Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kort nieuws: Goederen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Playertwo » wo 12 dec 2012 21:37

Ze staan niet vermeld onder het kopje "rolling stock" op hun website. Qua tractievoertuigen heeft NSFSC op papier alleen de G400B en de 1600.

Playertwo
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Bordensteker » zo 04 aug 2013 14:16

Tot mijn stomme verbazing komt er een dik halfuur geleden (even na 13:30) vanuit Zeeland een drietal DB 6400’en met een geladen kolentrein onderlangs mijn balkon Bergen op Zoom in rijden. Zulke treinen met die vermoedelijk vierassige stortgoedwagens zie ik hier nooit, en ik woon toch al weer een jaar of twee hier aan het spoor. En tot nu toe was drievoudige tractie ook hoogstens af en toe een driespannetje Plan V geweest.

Er werd om onzichtbare redenen vooraan dit driespan even heftig getyphoneerd, maar ik zet het daarom nog niet in het topic over geluid van goederentreinen op de Zeeuwse Lijn!
Het bijzondere zit hem vooral in de bulklading: in het zonlicht egaal donkergrijs, vrijwel zwart, stortgoed met een tamelijk fijnkorrelige structuur, vooralsnog denk ik dan maar aan kolen.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door zone5324bericht » zo 04 aug 2013 17:05

een collega van mij moest vrijdag inderdaad naar Sloe, om als extra wagencontroleur te dienen, vanwege het daar aanwezig zijn van enkele kolenwagens...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door groningen » do 12 dec 2013 10:18

Goederentrein ramt Porsche in Westelijk Havengebied

12 december 2013

Een goederentrein in het Amsterdamse Westelijke Havengebied is vanavond in botsing gekomen met een Porsche Carrera. De bestuurder van de Porsche Carrera zou volgens een ooggetuige de goederentrein door de dichte mist over het hoofd gezien hebben. Hij is met zijn Porsche onder de goederentrein geschoven en raakte daarbij lichtgewond. De man is ter plaatse door ambulancepersoneel nagekeken, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

Bron: RTV Noord Holland
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door pe_pe » vr 24 jan 2014 23:06

Treinverkeer rond Oss stilgelegd wegens lekkende trein

24 januari 2014

Het treinverkeer rond het Brabantse Oss is stilgelegd. Aanleiding is dat een vloeistof uit een goederentrein lekt die bij het station staat.

Dat meldt de politie op Twitter. Het is niet bekend welke stof er uit de trein lekt.
De politie roept mensen op om uit de buurt te blijven.

Bron: nu.nl

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door pe_pe » za 25 jan 2014 01:02

Lekkage in tankwagon op rangeerterrein Oss blijkt geen lekkage, treinverkeer hervat

vrijdag 24 januari 2014

OSS - De wagon op het station in Oss waarvan gedacht werd dat deze lekte, bleek achteraf niet lek te zijn. De afsluiter van de tankwagon was vies van ruwe stookolie. De machinist dacht dat hij lekte en alarmeerde de brandweer. "Het is met een sisser afgelopen'', zei een politiewoordvoerder vrijdagavond. Het treinverkeer is weer op gang gekomen. Ook de buurt rond het station is vrijgegeven.

De brandweer ging al snel uit van een kleine lekkage. Achteraf bleek er dus helemaal geen lekkage geweest te zijn. De afsluiter van de tankwagon was vies vanwege het overtanken van ruwe stookolie van de ene wagon naar de andere. Daardoor bleef er wat stookolie achter. De wagon had de stookolie naar een bedrijf in Oss gebracht.

Na het leegpompen reed de goederentrein naar een rangeerspoor bij het station van Oss. "Daar zou een andere machinist de trein overnemen. Die controleerde de wagons voor vertrek en zag dat er iets lekte uit een afsluiter. Omdat niet bekend was om welke stof het ging, heeft hij alarm geslagen'', aldus een politiewoordvoerder.

Geen gevaar
Volgens de brandweer is er geen gevaar voor de omgeving. Lange tijd was niet duidelijk om welke stof het ging. Het enige dat bekend was, was dat de subsantie tot de groep UN3082 behoort.

Dat is een groep stoffen die volgens de brandweer een relatief laag risico vormt, maar wel schadelijk kan zijn voor het milieu.

Trein blijft staan
De brandweer constateerde dat er wat stookolie was vrijgekomen. Waarschijnlijk is de wagon bij het Osse bedrijf niet genoeg schoongemaakt. "Er kwam een restje uit een verder zo goed als lege wagon'', verklaarde de politie.

De trein blijft de hele nacht op het station in Oss staan. Zaterdagochtend gaat hij terug naar de plek waar de stookolie gelost is. Daar worden de wagons schoongemaakt. Pas wanneer alle wagons en afsluiters gecontroleerd en schoongemaakt zijn, mag de trein zijn weg vervolgen.

Uur vertraging
Het treinverkeer heeft enige tijd stilgelegen. Rond middernacht kwam het verkeer weer op gang. Reizigers liepen ongeveer een uur vertraging op.

Bron: Omroep Brabant

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door zone5324bericht » di 10 jun 2014 20:07

Grensovergangen Emmerich en Venlo naar verwachting tot morgen 7.00 uur buiten gebruik, vanwege stormschade Duutse infra, na storm van gisteravond en afgelopen nacht.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door groningen » wo 10 dec 2014 01:15

'Goederentreinen horen niet thuis in Eindhoven'

10 december 2014

Eindhoven moet er alles aan doen om het aantal goederentreinen en dan met name die met gevaarlijke stoffen door de stad tot een minimum te beperken. Goederentreinen zorgen voor schade en overlast en bovendien zijn ze gevaarlijk. Dan komt daar nog bij dat de Veiligheidsregio het aantal brandweerwagens in Eindhoven wil verminderen, er geen duidelijk veiligheidsplan is en het niet duidelijk is hoeveel risico's het vervoer dwars door Eindhoven met zich meebrengt. Daarom moet Eindhoven er volgens GroenLinks alles aan doen om goederentreinen te mijden.

Steeds meer goederentreinen, waaronder die met gevaarlijke stoffen, gaan dwars door de binnenstad van Eindhoven rijden, mede door werkzaamheden. Op sommige momenten kunnen er wel 160 goederentreinen per dag door Eindhoven komen. GroenLinks wil dat niet zomaar laten gebeuren en dient een motie in.

"Er is nu al veel overlast van treinen in Eindhoven", stelt de partij, "goederentreinen, en met namen die met gevaarlijke stoffen horen niet thuis op de sporen door Eindhoven." GroenLinks zet vooral vraagtekens bij de veiligheid en kan het niet verkroppen dat er meer treinen komen op het moment dat de Veiligheidsregio van plan is nog maar één bluswagen van de brandweer in Eindhoven te stationeren en dat niet duidelijk is wat de risico's zijn van meer (gif)treinen. Bovendien is er door de werkzaamheden aan het Centraal Station al veel overlast.

Om gevaar, geluidsoverlast en trillingen te voorkomen wil de partij dat het spoor verdiept wordt of dat goederentreinen maximaal 40 kilometer per uur gaan rijden. Het Eindhovens college zou zich moeten inspannen om het aantal goederentreinen door Eindhoven tot een minimum te beperken.

Bron: Dichtbij
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door Roberta » wo 10 dec 2014 09:30

Dat lees ik een beetje als: "Omdat we geen veiligheidsplan hebben voor het spoor willen we van de goederentreinen af." Dat vind ik een ernstige vorm van onkundig bestuur, zeker gezien het feit dat Eindhoven een belangrijk spoorwegknooppunt is.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Kort nieuws: Goederen door eelkevd » wo 10 dec 2014 14:47

Inderdaad, en dan 40 km/h door de stad gaan, dat willen ze ook niet serieus. Die vertragingen die het geeft aan passagierstreinen zal fors zijn.

Maar we moeten ook niet vergeten dat destijds de verbouwing van de Piazza ook niet goed is gegaan. Deze is te dicht op het spoor gebouwd en daarna pas ontdekt dat dit niet mag. In deze trend verbaast het me niet dat de regio geen adequaat veiligheidsplan heeft.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Goederenvervoer