Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De ijzeren rijn toch gereactiveerd ?

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door phantom27 » za 02 jul 2011 12:13

Al enige tijd houd ik de verhalen en items rondom de Ijzeren rijn in de gaten en wat schertst mijn verbazing zojuist.
Na wat zoeken naar nieuws items en fotoreportages over deze al lang in onbruik zijnde spoorlijn,vind ik het volgende artikeltje met een leuk stukje tekst:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -rijn.html
Alles en iedereen roept nog steeds dat die lijn voorlopig niet wordt gereactiveerd,echter is onze overheid blijkbaar een andere mening toegedaan zich iets afvragen
Dus tegen beter weten in de vraag,heeft iemand recent nieuws over dit spoorlijntje en het evt toch weer in gebruik nemen ervan ?
vr gr phantom27

phantom27
Berichten: 16
Geregistreerd: di 28 feb 2006 20:28
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door llama » za 02 jul 2011 12:28

België wil een heropening, en na internationale arbitrage tussen Nederland en België was de uitkomst dat dit moet gebeuren, mits België meebetaald aan de extra kosten voor een tunnel onder het natuur gebied de Meinweg.

Aangezien België al een tijd geen regering heeft is het niet duidelijk wat ze nou precies willen, maar er zijn wel al afspraken gemaakt de lijn te heropenen. Sindsdien is geld echter iets meer een probleem geworden voor België.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door pe_pe » za 02 jul 2011 12:34

Het zou ook zomaar kunnen dat de Nederlandse regering binnenkort bereid is toch iets meer zelf te betalen aan die spoorlijn, als wisselgeld voor het niet onder water hoeven zetten van die bewuste polder aan de Westerschelde.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door werchter » za 02 jul 2011 12:39

In het topic Dossier IJzeren rijn vindt je de verzameling nieuwsberichten met betrekking tot dit onderwerp.
Quote uit het laatste nieuwsbericht (4 maart):
De Nederlandse, Duitse, Belgische en Vlaamse overheden richten een werkgroep op die een plan moet uitwerken om de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen.

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door groningen » za 02 jul 2011 12:50

Tunnel onder de Meinweg; aan hoeveel kilometer heeft men gedacht? Compleet eronder is al snel 5 kilometer.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door pe_pe » za 02 jul 2011 13:07

Waarom zouden de Duitsers eigenlijk wel mee gaan werken aan renovatie van dit grenstraject? Bij Zevenaar wil het maar niet vlotten, bij Venlo willen ze het niet verdubbelen en nu zou het bij Roermond wel moeten gaan lukken. Uiteindelijk kunnen al die projecten nadelig uitpakken voor de Hamburgse haven.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door llama » za 02 jul 2011 13:50

pe_pe schreef:Het zou ook zomaar kunnen dat de Nederlandse regering binnenkort bereid is toch iets meer zelf te betalen aan die spoorlijn, als wisselgeld voor het niet onder water hoeven zetten van die bewuste polder aan de Westerschelde.


Dat moet niet van België, maar van de EU. En de reden is compensatie voor de natuur. Dat doe je niet door een spoorlijn door een natuurgebied te heractiveren.

pe_pe schreef:Waarom zouden de Duitsers eigenlijk wel mee gaan werken aan renovatie van dit grenstraject? Bij Zevenaar wil het maar niet vlotten, bij Venlo willen ze het niet verdubbelen en nu zou het bij Roermond wel moeten gaan lukken. Uiteindelijk kunnen al die projecten nadelig uitpakken voor de Hamburgse haven.


Duitsland heeft natuurlijk meer belangen dan de Hamburgse haven alleen. Dat de Antwerpse en Rotterdamse haven goederen vervoeren van en naar Duitsland vind ook Duitsland fijn. Daarnaast ziet men die goederen in Duitsland ook liever over het spoor dan over de weg gaan.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door pe_pe » za 02 jul 2011 14:21

llama schreef:Dat moet niet van België, maar van de EU. En de reden is compensatie voor de natuur. Dat doe je niet door een spoorlijn door een natuurgebied te heractiveren.
Dat de natuur gecompenseerd moet worden, vermijd je daar inderdaad niet mee. Echter willen de Belgen dat dat gebeurt door specifiek de Hedwigepolder onder water te zetten. Die grenst aan België en aan hun kant van de grens zijn zij al bezig met ontpolderen. Als Nederland van plan is om toch een andere polder onder water te zetten, zoals laatst aangekondigd, moeten de Belgen een dijk bouwen langs de grens en zijn ze duurder uit.

Als Nederland nu toeschietelijker wordt in hun medewerking voor een spoorlijn waar de Belgen (vooral de Vlamingen) veel behoefte aan hebben en Nederland weinig last en een beetje nut van heeft, zou dat de Belgen er misschien toe kunnen bewegen hun verzet tegen het alternatieve ontpolderingsplan op te geven.

Voor wat betreft de belangen van Duitsland: protectionisme is voor het geheel nooit goed. Wat Duitsland tot nu toe heeft laten zien waar het de grensspoortrajecten betreft, getuigt niet direct van optimale medewerking. Aan de eerder genoemde voorbeelden kan nog worden toegevoegd: Ter Apel, waar aan de Duitse kant nooit een aansluiting is gekomen en Enschede, waar de verbinding pas werd heropend nadat er een meter spoor was weggezaagd. Goed, daar waren allerlei andere reden voor, maar feit is dat die spoorlijn nu zelfs 's nachts niet voor doorgaand goederenvervoer bruikbaar is.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door phantom27 » za 02 jul 2011 14:24

Het verhaal ijzeren rijn is een divers verhaal zo blijkt.
Het ondertunnelen van het deel meinweg zou op ong 4a 5 km uitkomen,maar daarmee zou men wel de o zo geliefde flora en fauna redden die er nu is.
Nadeel is wel dat als NL kiest voor die optie dat wij dat dan voor onze kiezen gegooid krijgen qua kosten want het oorspronkelijke verdrag stelt blijkbaar dat reactiveringskosten alleen voor 60% voor belgie zijn als men kiest voor de originele spoorlijn en het opknappen daarvan.
Wijzigingen aan dat trace op nederlands grondgebied moeten wij dus zelf dokken.
Wat me idd verder echt stoort is dat men in Duitsland niet van plan is om binnenkort(lees binnen 5 jaar)van plan is om ook maar is te gaan praten over het herstellen van hun deel aan dat trace.
Dus daar laat men helemaal geen gevoel achter van ergens aan mee willen werken,niet aan de ijzeren rijn en idd ook niet aan het 3e spoor voor de BR.
Enige interessante info over de ijzeren rij is ook in het volgende artikel te lezen wat ik zojuist vond:
http://weert.sp.nl/ijzerenrijn/watnou.stm
vr gr phantom27

phantom27
Berichten: 16
Geregistreerd: di 28 feb 2006 20:28
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Eix » za 02 jul 2011 14:33

pe_pe schreef:
Voor wat betreft de belangen van Duitsland: protectionisme is voor het geheel nooit goed. Wat Duitsland tot nu toe heeft laten zien waar het de grensspoortrajecten betreft, getuigt niet direct van optimale medewerking. Aan de eerder genoemde voorbeelden kan nog worden toegevoegd: Ter Apel, waar aan de Duitse kant nooit een aansluiting is gekomen en Enschede, waar de verbinding pas werd heropend nadat er een meter spoor was weggezaagd. Goed, daar waren allerlei andere reden voor, maar feit is dat die spoorlijn nu zelfs 's nachts niet voor doorgaand goederenvervoer bruikbaar is.


Ietwat offtopic. Maar als er verschillende (andere) redenen zijn voor het wegzagen van het metertje spoor bij Enschede, waarom verwijt je het dan specifiek de Duitsers?

Sterker nog, volgens mij getuigt het niet aansluiten van deze spoorlijn op de rest van het NL net eerder van onwil aan Nederlandse zijde dan aan Duitse zijde.

Avatar gebruiker
Eix
Berichten: 1090
Geregistreerd: di 16 aug 2005 16:17
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door pe_pe » za 02 jul 2011 14:47

Allereerst was er geen sprake van "niet aansluiten" maar van "afsluiten": vóór het sluiten van die lijn reden er wel doorgaande treinen. Pas bij de heropening werd Enschede een dubbel kopstation. Naast de technische voordelen van een Duits spoor op Nederlands grondgebied zonder aansluiting, is er ook een economisch voordeel voor Duitsland, omdat er meer goederen van Nederland naar Duitsland gaan, dan andersom. Zolang de Duitsers een bottleneck kunnen behouden bij de grensovergangen, kunnen ze voorkomen dat de Rotterdamse en Antwerpse haven groeien ten koste van de Hamburgse.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door phantom27 » za 02 jul 2011 23:57

Vraag me echter af in hoeverre Duitsland verplicht is om medewerking te geven aan het reactiveren van de ijzeren rijn.
Als die net zo hard verplicht zijn om aan de wens van belgie te voldoen en het reactiveren niet mogen tegenhouden,dan wordt het voor de belgen denk ik ook tijd om is aan de duitse deur te gaan kloppen.
Het is tenslotte nog altijd zo dat het niet zo kan zijn dat straks op 2 landen een lijn klaarligt,en dat de 3e partij wederom gewoon verstek laat gaan.
Anders wordt het straks een 2e betuweroute,waar afspraken ook niet echt nagekomen worden door die ene partij.
vr gr phantom27

phantom27
Berichten: 16
Geregistreerd: di 28 feb 2006 20:28
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Roberta » do 30 jan 2014 07:01

Bij de Betuweroute werden de Duitsers een afspraak opgedrongen. Niet zo verwonderlijk dat de Duitsers niet meewerken.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door groningen » do 30 jan 2014 10:52

Zolang Kaldenkirchen - Viersen enkel spoor is denk ik dat geen extra capaciteit via de Ijzeren Rijn nodig is.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door brandhout » do 30 jan 2014 21:57

Snap het nut van de ijzeren rijn niet. Het is wel een stukje korter dan de Montzenroute, en minder hellingen maar het kost een hoop geld. De hellingen zijn niet zo belangrijk meer dankzij de traxx familie. En de Montzenroute heeft bovenleiding. Zijn de kosten/baten eigenlijk al onderzocht?

Avatar gebruiker
brandhout
Berichten: 92
Geregistreerd: do 02 jan 2014 18:27
Woonplaats: Almere
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door groentje » vr 31 jan 2014 01:04

De elektrificatie gaat ondertussen ook door in België, tot Mol is ze zo goed als klaar, wel heeft de bouw van het onderstation wat vertraging opgelopen... Daarna nog Mol-Neerpelt-(Weert), en het stuk Duitsland in, een nieuwe lijn langs de A52, zoals de Duitsers blijkbaar willen en mij ook het meest interessantst lijkt, of de oude route heropenen met draadje en de nodige werken voor het stiltegebied. Maar een e-loc is wel stiller dan een dieselloc, dus dat is al een goed begin.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door Stootblok » do 06 feb 2014 20:18

Ik dacht dat de Duitsers een nieuw stuk spoorlijn nodig hebben omdat de andere route te zijner tijd wordt afgebroken voor de bruinkoolwinning.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: De ijzeren rijn toch gereactiveerd ? door groningen » do 06 feb 2014 22:29

Denk dat dat wel meevalt. Bruinkoolgebied is grofweg de driehoek Eschweiler, Kerpen en Juechen. Loopt geen spoorlijn doorheen, maar wel er vlak boven en onder.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron