Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Brand op Kijfhoek

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Brand op Kijfhoek door MichaBen » za 15 jan 2011 17:04

Misschien dat een kenner hier meer over kan zeggen? Ik vind het bericht over een rangeerfout namelijk nogal opmerkelijk, aangezien dergelijke wagons zover ik weet tegen een stootje moeten kunnen. Het lijkt me dat bij een botsing met lage snelheid er niet gelijk een lek zou mogen kunnen ontstaan met een dergelijke felle brand en explosiegevaar. Weet iemand wat de eisen zijn voor een dergelijke wagon?

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door lamotep » za 15 jan 2011 17:08

Het enige wat ik kan bedenken is een zijwaartse aanrijding op een wissel of zo. Als er gewoon wat hardhandig tegen de buffers is aangereden lijkt me niet dat de ketel lek slaat, normaliter zijn deze ketelwagens dubbelwandig.

lamotep
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door lamotep » za 15 jan 2011 17:34

'Prorail moet meewerken aan bedrijfsbrandweer'

(Novum) - Spoorbeheerder Prorail moet meewerken aan het opzetten van een bedrijfsbrandweer voor het rangeerterrein Kijfhoek tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Op het terrein brak vrijdagavond brand uit. Burgemeester van Zwijndrecht Antoin Scholten stelt zaterdag dat de brand uitwijst dat een bedrijfsbrandweer op het terrein hard nodig is.

Scholten vertelde zaterdag tijdens een persconferentie over de brand dat hij Prorail tot 1 januari 2012 de tijd had gegeven een bedrijfsbrandweer voor het terrein op te zetten. Prorail heeft hier echter formeel bezwaar tegen aangetekend en wil over de kwestie een gang naar de rechter maken.

Scholten vindt dat Prorail dat bezwaar moet intrekken en moet meewerken aan het op poten zetten van een bedrijfsbrandweer. "Ik ga ervan uit dat Prorail gezien wat er vannacht is gebeurd dat bezwaar intrekt. We hebben het gewoon nodig."

Bron: Trouw

lamotep
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door zephyr » zo 16 jan 2011 01:19

En waar staat de brandweerkazerne van de gemeente Zwijndrecht ?
Pal naast de ingang van Kijfhoek. En die Zwijndrechtse brandweer krijgt extra geld omdat Kijfhoek en de spoorlijn Kijfhoek-Dordrecht-Moerdijkbrug zoveel extra risico voor de bevolking met zich mee brengt. In Dordrecht wordt er zelfs een speciale kazerne extra voor gebouwd en Zwijndrecht en Dordrecht hebben extra materieel staan. Wat voegt een bedrijfsbrandweer daar nu aan toe, zeker als je je bedenkt dat dit de eerste echte brand is op een terrein dat al bijna 40 jaar bestaat.

zephyr
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Arjen-V » zo 16 jan 2011 23:56

Kijfhoek weer gedeeltelijk in gebruik

ZWIJNDRECHT - Het goederenvervoer per spoor vanaf het rangeerterrein de Kijfhoek bij Zwijndrecht is zondagavond weer gedeeltelijk op gang gekomen na de brand van vrijdagavond.

Het gaat om het treinverkeer tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. Dat lieten de gemeente Zwijndrecht en vervoerder Keyrail zondag weten.

Het treinverkeer en het rangeren lagen sinds vrijdagavond stil na de brand in een treinwagon met ethanol.
Bron: http://www.nu.nl
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Laurent » ma 17 jan 2011 11:01

Het klinkt nu trouwens alsof bijna het gehele goederenvervoer in de havens tot stilstand is gekomen, maar het lijkt mij dat het verkeer gewoon over Rotterdam CS en/of onderlangs (tegen de passagierssporen aan) geleid is?
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door renevisscher » ma 17 jan 2011 11:38

zephyr schreef: Wat voegt een bedrijfsbrandweer daar nu aan toe, zeker als je je bedenkt dat dit de eerste echte brand is op een terrein dat al bijna 40 jaar bestaat.

Wat ik mij nog kan voorstellen in deze is dat er een extra spoor gerelateerd onderdeel aan deze kazerne wordt toegevoegd. Iets van een brandweertrein. Ik denk dat deze voor dit gebied zeer zeker van toegevoegde waarde kan zijn. De brand welke nu woede was voor de brandweer slecht te bereiken, wellicht dat dit via het spoor beter had gekund.

renevisscher
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Gilles » vr 21 jan 2011 09:18

Laurent schreef:Het klinkt nu trouwens alsof bijna het gehele goederenvervoer in de havens tot stilstand is gekomen, maar het lijkt mij dat het verkeer gewoon over Rotterdam CS en/of onderlangs (tegen de passagierssporen aan) geleid is?
Het verkeer in de havens heeft alleen in de nacht van de brand stilgelegen omdat de VL-post tijdelijk ontruimd is geweest. Daarna zijn veel treinen omgeleid via Rotterdam. In de loop van de zaterdag zijn een paar sporen op Kijfhoek weer in gebruik genomen en was er weer verkeer mogelijk over 1 spoor richting Dordrecht (inderdaad via het spoor dat het meest tegen de reizigerssporen aan ligt) en naar de Betuweroute. Vanaf zondagmiddag (na het onderzoek ter plaatse door de KLPD) is het aantal sporen dat gebruikt kon worden langzaam steeds verder uitgebreid.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door TPCAigle » vr 21 jan 2011 19:21

TPCAigle
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Arjen-V » do 27 jan 2011 17:35

Om even een beeld te geven van de enorme hitte die bij deze brand is vrijgekomen even een foto van het verwrongen en verbogen restant van de ketelwagon
Afbeelding
het Flickr plaatje.
Even ter verduidelijking de wagon is verwrongen door de hitte.
Mvg Arjen, Mcn ACTS\n http://www.treinenfotoforum.nl

Arjen-V
Medewerker HUSA
Medewerker HUSA
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Nieuws » zo 30 jan 2011 14:55

Aanhoudende problemen op Kijfhoek

29 januari 2011

Het rangeercentrum Kijfhoek is nog steeds gedeeltelijk buiten gebruik als gevolg van de enorme brand twee weken geleden in een ketelwagen met methanol.

Dit meldt DB Schenker, de grootse gebruiker van het centrum nabij Barendrecht, waar vooral treinen met wagons met verschillende herkomst (wagenladingvervoer) worden samengesteld.

De vervoerder legt vanaf dit weekend directe treinen in van en naar Beverwijk en Vlissingen (Sloehavengebied) in, die niet via Kijfhoek gaan. Wagenladingvervoer voor alle andere bestemmingen wordt op Kijfhoek 'op een alternatieve wijze gesorteerd', aldus DB Schenker. Daardoor kunnen klanten van het Europese distributienetwerk de komende periode worden geconfronteerd met vertraging.

Volgens de spoorvervoerder is onduidelijk wanneer Kijfhoek weer volledig in gebruik is. Op de site van Keyrail, de beheerder van het rangeercentrum, is daarover geen informatie te vinden. De infrabeheerder meldde anderhalve week geleden dat het centrum weer gedeeltelijk in gebruik was genomen.

Bron: Nieuwsblad Transport

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Nieuws » za 09 jul 2011 13:05

Te weinig informatie over goederentreinen op rangeerterreinen

9 juli 2011

Veel rangeerterreinen voldoen niet aan de veiligheidseisen.

Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat, op basis van een onderzoek na een ernstige brand op spooremplacement De Kijfhoek begin dit jaar. Vaak is het vooral voor hulpverleners niet duidelijk welke stoffen er met welke trein vervoerd worden, waardoor bijvoorbeeld de keuze voor blussen met water of blussen met schuim een pure gok wordt.

Kijk hier voor een korte reportage van de NOS.

Bron: NOS

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Nieuws » za 09 jul 2011 13:06

Informatie gevaarlijke stoffen moet digitaal

9 juli 2011

De koepelorganisatie van het goederenvervoer op het spoor wil informatie over gevaarlijke stoffen in wagons digitaliseren. Op deze manier kan er sneller en preciezere informatie worden gegeven over de inhoud en locatie van de wagons.

Dit systeem is op dit moment in ontwikkeling en wordt voor een deel al gebruikt door hulpdiensten. Het is de bedoeling dat het binnenkort landelijk wordt ingevoerd.

De organisatie reageert hiermee op het rapport 'Weten wat er staat' van de Inspectie Verkeer en Waterstaat waarin wordt gesteld dat de informatie over gevaarlijke stoffen op rangeerterreinen te kort schiet. Vaak is niet duidelijk welke gevaarlijke stoffen in de wagons zitten en waar ze geparkeerd staan.

Kijfhoek
De brand op het emplacement Kijfhoek in januari van dit jaar was een van de aanleidingen voor het onderzoek van de inspectie. Daar stond een aantal wagons met gevaarlijke stoffen die niet in de administratie werden teruggevonden. Zo'n veertig terreinen zijn onderzocht.

Bron: RTV Rijnmond

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Roberta » za 09 jul 2011 19:29

Ik zat te denken aan het systeem van "automatic car identification" zoals in de VS is uitgeprobeerd met gekleurde streepjescodes.

Afbeelding

Ik denk dat je met de moderne QR-code in combinatie met een kamera langs de baan veel kan bereiken.
Maar ik vrees ook, zoals men in Amerika ondervond, dat dit systeem erg gevoelig is voor weersomstandigheden en graffiti.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Gilles » zo 10 jul 2011 11:09

Het gaat niet om treinen; van treinen is wel bekend wat er in zit en waar het staat. Hert probleem zit in de rangeerdelen.

Stel trein 54013 vertrekt van Kijfhoek naar de Botlek; zolang de trein op Kijfhoek staat is bekend wat de samenstelling is en waar die trein staat. Onderweg naar Botlek en na aankomst op Botlek (zolang er niets wijzigt aan de samenstelling) is dat ook bekend. Op een zeker moment gaat men op Botlek die trein uit elkaar halen om naar de verschillende klanten te brengen. Het blijkt dat dan de administratie gaat falen, men weet dan niet meer welke wagen exact waar staat. Hetzelfde geldt bij het samenstellen van treinen, zolang er nog geen treinnummer (en de bijbehorende wagenlijst) aan zijn gekoppeld is het niet duidelijk wat waar staat.

Dat laatste is bij treinen van DB Schenker op Kijfhoek wel bekend bij DB Schenker en Keyrail maar van treinen van andere vervoerders niet. DB Schenker en Keyrail maken gebruik van het zgn. Kijfdis systeem waar alle wagens op wagenniveau te volgen zijn en iedereen precies weet waar die staat. Andere vervoerders hebben geen toegang tot dit systeem waardoor er dus treinen op Kijfhoek zijn waarvan niet altijd duidelijk is wat er in zit.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Roberta » zo 10 jul 2011 19:08

Gilles schreef:...Andere vervoerders hebben geen toegang tot dit systeem waardoor er dus treinen op Kijfhoek zijn waarvan niet altijd duidelijk is wat er in zit....

Wellicht toch handig om de informatie dan in ieder geval wel door te geven aan de brandweer?

(En dan los je nog het probleem niet op van de goederenwagens van andere vervoerders.)

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door Gilles » zo 10 jul 2011 20:19

Die gegevens worden ook aan de brandweer doorgegeven. Het is alleen wel jammer dat in het artikel niet staat hoeveel wagons met onbekende lading er waren gevonden. Dat er 40 treinen zijn onderzocht wil nog niet zeggen dat in iedere trein onbekende wagens zaten knipoog

Overigens weet ik wel van het bestaan van enkele onbekende wagens maar in het kader van het onderzoek wat nog steeds loopt kan ik niet al te veel erover melden. Een deel van die wagens waren inderdaad van een andere vervoerder en daarom niet (meer) in de centrale databank bekend, enkele wagens stonden wel in de administratie maar op een ander spoor dan ze werden aangetroffen.

Het is overigens niet zo dat de oplossing waar Prorail en Keyrail aan werken iets is dat gedaan wordt omdat IVW het wil. Dit project loopt al langer dan de brand. Door de brand en het rapport van IVW is wel de nut en noodzaak ervan nogmaals duidelijk geworden.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Brand op Kijfhoek door pe_pe » ma 11 jul 2011 00:29

Wat beperkt op dit moment de toetreding van andere vervoerders tot dat kijfdis systeem? Gokje: relatief hoge kosten per wagen voor een systeem dat alleen op Kijfhoek gebruikt wordt?

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer