Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kort nieuws: Goederen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Roberta » ma 21 mei 2012 18:46

Nieuwe spoorverbinding Rotterdam-Polen open

21 Mei 2012

POZNAN - In het Poolse Poznan is maandag de nieuwe spoorverbinding tussen Nederland en Polen geopend.

Op het traject Rotterdam-Poznan rijdt drie keer per week een elektrisch aangedreven locomotief en vice versa met iedere keer 20 wagons.
De nieuwe spoordienst is een klap voor de vervoerders over de weg, want er zullen wekelijks 120 minder vrachtwagens tussen Nederland en Polen gaan rijden en vice versa. Tegelijkertijd is de verbinding een aanwinst voor het milieu, blijkt uit berekeningen. Deze zou per rit een besparing van ongeveer 80 procent CO2-uitstoot opleveren.
De opening aan Poolse kant gebeurde tijdens de zogenoemde Poolse oranjeweek, een themaweek waarin de diplomatieke banden tussen Nederland en Polen worden aangehaald. Om die reden is verkeersminister Melanie Schultz van Haegen in Warschau. Daar bespreekt zij onder meer het bevorderen van het spoorvervoer tussen beide landen.

Eerste trein
Aan de Nederlandse kant wordt de verbinding vrijdag 25 mei geopend. Dan vertrekt ook de eerste trein over deze lijn naar Polen. Volgens het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) groeit het volume van het goederenvervoer tussen Nederland en Polen snel, maar is het aandeel van het vervoer per spoor aanzienlijk achtergebleven.
''Met Polen, dat een sterke industrie en een bevolking van zo'n 40 miljoen mensen telt, en met Nederland als poort van Europa, moet het duurzame vervoer per spoor een groter aandeel voor haar rekening nemen'', zegt Ad Toet van het KNV.

Bron: Nu.nl

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Laurent » ma 21 mei 2012 21:30

Gereden werd er in een samenwerking van ERS en PKP Cargo met de voormalige ITL 189 205, maar nu in een PKP jasje gestoken.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Nieuws » wo 06 jun 2012 12:50

KNV wil goederenman in ProRail-top

6 juni 2012

De directie van de Nederlandse spoornetbeheerder ProRail moet klantgerichter worden en een directeur Spoorgoederenvervoer krijgen.
Dit bepleitte KNV-directeur Ad Toet vandaag in de Rotterdamse Ahoy’ tijdens het logistieke evenement NT DAGEN, dat deze krant organiseert.
Koninklijk Nederlands Vervoer wil de komende uitgifte van nieuwe concessies voor het vervoer (NS) en het beheer van het spoor (ProRail) aangrijpen voor een ‘heroverweging’ van bestaande organisatiestructuren. “De NS-ProRail-discussie moet gevoerd worden op inhoud. Welke functies kunnen het beste door wie worden uitgevoerd? KNV pleit voor een pragmatische herschikking.”

KNV wil naar een klantgestuurde samenstelling van de directieraad van ProRail in plaats van een raad die is samengesteld op basis van procesverantwoordelijkheden. De nieuwe directeur Spoorgoederenvervoer zou verantwoordelijkheid moeten krijgen voor het spoorgoederenbudget, van zo’n 150 miljoen euro per jaar en moet toezien op alle investeringen, onderhoud en de verkeersleiding.

Toet gaf ook in overweging om een directeur Reizigersvervoer aan te stellen, om zo tegenwicht te bieden aan de procesdirecteuren. “Er hoort in een bedrijf een evenwicht te zijn tussen klantenbelangen en interne processen. Dat evenwicht is er bij ProRail niet. Maar dat is ook niet geheel verwonderlijk, als je voor 85 procent van je inkomsten van het rijk afhankelijk bent.”

Op dit moment is KNV Spoorgoederenvervoer in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Keyrail en ProRail over het beheer van de infrastructuur. Belangrijk onderwerp van gesprek is het eerder door KNV bepleite één loket voor goederenvervoerders. Dat voorstel is inmiddels al door minister Schultz van Haegen overgenomen en wordt als het ‘Betuweroute +’-model nader uitgewerkt.

Nieuwsblad Transport

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door groningen » wo 14 nov 2012 04:06

In Coevorden men kan vanaf nu elektrisch doorrijden tot de Coevorder Euroterminal. Dit betekende de aanleg van 600 meter aan bovenleiding. Men hoeft geen diesellocomotieven meer te gebruiken. Er zijden wekelijks 4 a 5 shuttletreinen naar Rotterdam. De capaciteit is 80 20-voetscontainers en gemiddeld het is 95 % volgeboekt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door dennistd » zo 18 nov 2012 13:04

Dat klopt niet helemaal: er is een extra spoor geëlektrificeerd op station Coevorden, waardoor er nu met elektrische tractie vertrokken kan worden van station Coevorden. Het stuk Coevorden-Euroterminal wordt nog steeds gesleept door een dieselloc, dat is trouwens ook net zo makkelijk ivm kopmaken op Coevorden (met diesel voorop kan de e-loc al achterop hangen)

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Broodtrommel » zo 18 nov 2012 14:13

Sowieso een beetje lastig he? Als ze het hele spoor bij de terminal met bovenleiding willen versieren, hoe wil je die containers eraf halen? Het enige wat mogelijk is, is dat ze alleen het gedeelte tot waar de lok komt van bovenleiding voorzien, maar dat zie zo krap aan met de 1e wagen.

Dat zou in alle opzichten niet verantwoord zijn, wat als je dan perongeluk met je container eventjes tegen de bovenleiding aantikt? glimlach
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Playertwo » zo 18 nov 2012 15:30

Voor dat kleine stukje rangeren met een dieselloc is toch geen probleem. Het gros van de route kan gereden worden met elektrische tractie. Aangezien je toch moet kopmaken in Coevorden zoals een spreker voor mij al aangaf, is het net zo makkelijk als de trein wordt gesleept van-naar de terminal met een dieselloc.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door seinhuis » di 20 nov 2012 22:55

Tenzij je de laadperron bovenleiding loos laat en door een (eigen) loc of een ketting de trein verder sleept.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door groningen » wo 21 nov 2012 01:26

Eerste BE-trein van Coevorden naar Rotterdam

21 november 2012

Goederentreinen van de Euroterminal in Coevorden kunnen vanaf vanavond door de Bentheimer Eisenbahn (BE) van Rotterdam naar Coevorden worden gereden. Het helemaal zelf rijden van de ‘Rotterdam Shuttle’ door de BE en Euroterminal is goedkoper. Het is sinds vanavond mogelijk door een aanpassing aan het spoor bij Coevorden.

Tot nu reed een andere vervoerder de goederentreinen tussen Rotterdam Kijfhoek en Coevorden Euroterminal. Het is een lang gekoesterde wens van de Euroterminal en de BE om de treinen zelf te kunnen rijden. De BE heeft machinisten opgeleid en een zware elektrische locomotief gekocht. Een elektrische locomotief is goedkoper in gebruik, veel milieuvriendelijker en kan net zoveel vracht trekken als twee dieselloc’s. Maar de elektrische locomotief kon nog niet naar Rotterdam rijden omdat een stuk spoorlijn in Coevorden geen elektrische bovenleiding had. ProRail heeft dat stuk spoor de afgelopen tijd van bovenleiding voorzien. Vanmiddag om 17:38 vertrok de eerste geheel eigen trein van de BE naar Rotterdam.

In de toekomst hopen de Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn dat er een nieuw stuk spoor kan worden aangelegd dat het mogelijk maakt om goederentreinen rechtstreeks naar de Euroterminal te laten rijden. Groot voordeel daarvan is dat er niet meer gerangeerd hoeft te worden op het station van Coevorden. Dat scheelt veel tijd, geld en geluidsoverlast voor omwonenden. Om het nieuwe spoor mogelijk te maken moet er wel een brug of viaduct worden aangelegd over het kanaal Coevorden – De Haandrik. Als het nieuwe stuk spoor er komt, kunnen nog meer oude sporen bij station Coevorden verdwijnen, waardoor er in het stationsgebied nieuwbouw kan komen.

Bron: RTV Drenthe

Op de site is ook audio van 5 minuten te vinden.

Afbeelding
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Laurent » do 29 nov 2012 19:27

Broodtrommel schreef:Sowieso een beetje lastig he? Als ze het hele spoor bij de terminal met bovenleiding willen versieren, hoe wil je die containers eraf halen? Het enige wat mogelijk is, is dat ze alleen het gedeelte tot waar de lok komt van bovenleiding voorzien, maar dat zie zo krap aan met de 1e wagen.
Op zijn Duits doen dus, voorste stra op, geduwd naar het spoor en loc half onder de bovenleiding vandaan zetten.

Dat zou in alle opzichten niet verantwoord zijn, wat als je dan perongeluk met je container eventjes tegen de bovenleiding aantikt? glimlach
Zorgen dat je kraan niet verder kan?

Maar we bedoelen dus zoiets:
Afbeelding
boxXpress 182 563 und 504 in München Riem Umschlagbahnhof by kilux, on Flickr
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Bordensteker » do 29 nov 2012 20:26

Kijk nou eens!

Ik heb al vaak over zoiets zitten piekeren, of het haalbaar zou zijn (en dan ook of het praktisch bruikbaar gevonden zou worden). In München is men dus al verder!

Je moet je organisatie er wel op inrichten. Nu staat er op een terminal soms een rangeerdiesel met een lokale machinist te wachten tot de trein de terminal op of af mag. Als dat met een e-loc gebeurt is het misschien niet zo gunstig als daar dan ook de man op zit die er urenlang mee moet gaan rijden, want hoe langer hij bij de terminal aan het wachten is, des te meer gaat er van zijn afstandsbereik af.
Op de terminal willen ze soms een trein die afbehandeld is eens wat eerder van een spoor af hebben, maar dat houdt in dat er linksom of rechtsom veelal een machinist aan het wachten zal zijn. Ook kan het zijn dat een binnenkomende trein niet meteen de terminal op kan; laat je je dure e-loc dan daarop wachten? En los je de machinist al meteen af? Trouwens: dit systeem vereist dat de treinloc eerst op een bundel vlak voor de terminal omloopt en daarna zijn eigen trein de terminal opdrukt.
Die aangrenzende aankomst- en vertrekbundel is ook weer heel praktisch om een trein te schouwen, wat op de terminal weer een minder goede benutting van het terminalspoor zou betekenen.
Een diesel staat daartegenover soms weer lang nutteloos te draaien, maar dat is lang niet altijd onvermijdbaar: van je auto zet je bij een oponthoud ook de motor af. Wel zijn locomotieven niet zo handig om even af te zetten als je auto.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Laurent » za 01 dec 2012 03:15

Dit wordt veel toegepast in Duitsland. Kan helaas geen foto's vinden, maar heb ze gezien, met locs die echt tegen de ophanging van de bovenleiding aanstaan. En zoals je nu een RF hebt met hun rangeerdiesels, is het ook mogelijk om deze machinisten een opleiding voor zo'n eloc te geven. En we kunnen nog creatiever denken: trein komt binnen en loc loopt om, diesel op de achterkant die hem de terminal op sleept. Die rangeerder (of een wagenmeester) gaat de trein keuren, als iets niet goed is mag hij toch de terminal niet af (als bijv. een container scheef zit), dus dat gebeurt daar. Trein is vertrek gereed, want zo is hij ook aangebracht, controle wellicht vooraf doen. Trein sleep je dus de terminal op, containers wisselen, rondje checken, machinist gaat de trein op en kan, terwijl een wagenmeester de laatste checks voor de containers uitvoert, bijv. al een remproef e.d. doen. Als alles okee is, inpakken en wegwezen. Nu staan locs ook vaak te wachten, daar ontkom je niet aan.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door seinhuis » zo 09 dec 2012 17:03

In het nieuws kwam dat de voordelige accijns voor rode diesel komt te vervallen (per 1 januari 2013), waardoor het spoor de reguliere prijs voor rode diesel het zelfde is dan voor normale diesel.

Zal dit een stap zijn om in de toekomst mee e-loc's te gaan gebruiken?

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door zone5324bericht » zo 09 dec 2012 17:24

dan moeten die E-locs er wel zijn...

tevens zijn veel aansluitingen niet voorzien van bovenleiding en dan heeft een E-loc ook weer geen nut...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door eelkevd » zo 09 dec 2012 20:33

NSR heeft vast nog wel een boel 1600 in de aanbieding nu de DDAR's naar DDZ wordt omgebouwd.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door zone5324bericht » ma 10 dec 2012 01:45

maar NS is nooit zo happig op voordelige verkoop aan andere partijen (zelfs al zijn het geen direct conucrrenten als het om reizigersvervoer gaat), maar mijn opmerkingen over de aansluitingen zonder bovenleiding (richting bedrijven bedoel ik dan) zorgt voor veel werk voor diesel locomotieven en niet iedere vervoerder heeft extra materieel en/of personeel voorhanden om die trein dan na loc wissel door te rijden...

ook al weten de goederenvervoerders ook nog niet helemaal hoe het uit gaat pakken, want mogelijk, dat de hogere dieselprijs weer met andere belastingmaatregelen gecompenseerd gaat worden...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Playertwo » di 11 dec 2012 21:08

seinhuis schreef:In het nieuws kwam dat de voordelige accijns voor rode diesel komt te vervallen (per 1 januari 2013), waardoor het spoor de reguliere prijs voor rode diesel het zelfde is dan voor normale diesel.

Zal dit een stap zijn om in de toekomst mee e-loc's te gaan gebruiken?
Gewoon tanken in Duitsland en België (en in geval van controle kunnen aantonen dat men het daar heeft getankt). Zolang er een vergunning is voor de loc mag dat gewoon na 1 januari 2013. Alle buitenlandse voertuigen vallen er sowieso niet onder. DB Schenker en andere vervoerders zullen wel slim genoeg zijn geweest om het park 6400/6500 voorzover dat nog dienst doet op Nederland, administratief als Duitse loc te laten aanmerken.

Onderaan de streep is het opleggen van de accijns en BTW een prijsverhoging van ± € 0,22 per liter. Gezien de economische omstandigheden is het niet bepaald een slimme maatregel. Overigens zal handhaven per 1 januari 2013 nog lastig gaan worden omdat je de sporen van rode diesel (er zit een kleurstof bij die je nog een tijdje ziet), niet zo snel wegkrijgt. Daarnaast is natuurlijk ook maar de vraag hoe vaak per jaar je controle krijgt en wat de sanctie gaat worden.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door zone5324bericht » di 11 dec 2012 21:46

zijn de locomotieven 64/6500 van DB Schenker echt overgenomen van NS of worden die nog steeds via een constructie geleasd?

in sommige van die locs zit nog het plaatje van NS Financial Services waar het tijdens het NS-tijdperk nog onder viel, maar tegenwoordig waarschijnlijk op een andere manier verwerkt is.

ongeacht, ga ik uit van een lease constructie en die kan heel makkelijk via een ander land lopen en dan zou het probleem over de accijnsen dus ook niet van toepassing zijn...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast