Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Betuweroute

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Betuweroute door mat_64 » vr 14 feb 2014 16:35

Wisselspanning stoort ATB.
ATB maakt namelijk gebruik van een stroomloopjes door de rails op verschillende frequenties.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door Gereke » vr 14 feb 2014 17:15

Laat maar, ik reageerde op een bericht van maanden oud.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door brandhout » vr 14 feb 2014 19:22

mat_64 schreef:Wisselspanning stoort ATB.
ATB maakt namelijk gebruik van een stroomloopjes door de rails op verschillende frequenties.


50hz wisselspanning stoort ATB-EG knipoog Dezelfde codesignalen worden in de Verenigde Staten onder zowel 25 Hz als 60 Hz wisselstroom toegepast

Avatar gebruiker
brandhout
Berichten: 92
Geregistreerd: do 02 jan 2014 18:27
Woonplaats: Almere
Bericht Re: Betuweroute door mat_64 » za 15 feb 2014 11:01

Dat systeem werk op een vaste frequentie van 91 2/3 Hz onder 25kV~25Hz en anders op 100Hz (de oorspronkelijke standaard).
ATB werk met 75 Hz.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door Harm » ma 17 feb 2014 21:15

Brandhout schreef:
Zou het niet enorm schelen om het ATB/1.5 kv eiland bij Zevenaar weg te halen zich iets afvragen
Scheelt waarschijnlijk al een hoop capaciteit, en hoeven er minder multi courante locs ingezet te worden.


Heb een tijd geleden aan Pro Rail gevraagd of het niet handig was om de 15 KV door te trekken naar Zevenaar. Dit was het antwoord:

U heeft contact met ons opgenomen over uw idee van het doortrekken van 15 KV Duitse bovenleidingsspanning naar Zevenaar.

Bij grensovergang Zevenaar gaan de meeste internationale goederentreinen de grens over, evenals enkele internationale personentreinen. Dit is de hoofdader van de Betuweroute op de internationale route Rotterdam-Genua. Momenteel wordt daar vanuit ProRail gewerkt aan het project “Ombouw ATB- en 1500V-eiland Zevenaar-grens” en het project “Derde spoor Zevenaar-grens”, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Deze projecten beogen een aantal belemmeringen weg te nemen voor het internationale goederen- en personenvervoer en tegelijk ook de capaciteit te vergroten. Bovendien zijn er wensen om regionaal grensoverschrijdend treinverkeer te realiseren. Deze ambitie maakt geen officieel onderdeel uit van deze projecten, maar is er natuurlijk wel bekend.

Het project “Ombouw ATB- en 1500V-eiland Zevenaar-grens” beoogt het grootste deel van het grensoverschrijdend verkeer (voornamelijk goederenvervoer) volgens de Europese afspraken mogelijk te maken. Dat wil zeggen dat op de belangrijke Europese corridors, waarvan de goederenroute Rotterdamse haven – via de Betuweroute – naar Genua er één is, worden uitgerust met Europese systemen, die in het materieel van de meeste vervoerders reeds aanwezig zijn. Op het traject Zevenaar-Oost richting grens met Duitsland vervangt het project de standaard Nederlandse treinbeveiliging ATB door het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS.

Verder wordt in dit project de bovenleidingspanning van 1500 Volt vervangen door 25 kV. De Betuweroute is al uitgevoerd met ERTMS en 25 kV. Zodoende kan een internationale goederentrein, komend van de Betuweroute, onder ERTMS én 25 kV bovenleidingspanning naar Duitsland doorrijden en hoeft niet eerst een stukje onder 1500 Volt en op ATB gereden te worden. Dat levert grote capaciteitsvoordelen op zodat er zo veel mogelijk goederentreinen via de Betuweroute kunnen blijven rijden. Ter hoogte van Zevenaar-Oost maakt het project een spanningsluis voor de overgang tussen 1500 Volt naar 25 kV. In Duitsland moet dan ter hoogte van Elten nog een keer worden omgeschakeld van 25 kV naar 15 kV. Internationale goederentreinen hoeven straks dus nog slechts één keer om te schakelen. Dat is momenteel twee keer.

Het grensoverschrijdende reizigersverkeer, dat via Arnhem richting Duitsland rijdt, moet straks juist tweemaal overschakelen waar dat nu eenmaal is in Emmerich. Het alternatief zou het doortrekken van de 15 kV vanuit Duitsland naar Zevenaar kunnen zijn. Maar daar kleven grote nadelen aan. Zo is er nog weinig bekend over de elektromagnetische inwerking van de 15 kV bovenleiding in de buurt van de 1500 Volt bovenleiding naast elkaar in Nederland. Terwijl we wel weten dat de kans op storingen en veiligheidsproblemen reëel is. Het vooraf uitzoeken daarvan kost veel extra tijd en geld. En als het is aangelegd zal er ook extra geïnvesteerd moeten worden in storingsmonteurs die bekend zijn met de materie. Ook betekent dit dat er een spanningssluis op de helling van de tunnel voor de Betuweroute aldaar moet komen, met een verhoogd risico dat goederentreinen stilvallen. Dit kan ook terugslaan op het reizigersverkeer.

In het project “Derde spoor Zevenaar-grens” wordt een extra spoor aangelegd tussen de voetgangersbrug ter hoogte van het Kloosterpad bij Zevenaar tot aan de grens met Duitsland. In Duitsland wordt de aanleg van het derde spoor voortgezet tot Oberhausen. Hiervoor wordt zowel in Duitsland als in Nederland een speciale procedure doorlopen. In Nederland is voor de aanleg van dit derde spoor een Tracébesluit nodig, dat in september 2012 is gepubliceerd. Daar staat precies in wat en waarom: https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 3419_0.pdf

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door SRich » do 27 maart 2014 01:05

Heel handig dat men 1.5 kV= + ATB-EG weghaalt bij zevenaar. Men vergeet alleen 1 ding. aan de andere uiteinde op de betuweroute ook alles 1.5 kV= en ATB-EG is. Dus voordeel onderde streep: 0,0
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door SuperGhost » do 27 maart 2014 01:38

Het omschakelen naar een andere spanning is natuurlijk wel een storingsgevoelig moment, daar ben je er dus al 1 van kwijt dan.

Nadeel is dat de ICE en de toekomstige RE/RB Arnhem-Duisburg er dan 1 bij krijgt (en een extra spanningstype nodig heeft)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door ReisThijs » do 27 maart 2014 12:41

Niet alleen een andere spanning maar dus ook een ander beveiligingssysteem. Deze ombouw betekent dus 2 omschakelingen minder voor goederentreinen, 2 omschakelingen extra voor reizigerstreinen.

SRich schreef:Heel handig dat men 1.5 kV= + ATB-EG weghaalt bij zevenaar. Men vergeet alleen 1 ding. aan de andere uiteinde op de betuweroute ook alles 1.5 kV= en ATB-EG is. Dus voordeel onderde streep: 0,0
Men vergeet niets maar het aanpassen van dat andere eilandje (Kijfhoek) is een ander project.

Avatar gebruiker
ReisThijs
Berichten: 3248
Geregistreerd: di 10 jan 2006 14:03
Bericht Re: Betuweroute door Harm » wo 29 okt 2014 00:05


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » wo 29 okt 2014 13:04

ReisThijs schreef:Niet alleen een andere spanning maar dus ook een ander beveiligingssysteem. Deze ombouw betekent dus 2 omschakelingen minder voor goederentreinen, 2 omschakelingen extra voor reizigerstreinen.

SRich schreef:Heel handig dat men 1.5 kV= + ATB-EG weghaalt bij zevenaar. Men vergeet alleen 1 ding. aan de andere uiteinde op de betuweroute ook alles 1.5 kV= en ATB-EG is. Dus voordeel onderde streep: 0,0
Men vergeet niets maar het aanpassen van dat andere eilandje (Kijfhoek) is een ander project.

Simpeler is dat heel Nederland overstapt op 15.000V 16 2/3Hz....

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » zo 10 mei 2015 12:35

'Rotterdamse haven gaat zelf treinverbinding opzetten'

9 mei 2015


Het Havenbedrijf Rotterdam wil spoorlijnen opzetten tussen midden-Europa en de Tweede Maasvlakte.

Dat zegt de directeur van de Rotterdamse Haven Allard Castelein tegen het Algemeen Dagblad.
De topman gaat geld steken in een betere verbinding met midden-Europa via het spoor. "Als wij niets doen, komen die treinen er niet," zegt de haventopman Allard Castelein.
De Tweede Maasvlakte is volgens Castelein de snelste containerhaven van Europa, maar volgens hem kan de haven er alleen van profiteren als de gehele transportketen goed georganiseerd is.
Castelein wil starten met een goede verbinding naar het zuiden van Duitsland. "We zijn Europa's grootste haven, maar Hamburg is daar marktleider." De verklaring van Castelein is dat er meer treinen van en naar de noord-Duitse concurrent gaan.

Zelfstandig
De president-directeur van het Havenbedrijf wil dat de nieuwe treinverbinding binnen zes jaar zelfstandig is. "Het gaat om het opstarten. Er is behoefte, maar het bedrijfsleven stapt er niet in zolang er niet genoeg containers zijn. En die containers komen niet zolang er geen treinen zijn. We zullen spoorondernemers dus financieel steunen om extra treinen te laten rijden. Ook helpen we ze met marketing."
Hoeveel geld het Havenbedrijf in de spoorlijnen steekt is niet bekend. De Rotterdamse Haven noteerde vorig jaar een omzet van 660 miljoen euro en een winst van 215 miljoen euro.


Bron: NU.nl

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » do 17 sep 2015 21:19

Enorme strop voor ProRail
Betonrot vreet aan nieuwe spoorlijnen


17 sep 2015

AMSTERDAM – De nieuwe spoorlijnen HSL en de Betuwelijn hebben nu al last van betonrot. Dat blijkt uit de rapportage van onderzoeksbureau PwC die de financiën van ProRail doorlichtte.

Afbeelding

Volgens PwC zijn er aanwijzingen van betonrot die zonder dat er afdoende tegen wordt opgetreden de levensduur verkorten. Prorail heeft een extern onderzoeksbureau in de hand genomen die de mate van betonrot gaat onderzoeken.
De betonrot is een enorme strop voor ProRail. De kosten om de betonrot tegen te gaan zijn namelijk niet in de begroting opgenomen.
De Betuwelijn en de HSL spoorlijn zijn respectievelijk in 2007 en in 2009 opgeleverd. De betonrot kan grote gevolgen hebben voor de hogesnelheidslijn, omdat de fundering van de gehele spoorlijn vrijwel geheel uit beton bestaat. ProRail kan nog niets zeggen over de reparatiekosten.

Bron: De Telegraaf

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Betuweroute door Harm » zo 13 dec 2015 18:13

In de nacht van 12 november vonden proefritten met ICE-treinstel 4651 op de Betuweroute plaats. Vanaf Amsterdam reed het bij Geldermalsen de Betuweroute op en bij Elst weer af. Deze boog is onlangs in dienst gesteld.

Doel van de testritten was om te bepalen of de systemen van de ICE kunnen communiceren met die van de Betuweroute. Eventuele omleidingen, bijvoorbeeld door een verstoring tussen Zevenaar en Utrecht, zijn dan straks mogelijk.


Apart idee dat een ICE in geval van verstoringen op de Betuweroute zal rijden. Maar wel heel praktisch. Verder lijkt me geen probleem dat de systeem van de ICE overweg kan met het systeem van de Betuweroute. Neem aan dat hier de ERTMS bedoeld wordt. In ICE 3 International heeft Alstom zijn Atlas ERTMS geleverd in opdracht van DB. En op de Betuweroute is ook de ERTMS geïnstalleerd.

Tijdens testritten op de Hanzelijn gingen de ERTMS proefritten heel soepel met de ICE en Mitsui serie 189 locomotief. Alstom heeft zowel de ERTMS geleverd voor het spoortraject en in deze treinstellen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door LOF » zo 13 dec 2015 19:33

Alleen met lege treinstellen, want de Betuweroute is verboden terrein voor passagierstreinen doordat er nauwelijks vluchtroutes zijn; weliswaar genoeg voor een rennende machinist, maar niet voor een paar honderd reizigers.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Betuweroute door Roberta » ma 14 dec 2015 21:59

Om die zelfde reden zijn "Rollende Landstraße" treinen niet toegestaan. Een gemiste kans....

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Betuweroute door LOF » di 15 dec 2015 09:19

Inderdaad, een gemiste kans. Vooral omdat de spoorlijn nagenoeg ongebruikt ligt te verrotten. Men is uitgegaan van totaal verkeerde prognoses en inschattingen. Toen leek het een aardige bezuiniging op de kosten. Nu is zonde, ook voor de reiziger, die niet begrijpt dat er miljarden zijn uitgetrokken terwijl hij/zij er geen gebruik van kan maken.

Dus hupsakee, gooi er nog een miljard tegen aan en bouw die vluchthavens, vluchtroutes en vluchttunnels. Baanvaksnelheid voor passagierstreinen kan makkelijk omhoog naar 130 km/u. Nieuwe stations t.h.v. Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht, Gorinchem-Noord, Tiel-Noord, Ochten en Valburg. Ik denk dat je dan een prima sprinterdienst + intercity's tussen Den Haag - Nijmegen en Rotterdam - Arnhem op de Betuweroute hebt.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Betuweroute door groningen » di 15 dec 2015 10:12

Hoeveel zouden die noodvoorzieningen voor reizigers hebben gekost? Met een beetje goede wil had Rotterdam - Emmerich in 1 uur gedaan kunnen worden, maar dan ben ik zeer onrealistisch. 1 uur en 30 minuten dan; half uurtje extra naar Duisburg. Ach laat maar zitten; ik zie dat als het Rotterdam - Duisburg via Utrecht wordt het nauwelijks langzamer zou zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Betuweroute door wauwthur » di 15 dec 2015 10:52

Wordt het verschil in snelheid niet heel groot tussen verschillende treinen als je daar hogesnelheidstreinen toelaat? Dat is wachten op vertraging toch?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron