Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door koosmaterieel64 » zo 24 jan 2010 14:54

Ik kwam dit bericht tegen.

Alleen vraag ik me af: Wanneer willen ze nu zoveel treinen via de IJsselijn laten rijden?
Tevens vraag ik me af:
-Wat is nu het probleem dat er geluidsoverlast komt door goederentreinen?
Ook wordt er gezegd dat het dorp VELP in 2 stukken gehakt wordt, bedoelen ze dat de spoorbomen te lang dicht zullen zijn op de doorgaande wegen in Velp?

Ik ben zelf in Velp bekend en er zijn slechts 2 overwegen op doorgaande wegen. 1 op de President Kennedylaan en een op de Nordlaan. Deze kunen ze toch gewoon ondertunnelen? En ze kunnen geluidswanden plaatsen zodat er minder geluidsoverlast is.
Volgens mij maken ze een hoop drama om niets :!!:
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door SuperGhost » zo 24 jan 2010 18:27

Ja, dat willen ze. Veel treinen die nu nog via Amersfoort gaan, willen ze via de Betuweroute en deze spoorlijn omleiden, om zo ruimte op de andere spoorlijnen vrij te maken.

Die overwegen in Velp ondertunnelen wordt lastig, omdat deze nu aan beide zijde van de overweg direct een kruising hebben met andere wegen (kijk maar eens goed op de foto's bij het bericht) en dat erg lastig wordt met een tunnel.
Geluidswanden neerzetten kan, maar wil je zo'n gigantisch scherm vlak voor je raam hebben? (In Velp is erg dicht op het spoor gebouwd)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door maxje » zo 24 jan 2010 19:05

Als het om geluid te doen is zou ik kiezen voor de huizen beter isoleren. Bijvoorbeeld dubbelglas. Spouwmuur etc. Want zeker een meters hoge muur kijk je niet graag tegenaan. Liever betere isolatie dan een saaie muur. En een spoortunnel in Velp zou al helemaal onnozel zijn en nog veel te duur worden ook.

Maar omdat het over goederentreinen gaat betref dit treinen die de route Amsterdam-Amersfoort-Apeldoon-Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal-Bentheim doen die men dan wil verleggen naar. Amsterdam-Utrecht-Geldermalsen-Betuweroute-Arnhem-Zutphen en dan Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal-Bentheim of wordt het Zutphen-Hengelo-Oldenzaal-Bentheim. Dit scheelt toch wel wat in kilometers heb ik het idee engel Of zijn het goederen treinen uit Rotterdam die via Bentheim gaan? En de treinen via Amsterdam blijven gewoon over Amersfoort rijden?

maxje
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door SuperGhost » zo 24 jan 2010 19:41

Ik denk dat de huizen in Velp wel dubbelglas en een spouwmuur hebben knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door koosmaterieel64 » ma 25 jan 2010 16:43

SuperGhost schreef:Ja, dat willen ze. Veel treinen die nu nog via Amersfoort gaan, willen ze via de Betuweroute en deze spoorlijn omleiden, om zo ruimte op de andere spoorlijnen vrij te maken.

Die overwegen in Velp ondertunnelen wordt lastig, omdat deze nu aan beide zijde van de overweg direct een kruising hebben met andere wegen (kijk maar eens goed op de foto's bij het bericht) en dat erg lastig wordt met een tunnel.
Geluidswanden neerzetten kan, maar wil je zo'n gigantisch scherm vlak voor je raam hebben? (In Velp is erg dicht op het spoor gebouwd)

Wat je zegt klopt precies. Maar ze zeuren over geluidsoverlast. Dan is een geluidsscherm een goed idee. Dan vind ik niet dat je moet zeuren dat je een scherm voor je raam hebt.
Bovendien denk ik dat je de overwegen zou kunnen aanpassen zodat ze later dicht gaan?!

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door seinhuis » ma 25 jan 2010 19:43

In Nederland gaan ze al op de laatste moment dicht. Nog later kan echt niet!

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door SuperGhost » ma 25 jan 2010 20:23

Dat is in Didam goed te zien. Op het moment dat de spoorbomen dicht gaan voor de trein die uit Zevenaar komt, is de trein al praktisch op de overweg.
Ik zou als automobilist me rot schrikken als ik gewoon keurig oversteek op de overweg als de spoorbomen open zijn en ik dan vlak naast me een trein zie naderen. Ik heb ook al meerdere voetgangers gezien die het spoor daar overstaken, de trein zagen en het op een rennen zetten.

SuperGhost
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door koosmaterieel64 » ma 25 jan 2010 21:18

Uhm er zijn zat overwegen die toch wel erg vroeg sluiten.
Dit is vooral het geval op overwegen bij rijkswegen of overwegen waar een station in de buurt is.
Maar ik laat een filmpje zien zodat je kunt zien dat ik niet uit mijn duim zuig knipoog http://www.youtube.com/watch?v=uHNDqCFml_4

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door Nielske1990 » ma 25 jan 2010 21:23

@koosmaterieel64: Nee, je zuigt het niet uit je duim, maar je bent niet reëel... Zie je de snelheid waarmee de treinen passeren. Zou een trein daar 140 km/h rijden dan duurt het zeker niet lang. Bovendien hebben we hier een bijzondere situatie, waarbij de aansturing van de Nederlandse overweg in Duitsland plaatsvindt. knipoog
seinhuis schreef:In Nederland gaan ze al op de laatste momend dicht. Nog later kan echt niet!
Bij Helmond Brandevoort duurt het slechts 5 seconden (link youtube) tussen het moment dat de overwegboom naar beneden is en de passage van de intercity's. Maar goed, dan praat je over intercity's langs de vrije baan. In de buurt van stations zie je vaak spoorwegovergangen buitensporig lang dichtliggen, zonder ook maar een enkele treinpassage. Moet in veel gevallen korter kunnen (wat het ook nog eens veiliger zou maken).

Nielske1990
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door koosmaterieel64 » ma 25 jan 2010 21:29

En dat is dus het gene wat ik hiermee:
koosmaterieel64 schreef:Bovendien denk ik dat je de overwegen zou kunnen aanpassen zodat ze later dicht gaan?!
bedoelde. In Velp wil het namelijk ook wel eens zeer lang duren als er een sprinter uit het station vertrekt. Als er dus meer treinen door het dorp heen gaan zou je dit dus kunnen aanpassen waardoor het voor de omwonenden al prettiger wordt knipoog

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door Libris » ma 25 jan 2010 23:25

@Koos, het valt opzich wel mee, zo is de overweg in Zutphen erger (tenminste, die wil de neiging hebben nogal regelmatig lang dicht te zitten), maar tegenwoordig leven we in een zodanige haastcultuur, dat elke seconde sneller moet blozen

Maar wat jij zegt, is dus een systeem met een stop-door schakeling, waarmee dus de overweg pas dicht gaat als de trein een groen seindbeeld heeft? Verder is de overweg in Velp niet abnormaal lang dicht voor een trein die met ~100 km/h nadert, dan gaat het best snel hoor, en voor die paar (2 treinen) per uur, waar je 10 seconden langer moet wachten, is vast wel geduld op te brengen laughing

Libris
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door koosmaterieel64 » ma 25 jan 2010 23:39

Die overweg in Zutphen is geen AHOB dus ook een ander verhaal knipoog
In Velp zijn de overwegen niet lang dicht voor de intercity maar voor de sprinter.
Als de sprinter naar Zutphen vertrekt zijn de overwegen aan de Gasthuislaan en bij het Biljoen degene die lang dicht zitten. Vooral die bij het Biljoen kan enorme wachttijden hebben. (Heb er eens meer dan een minuut gestaan :!!: )
Als de sprinter naar Arnhem vertrekt zijn de overweg aan de Kerkstraat, President Kennedylaan en aan de Emmastraat degene die lang dicht zitten. De wachttijd van de overweg aan de President Kennedylaan valt opzich nog mee.
Maar het is niet alleen Velp waar de overwegen lang dicht (kunnen) liggen.
knipoog

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door Libris » di 26 jan 2010 00:02

Ja oke, in Zutphen is het een ander soort overweg, maar het probleem is wel hetzelfde toch? glimlach

Verder, zoals ik net zei, lange wachtijden bij stations kunnen opgelost worden door een stop-doorschakeling, maar waarschijnlijk wordt daar op het moment de nood nog niet van ingezien om daar in te investeren glimlach Verder vind ik het eigenlijk wel meevallen voor de overwegen in Velp hoor, ik kom er wel eens door met de auto (en met de trein emo ) En vaak sta ik niet zo lang te wachten, ook niet voor de sprinter treinen glimlach

Maar goed, als die overweg een keer 20 seconden langer dicht zit, gaan we vast neit dood van zwaaien

Libris
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door SuperGhost » di 26 jan 2010 00:46

Die overweg in Zutphen heeft een heel ander probleem:
- eerst komt de stoptrein uit Oldenzaal hierlangs (meestal rond .22), vervolgens moet hij dichtblijven voor de stoptrein uit Winterswijk (rond .24), vervolgens komt de intercity uit Zwolle er nog achteraan (meestal rond .26). Daarna kan hij heel even open, maar dan begint het weer opnieuw: rond .05 komt de intercity naar Zwolle erlangs, rond .08 de stoptrein naar Oldenzaal en rond .09 de stoptrein naar Winterswijk.

Hij zit dan dus dicht van ongeveer (ruwe schatting) .03-.10, .20-.27, .33-.40 en .50-57. Tja, dat krijg je als er 3 treinen achter elkaar over die overweg komen rijden he tong naar buiten
En dan zijn de diverse goederentreinen en rangeerbewegingen (o.a. van de stoptreinen rond Zutphen en de intercity Deventer-Rotterdam) nog niet eens meegenomen.

SuperGhost
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door koosmaterieel64 » di 26 jan 2010 18:54

Libris schreef:Maar goed, als die overweg een keer 20 seconden langer dicht zit, gaan we vast neit dood van zwaaien

20 seconden langer?? zwaaien
http://www.youtube.com/watch?v=BegiU2OzO5M
En geloof me bij deze overweg duurt het altijd zo lang (als de stoptrein/sprinter uit het station komt) :!!:

koosmaterieel64
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn. door seinhuis » di 26 jan 2010 19:49

Nielske1990 schreef:Bovendien hebben we hier een bijzondere situatie, waarbij de aansturing van de Nederlandse overweg in Duitsland plaatsvindt. knipoog
Dit is gewoon Nederland, zie http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 9&t=h&z=17

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door dennistd » di 26 jan 2010 19:50

Ik vind het nog wel meevallen eerlijk gezegd, de gemiddelde spoorwegovergang in Duitsland zit langer dicht...

dennistd
Bericht Re: Goederenverkeer IJssellijn door Nieuws » wo 27 jan 2010 13:31

Zorgen over spoorvervoer langs Brummen

27 januari 2010

BRUMMEN - De leefbaarheid en veiligheid in Brummen zijn in het geding. Dat vinden althans de drie wijkraden in Brummen, die zich hebben aangesloten bij de belangenvereniging Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA). Het RONA is een organisatie die onderzoekt welke gevolgen de IJssellijn heeft voor de omgeving en ook alternatieven aandraagt, zoals ondergrondse aanleg of verplaatsing.

De wijkraden maken zich zorgen over de plannen om de aftakking van de Betuwelijn langs Brummen te laten lopen. Dan rijden er per 24 uur negentig goederentreinen langs het dorp in plaats van de huidige vijf. Deze treinen rijden vooral 's nachts en zijn vaak langer dan gewone treinen, tot soms wel 700 meter lang. Dat levert meer lawaai en bovendien ook meer gevaar op, omdat de treinen soms gevaarlijke stoffen vervoeren. Voor het zomerreces besluit Den Haag of de plannen doorgaan. De Wijkraad Brummen Centraal wacht dat niet af en bespreekt de plannen en een presentatie van het RONA op de jaarvergadering van woensdag 17 februari.

De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer