan planmatig vlak achter de IC aankomen heb je meer dan genoeg ruimte.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Harm » vr 16 okt 2015 07:17

LOF schreef:
Nu de Flevolijn (Hanzelijn) is vastgemaakt aan het doorgaande IC-net en een belangrijke as voor intercitytreinen is geworden, lopen de intercity's en de sprinters elkaar in de weg.

mat_64 schreef:
De meeste problemen kun je er uit masseren als je Almere geheel minstens 4-sporig maakt. Als "Sprinters" dan planmatig vlak achter de IC aankomen heb je meer dan genoeg ruimte.


Het lijkt meer op dat ze op korte termijn de capaciteit op de OV SAAL willen vergroten met behulp van ERTMS en 2 extra sporen bij Weesp. Als de doorstroming van de IC niet optimaal is tussen Schiphol - Almere Oostvaarders heeft het ook gevolgen voor station Zwolle die vooral een knelpunt is voor de IC Den Haag - Groningen v.v. Voor deze IC is de marge op station Zwolle in de huidige dienstregeling het krapste.

Als de IC met 160 km p/u kan rijden indien ERTMS geïnstalleerd wordt zal er tussen Schiphol - Lelystad - Zwolle mogelijk 2 - 4 minuten tijdswinst geboekt worden. Dat is voldoende om de punctualiteit van de IC Den Haag - Groningen v.v. te verbeteren. Maar dan moet de IC niet gehinderd worden door Sprinters. De ERTMS Sprinters kunnen dan ook wel 160 km p/u rijden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Klaasje » vr 16 okt 2015 11:06

Met 160 km/h rijden tussen Almere en Zwolle kan je ongeveer 3 minuten winnen. Als je met de nieuwe IC's gaat rijden die 200 km/h halen kan je de winst wel opkrikken naar 5 minuten.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Roberta » vr 16 okt 2015 13:10

Persoonlijk vind ik het weer typische Hollandse kortzichtigheid om een 2-baans spoorbrug te bouwen terwijl de verwachting is dat de spoorbaan verdubbeld dient te worden. Tegen die tijd moet je de snelweg voor de tweede keer overhoop halen...

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: [SAAL] Spooruitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelyst door Moshi » vr 16 okt 2015 13:40

Roberta schreef:Persoonlijk vind ik het weer typische Hollandse kortzichtigheid om een 2-baans spoorbrug te bouwen terwijl de verwachting is dat de spoorbaan verdubbeld dient te worden. Tegen die tijd moet je de snelweg voor de tweede keer overhoop halen...


Verwachting van wie? Er zijn geen plannen voor, alleen gedeeltelijke viersporigheid in Almere zelf is als optie benoemd.

En hoezo typisch Hollands? In Nederland wordt juist veel rekening gehouden met toekomstige infrastructurele plannen, maar als die er niet zijn houdt het natuurlijk op.

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron