Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door John » zo 18 mei 2014 00:30

pe_pe schreef:In het geval van Abcoude was een kruisende sloot en massaal protest van omwonenden voldoende.

De besluitvorming over Abcoude is wel in een tijd gebeurd waarin ook de Betuweroute en HSL overdreven luxe zijn uitgevoerd. We leven nu echt in een andere tijd en al helemaal als het om spoorprojecten gaat.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » zo 18 mei 2014 04:31

SuperGhost schreef:Mogen er helemaal geen gevaarlijke stoffen meer door nieuwe spoortunnels, of moeten ze alleen aan strengere eisen voldoen?

Er gelden hele strenge regels die het praktisch onmogelijk maken. Onder andere:
  1. Een trein met gevaarlijke stoffen mag de tunnel niet in als er ook een personentreinen rijdt op dat moment.
  2. De tunnel buizen moeten gescheiden vlucht tunnels/routes hebben.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SRich » ma 19 mei 2014 01:39

mat_64 schreef:
SuperGhost schreef:Mogen er helemaal geen gevaarlijke stoffen meer door nieuwe spoortunnels, of moeten ze alleen aan strengere eisen voldoen?

Er gelden hele strenge regels die het praktisch onmogelijk maken. Onder andere:
  1. Een trein met gevaarlijke stoffen mag de tunnel niet in als er ook een personentreinen rijdt op dat moment.
  2. De tunnel buizen moeten gescheiden vlucht tunnels/routes hebben.

1 is makkelijk op te lossen door de gevaarlijke stoffen tunnel onder Groen G regime te laten rijden. Kijk maar naar Willemspoor tunnel in Rotterdam
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » ma 19 mei 2014 02:47

Dat heeft geen bescherming voor een nevenspoor in de zelfde tunnelbuis en voor achteropkomende personentreinen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SRich » ma 19 mei 2014 13:39

mat_64 jij weet netzo goed als ik als er een trein met G regime een tunnel in rijd er niet in de andere tunnel buis een personen trein kan rijden...

Daarom wachten die treinen ook voor de tunnen voordat ze er in gaan. Ze krijgen pas Groen en G als de tunnel geen personentrein bevat en alle seinen groen zijn.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » ma 19 mei 2014 15:41

kun je dan niet een 3e tunnel maken die volledig los ligt van de andere 2 (dus ook bij stations nog gesloten is van de andere 2 tunnels)?

Dan zou je 2 treinsporen hebben voor de reizigerstreinen en de 'normale' goederentreinen en 1 spoor voor de gevaarlijke stoffen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » ma 19 mei 2014 15:52

Als je de ruimte in de breedte en in het budget hebt...

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » di 20 mei 2014 03:46

@SRich: Ik was vergeten dat een trein onder XG-regime in tunnels geen opvolging van personentreinen mogen hebben, maar er zijn genoeg tunnels die buiten het XG-regime vallen (de Hemtunnel en de Willhelmstunnel vallen er op dit moment slechts onder).
Maar een nevenspoor word niks me gedaan.
@SuperGhost: Het hoeven niet drie tunnel te zijn, maar het kan ook met een dubbelsporige (eventueel een met station, verbod GS en diesellocomotieven) en een enkelsporige tunnel (goederen, onder XG-regime).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door eelkevd » di 20 mei 2014 10:31

John schreef:
pe_pe schreef:In het geval van Abcoude was een kruisende sloot en massaal protest van omwonenden voldoende.

De besluitvorming over Abcoude is wel in een tijd gebeurd waarin ook de Betuweroute en HSL overdreven luxe zijn uitgevoerd. We leven nu echt in een andere tijd en al helemaal als het om spoorprojecten gaat.

Dat hebben ze in Best ook gedaan. Er was oorspronkelijk een spoordijk van 4 meter hoog gepland met geluidswallen en dergelijken. Dat is met gestapelde containers bij de overwegen nagebouwd om een idee te geven hoe hoog het zou worden.

Er zijn hier 2 tunnelbuizen aangelegd maar open bij het station zelf. Voor goederentreinen is er ook een H sein mogelijkheid zodat ze niet in de tunnel tot stilstand komen.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Harm » do 29 mei 2014 08:55

Tegen de aanleg van de Noordtak van de Betuweroute is ook bij verschillende partijen in Gelderland weerstand/tegenstand:

http://www.gelderlander.nl/regio/liemer ... -1.4380866
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ute-146242

Alleen de raad van de provincie Gelderland en Overijssel is blijkbaar voor de aanleg van de Noordtak Betuweroute. En staatssecretaris Mansveld ziet er ook niks in. Kortom de aanleg van de Noordtak gaat niet door. zwaaien

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » do 29 mei 2014 09:11

De provincie Gelderland is echter zo voor die noordtak, dat ze op het Noordtakdebat in Groenlo zich niet uit durfde te spreken voor zo'n noordtak (Conny Bieze was aanwezig)....

Weet je ook meteen hoe serieus die provincie over die noordtak is. Volgens mij is het eerder dat ze die indruk willen wekken om zieltjes te winnen van de burgers langs de IJssellijn en vervolgens tegen de Achterhoekers weer de indruk te wekken tegen zo'n noordtak te zijn, om hun zieltjes te winnen. ach nee
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht door R-K » za 31 mei 2014 10:31

Lijkt me logisch dat Overijssel voor is, de enige gemeente die er echt last van heeft is Haaksbergen. Dat de lijn langs de UTcampus wordt gelegd, zou niet echt op bewaren rekenen aangezien studenten nog wel wat kunnen hebben. Dat Gelderland voor is is omdat het het belang van Arnhem voor het belang van de Achterhoek zet, oftewel de Achterhoek is het afvoerputje van Gelderland.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » za 31 mei 2014 11:24

R-K schreef:Lijkt me logisch dat Overijssel voor is, de enige gemeente die er echt last van heeft is Haaksbergen. Dat de lijn langs de UTcampus wordt gelegd, zou niet echt op bewaren rekenen aangezien studenten nog wel wat kunnen hebben.
Dat lijkt me een tamelijk naïeve veronderstelling. Niet alleen in Haaksbergen zullen omwonenden in het geweer komen en de plannen voor de Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark (NOEK) tussen de UT-campus en de A1 konden ook bepaald niet op onverdeeld gejuich rekenen.

pe_pe
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door R-K » za 31 mei 2014 12:07

Tussen de UT Campus en Oldenzaal zit weinig bebouwing, maar wel veel bebossing. Echter de lijn via de Eschmarke laten leiden kan ook op veel weerstand leiden.

R-K
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » za 31 mei 2014 12:32

Deze lijn zou in het zicht komen van de huizen aan de oostelijke rand van Hengelo die nu uitkijken op een rustiek coulisselandschap. Natuurlijk zou dat protest opleveren. Dat het buiten de bebouwde kom is wil niet zeggen dat je er zonder slag of stoot een spoorlijn kunt aanleggen.
Nog een groter probleem wordt het als de angst ontstaat dat er zoutholtes zouden kunnen gaan instorten als er goederentreinen in de buurt gaan rijden.

pe_pe
Bericht door R-K » za 31 mei 2014 14:05

Een lijn die om Didam heen, via Nieuw-Wehl, Langerak, Velswijk, Kranenburg die ten Oosten van Lochem aansluit op de bestaande spoorlijn geen optie? Kom je langs minder grote kernen en minder kwetsbare natuur.

R-K
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door SuperGhost » za 31 mei 2014 14:26

R-K schreef:Tussen de UT Campus en Oldenzaal zit weinig bebouwing, maar wel veel bebossing. Echter de lijn via de Eschmarke laten leiden kan ook op veel weerstand leiden.

Je vergeet hierbij ook dat de UT (technische universiteit) ook apparatuur heeft die zeer trillingsgevoelig is. Een goederenspoor vlak langs Drienerlo (de UT-Campus) leggen zou dus zeer negatieve gevolgen kunnen hebben voor de UT.

R-K schreef:Dat Gelderland voor is is omdat het het belang van Arnhem...
Dan had Gelderland nog een veel goedkoper alternatief kunnen kiezen: een aftakking van de Betuweroute bij Groessen die in de middenberm van de toekomstige verlengde A15 gelegd wordt en in de buurt van Rheden aantakt op de IJssellijn. Een omleiding om Arnhem heen dus. Dat is veel goedkoper én je zou daarmee ook bedrijventerrein Centerpoort kunnen aansluiten (korte omleggen bij aansluiting tussen Velp en Rheden) of je zou meteen ook Rheden mee kunnen nemen en pas bij Ellecom weer kunnen aansluiten op de IJssellijn (de lange omlegging).
Afbeelding
Die kortere omlegging is volgens mij al eens eerder voorgesteld, maar toen afgeschoten omdat het niet rendabel was (te weinig goederentreinen). Dus hoe kan zo'n complete noordtak dan wel rendabel zijn vraag ik me af...

Overigens: wie zegt dat Gelderland voor de 'noordtak' is. Op de noordtakdebat in Groenlo zei de provincie (d.m.v. Conny Bieze) desgevraagd geen voorkeur voor een noordtak te hebben. (volgens mij heeft Gelderland liever een 'noordtak' in Duitsland)

SuperGhost
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door Nieuws » di 17 jun 2014 09:55

Uit persbericht I & M over 1,1 miljard voor spoorinvesteringen

Goederenroute Oost-Nederland
In 2010 is besloten dat het spoor tussen Elst en Oldenzaal/Duitse grens geschikt moet worden gemaakt voor de toename van het aantal goederentreinen door Oost-Nederland. Hiervoor zijn vier routevarianten bestudeerd. Mansveld kiest voor de variant 'kopmaken te Deventer' om nu duidelijkheid te geven aan de omwonenden van de vier onderzochte varianten. Deze variant, waarbij de goederentreinen keren op het emplacement in Deventer, wordt echter tot 2020 nog niet verder uitgewerkt. De groei van het goederenvervoer is namelijk minder groot dan verwacht. Elke drie jaar wordt de ontwikkeling van het goederenvervoer opnieuw bekeken. Op basis daarvan besluit de staatssecretaris of het nodig is de vervolgfase te starten. Dan wordt ook bepaald of een noordelijke aftakking van de Betuweroute (“Noordtak”) opnieuw wordt onderzocht.

Nieuws
Medewerker Forum

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer