Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » do 15 mei 2014 15:12

Tja, maar je kunt je ook afvragen of dat traject zoals ze het plannen wel haalbaar is met dat enorme stuk enkelspoor. Ik geloof dat je dan hooguit 1 trein per uur kwijt kunt, terwijl ProRail toch uit ging van 2 paden per uur per richting over het traject Elst-Oldenzaal? Dan zou die Noordtak die de provincies willen niet eens voldoen lijkt me.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » do 15 mei 2014 15:27

Staat dat passeerspoor ook in de buurt van bewoning ingepland? - Daar kun je natuurlijk een hoop extra geluidsoverlast verwachten van remmende goederentreinen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » do 15 mei 2014 16:03

Geen idee, er werd alleen gezegd dat er halverwege ongeveer een passeerspoor komt in dat plan, niet precies waar dus.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » vr 16 mei 2014 12:45

Gemeenten in de Achterhoek zien Noordtak Betuwelijn niet zitten, aldus RTV Oost dat verder weet te melden dat deze spoorlijn 36 goederentreinen per dag zou moeten verwerken, wat inderdaad zou duiden op 1 pad per uur per richting.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Harm » vr 16 mei 2014 17:02

De Achterhoek zal zich verzetten tegen het plan om dagelijks 36 goederentreinen over een nieuwe spoorlijn van 76 kilometer lengte langs de A18 en de N18 naar Oldenzaal te laten rijden, aldus wethouder Rene Hoijtink van de gemeente Oost-Gelre. Hij stelt dat de 1,4 miljard kostende noordtak het toeristische landschap aantast en de woonkernen Groenlo en Lichtenvoorde splijt.


Als de politiek en de provincies van alle NIMBY protesten zouden aantrekken zou er waarschijnlijk zelden nieuw spoor aangelegd kunnen worden.Maar de wethouder heeft natuurlijk wel een punt dat het toeristisch landschap aangetast wordt. Al vind ik dat niet het belangrijkste en sterkste argument.

Er zijn in ieder geval meer nadelen als voordelen van een nieuwe spoorlijn. Zeker tussen Zutphen - Hengelo waar de bestaande spoorlijn toch al niet veel gebruikt wordt. En dan ook een nieuwe grotendeels enkelsporige spoor aanleggen in de relatief dunbevolkte Achterhoek die vooral alleen bedoeld is voor goederentreinen zodat ze tijdswinst kunnen boeken. Die argument wordt door de haven Rotterdam en de provincies Overijssel en Gelderland gebruikt.

Is die 2 uur tijdswinst (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1417049) nou echt zo enorm belangrijk voor die maximaal 36 goederentreinen? Lijk me meer een drogreden. En die aantal van 36 goederentreinen per dag. Eerst zien dan geloven..... Op de Hanzelijn zouden maximaal 34 goederentreinen per dag gaan rijden. Op dit moment is het 5 keer per week...... Ex-minister Netelenbos wilde de Hanzelijn deels als alternatief voor de Noordtak Betuweroute.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » vr 16 mei 2014 17:32

Die 2 uur tijdswinst voor zo'n 'noordtak' lijkt me nooit kunnen zijn in vergelijking met de route via Elst-Zutphen. Het verschil in aantal kilometers is zeer beperkt (zeker als je niet in de buurt wil komen van de grote woonkernen). Lijkt me dat dat is ten opzichte van de huidige route?

Het grootste punt is natuurlijk dat zo'n noordtak voor 36 goederentreinen per dag natuurlijk nooit in de verste verte rendabel te krijgen is. Dit terwijl dit ook nog eens veel duurder in aanleg is.

Dan lijkt het me veel beter als ze het geld dat je over houdt door voor de route via Zutphen te kiezen, gebruikt om de spoorlijn maar deels in een tunnel te leggen (bijv. in Velp). Dan gaan de bewoners van die kernen er niet alleen niet op achteruit, maar zelfs op vooruit (de geluidshinder van de reizigerstreinen en de al bestaande goederentreinen over die lijn verdwijnen dan).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Harm » vr 16 mei 2014 18:29

En als de bestaande spoorlijn tussen Arnhem - Zutphen bij Velp deels in een tunnel laat aanleggen krijg je mogelijk ook draagkracht bij omwonenden nabij de spoorlijn. Want dan komt de overheid de omwonenden deels ook tegemoet.

Bij de aanleg van de HSL Zuid en de Betuweroute werden de plannen voor de aanleg gewoon doorgedrukt. Hier is toch wat meer communicatie tussen overheid, provincies en omwonenden. Maar op een gegeven moment zal toch een besluit genomen moeten worden. Die voor sommigen niet goed zal uitpakken. Staatssecretaris Mansveld zal als goed is over niet al te lange tijd een beslissing nemen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » vr 16 mei 2014 19:38

Ik weet niet wat erger is, want destijds waren er alleen protestacties van de mensen langs dat beoogde tracé, nu zijn dat van verschillende gebieden (langs de IJssellijn, langs de Twentekanaallijn, langs de Twentelijn, in de Achterhoek en in de Liemers).

Het 'oplossingen bieden' is nu niets anders dan het volledige probleem verschuiven (en in sommige gevallen verergeren) naar een andere regio. Dat is natuurlijk geen oplossing.
Echt meedenken met de omwonenden is om het tracé al vast te stellen, maar juist op dat tracé bewoners mee laten denken over welke maatregelen nodig kunnen zijn om de overlast te beperken.

Velp is bijvoorbeeld bang voor het lang sluiten van de vele overwegen die er zijn. Maar dat probleem speelt in mindere mate nu ook al. Ga je het spoor verdiept aanleggen, dan heb je meteen verbetering voor dat dorp (leg je nog een dak op die verdiepte ligging, dan ben je het geluid ook al grotendeels kwijt).

Nu is de 'oplossing' (die de provincies aanleveren althans) een nieuw spoor aanleggen, waardoor niet alleen de plaatsen langs de IJssellijn last hebben van treinen (maar die wisten dat al wel toen ze er gingen wonen), maar ook nog de plaatsen in de Achterhoek (die dat helemaal niet wisten toen ze er gingen wonen), waarbij zelfs de lokale wegen geknipt moeten worden en de bereikbaarheid daar drastisch omlaag gaat. Dat is naar mijn mening dus geen oplossing, maar het probleem verergeren (nog los gezien van het slechtere financiële plaatje).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Harm » vr 16 mei 2014 22:13

Super Ghost schreef:
Velp is bijvoorbeeld bang voor het lang sluiten van de vele overwegen die er zijn. Maar dat probleem speelt in mindere mate nu ook al. Ga je het spoor verdiept aanleggen, dan heb je meteen verbetering voor dat dorp (leg je nog een dak op die verdiepte ligging, dan ben je het geluid ook al grotendeels kwijt).


Barendrecht heeft een overdekte tunnelbak gekregen van 1500 meter vanwege 9 spoorlijnen.
Nijverdal heeft een deel van het spoor in een tunnel gekregen zodat een aantal belangrijke kruisingen vermeden kon worden.
In Best zijn de vier spoorlijnen in een tunnel aangelegd.
In Abcoude is het spoor deels verdiept aangelegd.
In Delft worden de vier spoorlijnen in een tunnel aangelegd.
Aanleg van Drontermeertunnel (Hanzelijn) zodat recreatie en natuur gespaard bleven.

Er zijn verschillende redenen geweest voor de aanleg van een tunnel. Weet niet wat de criteria is voor het aanleggen van een tunnel. Maar jouw argumenten lijk me sterk genoeg voor een aanleg van een tunnel(bak) in Velp. Zeker uit oogpunt van veiligheid als in beide richtingen 8 passagierstreinen + gemiddeld 2 goederentreinen in elke richting rijden. Waarvan sommige goederentreinen mogelijk ook nog gevaarlijke stoffen vervoeren. Weet niet wat door voor juridische regels voor zijn.

Het is daarom te hopen dat de overheid een tunnel wil laten aanleggen in Velp. Dat is een win - win situatie. Zowel voor de omwonenden als voor de overheid.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » vr 16 mei 2014 22:34

In het geval van Abcoude was een kruisende sloot en massaal protest van omwonenden voldoende.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » vr 16 mei 2014 23:57

Alleen was het bij Abcoude natuurlijk wel al dat het spoor daar toch al aangepast moet worden, wat bij Velp natuurlijk niet het geval is.

Al heeft Velp met maar liefst 7 overwegen op zo'n klein stukje natuurlijk ook wel een zeer hoge overwegdichtheid. (8 als je de overweg met de 'Biljoen' ook meerekent)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » za 17 mei 2014 02:45

Een tunnel kan het niet worden als het een gemixte lijn is met GS (gevaarlijke stoffen) treinen ivm de recentste wijzigingen van de "tunnelwet", als ik goed ben ingelicht, net als een nieuwe tunnel zoals Koningstunnel (Den Haag, langs/om Het centraal station) niet meer mag, ivm de op en afritten.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » za 17 mei 2014 03:14

Er rijden toch genoeg goederentreinen met gevaarlijke stoffen door tunnels in Nederland? (moet wel, anders kom je vanaf de Kijfhoek ook nergens)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Gereke » za 17 mei 2014 09:46

Geldt alleen voor nieuwe tunnels.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » za 17 mei 2014 13:55

Mogen er helemaal geen gevaarlijke stoffen meer door nieuwe spoortunnels, of moeten ze alleen aan strengere eisen voldoen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door wauwthur » za 17 mei 2014 16:30

Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Harm » za 17 mei 2014 22:40

Mansveld kondigt echter via een woordvoerder aan dat ze met haar eigen plannen verdergaat. Zij wil over tien jaar meer treinen over de IJssellijn (Arnhem-Zutphen) en door Twente naar Duitsland laten rijden.


Maar hopen dat dit het wordt.

Super Ghost schreef:
Echt meedenken met de omwonenden is om het tracé al vast te stellen, maar juist op dat tracé bewoners mee laten denken over welke maatregelen nodig kunnen zijn om de overlast te beperken.


Wilde nog even hier op terugkomen. Zie ervan komen dat op bepaalde plaatsen delen van het spoor in een tunnel moeten worden aangelegd vanwege o.a. veiligheid, geluidsoverlast. In het volle Nederland kan uitbreiding van (nieuw) spoor nauwelijks plaatsvinden zonder doorsnijding van bebouwde kernen. En NIMBY protesten zijn standaard.

Maar als er rekening gehouden wordt met alle protesten kun je bijna geen enkele spoortraject uitbreiden. Of een nieuwe spoorlijn aanleggen. Of het wordt zeer duur zoals de HSL en de Betuweroute.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » zo 18 mei 2014 00:27

Je kunt ook niet met alle protesten rekening houden, maar wellicht kun je ze wel veel kleiner houden door de bewoners (proberen) gerust te stellen door enkele initiatieven over te nemen of enkele maatregelen aan te kondigen die de hinder moet verhelpen. Dat wordt nu totaal niet gedaan, over de IJssellijn wordt alleen gecommuniceerd dat er veel meer goederentreinen moeten gaan rijden, maar niets over het beperken van de overlast of iets dergelijks.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast