Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Betuweroute

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Betuweroute door LOF » di 15 dec 2015 12:08

Passagierstreinen zijn nou niet bepaald "hogesnelheidstreinen". Als ik mij niet vergis mogen lichte goederentreinen 120 km/u en zware goederentreinen 100 km/u op de Betuweroute. De lijn is niet echt aangelegd voor hoge snelheden en heeft vrij krappe boogstralen. Ik denk dat een passagierstrein hoogstens 130 km/u veilig haalt.

groningen schreef:Hoeveel zouden die noodvoorzieningen voor reizigers hebben gekost? Met een beetje goede wil had Rotterdam - Emmerich in 1 uur gedaan kunnen worden, maar dan ben ik zeer onrealistisch. 1 uur en 30 minuten dan; half uurtje extra naar Duisburg. Ach laat maar zitten; ik zie dat als het Rotterdam - Duisburg via Utrecht wordt het nauwelijks langzamer zou zijn.

Dat valt nog te bezien. In tien minuten ben je op Kijfhoek vanuit Rotterdam Centraal. Dan is het nog een 120 kilometer tot Zevenaar. Dat moet je binnen één uur kunnen doen als je geen oponthoud hebt. Van Zevenaar aansluiting tot Emmerich is het nog acht minuten. Een half uur later ben je in Duisburg. Dan kom ik uit op ca. 1 uur 45 minuten. Dat scheelt toch een dik half uur met de route via Utrecht en Arnhem.

Eventueel doortrekken naar Den Haag. Scheelt voor de Hagenezen ook flink. Een kruisingsstation t.h.v. Ressen met de spoorlijn Arnhem - Nijmegen is dan ook het overwegen waard.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » do 12 mei 2016 08:56

’Betuwelijn kost kwart miljard extra’

11 mei 2016

DEN HAAG – De Betuwelijn kost de schatkist meer geld dan de overheid heeft meegedeeld, meldt RTL Nieuws woensdag op basis van een rapport van de Algemene Rekenkamer. Het zou gaan om ongeveer 250 miljoen euro extra.

Afbeelding

De spoorwegverbinding van Rotterdam naar Duitsland heeft ongeveer 4,5 miljard euro gekost om te bouwen. Maar er rijden elke dag minder treinen over dan gepland. Daardoor lijdt de route verlies.
Volgens de Rekenkamer wist de overheid al jaren dat de Betuwelijn veel duurder uitpakte. Dat werd echter niet aan de Tweede Kamer gemeld. De werkelijke uitgaven tussen 2006 en 2013 waren 170 miljoen euro, meer dan twee keer zoveel als officieel gemeld. De uitgaven tussen 2013 en 2015, 152 miljoen euro, staan niet in openbare stukken.

Bron: De Telegraaf

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » do 12 mei 2016 09:04

'Ministerie zweeg jarenlang over verliezen op Betuwelijn'

11 mei 2016

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft fors hogere verliezen op de Betuwelijn, een spoorwegverbinding tussen Rotterdam en Duitsland, jarenlang verzwegen, zo blijkt uit een rapport van de Algemene Rekenkamer meldt RTL Nieuws. De aanleg van de Betuwelijn kostte 4,5 miljard, maar daar bovenop komt nog een bedrag van 322 miljoen.

Afbeelding

In aanleg zouden er dagelijks 160 treinen over de route rijden, maar dat aantal wordt niet gehaald. Het blijkt per etmaal om 100 treinen te gaan. Een forse verliespost. Naar nu blijkt, wist het ministerie al jaren dat de Betuwelijn meer kostte, maar meldde dit niet aan de Kamer. In de periode 2006 tot 2013 werd een verlies van 76 miljoen gemeld. In feite ging het om een post van 170 miljoen.

Op de hoogte
In de jaren 2013 tot en met 2015 moest nog een 152 miljoen door de overheid worden bijgepast op de Betuwelijn, maar ook die cijfers zijn in openbare stukken niet terug te vinden, meldt RTL. In totaal gaat om zo'n 322 miljoen euro.

Uit onderzoek van de Rekenkamer is voortgekomen dat de minister al sinds 2008 op de hoogte is van het exploitatieverlies van de Betuwelijn. Minister Schultz liet de Kamer destijds weten dat de kosten 'significant hoger uitvallen'. Exacte bedragen werden echter nooit duidelijk in kaart gebracht. Vanuit de Kamer werd ook niet geïnformeerd naar de werkelijke bedragen.

Vanuit de Kamer klinken boze reacties. ,,De Betuweroute zou 76 miljoen euro kosten. Naast dat bedrag is er nog eens 250 miljoen euro extra uitgegeven. Jongens! Dat zijn onze belastingcenten! Het moet niet gekker worden!'', zegt CDA-Kamerlid Van Helvert. Volgens SP-Kamerlid Smaling 'Kun je als Kamerlid zo je werk niet doen'.

Bron: Algemeen Dagblad

Roberta
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » do 12 mei 2016 09:13

Ik weet niet hoe men aan die 100 treinen per etmaal komt, als ik een beetje goed reken is dat per rijrichting elk half uur een trein. Ik rij nogal eens over de A15, maar een goederentrein spotten lukt me daar zelden. En als het zo is, dan is het geen dagelijkse praktijk.

Ik wil nog steeds een pleidooi doen voor een Rollende Landstrasse over de Betuweroute. Mijn inziens is daar richting Ruhrgebied een goede markt voor. Men zal dan wel een compromis moeten doen dat er geen personenvervoer over de lijn mag, alhoewel dat bij een Rollende Landstrasse alleen één begeleidingswagen betreft met de chauffeurs.

Jammer dat de containerterminal in Utrecht geen spooraansluiting heeft (scheelt maar een paar meter). Je kan vanuit Utrecht vrij makkelijk op de Betuweroute komen.

Roberta

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Goederenvervoer